AC i bil farligt för barn?

S

Svanhild

En kompis till mig påppekar om o om igen att det är skadligt för mina barn att köra med AC på i bilen... hon säger att det är farligt för barnen! Jag säger att jag har svårt att tro det. Jag anser det farligare att köra barnen i en kokhet bil utan AC o med vidöppna dundrande rutor...

Nån som hört detta att AC är farligt o i så fall kan förklara?

Hon menar att man kyler bilen för kall men så galen är inte jag. Jag är ganska frusen själv så det fins ingen chans att jag skruvar till istemp där inne:p
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

AC är farligt om man har FÖR kallt ja... och luften vriden direkt på! Men håller helt och hållet med om att stekhet sol eller en ruta nere så att det "drar" inte är det minsta bra!

Lagom är bäst med AC helt enkelt! :D
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Men å andra sidan är ACC farligt för alla om man har det för kallt och det vriden direkt på...

Jag kan inte ha AC på fullt ös vridet på mig för då blir kroppen ledsen...
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

AC är inte det minsta farligt , då skulle mina barn inte överlevt . De är uppväxta i Saudi Arabien med Ac överallt ,i bilar ,bussar hus och affärer. Inte blev de sjuka eller mådde dåligt på något sätt. En varm bil däremot kan ju vara direkt livshotande.
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Det är som en del andra svarat farligt att ha för kallt och "blåsten" rakt på barnet, men iom att små barn sitter bakåtvända blir ju det lite svårt.
Och iskallt har man ju inte, man vill ju inte frysa ihjäl själv heller! Lagom är alltid bäst! :laugh:
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Det enda jag kan komma på som "skadligt" är att den kalla luften är mycket torrare och då kan de bli snoriga av det, precis som vi vuxna.
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Har man barnen bakåtvända så kommer ju aldrig luftströmmen rakt på dom i vilket fall som helst.

Jag själv sitter gärna med luften rakt på mig, men det är bara i början. Efter en stund blir ju hela bilen lagom kall, och då riktar jag fläktarna rakt bak mellan sätena, för att det ska nå som bäst till hundarna längst bak.

Jag kan märka att jag blir lite torr i halsen om jag kört mycket långa sträckor med AC på. Nu när jag körde upp till Stockholm, lite över 60 mil, så var jag lite raspig i halsen ända tills dagen efter. Sen försvinner det igen, och Sebastian har aldrig visat tecken på några fel alls..
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Jag får sjukt ont i öronen av AC, jag är varken obildad eler avundsjuk (har själv AC i min bil) men det är så jag är, vet jättemånga som oxå får ont o öronen, ögonen o typ halsen av AC.
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

AC gör luften mycket torrare än annars (funkar ju jättebra mot imma på vindrutan vintertid), och jag kan mycket väl tänka mig att känsliga personer kan reagera mot det med att bli torra i halsen, få "grus" i ögonen m.m., men att det skulle vara FARLIGT har jag mycket svårt att förstå.

Sedan skall givetvis varken barn eller vuxna bli för kalla eller varma, men det kan ju inte vara jättesvårt att reglera....? Hellre bil med AC som man sätter på då och då än varm, skrikande unge....
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Och varför svarar du mig om avundsjuka eller obildad? Jag har inte skrivit ett ord om det.

Att du får ont i öronen av AC är nog mer ovanligt än att inte reagera på den. Och farligt är det ju inte för det.
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

I luften i AC:n så finns det jätte mycket bakterier som gör att man får jätte lätt ögoninfektion som i sin tur är vääldigt smittsamt. Dom säger att det är bättre att ha rutorna nere än fullt pådrag i fläkten just för ögonens skull :) Speciellt när det gäller barn då dom är känsligare för det
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Full fläkt klarar inte jag av, inte heller om de blåser ute, då får jag vaglar :crazy:
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Låter som hon är avundsjuk eller obildad...

:rofl:Haha, avundsjuk kanske... hon har en gammal Mercedes från 87 så:idea::angel:

Nej, lite allvar i samtalet. Tack för alla bra svar. Det är som ni säger lagon är bäst o det fattar man ju så klart. O visst AC luft är kanske torrare osv men det är ändå skönare än stekhet bil med vidöppna rutor. Där kan man inte prata med varandra pga bullret + att just öppna rutor oxå torkar ut ögon o orsakar öroninflammationer:crazy:
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Jag svarar alltid på den längst ner, är ju lite jobbigt om det är 13 sidor med svar liksom...
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Det är kall blåst jag inte klarar av, som att komma ut från badhuset mitt i vintern o vara varm o fuktig i örona.

Klarar inte heller AC på hotel osv, där det just bara är en fläkt som blåser kalluft rakt ut.
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

I luften i AC:n så finns det jätte mycket bakterier som gör att man får jätte lätt ögoninfektion som i sin tur är vääldigt smittsamt. Dom säger att det är bättre att ha rutorna nere än fullt pådrag i fläkten just för ögonens skull :) Speciellt när det gäller barn då dom är känsligare för det

Vad har du för källa till det påståendet? Jag har också hört det där, men är väldigt böjd att tro att det rör sig om en skröna. För om det var så jättemycket bakterier av en så jättesmittsam sort i alla (!?!?!) bilars AC, då skulle väl åtminstone halva sveriges befolkning gå runt med ständig ögoningflammation....?
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Lagom är bäst vad gäller ACC!!!

Inte så skönt med iskall luft rakt på sig tycker jag..

Men jag och min familj mår bättre av lite kyligare luft i bilen, än att sitta och svettas och gnälla i en bil utan ACC..
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

Inflika då ett litet "kl" så blir det inte riktat mot den vars knapp du lånar.
 
Sv: AC i bil farligt för barn?

I luften i AC:n så finns det jätte mycket bakterier som gör att man får jätte lätt ögoninfektion som i sin tur är vääldigt smittsamt. Dom säger att det är bättre att ha rutorna nere än fullt pådrag i fläkten just för ögonens skull :) Speciellt när det gäller barn då dom är känsligare för det
Det där gäller för flygplan där luften cirkulerar hela tiden fram och tillbaka i kabinen. Har någon passagerare en läskig bakterie i utandningsluften sprids den vidare när luften blåses ut nästa gång.

Bilen tar ju luft utifrån och kyler ner.

Du Humlanochtrocadero må varken vara avundsjuk eller obildad, bara känsligare än de flesta.

Själv brukar jag ställa temperaturen i bilen när det är riktigt hett på ung. samma temperatur som på utsidan, då blir kontrasten inte så stor.
 

Liknande trådar

Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 121
Senast: Treo
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 964
Senast: cirkus
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 445
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp