Bukefalos 28 år!

Äga sin lägenhet

Sv: Äga sin lägenhet

Du får byta kök, renovera badrum, slå ut icke bärande väggar, lägga in nytt golv, måla o tapetsera. Det mesta som inte påverkar fastigheten. Du får t.ex inte glasa in balkongen utan föreningens medgivande. Fördelen är att det man fixar och renoverar höjer (oftast) värdet på lägenheten och det är ju en fördel den dag man ska sälja. Idag är det guldläge att köpa dessutom, om man har hyfsat med pengar att sätta i kontant och alltså inte behöver låna alltför mycket.

Jag talar om Bostadsrätt.

Får och får. I vår förening får man inget annat än ytskiktsrenovera utan att fråga föreningen. För att vara säker på vad man får och inte får göra så är det bäst att konsultera föreningens stadgar.

När det gäller förändring av planlösning, omdragning av el, gas och vatten, renovering av våtutrymme, installation av tvättmaskin eller diskmaskin, samt utrivandet av originaldetaljer så måste sådant meddelas styrelsen och godkännas först.
 
Sv: Äga sin lägenhet

OK, det är möjligt att det är annorlunda i vissa föreningar. Antar att den är privat.
Jag har tidigare jobbat med bostadsrättsföreningar och min make gör det fortfarande som förvaltare och vicevärd i ett flertal föreningar.
Jag/vi har aldrig hört talas om att man behöver ha tillåtelse för att byta kök eller badrum t ex. Det som är viktigt är ju att renoveringarna görs fackmannamässigt, med tanke på tätskikt, el o rördragningar.
 
Sv: Äga sin lägenhet

En sak med bostadsrätt som jag ogillar är när grannarna totalrenoverar..... hehe det är svårare klaga och protestera då man som sagt "äger" sin bostad. Och har man otur kan man få puckon till grannar även i en bostadsrättsförening, svårare klaga och ännu svårare få arslen vräkta. (Ja man kan vräkas från sin bostadsrätt).

Vi hade en granne med en stor hund som ylade och skällde HELA dagarna. Inte så kul. En annan av grannarna sjöng satans högt och FALSKT hela dagarna.... och en tredje satt alltid i sin inglasade balkong och rökte, gick således inte att vara på balkongen. Jag skulle prioritera att kolla upp grannar om jag kikade på bostadsrätt.

Vi hade bostadsrätt då rörliga räntan var kring 2% vi lånade drygt 400tusen och hade månadsavgift på 3017 kr + el (föreningen hade avtal så elen var på ca 100 kr/mån). Vi hade en bendekostnad på ca 4000 kr per månad med allt utom försäkring och ammortering. Det är bra pris för en stor 3:a. Vi sålde våran 3:a med 165tusen i vinst efter drygt 1 år. Priserna där är samma som då vi sålde för 1½ år sedan. Jag ser inte att det är läge att köpa än då jag tror priserna går ner närmsta året/åren.

Stambytt är viktigt att det är gjort om man inte vill riskera att vara bostadslös i månader under stambytet och få en trevlig höjning på månadsavgiften, där vi bodde var det stambytt 5 år tidigare och då höjdes tex 1orna från ca 1000 kr/mån till drygt 1800 kr/mån.

Jag har även bott i en 1a i samma förening som min exsambo ägde. Han köpte sin 1a för 80tusen och sälde den för 375tusen. Priserna är fortfarande höga. Inköpet var för 10 år sen. Jag tror priserna som sagt kommer gå ner i framtiden.

Om vi tar den bostadsrättsföreningen så såldes 3orna för ungefär samma 2005 som dom såldes för 1990. Däremellan i slutet på 90-talet var dom nere kring 100tusen för 3or..... så som sagt jag gissar priser kan dala nu igen om man tittar historiskt.

Detta var dock Luleå kommun.

Storstäder håller ju värdena sig mer stabila om det inte handlar om svindyra objekt.... typ sthlm innerstad där kan det ju svänga som fan. Ett exempel är de som köpte 2a på kungsholmen för drygt 10 år sedan och nu tjänade 3 mille vid försäljning.

Nu är räntorna så sjukt höga att jag skulle absolut inte köpa bostadsrätt. Hellre hyra och spara buffert till hus så jag inte köper bostadsrätt och sen förlorar allt sparat när det är dags för hus. Dessutom kan man knappast ta fulla lån längre pga "krisen" så det är än viktigare spara till handpenning, lagfart, pantbrev, buffert, besiktning osv vid hus och det är nog lättare göra det om man inte köper bostadsrätt som kan tappa i värde. Man får iofs göra avdrag både på vinst och förlust vid försäljning av BR... men det suger att sälja sin BR och betala mäklaren om man inte gått i vinst.....

Avvakta säger jag. Det är kul att renovera och inreda, nu för tiden är man ju konstig om man inte byter möbler och tapeter och t.o.m kök vart annat år.... det är tydligen status att satsa tusentals kr på yta. Men jag säger såhär, man gråter lika mkt i en hyres som en bostadsrätt.

Hus däremot är en annan femma.... spara till det så ni kan skaffa erat drömhus istället. Börja gå på visningar och läsa på och buffra för glatta livet. Bättre sikta på slutmålet redan nu.... istället för att handla på sig en BR som kan försena eran dröm - huset.

Ni bör buffra handpenning ca 20% av köpebelopp. Sen buffert för renovering och buffert för pantbrev, lagfart, besiktning. Ja om man ska vara ärlig är en buffert på 300.000 något att sikta på om huset kommer kosta 1 mille.

Ni kommer tacka er själva sen om ni gör såhär ;)

/fili som lärt sig the hard way. (2 bostadsrätter och inne på 2a huset....)
 
Sv: Äga sin lägenhet

En hund som sitter och ylar o skäller hela dagarna kan betraktas som sanitär olägenhet och kan vara anledning till vräkning om inte rättelse vidtas.

Man behöver inte bli bostadslös under stambytet. Däremot kan man bli hänvisad till toa o dusch i provisoriska lokaler. T ex i barack på gården.

En avgiftshöjning är oftast aktuell vid stambyte. Men det brukar sällan röra sej om mer än max 20%.
 
Senast ändrad:
Sv: Äga sin lägenhet

En sak med bostadsrätt som jag ogillar är när grannarna totalrenoverar..... hehe det är svårare klaga och protestera då man som sagt "äger" sin bostad. Och har man otur kan man få puckon till grannar även i en bostadsrättsförening, svårare klaga och ännu svårare få arslen vräkta. (Ja man kan vräkas från sin bostadsrätt).

Vi hade en granne med en stor hund som ylade och skällde HELA dagarna. Inte så kul. En annan av grannarna sjöng satans högt och FALSKT hela dagarna.... och en tredje satt alltid i sin inglasade balkong och rökte, gick således inte att vara på balkongen. Jag skulle prioritera att kolla upp grannar om jag kikade på bostadsrätt.

Vi hade bostadsrätt då rörliga räntan var kring 2% vi lånade drygt 400tusen och hade månadsavgift på 3017 kr + el (föreningen hade avtal så elen var på ca 100 kr/mån). Vi hade en bendekostnad på ca 4000 kr per månad med allt utom försäkring och ammortering. Det är bra pris för en stor 3:a. Vi sålde våran 3:a med 165tusen i vinst efter drygt 1 år. Priserna där är samma som då vi sålde för 1½ år sedan. Jag ser inte att det är läge att köpa än då jag tror priserna går ner närmsta året/åren.

Stambytt är viktigt att det är gjort om man inte vill riskera att vara bostadslös i månader under stambytet och få en trevlig höjning på månadsavgiften, där vi bodde var det stambytt 5 år tidigare och då höjdes tex 1orna från ca 1000 kr/mån till drygt 1800 kr/mån.

Jag har även bott i en 1a i samma förening som min exsambo ägde. Han köpte sin 1a för 80tusen och sälde den för 375tusen. Priserna är fortfarande höga. Inköpet var för 10 år sen. Jag tror priserna som sagt kommer gå ner i framtiden.

Om vi tar den bostadsrättsföreningen så såldes 3orna för ungefär samma 2005 som dom såldes för 1990. Däremellan i slutet på 90-talet var dom nere kring 100tusen för 3or..... så som sagt jag gissar priser kan dala nu igen om man tittar historiskt.

Detta var dock Luleå kommun.

Storstäder håller ju värdena sig mer stabila om det inte handlar om svindyra objekt.... typ sthlm innerstad där kan det ju svänga som fan. Ett exempel är de som köpte 2a på kungsholmen för drygt 10 år sedan och nu tjänade 3 mille vid försäljning.

Nu är räntorna så sjukt höga att jag skulle absolut inte köpa bostadsrätt. Hellre hyra och spara buffert till hus så jag inte köper bostadsrätt och sen förlorar allt sparat när det är dags för hus. Dessutom kan man knappast ta fulla lån längre pga "krisen" så det är än viktigare spara till handpenning, lagfart, pantbrev, buffert, besiktning osv vid hus och det är nog lättare göra det om man inte köper bostadsrätt som kan tappa i värde. Man får iofs göra avdrag både på vinst och förlust vid försäljning av BR... men det suger att sälja sin BR och betala mäklaren om man inte gått i vinst.....

Avvakta säger jag. Det är kul att renovera och inreda, nu för tiden är man ju konstig om man inte byter möbler och tapeter och t.o.m kök vart annat år.... det är tydligen status att satsa tusentals kr på yta. Men jag säger såhär, man gråter lika mkt i en hyres som en bostadsrätt.

Hus däremot är en annan femma.... spara till det så ni kan skaffa erat drömhus istället. Börja gå på visningar och läsa på och buffra för glatta livet. Bättre sikta på slutmålet redan nu.... istället för att handla på sig en BR som kan försena eran dröm - huset.

Ni bör buffra handpenning ca 20% av köpebelopp. Sen buffert för renovering och buffert för pantbrev, lagfart, besiktning. Ja om man ska vara ärlig är en buffert på 300.000 något att sikta på om huset kommer kosta 1 mille.

Ni kommer tacka er själva sen om ni gör såhär ;)

/fili som lärt sig the hard way. (2 bostadsrätter och inne på 2a huset....)

Tack för ett mycket bra inlägg. Du gav mig huvudbry ;)
 
Sv: Äga sin lägenhet

OK, det är möjligt att det är annorlunda i vissa föreningar. Antar att den är privat.

Du menar att den inte har någon ekonomisk förvaltare utan sköts av föreningens styrelse?

Det spelar ingen roll om föreningen har en ekonomisk förvaltare, det som är centralt är vad som står i stadgarna och det beslutar ju (inom ramen för lagen) föreningens medlemmar. Efter Martin-Timell-effekten så upplever jag det som mycket vanligt att det står i brf-stadgar att bostadsrättsinnehavaren inte får genomföra större renoveringar (vatten, el, gas, planlösning, badrum, osv.) utan tillåtelse från styrelsen.

Vår förening är inte alls något unikum på detta plan.

Vår styrelse nekar dock inte någon från genomförandet, men vi vill ha koll på att t.ex. badrum inte renoveras av någon som inte är certifierad. Förändring av planlösning mm kan vi neka till. Ponera att någon vill byta plats på sitt kök och placera det i samma "radda" som andra har sina sovrum. Då kan vi neka om man kan misstänka att spisen kommer att placeras under självdragsventilen och på så sätt riskera sprida matos i folks sovrum.
 
Sv: Äga sin lägenhet

Det företag jag jobbat på och maken fortfarande jobbar på förvaltar och sköter ca 45 föreningar inom länet. Ingen av dem har sådana regler att man måste söka tillstånd för allt man vill göra. Det står däremot att arbetena skall utföras på ett fackmannamässigt vis. Med kök o dyligt menar jag att riva ut den befintliga inredningen och sätta in en ny. Inte att bygga om huset...

Naturligtvis får man inte riva bärande väggar men öppna upp mellan två rum är ok. Men visst, det krävs ju en del kunskap med för att sätta igång större grejjor. El o vvs-arbeten tex måste utföras av behörig.
 
Sv: Äga sin lägenhet

Oavsett hur många föreningar som du och din man har förvaltat eller förvaltar så är det så att det som spelar någon roll är vad som står i föreningens stadgar. Vill man veta vad man får och inte får göra så kollar man i dessa.
 
Sv: Äga sin lägenhet

En hund som sitter och ylar o skäller hela dagarna kan betraktas som sanitär olägenhet och kan vara anledning till vräkning om inte rättelse vidtas.

Man behöver inte bli bostadslös under stambytet. Däremot kan man bli hänvisad till toa o dusch i provisoriska lokaler. T ex i barack på gården.

En avgiftshöjning är oftast aktuell vid stambyte. Men det brukar sällan röra sej om mer än max 20%.


Man blir inte bostadslös, nej men prova bo i det du ;) Vi valde att flytta under sommaren dom stambytte (hade 1an då).... så värt det. Det sjuka med det var att elräkningen den sommaren gick från (dom hade inte avtal) ca 200 kr/mån till 2000 kr drygt för 3 månader.

När dom stambytte var dom tvungen tapetsera om i hallen också....

Och vräka oavsett anledning är skitsvårt.

När jag bodde i hyres var en psyksjuk tant i dörren intill, hon vräktes efter hon terroriserat i flera år. Det var tvungen då så långt att hon stod och kastade ut all köksutrustning i trappen (från vån 3) och försökte pricka grannarna under med blomkrukor. Hon gormade om 3dje världskriget och mordhotade allt och alla. Vi flyttade innan hon han bli vräkt (hämtad av polisen X antal ggr bland annat) Då fick vi förklarat för oss att hon först var tvungen ha sönder lägenheten för att kunna vräkas sen tar det minst 3 mån från att dom ansöker om vräkning....

Nä jag är skeptisk til det mesta utom eget hus. För oavsett vart man sliter och drabbas av skit så är det värt det i hus (idag gick luftvärmepumpen sönder tex :devil: )
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 920
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 068
Senast: lundsbo
·
Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: majola
·
Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 291
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp