A$AP Rocky

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, de satt ju länge också. Blev inte Bergling svårt sjuk på slutet? Isåfall var det kanske därför han fick nåd.
Ja, jag tror båda var ganska gamla och sjuka båda två när de blev benådade. Men som sagt, de var redan dömda och avtjänade utdömda straff när de fick benådning. Märkligt nog, att släppa landsförrädare som de kallades för oavsett deras ålder och fysiska status.
 
Numer är det inte lika vanligt tror jag men går du några decennier tillbaka i tiden var det några tusen om året eller så som ansökte om nåd och tio till tjugo procent beviljades. Hur det ser ut idag vet jag inte riktigt.
Ja, jo, Men jag tänker, med anledning av @Sol s motfråga - har det använts innan någon ens blivit dömd?
 
Behöver man inte dömas för ett brott innan regeringen kan benåda en?
Regeringen själv skriver att nåd endast kan avse en lagakraftvunnen brottmålsdom.
Och att straffprocessuella tvångsmedel, som t.ex. häktning, aldrig kan bli föremål för nåd.

Så här står det i regeringsformen kap.12
Dispens och nåd
8 §
Regeringen får medge undantag från föreskrifter i förordningar eller från bestämmelser som har meddelats med stöd av beslut av regeringen, om inte annat följer av lag eller beslut om utgiftsanslag. Lag (2010:1408).

9 § Regeringen får genom nåd efterge eller mildra en brottspåföljd eller en annan sådan rättsverkan av brott samt efterge eller mildra ett annat liknande ingrepp som avser enskildas person eller egendom och som har beslutats av en myndighet.

Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas. Lag (2010:1408).

Tekniskt sett verkar det bara vara en beslutad påföljd som man kan befrias från genom NÅD.
Att avbryta processen före dom är möjligt, men då krävs det skäl för det, dvs. sakligt grundade anledningar som motiverar beslutet. Gissar att detta används extremt sällan (om alls?). Men skulle vara intressant om någon känner till något tillfälle då det tillämpats i modern tid.
 
Ja, jag tror båda var ganska gamla och sjuka båda två när de blev benådade. Men som sagt, de var redan dömda och avtjänade utdömda straff när de fick benådning. Märkligt nog, att släppa landsförrädare som de kallades för oavsett deras ålder och fysiska status.
Jag inbillar mig att benådning används jämförelsevis ofta just för den typen av brottslingar. Men jag är nog färgad av populärkulturen där.

Den ukrainska kvinna som skadades och förlorade sitt ena ben vid terrorbrottet på Drottninggatan i Stockholm, har ju fått avslag på sin vädjan att av nåd slippa utvisas.
 
Regeringen själv skriver att nåd endast kan avse en lagakraftvunnen brottmålsdom.
Och att straffprocessuella tvångsmedel, som t.ex. häktning, aldrig kan bli föremål för nåd.

Så här står det i regeringsformen kap.12


Tekniskt sett verkar det bara vara en beslutad påföljd som man kan befrias från genom NÅD.
Att avbryta processen före dom är möjligt, men då krävs det skäl för det, dvs. sakligt grundade anledningar som motiverar beslutet. Gissar att detta används extremt sällan (om alls?). Men skulle vara intressant om någon känner till något tillfälle då det tillämpats i modern tid.
Fast det är väl rätt självklart att det måste finnas sakligt grundade anledningar? RF utesluter inte tidigare benådning, vilket du ju själv citerar. (Att det inte föreligger sådana anledningar i det här fallet kan vi nog vara förvissade om.)
 
Jag inbillar mig att benådning används jämförelsevis ofta just för den typen av brottslingar. Men jag är nog färgad av populärkulturen där.

Den ukrainska kvinna som skadades och förlorade sitt ena ben vid terrorbrottet på Drottninggatan i Stockholm, har ju fått avslag på sin vädjan att av nåd slippa utvisas.
Enligt Morgan Johansson omfattats nådeinstitutet inte av frågor om uppehållstillstånd. Du kan nog inte jämföra med det.
 
Men alltså, det är väl egentligen så enkelt att det inte är något särskilt med asap Rockys fall? Han är häktad misstänkt för misshandel pga risk att han sticker iväg annars.

Förutom Trumps reaktioner, finns det väl exakt inget konstigt med fallet?

Inte alls faktiskt. Förutom möjligen att det tycks handläggas snabbt. (Att man förlängde åtalstiden med bara en vecka tyder på att det händer något redan nästa vecka.)
Jag träffar varje vecka utländska medborgare häktade p.g.a. just flyktfara så det är inte så märkligt.
 
Säkert inte. Det var bara apropå nåd i modern tid. I det fallet stod det också "av nåd", med citationstecken, i den tidningsartikel jag läste.

(Jag tycker att den kvinnan borde få stanna oavsett.)
Det tycker jag också. Hon var med om det enda svenska terrordådet med döda och svårt skadade som utgång. Hon förlorade sitt ben. Jag tycker också att hon borde få stanna - på Migrationsverksnivå, utan att blanda in regeringen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp