Ägarbyte Danskt Varmblod??

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Jag har köpt ett Danskt Varmblod via ett försäljningsstall i Sverige. Fick hjälp att skicka in pappren för ägarbyte. Nu har det gått ca 3 veckor och jag har inget hört ännu och vill ringa och dubbelkolla så att allt är i sin ordning. Frågan är bara vart jag ringer? Jag kommer inte ihåg vart jag skickade in ägarbytespappren eftersom jag fått ett föradresserat kuvert. Är det någon som har kontaktuppgifterna? Det var i alla fall Åhus! Har kollat på http://www.varmblod.dk/ men deras postadress är ju Mårslet??


Tack på förhand!
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Om det är en travare ring till stc dom vet säkert, 08-627 20 00
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Om det är en travare ring till stc dom vet säkert, 08-627 20 00

A tack för snabbt svar. Jag missade och skriva ut vilken ras det är och tog för givet att det framgick, men nej det är inte en travare utan ett halvblod fast danskt.
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Det är ju semester tider just nu. Men skickade du papperna till Danmark eller till en svensk adress?
Är det en svensk så lär det vara ASVH som haft semester stängt ett par veckor.

Åhus ligger i Sverige men Århus ligger i Damnark.
Fast ASVH finns ju i Flyinge.
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Det är ju semester tider just nu. Men skickade du papperna till Danmark eller till en svensk adress?
Är det en svensk så lär det vara ASVH som haft semester stängt ett par veckor.

Åhus ligger i Sverige men Århus ligger i Damnark.
Fast ASVH finns ju i Flyinge.

Ha ha ha, här gick det för snabbt, sorry :o jag skickade till Danmark så då måste det varit Århus....
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Jag hade nog inte oroat mig ännu. Det tog mer än 6 veckor för mig att få papper på mitt svenska halvblod från ASVH, och det var inte semestertider.
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

TK

6 veckor !?? :eek: för att få en liten klisterlapp att sätta i passet ?! :grin:
jag som skickar in för ägarbyte idag, (har haft henne i 7 år men ej stått som ägare i papperna) och hästen ska säljas. Suck.. vad jobbigt.
Ska ev. lånas ut på foder ett par månader först, kan jag skriva under som ägare i kontraktet ändå? Vet ju inte när dom registrerar mig som ägare
 
Senast ändrad:
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

TK

6 veckor !?? :eek: för att få en liten klisterlapp att sätta i passet
jag som skickar in för ägarbyte idag, (har haft henne i 7 år men ej stått som ägare i papperna) och hästen ska säljas. Suck.. vad jobbigt.

Just av den anledningen skiter (ursäkta uttrycket) många i att göra ägarbyte om de har för avsikt att sälja hästen. Man väntar tills den nya ägaren är klar och lämnar över ägarbytes papperna då till denna. Som då får skicka in, vänta och betala för klisterlappen.
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Jag hade nog inte oroat mig ännu. Det tog mer än 6 veckor för mig att få papper på mitt svenska halvblod från ASVH, och det var inte semestertider.

Tack! Nädå jag oroar mig inte än, men vill redan nu få fram uppgifterna dit jag eventuellt ringer om det inget kommer om ett tag. Någon som vet?
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Om hästen ska på foder ska du ju ändå stå som ägare, för det är du ju.

För mig spelade det ingen roll, jag hade ingen anledning att raska på med pappren, jag satt inte i sjön på något sätt.

Men om man av en eller annan anledning behöver dem kan man säkert ringa och be dem snabba på.
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Du kan höra av dig hit,för det var dit du skickade pappren ;)
Dansk landcenter for hest.Tele 0045-43262828.
Källa: själv ägare till dk häst
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

JAG står alltså inte som ägare i dagsläget (hästen är överlåten till mig dock) .. Hästen skall säljas och innan försäljningen skall jag stå som ägare först, (ägarbytet är alltså inskickat så att nuvarande ägaren ska ändras så att jag istället står som ägare)

Hästen ska alltså ev. ut på foder för senare köp en kortare tid, och då skall ju kontrakt skrivas. Men skriver jag på kontraktet och ASVH inte har registrerat mig som ägare än, så borde ju kontraktet bli ogiltigt då det börjar gälla ett visst datum ? (och vid detta datum är det kanske inte registrerat hos ASVH än)
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Passet är inget ägarbevis. Har du ett kontrakt på att du köpt hästen gäller det som ägarbevis för hästen, sedan är det ju en administrativ fråga att det ska stå rätt i alla handlingar.
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Vet inte hur juridiskt bindande ASVHs register är, men oavsett så länge du har ett köpekontrakt (eller motsvarande handling) på att hästen är din samt har hästpasset ska det inte vara några problem med ägarförhållandena.
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Du kan höra av dig hit,för det var dit du skickade pappren ;)
Dansk landcenter for hest.Tele 0045-43262828.
Källa: själv ägare till dk häst

Tack! Sjukt nog så fick jag pappren i veckan! Så här kan jag oxå bidra med lite mer info. Hemsida: www.landscentret.dk/heste

Så om jag förstår det hela rätt behöver man INTE regga in hästen i Sverige utan detta Danska Pass räcker tillsammans med Ejercertifikat då?
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Tack! Sjukt nog så fick jag pappren i veckan! Så här kan jag oxå bidra med lite mer info. Hemsida: www.landscentret.dk/heste

Så om jag förstår det hela rätt behöver man INTE regga in hästen i Sverige utan detta Danska Pass räcker tillsammans med Ejercertifikat då?

Det räcker länge, beroende på vad hästen ska användas till. Är det för avel tilläggsregistrerar men den i ASVH, tävling så löser man ju licens. Men grundtanken är inom hela EU att samma pass ska följa hästen hela livet.
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Det räcker länge, beroende på vad hästen ska användas till. Är det för avel tilläggsregistrerar men den i ASVH, tävling så löser man ju licens. Men grundtanken är inom hela EU att samma pass ska följa hästen hela livet.

Ja, i detta fallet är det en valack på fem år så då räcker väl den danska reggningen.
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Måste bara inflika att det behöver inte ta så lång tid, jag fick mitt ägarbevis idag, och jag postade ägarbytet för 8 dagar sedan.
 
Sv: Ägarbyte Danskt Varmblod??

Ja, i detta fallet är det en valack på fem år så då räcker väl den danska reggningen.

För att gå championaten i Flyinge (öppna iom att den inte är svenskfödd) så måste hästen vara ASVH reggad, har du inga sådana planer så behöver den inte reggas här.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 789
Senast: Masse
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 010
Senast: Marie_Ozzy
·
Hästmänniskan Har ett problem ang pass,och ägarbyte. Har varit i kontakt med stc lääänge tidigare ang att jag inte står som ägare på min häst... Tar...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp