Abortmotståndare - jag?

Sv: Abortmotståndare - jag?

Så lite så. :) Observera att artikeln är från år 2000, så det kan ha tillkommit ny forskning. Men så vitt jag känner till så är det där forskningslandet ligger just nu.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Ja, enligt motionen och dess källor.
Och abort är tillåtet yttligare en vecka.
Hur avgör man att det aborterade fostret inte skall få hjälp att leva när det väl är ute och fortfarande lever. Ett annat foster som är lika gammalt och önskat får all vård som finns. Hur skall personalen relatera till att i ena stunden se fostret som ett barn och göra allt för att rädda det, men i andra fallet inte göra något?

Och framförallt: har inte det aborterade fostret ett människovärde om det visar sig att man kan rädda det utan mammans kropp?
Alla spädbarn är ju hjälplösa. De kan inte leva utan att vi ger dem mat och värme. När skall vi låta bli att vårda dem?

I Sverige har vad jag vet ingen prematur född i v. 21 överlevt. Det tidigaste är v. 22 men man räknar inte med överlevnad förrän i v. 23.

Det som är relevant kan jag tycka är vad sjukvården i Sverige har lyckats med. Ibland uppstår även missförstånd i veckoräkningar när man tolkar resultat från andra länder då det i en del andra länder är kutym att räkna veckor från befruktning medan vi i Sverige räknar från sista mens. Då kan det se ut som att man i andra länder lyckas rädda mycket tidigare födda barn fast det i praktiken inte är så.

Vi ska försöka rädda de prematurer som vi kan rädda och det är de läkare som är inblandade i varje enskild fall som avgör vad som är lämpligt och inte. Jag har ingenting emot att man ger sent aborterade foster smärtlindring för säkerhets skull så ur den bemärkelsen får man gärna vårda dem också.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Nu så har jag läst.
Det var makalöst intressant, jag skall läsa noggrannare en gång till.

Men jag reviderar omedelbart min uppfattning.
Man vet att foster inte känner smärta som registreras i medvetandet när de är mindre än v20.
Så det är ingen som lider.

Det känns oändligt mycket bättre nu.
Tack tack.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Fast det står ju att en pojke överlevt född v 21 i Sverige 2007.

Varför drar du gränsen vid smärtlindring?
Varför inte dropp, filt och syrgas? Det får ju andra levande djur och människor?
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag vet nu efter att ha läst Philosophias länk att abortlagstiftningen är förenlig med fostrens utvecklingsfaser.
Det handlar inte om när de går att rädda utan om när de har ett nervsystem som kan ha ett medvetande.

Jag känner mig bekväm med det.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Fast det står ju att en pojke överlevt född v 21 i Sverige 2007.

Varför drar du gränsen vid smärtlindring?
Varför inte dropp, filt och syrgas? Det får ju andra levande djur och människor?

Ja, jag såg det efter mitt inlägg var postat. En pojke som föddes nästan i v. 22. I de fall som mycket sena aborter beviljas är det medicinsk expertis som avgör om det är befogat. Jag tycker att vi får lita på att de är lämpliga att göra dessa bedömningar. Om det är så vår medicinska expertis är dåligt utbildade eller helt enkelt fullt medvetet bryter mot den lagstiftning vi har så har vi ett jätteproblem. Ett problem som dock inte kommer lösas av en sänkt gräns för den fria aborten.

Foster som bedöms vara livsdugliga får inte aborteras. Man får på sin höjd avbryta graviditeten och sedan försöka rädda fostret. Detta kommer antagligen bli vanligare just eftersom vi kan rädda prematurer allt längre ner i åldrarna.

Varför sätter jag gränsen vid smärtlindring? En filt är rätt given och vad jag vet är det praxis vid iaf en del avdelningar som utför sena aborter att lägga fostren i en handduk/filt. Men sätta in syrgas och dropp? Vad skulle syftet med den behandlingen vara? Att fördröja dödens inträde? Sent aborterade foster lever inte i timmar eller dagar. De dör tämligen omgående om de ens kommer ut levande. Deras lungor fungerar inte så syrgas fyller ingen funktion och de riskerar inte direkt att dö av vätske- eller näringsbrist.

Syrgas och dropp sätts mig veterligen inte in på döende djur sådär i allmänhet. På klena nyfödda ungar brukar inga större insatser göras (om ens några), på prematurer inga alls. Döende människor får väl sådär i allmänhet inte heller syrgas och dropp, det beror ju helt på deras tillstånd.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

I nuläget får aborter ske av fullt friska foster av t.ex. sociala skäl fram t.o.m. v 22.
Inga insatser sätts in för att rädda de fostren, fast enligt studien skulle 25% av dem kunna klara sig om de fick vård.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

I nuläget får aborter ske av fullt friska foster av t.ex. sociala skäl fram t.o.m. v 22.
Inga insatser sätts in för att rädda de fostren, fast enligt studien skulle 25% av dem kunna klara sig om de fick vård.

Fram till v. 22 får man genomföra abort ja. Studien du avser visade att 26% av de barn som föds i v. 22 överlever. Det betyder inte att de som föds i v. 21 har samma överlevnadschans.

Och som sagt, vi kommer antagligen ser mindre av sena aborter men ökande antal avbrutna graviditeter eftersom vi kan rädda allt fler.

I det enskilda fallet bör det vara insatt expertis som avgör vad som är lämpligast att göra.

(Fortfarande är fri abort till v. 18 inte ett problem.)
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Öh, det är väl inget svar på min fråga varför man skulle sänka abortgränsen, att någon lagt en motion? :crazy:
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Oj, du fastnade nog lite på detta med tigern?:)
Det är klart att man kan anknyta lika hårt till adoptivbarnet, självklart! Men jag svarade på en fråga som löd om anknytningen startar under graviditeten, vilket den gör för både mamma och barn. Sen att man kan anknyta till någon annan, ja absolut.
Min poäng med detta var bara att jag personligen tycker det är mycket cyniskt att föda fram oönskade barn och sen ge bort dem, som ett ok alternativ till abort. Det är starka band man skapar och den ena parten, dvs barnet, har ju inget att säga till om. Har inte bett om att bli till, har inte bett om att få ges bort från sin mamma.
Sen att sånt måste hända ibland, och att man känner en som det har gått jättebra eller jätteilla för, det är liksom inte sakligt argument i en sån stor fråga som abort är.
Inte heller att vissa människor är lämpliga föräldrar och att andra är bedrövliga. Det är en helt annan diskussion, som inte handlar om valet att få göra en säker abort vid en oönskad graviditet.

Jag tycker det är rätt så förmätet av svenska kvinnor, som är fria och stenrika globalt sett, att sitta och tycka att man borde inskränka aborträtten och istället bära fram oönskade barn, när världen ser ut som den gör.
Jag håller nog i stort med dig om att det är bättre att abortera ett foster om man tidigt vet att man inte vill ha barnet. Än att gå tiden ut och sedan adoptera bort det.

Men kanske jag inte riktigt instämmer i de anledningar du anger.

Jag tycker nog att den främsta anledningen är att kvinnan ska slippa genomgå en hel graviditet och att föda fram ett barn för att sedan adoptera bort det. Det måste vara rätt mycket jobbigare än att genomföra en abort; för de flesta i alla fall. Och hur det än är; oavsett att du adopterar bort barnet så är du sedan biologisk förälder.

Så, ja, ditt sista stycke instämmer jag helt i!
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag kan minnas fel hur man räknar så rätta mig gärna, men om en graviditet är i v. 21+6 så betyder det väl att man gått in i v. 22. Graviditeten är ju alltså 21 hela veckor + 6 dagar gången i fallet med aktuell pojke. Gränsen för abort går väl vid 22+0 vilket då är 1 dags skillnad mot när den räddade pojken föddes, inte en hel vecka...
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag läste motionen och anser inte att den har någon som helst relevans i frågan.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

KL
Mig veterligen stavas det euthanasi o inget annat, det kommer från grekiskans ord för dödsguden, Thanatos, där th uttalas som i engelskans the.

Mer eller mindre aktiv dödshjälp har förekommit här i landet i decennier, dvs att man överdoserar morfin/scopolamin till döende patienter.
En vuxen människa har rätt att vägra behandling av sjukdom, t ex av religiösa skäl, typ blodtransfusion utan att läkare kan tvinga patienten till det, även om det skulle rädda livet på denne.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Miss av mig, men jag kan inte stava, dyslexi.
Hittade att det på svenska stavas eutanasi.
Lärorik tråd det här.
Tack för rättelsen.
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Jag har tvekat länge om jag skulle säga något om min ståndpunkt både i denna tråd och den om barnmorskan. Framförallt pga yrkesroll. Jag kan säga så mycket att 22 v foster inte är något abstrakt för mig. Att jag haft prematura barns liv i mina händer, beroende av min expertis och av den vård vi kan ge medicinskt idag. Och jag har även varit på den andra sidan, att jag gjort en tidig abort. Det påverkar naturligtvis hur jag tänker eller känner i frågan.
Jag är för kvinnors rätt till abort. Den nuvarande lagstiftningen angåender fri abort känns ok, men jag är lite mer obekväm med sena aborter på friska foster. Detta pga att det inte skiljer många dagar på det vi väljer att rädda och det vi låter dö. Det är ju något som vi i framtiden kan behöva revidera.
Det jag känner angående vårdpersonals arbetsmiljö och det etiska i hanteringen av fostren efter abort är att där skulle jag vilja ändra på hanteringen av fostren.
När anhöriga till avlidna människor pratar om den sista tiden är det en stor tröst för många att den tiden fick bli värdig. Och det kan också i fallet av aborterade foster vara viktigt för både kvinnan som för de som arbetar med aborten.
Hur det ska bli värdigt? Och var drar vi gränsen för vilken sorts värdig behandling vi ger, är en svår fråga. Jag kan utifrån mitt perpektiv när jag läste utdrag från rapport känna att sophink, bäcken under lock, eller rondskål inte känns särskilt bra. Jag tänker på den fina värdiga behandling som vårdpersonal ger ett bortgånget foster i samma ålder eller någon vecka mer där det är etiskt och vackert in i minsta detalj i hur man berör, bär eller lindar in/klär det som var ett liv. Här tycker jag inte att det skulle behöva göras stor skillnad på hur önskvärda de var för hur vi hanterar det. Jag vill att det ska vara värdigt oavsett. Och då menar jag inte att man klär alla aborterade människoliknande foster i babykläder (måste tilläggas då det skulle kunna bli en hätsk diskussion) utan kanske rimligen lägger fostret i en handduk eller filt åtminstone. Det var ju ett liv (eller i vissa fall är ju ett liv en kort stund till).
 
Sv: Abortmotståndare - jag?

Hej!

Jag har svårt att se att det är bra för ett oönskat barn att födas. I min värld ska ett liv levas och upplevas och man ska vara älskad av sina föräldrar. Det finns alltför många barn som inte är älskade och DET är många gånger mer hemskt än barn som aborteras sent i graviditeten.

Rätten till liv är inte större än rätten att få ett bra liv. (Men så är jag också för dödshjälp till svårt sjuka där det inte finns någon chans till tillfrisknande eller symtomlindring).

/Lavinia
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 482
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 235
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 929
Senast: alazzi
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 182
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp