A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Väntade på tweeten Glad I could help. Nobody makes better phone calls than me.

Han behöver inte ens ljuga, anhängarna ser det som självklart att den käre ledaren ligger bakom... Jag kunde inte sova och ägnade mig istället åt att vältra mig i dumheter på twitter :angel: och det är nu konsensus. Konceptet att ett annat lands domstolsväsendet inte påverkas av Trump är tydligen helt bisarrt och osannolikt. Varför skulle svenska jurister (eller politiker) riskera sina karriärer med att gå ifrån normala lagar och rutiner?

Snart kommer presskonferensen utanför Vita huset, där Trump tar åt sig äran för att ha räddat asap, sanna mina ord. Han vinner kanske inha afroamerikanska röster, men nu kan hans vita anhängare bevisa att han inte är rasist och rösta med gott samvete.

(Twitter är inte representativt hoppas jag, men att icketroll tror till exempel att stackars asap fick leva på ett äpple om dagen är en liten gnutta sorgligt)
 
För att du redan från början ansåg att gripandet var ett justitiemord och tyckte att det var löjligt att han ens misstänktes för brott.
Jag kan inte riktigt avgöra om du ställer en fråga till mig eller om du påstår något? Jag har inte använt de ord du använder, men ja jag anser att det från början var en principdemonstration från Sveriges sida, och ja, jag tycker det var himla bra att ASAP Rocky + 2 släpptes igår efter beslut av det svenska rättsväsendet.

Vad är det jag inte är tillåten att tycka? 🤔
 
Bara av nyfikenhet, men hur skulle du formulera en juridiskt hållbar förberedelseplan till grov misshandel där omständigheterna består av att någon bär kniv på sig på allmän plats? Det är ju viss skillnad om man bedömer det som ett brott mot knivlagen, jämfört med både straffskalan och utredningskraven på ett sådant förberedelsebrott.
Efter det att den ena av de två unga afghanska männen antastat ASAP Rocky m.fl. och vakten gjort försök att avvisa honom bestämmer sig han och hans kamrat för att följa efter ASAP Rocky m.fl. när de går därifrån. I klippen ser man hur ASAP upprepade gånger försöker undvika att ett allvarliga bråk uppstår, de byter väg och de uppträder neutralt och medlande. I slutet av klippet ser man hur de två unga afghanerna står en liten bit bort för att sedan gemensamt gå upp mot säkerhetsvakten. Det som följer efter det är att den ena mannen, målsägaren, angriper säkerhetsvakten från ena sidan samtidigt som den andre går upp på vaktens andra sida.

Om det var så att målsägaren och hans kamrat beväpnade sig med kniv(ar) eller något annat vapen innan de beslöt sig för att följa efter ASAP Rocky är det som jag ser det förberedelse till grov misshandel. Möjligen kan man om de bar kniv redan innan de träffade på ASAP hävda att det enbart handlar om brott mot knivlagen, jag tycker det är fel men jag vet inte hur praxis ser ut.

Frågan har dock mindre betydelse eftersom de passerat försökspunkten när de påbörjar angreppet mot säkerhetsvakten så rubriceringen bör vara försök till grov misshandel om de bar vapen.
 
Efter det att den ena av de två unga afghanska männen antastat ASAP Rocky m.fl. och vakten gjort försök att avvisa honom bestämmer sig han och hans kamrat för att följa efter ASAP Rocky m.fl. när de går därifrån. I klippen ser man hur ASAP upprepade gånger försöker undvika att ett allvarliga bråk uppstår, de byter väg och de uppträder neutralt och medlande. I slutet av klippet ser man hur de två unga afghanerna står en liten bit bort för att sedan gemensamt gå upp mot säkerhetsvakten. Det som följer efter det är att den ena mannen, målsägaren, angriper säkerhetsvakten från ena sidan samtidigt som den andre går upp på vaktens andra sida.

Om det var så att målsägaren och hans kamrat beväpnade sig med kniv(ar) eller något annat vapen innan de beslöt sig för att följa efter ASAP Rocky är det som jag ser det förberedelse till grov misshandel. Möjligen kan man om de bar kniv redan innan de träffade på ASAP hävda att det enbart handlar om brott mot knivlagen, jag tycker det är fel men jag vet inte hur praxis ser ut.

Frågan har dock mindre betydelse eftersom de passerat försökspunkten när de påbörjar angreppet mot säkerhetsvakten så rubriceringen bör vara försök till grov misshandel om de bar vapen.
Din beskrivning av händelseförloppet stöds inte av oberoende vittnesmål och videomaterial. Och inte ens av asap gängets vittnesmål om jag inte minns fel.

Finns ens brottet till försök till grov misshandel?
 
Det finns, liksom förberedelse till grov misshandel. Men båda kräver betydligt mer än gissningar och antaganden som man själv fantiserar ihop om vad som, teoretiskt sett, eventuellt, skulle kunna hända.
Jag tycker du borde veta bättre än att fortsätta på linjen att göra fula påhopp utan att våga adressera den du syftar på direkt.

Exakt vad påstår du är gissningar och antaganden i mitt inlägg som jag "fantiserat" ihop?

Jag höll god ton i mitt inlägg till dig och tog mig tid att skriva ett ordentligt svar på det du frågade om och möts av ett inlägg som ditt, riktigt dålig stil tycker jag.
 
Din beskrivning av händelseförloppet stöds inte av oberoende vittnesmål och videomaterial. Och inte ens av asap gängets vittnesmål om jag inte minns fel.

Finns ens brottet till försök till grov misshandel?
Varför läser du inte förundersökningen och ser på de klipp som finns tillgängliga istället för att skriva ett inlägg där du har fel i precis allt du skriver?
 
Jag tycker du borde veta bättre än att fortsätta på linjen att göra fula påhopp utan att våga adressera den du syftar på direkt.

Exakt vad påstår du är gissningar och antaganden i mitt inlägg som jag "fantiserat" ihop?

Jag höll god ton i mitt inlägg till dig och tog mig tid att skriva ett ordentligt svar på det du frågade om och möts av ett inlägg som ditt, riktigt dålig stil tycker jag.

Det står dig fritt att tycka, och jag tycker å andra sidan att det var tillräckligt tydligt att jag svarade på ditt förra inlägg utan att explicit citera det.

Liksom tidigare så svarar jag utifrån de erfarenheter jag har gällande brottmål och straffrätt i praktiken, med möjligheten att vi har olika erfarenheter om hur förberedelse- eller försöksbrott bedöms.

Men min erfarenhet är att jag har aldrig någonsin sett ett ärende som rubriceras försök till grov misshandel där någon burit en kniv, ett basebollträ eller vilket tillhygge som helst, utan att det också finns bevisning för att personen har försökt använda just det tillhygget i det konkreta våldsbrottet som är uppe till prövning. Och att förberedelsebrott kräver oerhört mycket i bevisväg gällande uppsåt till en konkret brottsplan. Och att det gäller även om det skulle handla om en person som dömts för våldsbrott mot någon annan tidigare.

Om det nu var så att de beväpnat sig med kniv och verkligen planerade att använda kniv, varför användes den då inte direkt vid första konfrontationen? Kan det ha varit så att personen beväpnat sig med kniv, inte för att själv utföra en misshandel, utan för att försvara sig och hota med om han själv blev angripen? Båda är frågor som en försvarare (igen: enligt min erfarenhet) garanterat skulle ha ställt.

Och de frågorna kan enligt mig inte besvaras med annat än gissningar och antaganden om inte a) den misstänkte själv berättar att det fanns en tydlig plan att misshandla någon genom att hugga med kniv, eller b) möjligen om det finns en känd historik mellan de inblandade personerna som kan peka på ett konkret och tydligt motiv, utifrån den historiken. Och därför skulle en domstol - också, enligt min erfarenhet - i 100 fall av 100 konstatera att något uppsåt att använda kniven för grov misshandel inte bevisats. Och att det varken kan dömas för förberedelse eller försök till grov misshandel på de premisserna.

Men känner du till exempel på att någon domstol har bedömt det annorlunda, så tar jag gärna del av en sådan dom eller hänvisning till den.
 
Varför läser du inte förundersökningen och ser på de klipp som finns tillgängliga istället för att skriva ett inlägg där du har fel i precis allt du skriver?
Jag ser ingen anledning att läsa den igen, en gång räcker. Och nej jag har inte fel i att du fantiserar om händelseförloppet. Det är inga vapen inblandade och offret inleder inte anfallet i samband med att han blir dängd i marken.
 
Med tanke på vad som hänt i USA under de senaste dagarna har Trump, förhoppningsvis, viktigare saker att fokusera på än en att en rappare är tillbaka i USA igen efter en vistelse i svenskt häkte.
 
Jag förstår ex inte hur "Lek o Tjatter" inlägg ( varför bryts inte det ut?) och en massa raljerande kring Trump tillåts när andra trådar ( och även användare) inte får tjata på?
Raljerande kring Trump finns i många trådar, här är det dessutom väldigt "on topic". Gillar du inte det så anmäl inlägget så moderatorn får ta sig en titt och avgöra.
 
Vi har olika prefereser, din syn är inte facit på vad som hör hemma i tråden.

Du behöver inte oroa dig , jag hoppar över.:D Det gör jag när andra blir tjatiga också och jag är inte mkt för att anmäla , men kan inte låta bli ändå att göra ett inlägg om detta när passande nog väldigt många anser sig ha rätt att tjata på så länge de är i gemensam grupp och när det är de själva som tjatar, är det en som blir jobbig ja då går deras energi åt att förklara för den personen vad jobbig den är och att den ska sluta tjata. Det som är jättejättejätteskoj med det hela är att gruppen inte ser det själva.

KL
Och vad tror ni händer om 19-åringen får skadestånd? Hoppar de pengarna per automatik över till de han misshandlat?
 
KL
Och vad tror ni händer om 19-åringen får skadestånd? Hoppar de pengarna per automatik över till de han misshandlat?

Tror, om jag inte missminner mig, att kronofogden utmäter procent på skadestånd som vilken skuld som helst på den inkomst han får, inkl. ev. skadestånd
 
Inte helt offtopic anser jag, en berättigad fråga i sammanhanget: Kan någon ge en vettig förklaring till hur det kan komma sig att en person (målsäganden) som flytt från Iran och därför fått (tillfälligt eller permanent?) uppehållstillstånd här (och dessutom har ett antal brottsmål i sitt cv utförda här), kan åka till det land han flytt från på s e m e s t e r? Och vem pröjsar det?
 
Du behöver inte oroa dig , jag hoppar över.:D Det gör jag när andra blir tjatiga också och jag är inte mkt för att anmäla , men kan inte låta bli ändå att göra ett inlägg om detta när passande nog väldigt många anser sig ha rätt att tjata på så länge de är i gemensam grupp och när det är de själva som tjatar, är det en som blir jobbig ja då går deras energi åt att förklara för den personen vad jobbig den är och att den ska sluta tjata. Det som är jättejättejätteskoj med det hela är att gruppen inte ser det själva.
Som sagt, folk har olika preferenser. De flesta inser det och behöva gör inlägg om att de som inte delar ens egna åsikter är tjatiga, skrattretande, skämtar om fel saker, borde censurera sig själv eller vad det nu kan vara
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp