A-kassa och näringsverksamhet?

Texaz

Trådstartare
Kommer antagligen att börja stämpla i januari, om inget jobb dyker upp.

Har nu fått höra att man inte får ha företag och stämpla samtidigt, någon som har koll på det? Iom att jag bor på en jordbruksfastighet så räknas det ju som näringsfastighet och jag är tvungen att bokföra och redovisa gården. Frågan är hur det blir i förhållande till stämpling?

Tilläggas kan att det inte går med vinst, har aldrig gjort heller....
 
Sv: A-kassa och näringsverksamhet?

Jag är i ungefär samma sits som du. Fast jag har precis köpt en jordbruksfastighet (utan att egentligen veta så mycket om vad det innebär.)
Jag är livrädd för att bli av med min a-kassa pga att jag köpt "fel" fastighet. I bästa fall skiljer a-kassan på om näringsverksamheten är aktiv eller passiv, men det är säkert olika beroende på villken a-kassa man tillhör.
Det bästa är väl att slå dem en signal och få allt svart på vitt. Själv bävar jag inför det samtalet och är väldigt orolig för att år av inbetalning till a-kassan ska vara helt bortkastade pengar.
 
Sv: A-kassa och näringsverksamhet?

Ja jag ska ringa och kolla, att ha den passiv är ju omöjligt, så i värsta fall får jag skriva över den på barnen, frågan är ju vad banken säger om jag sitter på lån och inte har fastigheten som säkerhet?

Måtte jag få ett jobb NU!!!:p
 
Sv: A-kassa och näringsverksamhet?

Jag pratade med Skatteverket häromdagen. Jag har en jordbruksfastighet och arrenderar ut marken, vilket inbringar ca 7 000 kr/år, och jag har deklarerat för det på min vanliga blankett i flera år. Men nu tyckte de att jag skulle bli skyldig att momsredovisa och "bokslutsdeklarera" eller vad hon nu kallade det.
I alla fall, jag frågade hur det skulle bli om jag blir arbetslös och måste stämpla men hon sa att hon inte kunde tänka sig att det blir problem. Men jag är skeptisk, a-kassorna har så mycket krångliga regler för precis allting så jag skulle nog kolla med min a-kassa om jag var du. För att vara på den säkra sidan. :crazy:
 
Sv: A-kassa och näringsverksamhet?

Gå över till Alfa-kassan. Där är det inget hinder om du har Jordbruksfastighet eller annan rörelse.

Jag har varit i din sits. Jag fick inte en krona från Lärarförbundet när jag blev arbetslös och hade Jordbruksfastighet. Det är iofs 12 år sedan, så det kan möjligen vara andra regler nu.

-Sälj gården, var rådet jag fick från dem :banghead:

Sedan dess har jag varit med i Alfa-kassan.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 770
Senast: _Taggis_
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 813
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Har inte riktigt fattat reglerna, men om man jobbar heltid vissa dagar, men stämplar andra, räknas då heltidsdagarna in som deltid?? Är...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Casteloro
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp