Äckliga maskar...

nocki

Trådstartare
En häst i stallet bajsa ut massor styngflugelarver i dag....
Hoppas de gör ett " kolla masken test" nu... För visst behöver det inte betyda att alla maskar dör och kommer ut?
Det var så äckligt att jag höll på att dö...
Men altså nu i vinter har vi seperata hagar för våra hästar, måste vi maska alla samtidigt för det?
Denna häst maskades pga att den var mager...
På sommaren har mina gått med denna häst, men den var avmaskad liksom mina innan de släpptes ihop, varför kom det bara mask från denna häst?
Jag maskade mina när de gick UR sommar hagen också, är lie osäker på om denna häst blev maskad då, men om en har mask borde alla från samma bete ha det tycker jag.
Mina är tjocka och fina.. men kanske ska köra en runda på dem också.
Ska ringa veterinär i morgon, men känner mej helt orolig nu, vakna i soffan kl 04 och tänkte jag måste bara skriva här nu och fråga:rofl:
Men styngflugan, vad gör den för skada?
 
Sv: Äckliga maskar...

om maskarna dör i magen på hästen så tar helt enkelt hästen upp dem som med vilket protein som helst, om de kommer ut så finns det fortfarande levande maskar!
 
Sv: Äckliga maskar...

Nej, det betyder inte automatiskt att alla har mask om dom vistas i samma hage. Olika hästar har olika motståndkraft. Förövrigt är inte styngflugan en mask, det är en fluglarv ;). Och man ser om hästen är drabbad genom de gula ägg flugan lägger på framben/bringa.

Stynflugelarven syns INTE på ett träckprov, och hur skulle man se det då det är ägg man kollar efter på ett träckprov och styngflugans ägg sitter ju på UTSIDAN på hästen ;)

Alla maskar dör inte jämt bara för man ger maskmedel...det finns de som ligger vilande, dom kommer man ibland inte åt. En häst får man aldrig helt maskfri. Det finns alltid en liten del kvar. Men det är inget som står och faller på det, alltså inget som stör hästen.
 
Sv: Äckliga maskar...

Just styngflugan syns inte på träckprov eftersom larven inte lägger ägg, det gör ju flugan som flyger omkring på sommaren.

Denna häst kan ha blivit missad att avmaskas, eller så fick den fel medel, eller så hade flugan inte gett sig för året när ni avmaskade.
 
Sv: Äckliga maskar...

ja jag vet att styngflugan är en larv.
men ägg på benen NU... är ju lite lång sökt tycker jag.
Ska ta en kollamasken på alla hästar i dag.. ( dyrt som fan, men klart värt det)
Men jag undrar endån... kan hon ha mer äckel peckel i magen denna lilla dam?
Hur ofta ska vi maska henne då? För om inte kollamasken visa styngfluga, vet man ju aldrig om de har styngfluga eller inte.. så då får man ju klart maska en sådan häst på måfå eller?
Tyker det är sååå jävla äckligt att jag nästan spyr.. öööööö :eek:
Men hon blev maskad som mina, enligt ägaren, fast det vet man ju inte, vad för medel den fick, för den maskades innan den blev köpt och sen gick den rakt ut på betet.... Till mina maskfria hästar :(
 
Sv: Äckliga maskar...

Ska oxå göra kolla masken, men har oxå tänkt på att hur ska man veta om hästen har stynflugelarver ?? Har läst att man brukar kunna se ägg på benen på hästen. Jag köpte min häst i september, jag har aldrig sett några ägg (fast har inte kollat efter de heller), kan han ha haft ägg på sig innan jag köpte han ?? Lr hur länge finns det styngflugor ?? Har inte hört nån i mitt stall som har sagt att dom hittat styngflugeägg iaf...
Vore sn'll om nån kunde svara :)
 
Sv: Äckliga maskar...

Nej, de får ägg på benen under sommaren, sen tar det 10 månader innan det kläcks ut nya flugor. Den här varma hösten kan ha gjort att flugorna la ägg längre än september då många avmaskar sista gången för året.

Att den här hästen har styngflugelarver är inget som påverkat dina hästar under vintern om de inte hade ägg eller avmaskades med ivermektin-medel i rätt tid.

Just styngflugan är ju jättelätt att se om de får ägg på sig, man visiterar ju hästen varje dag! Inget man behöver något prov för eller avmaska för säkerhetsskull för.

Har ni avmaskat nu är ju styngflugelarverna borta. Nya kan det inte komma förrän i sommar, och de avmaskas då bort sent nästa höst om man inte skrapar bort de ägg som dyker upp varje dag, då behöver man inte avmaska.
 
Sv: Äckliga maskar...

Jadu vi har haft massor med styngflugor i somras det kryllade av ägg på hästarna och jag slet som ett djur för att ta bort dem men det var omöjligt då det varje dag var massor med nya. Detta innebar ju att när jag avmaskade i november så mycket riktigt ALLA hästarna var fulla med denna mask :eek: Ingen annan sorts mask kom ut vi avmsakningen vad jag kunde se iaf.

Men jag kan inte göra mer än att avmaska och försöka ta bort äggen.
 
Sv: Äckliga maskar...

Tänkte svara på frågan om vad den gör för skada. Den sätter sig i magsäcken och äter på slemhinnan så att magsår kan uppstå. Hästar har olika mottaglighet för maskangrepp så därför kan en häst vara mycket mer smittad än din även om de gått på samma marker.
 
Sv: Äckliga maskar...

Ska oxå göra kolla masken, men har oxå tänkt på att hur ska man veta om hästen har stynflugelarver ?? Har läst att man brukar kunna se ägg på benen på hästen.
Det gör man också, de är svåra att missa. Små, gulvita "frön" som sitter stenhårt fast på hårstråna.
Brukar för övrigt kunna sitta lite var som helst på hästen, men främst på framdelen där hästen lätt når att slicka i sig dem.
(Hur 17 nu flugorna kan räkna ut det? Eller sätter de sig där hästen inte når dem med svansen, kanske? :confused::angel:)

Jag köpte min häst i september, jag har aldrig sett några ägg (fast har inte kollat efter de heller), kan han ha haft ägg på sig innan jag köpte han ??
Det kan den kanske ha haft. Fråga förra ägaren hur det ligger till, och hur hästen var avmaskad i övrigt under sommaren.


Lr hur länge finns det styngflugor??
De brukar ge sig vid första nattfrosten. Det är inte lönt att avmaska innan dess om man har sett ägg på hästarna, det är risk att de återsmittas snabbt då.

Har inte hört nån i mitt stall som har sagt att dom hittat styngflugeägg iaf...
Vore sn'll om nån kunde svara :)
Då är det säkert ingen fara.
 
Sv: Äckliga maskar...

Hur ser det ut när dom bajsar ut styngflugelarver?
 
Sv: Äckliga maskar...

Brukar för övrigt kunna sitta lite var som helst på hästen, men främst på framdelen där hästen lätt når att slicka i sig dem.
(Hur 17 nu flugorna kan räkna ut det? Eller sätter de sig där hästen inte når dem med svansen, kanske? )
Det finns olika sorters styngfluga, och de lägger ägg på olika ställen på hästen. Äggen ser också aningens olika ut.

En lägger runt läpparna, en på framben och en vid... eh, nu kommer jag inte ihåg den tredje. Det är dock den som håller till vid frambenen som är vanligast här i Sverige.
 
Sv: Äckliga maskar...

Det finns olika sorters styngfluga, och de lägger ägg på olika ställen på hästen. Äggen ser också aningens olika ut.

En lägger runt läpparna, en på framben och en vid... eh, nu kommer jag inte ihåg den tredje. Det är dock den som håller till vid frambenen som är vanligast här i Sverige.

:idea: Där ser man! :D
 
Sv: Äckliga maskar...

NEJ....styngflugan gör ingen större skada!!!
I princip passerar den igenom hästen. Styngflugans larver anses inte vara så farliga för hästar, så det räcker med att skrapa bort maskäggen från hästarna i stället för att avmaska.
Detta enligt Eva Osterman-Lind vid Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) som var och föreläste om just om parasiter o avmaskning på en sk VIP-dag genom min veterinär i januari.
 
Sv: Äckliga maskar...

Hur ser det ut när dom bajsar ut styngflugelarver?

Man ser lätt maskarna i bajset, de är ganska stora och rosa.
Ser ut lite som om man kapat huvudet av en daggmask modell större... :eek::crazy:

Googla efter bilder, så ser du. Använd helst det latinska namnet, vilket jag såklart inte minns just nu...:o (Maaadiiiiick? :angel:)
 
Sv: Äckliga maskar...

Troligtvis ser det ut nåt sånt här, fast med bajs. Detta är innifrån en mage.

fig-9.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 374
Senast: Madick
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 439
Senast: mackan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 685
Senast: Exotizc
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
158 715
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp