Adoptera hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Frajda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 10 952
F

Frajda

Har ngn här gjort det? Då tänker jag på hundar från t ex sosanimals eller hundar utan hem. Alltså hundrar som blivit övergivna. Har kikat runt på olika sidor och blir väldigt sugen. Det är bra läge att skaffa en ny hund för mig och jag har alltid haft blandraser. Ni som gjort det hur har det funkat? Var hunden frisk? Krävdes det mkt rehabilitering? Berätta alla erfarenheter ni har så blir jag jätte tacksam!:)

Sv: Adoptera hund

Har ngn här gjort det? Då tänker jag på hundar från t ex sosanimals eller hundar utan hem. Alltså hundrar som blivit övergivna. Har kikat runt på olika sidor och blir väldigt sugen. Det är bra läge att skaffa en ny hund för mig och jag har alltid haft blandraser. Ni som gjort det hur har det funkat? Var hunden frisk? Krävdes det mkt rehabilitering? Berätta alla erfarenheter ni har så blir jag jätte tacksam!:)

Oj..nu kommer det bli en het debatt om adoptivhundar..:angel:

Nåväl svarar på det jag kan.

Har en hund från Spanien. Hittades som 4månadersvalp. Kom hit som 9månaders unghund. Har funkat super!
I början var han inte rumsren, var ganska osäker och rädd. Efter ett halvår var han som en ny hund! Nu är han 7år.

Han har alltid varit fullt frisk.

Det är viktigt att ´ta en hund från en seriös förening. tänk över varför du vill ha en utländsk hund, det finns många svenska hundar som söker nya hem också.
ang. den spanska förening du nämner så har jag inte hört väldigt bra saker...

*kl*

Jag har en tik som är adopterad ifrån Irland. Hon fyller två i sommar och vi fick hem henne när hon var 6 månader. Våran historia är en riktig solskens historia, men jag anser att vi har haft en stor portion tur också.

Jag har själv inte "adopterat" någon hund, men en vän till mig köpte en greyhound från någon sådan där adoptionsförening.

De sa att hon skulle vara 2-4 år (minns inte exakt) och i fint skick. (Min ville ha en något yngre hund som de kunde ha länge efter att blivit ledsen av hennes råttor som dog efter bara något enstaka år.)

Vad de fick?
En greyhound med USEL pälskvalitet, full med mjäll och glanslös. Långa klor och en del tandsten. När de sedan kollade upp vilken hund de egentligen hade fått (med tatuering i örat eller vad det nu var) så visade det sig att hunden var äldre än 2-4 år.
I år fyller hon 9 (eller 10) år och de har inte haft henne speciellt länge.

Visserligen är hon en otroligt snäll och trevlig hund, lätt att ha att gör med på alla sätt och vis. Hon har även fått jättefin pälskvalitet (efter bad och foderbyte m.m.) Men de fick inte vad de trodde sig köpa och det var tydligen pengatrassel också.

Greyhound nr 2 som hon köpte var svenskfödd och såldes för att hon inte var snabb nog. Visserligen har hon haft problem med en tass (men det var pga en glasbit) men kring själva köpet har det inte varit några som helst problem. Det känns som om den säljaren var mer seriös.

Varför inte ta en svensk omplaceringshund?
Finns många svenska hundar som behöver nya hem pga av vanvård, tidbrist, allergier eller allmän lathet.

Köpe en 2-årig hanhund på Hundrondellen i år. Tittade runt på olika sighter o fastnade just där :banana:
Vi har fått en väldigt speciell hund, ser inte ut som någon annan jag sett i detta land. Han är en Podenco Andaluz Grande. Hade aldrig hört talas om denna ras innan.
Ser ut som en riktig byracka,vit strävhårig med rättuppstående öron med rosa inslag :laugh: ska se ut så!
Hittades bunden i Portugal med kätting runt halsen som hade vuxit in :eek:
Kom efter 1 år till jourhem i Sverige där han togs till vet som opererade bort ärrvävnad 2 ggr.Sen kunde han vrida skallen igen :D
Nu har pälsen börjat växa över dessa hemska minnen och hunden är så lycklig och vill så väl.
Har varit hos oss 3 mån och det har hänt massor i hans utveckling. Han var rumsren direkt,äter bra, mkt lekfull o valpig.
Vaktig men människoglad (var reserverad fr början, särskilt mot män)
Lydnaden kommer vartefter, han kan gå fot, sitt, ligg, inkallningen tränar vi på..det är såå underbart att springa, och som han springer :rofl: Vi har egen gård så han har ytor att träna på. Koppel o lina på promenader.
Adoption var inte meningen fr början,skulle minsann ha valp(svenskfödd) som innan,men så blev det inte.
Har inte ångrat mig ett dugg, detta är 6:e hunden i mitt hundliv o absolut den smartaste,roligaste,tacksammaste varelse man kan träffa på. Om det är rasen eller omständigheterna vet jag inte. Så här långt är vi jättenöjda med valet iaf :love:
Kan varmt rekommendera Hundrondellen.

)

Vi adopterade en hund till min lillasyster här vid SPCA. Hundarna stannar på "sheltret" i tre dagar sedan avlivas dom som inte har fått något hem.

När vi adopterade våran så var hon kanske två månader, och hadde varit en gatuhund innan hon "fångades", hon, iallafall, fick stanna där i två veckor.

"Nellie" som hon fick heta är verkligen en suuper hund! Otroligt bra huvud, lite väl självständig kanske, men vilken:love: hon är! helt sjukt underbar!

Hon ser ut som en chow chow/golden/tollare typ:angel:

Jag håller fullständigt med!:bow:
Rädda våra stackars hundar som sitter i hundstallen här och väntar på en familj istället.
Vi får in sjukdomar och en annan bakterieflora som inte finns här och våra hundar riskerar att få sjukdomar som inte är trevliga eller går att bota.
Man läser ju mer och mer att problemen börjar poppa upp med hundarna som importeras, sjukdomar beteendestörningar mm.

Välj hellre att gå till ett hundstall här där du kan se hur hunden är i koppel eller sättet. Annars är det väl rätt mycket "grisen i säcken" att köpa från utlandet, man sitter där med en problemhund helt plötsligt istället för en trevlig hund som funkar i vardagslivet.

Jag adopterade min hund från Spanien(Julierescue) i sommras & det har gått galant!:)
Det är min allra första hund & egentligen är det ju inte så klokt att adoptera "förstahunden". Men hunden jag köpte hade endast blivit lämnad på Julierescue av ägaren för att hon skulle till sjukhuset, så hon har aldrig haft det "svårt" så hennes psyke var det inget fel på. Därför tyckte jag att det passade bra att adoptera, då jag inte ville ha en valp. Och jag kunde verkligen inte fått en mer passande & underbar hund, hon var rumsren & allt!:love: Men det gäller att ha ögonen öppna & tänka efter både två & tre ggr.
Dessutom gör man ju en "god gärning" då man adopterar...:)
Lycka till!
// Jonni

Senast ändrad:

Det har kommit hit gatuhundar som varit dräktiga, sjuka och ick anpassningsbara. Hundstallet får dagligen in samtal från människor som importerat en hittehund, men sedan upptäckt att det var ett enormt jobb att få hunden att fungera i det svenska samhället. Hundstallet tar inte emot dessa importer.

Det är inte försvarbart att plocka hit dessa hundar, varken mot den enskilda hunden eller mot våra svenska. Gatuhundarna är vana vid ett helt annat liv och för många är det en för stor omställning att komma hit med alla våra regler och krav. Samtidigt innebär det också en enorm risk för de svenska hundarna då gatuhundarna kan bära på sjukdomar som vi ännu saknar i Sverige. Senast var det en rumänsk gatuhund som visade sig bära på en smittsam sjukdom.

Gatuhundarna bör stanna där de är och vill man hjälpa dem gör man det bäst på plats. Då hjälper man dessutom mer än en hund. Att adoptera en gatuhund är ingen god gärning. Det är en egoistisk handling som riskerar att drabba oss allihop och gör ingen större humanitär nytta.

Har du tittat på svenska omplaceringssidor? Det är ju betydligt lättare att avgöra om en hund passar en om man faktiskt har möjlighet att träffa den innan man köper den. Bonus med en svensk hund är man slipper oroa sig för exotiska sjukdomar.

Dessa hundar borde stoppas och avlivas redan vid gränsen, alternativt tas tillbaks till hemlandet. Vi har ett stort växande problem av omplaceringshundar redan i Sverige, så bidra inte till att det blir ännu större.

Håller inte alls med... visst, ibland blir det fel... När hundar som är svåra kommer till fel människor - som inte alls kan handskas med dem... Eller från djurhem som inte alls är "korekta" Men det är vi, dumma människor, som är problemet där... Sorry, ja är trött & irriterad:devil: vet inte ens vad jag vill få ut av det hela, mer än att det visst kan vara rätt att adoptera utomlands! - kolla bara på min hund = ett bra ex. :grin:;)

Och i och med att du absolut var tvungen att släpa hem en utländsk hund av tvivelaktig härkomst så utsätter du min och alla andras hundar för en risk. Är det verkligen värt det?

Skulle min hund bli smittad av något skit som en gatuhund burit hit hade nog den ägaren som importerat hängt löst.

Ska det hjälpas ska det hjälpas på plats så att fler än en individ kan dra nytta av det.

Haha:rofl: Som jag SKREV, så har MIN hund ALDRIG varit gatuhund, alltså ingen direkt stor risk för smittor... vaddå personligt påhopp utan att kolla upp bakgrund?! xD
Men hundarna annars är såklart noggrant kollade, med alla typer av smittor, hjärtmask, you name it... garanterad om man adopterad från ett bra ställe...återligen - männiksans FEL! Och visst jag kan förstå om du är orolig för din & andras jyckar... men djurvän som jag är, vill jag inte att några FRISKA hundar(djur i allmänhet) ska avlivas vid gränsen som DU påstod!! Öhöh, fel, fel enligt mig! men så är man ju djurrättsaktivist & veg. oxå:angel: :grin: skit the same...orka tjafsa...

Senast ändrad:

Illitterat också förstår jag då det inte var jag som hävdade att hundarna skulle avlivas vid gränsen.

Och det är ren propaganda att hundarna är kollade för alla typer av sjukdomar och parasiter. Jag har kommit i kontakt med hundar från alla typer av organisationer, även de som påstås vara så seriösa. Därifrån har det kommit dräktiga tikar, hundar med leichmania och även vanliga problem såsom klåda, hudsjukdom osv. Man kan testa för hemskt mycket, men som en organisation själv medgav....man kan aldrig garantera en frisk hund.

Organisationen som din hund kom ifrån har skickat hit både det ena och det andra, så jag litar inte ett smack på informationen om din hund. Den är lika mycket risk som en ren gatuhund.

Det spelar heller ingen roll vems fel det är om vi får in sjukdomen i landet. Gjort är gjort och vi får då alla lida för en korkad importör. Man ska heller inte glömma att de importregler som finns är till för att skydda människan. Våra husdjur är oskyddade.

Ibland undrar jag om djurrättssaktivister verkligen är det bästa för djuren med tanke på hur dålig koll de har.

F**n, den här tråden gjorde min dag kan jag berätta!:rofl:

Jaja, skit samma... Men min hund drog inte med sig nån skit i alla fall & det är huvudsaken för min del & de som lever i min omgivning.

Känner ett tiotal som adopterat hundar & det har aldrig varit några problem - vilket jag dels gick ifrån. Men jag hävdade iaf inget, utan endast dt som man som blir garanterad. Och ibland medför det ju tyvärr komplikationer, synd bara att det är hundarna som får lida för det...:( man får helt enkelt hoppas att det kanske blir bättre i framtiden *hoppas, hoppas*
Ciao

Jag adopterade min hund från Spanien(Julierescue) i sommras & det har gått galant!:)
Det är min allra första hund & egentligen är det ju inte så klokt att adoptera "förstahunden". Men hunden jag köpte hade endast blivit lämnad på Julierescue av ägaren för att hon skulle till sjukhuset, så hon har aldrig haft det "svårt" så hennes psyke var det inget fel på. Därför tyckte jag att det passade bra att adoptera, då jag inte ville ha en valp. Och jag kunde verkligen inte fått en mer passande & underbar hund, hon var rumsren & allt!:love: Men det gäller att ha ögonen öppna & tänka efter både två & tre ggr.
Dessutom gör man ju en "god gärning" då man adopterar...:)
Lycka till!
// Jonni
Har du LÄST mina länkar?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 694
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Vi väger mellan att skaffa en svensk rasvalp och att adoptera en hund från utlandet. Är med i en FB-grupp som heter Ta mig hem-... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
12 345
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 275
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka