a-kassa när man både har anställning och ett litet eget företag som bisyssla

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har inte varit med i någon a-kassa på evigheter, av flera orsaker.
Men nu när jag både är singel och är på väg uppåt i tjänstgöringsgrad så att jag får en halvrimlig lön också, har jag funderat på om jag skulle gå med i någon a-kassa. Det vore antagligen vettigt...
Men, hur funkar det med a-kassa när man både har en anställning och ett eget litet företag som bisyssla, sedan många år? Kan man ens få ersättning från a-kassan samtidigt som man har f-skatt? Företagandet är begränsat till chipmärkning av föl, vilket är svårt att livnära sig på. Hade det varit tillåtet att ta betalt för utförda tjänster på hobbybasis så hade jag gjort det, men det går inte. (Jag har vänt och vridit på frågan på alla håll, direkt till skatteverket. Och de är bestämda på den punkten.)
Hur gör man?

Jag har inte varit med i någon a-kassa på evigheter, av flera orsaker.
Men nu när jag både är singel och är på väg uppåt i tjänstgöringsgrad så att jag får en halvrimlig lön också, har jag funderat på om jag skulle gå med i någon a-kassa. Det vore antagligen vettigt...
Men, hur funkar det med a-kassa när man både har en anställning och ett eget litet företag som bisyssla, sedan många år? Kan man ens få ersättning från a-kassan samtidigt som man har f-skatt? Företagandet är begränsat till chipmärkning av föl, vilket är svårt att livnära sig på. Hade det varit tillåtet att ta betalt för utförda tjänster på hobbybasis så hade jag gjort det, men det går inte. (Jag har vänt och vridit på frågan på alla håll, direkt till skatteverket. Och de är bestämda på den punkten.)
Hur gör man?
Normalt sett får man inte ha företag samtidigt som man får ut ersättning från a-kassan utan man måste lägga det vilande. Med det sagt så finns alltid undantag som bekräftar regeln, a-kassan kan godkänna ett visst företag på deltid men långt ifrån alltid de gör det (ungefär som med studier, det beror oftast på vilken grad du studerar, det måste gå under en viss procent per vecka).

Men, hur funkar det med a-kassa när man både har en anställning och ett eget litet företag som bisyssla, sedan många år?
Om man jobbar 100% på sin anställning och har haft bisysslan i lång tid parallellt med det, så brukar det inte blir problem med a-kassa.
Annars så kan man bli tvungen att lägga den egna verksamheten vilande eller avsluta den.

Att lägga ner det egna lilla företaget i det läget borde ju vara ett alternativ?
Det gör ingen skillnad nu men är en nödlösning då.

Om man jobbar 100% på sin anställning och har haft bisysslan i lång tid parallellt med det, så brukar det inte blir problem med a-kassa.
Annars så kan man bli tvungen att lägga den egna verksamheten vilande eller avsluta den.

Att lägga ner det egna lilla företaget i det läget borde ju vara ett alternativ?
Det gör ingen skillnad nu men är en nödlösning då.
För min kompis blev det problem. Hon uppmanades sälja sina 10% i företaget eller lägga ned (hur hon skulle fått igenom det som minoritetsägare...) trots att företaget i princip aldrig ger någon avkastning till sina ägare.. Förstår varför reglerna finns, men i den här situationen blev det lite absurt då hon inte tjänar pengar och att nedläggningen av företaget hade lett till att fler blev arbetslösa.

För min kompis blev det problem. Hon uppmanades sälja sina 10% i företaget eller lägga ned (hur hon skulle fått igenom det som minoritetsägare...) trots att företaget i princip aldrig ger någon avkastning till sina ägare.. Förstår varför reglerna finns, men i den här situationen blev det lite absurt då hon inte tjänar pengar och att nedläggningen av företaget hade lett till att fler blev arbetslösa.
Jo det kan bli knepigt.
Men för @ameo är det nog inget problem med att lägga ner.

Jag fick redovisa noga min gård som ju räknas som firma.
Det gick bra då jag hade haft den länge parallellt med heltidsarbete.
Att det också var mitt och familjens hem spelade nog också in.

När jag senare arbetade deltid och på timme så var det ingen mening med att vara med i a-kassa, då jag ändå aldrig hade fått någon ersättning utan att sälja gården.

Jag har fått ersättning från a-kassa (unionen) samtidigt som jag har f-skatt. Fick uppge hur många timmar i måmaden/veckan jag la på företaget. Hade också haft mitt företag en längre period bredvid studier och jobb. Nu tror jag inte att jag skulle få igenom det, mest för att jag har ökat försäljningen så pass mycket. Har övervägt att gå ur a-kassan just på grund av det.

Normalt sett får man inte ha företag samtidigt som man får ut ersättning från a-kassan utan man måste lägga det vilande.
Nä, jag tänker att det är så.
Och jobbar man inte 100% så är man körd, antar jag? Jag gör ju inte det... 🙄

Nåja, jag får väl lägga firman vilande och återgå till att jobba via frilansfinans om det skulle behövas.

Det är inte utan att det är lite frustrerande när systemen inte riktigt är anpassade efter annat än antingen heltid anställd eller heltid egen företagare. Men bara att acceptera och bita ihop.

Du får såklart ingen a-kassa så länge du har kvar ditt deltidsjobb. Blir du arbetslös från det jobbet får du a-kassa i samma omfattning som du jobbat (senaste halvåret är det väl?). Eller 80% av den ersättningen du haft då.
Problemet med det egna företaget är (om du inte lägger ned det) att du får ange att du har det som jobb på en procentuell andel som kan vara riktigt låg, men då får du bara det antal a-kassedagar som man får göra på deltid men det är många (14 månader) så det är bara vid långtidsarbetslöshet som det brukar bli ett problem på riktigt.

Nä, jag tänker att det är så.

Och jobbar man inte 100% så är man körd, antar jag? Jag gör ju inte det... 🙄

Nåja, jag får väl lägga firman vilande och återgå till att jobba via frilansfinans om det skulle behövas.

Det är inte utan att det är lite frustrerande när systemen inte riktigt är anpassade efter annat än antingen heltid anställd eller heltid egen företagare. Men bara att acceptera och bita ihop.
Behövs inget heltid för att ha jobbat in A-kassa.

Behövs inget heltid för att ha jobbat in A-kassa.
Nä, det vet jag. Men om jag tolkar I_U:s svar rätt krävs det att man har jobbat heltid utöver bisysslan OM man eventuellt ska kunna få a-kassa på dispens. Eller tolkar jag det fel?

Nä, det vet jag. Men om jag tolkar I_U:s svar rätt krävs det att man har jobbat heltid utöver bisysslan OM man eventuellt ska kunna få a-kassa på dispens. Eller tolkar jag det fel?
Skulle inte räkna med att ha kvar det egna i annan form än vilande oavsett ansträngning som del eller heltid.
Förr var dom mer öppna för att ha eget på deltid och få A-kassa men inte längre.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?