Hjälp? fodervärd (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

biggan, jag köpte en säck soja och en hink mineraler, sen fick ja veta att de va min tur att göra det gången efter, alltså betalade ja för alla hästar.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

alltså de är jag som köpt foder och hon räknar med de kostnader som hon skickat till krf. FAst ja sedan betalat det en gång, jag har varit i kontakt med krf så vet att hon skickat dit, när ja räknat på ALLA kostnader för hästen på dessa 60 dagar så får ja fram siffrorna 2639kr och inte ett öre mer. MEn ja som ni säger de skiljer sig ju, jag har räknat på exakt vad och hur mycket han äter av allt. Så ja förstår inte hur hon från att säga att ja ska betala 3331 skickar till krf att de helt plötsligt är 4222kr hon kräver mig på, men ja ska överklaga de och visa min uträkning på de hela. JA betalar henne gärna men de ska va rätt summa och ingen utpressning...

Summan har ni ju varit överens om. Det har jag läst i era sms.
Du "glömmer" också att skriva om er överenskommelse om mockningen. Du ringde ägaren och frågade om hon kunde tänka sig att mocka och ta hand om hästen i en månad tills du fick lön. För detta ville du betala ägaren 30 kr om dagen. Det accepterade ägaren. Dessa pengar har du inte nämnt öht. Den summar är ju också lagt till de faktiska kostnader som du är skyldig.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Hästen äter inte för 3000 kr i månaden. Han äter 11 kg hö, 0,3 kg betfor, 0,25 kg soja, 1 kg havre och 50 g mineraler. Sen drar han 1 spånbal i veckan så länge hästarna står inne om natten (vilket är under vinterhalvåret)

jag har räknat ut den exakta summan för 60 dagar vilket blir 2639 kr

när ja va i stallet åt han 0,25kg havre.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

biggan, jag köpte en säck soja och en hink mineraler, sen fick ja veta att de va min tur att göra det gången efter, alltså betalade ja för alla hästar.

Ja du köpte mineraler och soja. Sen var det inte din tur igen nej. (utan min tur). Din häst äter 2/5-delar av den totala sojamängden. Mina två äter också 2/5-delar av sojan och den fjärde hästen äter endast 1/5 del av sojan. Alltså köper du sammanlagt 2, jag 2 och tredje hästägaren 1 säck soja. Sen köper man inte alla efter varandra. Detta är ett system som fungerat väldigt bra i åratal hos oss, men det bygger ju på att hästarna står här i längre perioder. Det går inte att räkna på ett par månader då.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Summan har ni ju varit överens om. Det har jag läst i era sms.
Du "glömmer" också att skriva om er överenskommelse om mockningen. Du ringde ägaren och frågade om hon kunde tänka sig att mocka och ta hand om hästen i en månad tills du fick lön. För detta ville du betala ägaren 30 kr om dagen. Det accepterade ägaren. Dessa pengar har du inte nämnt öht. Den summar är ju också lagt till de faktiska kostnader som du är skyldig.

och de va dig ja ringde? du vet inte vad som är sagt mer än det ägaren sagt, men du fråga inte mig, jag bad henne inte, detta samtal va första gången ja ringde för att tala om att jag inte kunde ha honom kvar och hon erbjöd sig att ta det om ja hade honom kvar för hon inte ville skicka honom på slakt.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Vill tillägga att ja inte är ute efter att hänga ut någon, ja vill ha tips och råd på vad ja ska göra och vem/vilka som man ska prata med, detta va första och sista gången ja skrev på ett fodervärds avtal som någon skrivit ihop själv..:P

Du kan bestrida kravet, men då hänger det på vad som står i ert kontrakt. Finns inga siffror där, så ja då kan du bestrida. Då krävs av ägaren att denne driver saken vidare till tingsrätten.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Ja du köpte mineraler och soja. Sen var det inte din tur igen nej. (utan min tur). Din häst äter 2/5-delar av den totala sojamängden. Mina två äter också 2/5-delar av sojan och den fjärde hästen äter endast 1/5 del av sojan. Alltså köper du sammanlagt 2, jag 2 och tredje hästägaren 1 säck soja. Sen köper man inte alla efter varandra. Detta är ett system som fungerat väldigt bra i åratal hos oss, men det bygger ju på att hästarna står här i längre perioder. Det går inte att räkna på ett par månader då.

varför sa då ägaren detta när vi stod i ditt stall?
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Biggan, jag var i kontakt med KRF och dom talade om för mig att detta är summan hon kräver mig på, och ja förstår inte riktigt, du som stall ägare borde väl bli informerad om att hon funderade på att slakta honom?
Eftersom jag känner ägaren väl och vi pratar väldigt mycket. Hon har sagt att om det inte löser sig med hästen kan hon få slakta honom som en absolut sista utväg, men det har inte varit aktuellt.
fortfarande så är de som så att har man kommit överrens om en summa så är det den som gäller, den hon skulle skicka till krf, men ist höjer med ex antal 100.. de funkar inte så. kalla de läropengar men från min synvinkel, hur lär ja henne något?
Hon har ju gjort rätt så hon behöver inte lära sig något. Ja det skulle vara att inte lita så mycket på människor då. Men hon har ju lagt till summan för de dagar du ville att hon skulle mocka och ta hand om hästen åt dig. Du ville ge henne 30 kr om dagen för detta. Kommer du inte ihåg det?
det står i kontraktet att de ska vara både bilaga på utrustning och foder men de finns ingen fast de står att det ska göra det?
Vad hade det gjort för skillnad. Vilket utrustning han har vet du ju och foderstaten finns uppsatt i stallet och jag antar att du läst den?
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Du kan bestrida kravet, men då hänger det på vad som står i ert kontrakt. Finns inga siffror där, så ja då kan du bestrida. Då krävs av ägaren att denne driver saken vidare till tingsrätten.

tack, ska kika på detta lite djupare.;)
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Vad hade det gjort för skillnad. Vilket utrustning han har vet du ju och foderstaten finns uppsatt i stallet och jag antar att du läst den?

det är inte ett komplett kontrakt eftersom detta inte var med, sen var det vad sadeln var värd och dyl.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Jag tycker du räknar väldigt lågt. En bal spån kostar rätt mycket, beroende på var man bor. 1-2 balar/vecka kan inte anses onormalt.

Grovfoder kan skifta väldigt, men räkna på silage på 15 kg/dag, inte heller onormalt mycket. Vi hade ett livvärde på 6000 kr och betalde 700 kr/månad i försäkring.

Jag kan mycket väl se att det går att motivera kostnaden/månad, även om den ligger i övre spannet.

Lite nyfiken hur försäkringen kunde vara så hiskeligt dyr på endast 6000kr. Vilket bolag har du?

Vi betalar 2900kr/mån för 10st hästar där vi har en som är 50000kr livvärde och de andra är 10000kr livärde + vetvård
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Absolut, håller mer!

Jag betaler 3000 kr/månad för en fönsterbox med fri tillgång till ridhus (2 st 20x60m), grovfoder, havre, mineral, alla fodringar och alla in- och utsläpp.

Min kompis i skåne betalar 6500 för samma service, och hennes stall är bra mycket slitnare än mitt.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Vad hade det gjort för skillnad. Vilket utrustning han har vet du ju och foderstaten finns uppsatt i stallet och jag antar att du läst den?

fortfarande så kan du inte tuta i mig att jag skulle sagt något ja inte gjort, hon erbjöd sig för att ja inte skulle säga upp honom, så mitt minne är de inge fel på.
avslutar denna diskution eftersom det inte leder någon stans att diskutera det med dig. jag kommer kontakta krf idag och även skicka in papper att jag bestrider ärendet eftersom de inte stämmer.
hon gör som hon vill.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

och de va dig ja ringde?
Nej varför skulle du ha ringt mig?
du vet inte vad som är sagt mer än det ägaren sagt, men du fråga inte mig, jag bad henne inte, detta samtal va första gången ja ringde för att tala om att jag inte kunde ha honom kvar och hon erbjöd sig att ta det om ja hade honom kvar för hon inte ville skicka honom på slakt.
Ja då står ord emot ord. Om ni refererar till ett samtal, men har helt olika uppfattning om vad som sades så måste ju en av er ljuga.
Dessa mockningspengar är ju ändå inte de centrala i hela den här historien. Jag ville bara förklara anledningen till summan. Det centrala är ju att ett kontrakt är skrivet och inte följs ett dugg. Det är tragiskt och mitt i det står en häst. :cry:
Tar man på sig något som man inte kan leva upp till är det bättre att vara ärlig, säga som det är och försöka hitta en lösning. Inte kasta skit omkring sig. Det leder ingenstans. Kommunikation löser det mesta här i världen och ärlighet leder framåt. Då kan alla parter få vara nöjda.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Och jag kontrar med att jag har följande kostnader.

Hösilage - 7 balar x 525 kr - 3675 kr
Krafft - 120 kg x 4 kr - 480 kr
Spånpellets - 16 säckar - 640 kr
Halm - 16 balar x 10 kr - 160 kr
Verkningar + skoning - ca 2400 kr var 8 vecka= 1200 kr i månaden

Summa ca 6155 kr/månad för 8-9 hästar det är 770 kr/häst och månad.

Glömde räkna med mineralerna, en säck i månaden, kostar 320 kr = så ca kostnad per häst och månad är alltså runt 800 kr/månad.
Lägger jag till försäkrningarna så hamnar varje enskild häst på ca 1000 kr och strax därunder/månad.


Med detta ville jag bara visa att det beror ju helt och hållet hur man har sin häst uppstallad och vart i landet, att säga att en häst kostar si eller så mkt är omöjligt, det finns alltid normala variationer.

Och hos mig är det ännu billigare ;)

Men då köper jag varken krafft eller halmpellets. Har betydligt billigare kostnad för hösilaget (han blir inte av med allt som jag köper av),halm och havre
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Det är vad spån just nu kostar hos den leverantören vi använt.

Hösilaget ligger nog inte sådär jättedyrt, mellanbal på 170 kg inkl. analys och leverans och garanti vid dåliga balar. Det dyraste vi använt ligger en bra bit över 5 kr/kg, småbal som hämtas av köparen.

Fast bor du i Skåne så finns det så mycket hösilage i år att de inte blir av med det. Vet flera som sänkt sina priser just för att de inte blir av med det.

Har aldrig betalt så lite jag gör för hösilaget i år som jag gör.

Fast det är nog betydligt billigare att köpa storbalar än små, fast man kan ju slänga överskottet om det skulle hinna bli dåligt och ändå tjäna på att köpa en storbal
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

fortfarande så kan du inte tuta i mig att jag skulle sagt något ja inte gjort, hon erbjöd sig för att ja inte skulle säga upp honom, så mitt minne är de inge fel på.
avslutar denna diskution eftersom det inte leder någon stans att diskutera det med dig. jag kommer kontakta krf idag och även skicka in papper att jag bestrider ärendet eftersom de inte stämmer.
hon gör som hon vill.

Jag tänker inte tuta i dig någonting. Jag tycker bara du ska ta ditt ansvar gent emot det kontrakt du läst och skrivit på. Sen tycker jag du ska stå för att du gjort fel istället för att kasta skit på hästägaren som verkligen försökt ställa upp på alla sätt. Du borde vara tacksam för att hon hjälpte dig. (det satte ju minst sagt henne på pottkanten, men hon gjorde det ändå)

Till alla
Jag vet att jag skrivit mycket nu i den här tråden och är säkert lite tjatig. Har upprepat mig flera gånger. Men det är mitt stall det handlar om. Jag vill inte att det ska spridas lögner om stallet och hur det fungerar här. När jag läser rena lögner blir jag arg. Jag hoppas jag fått med allt och svarat på allt som jag anser är viktigt. Jag tror människor om gott men tycker det är tragiskt och sorgligt när det brister i ansvar och ett djur får stå emellan.
Jag vill ha ordning och reda i mitt stall och det ser jag till att ha. Jag kommer nog kika in i tråden senare och se om diskussionen fortsätter. Hästägaren har mailat kontraktet till mig och hon tycker det är ok att lägga ut det om någon är intresserad. (bara för att förtydliga vad som står i avtalet).
Ber om ursäkt om jag varit tjatig;)
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Nej varför skulle du ha ringt mig?

Ja då står ord emot ord. Om ni refererar till ett samtal, men har helt olika uppfattning om vad som sades så måste ju en av er ljuga.
Dessa mockningspengar är ju ändå inte de centrala i hela den här historien. Jag ville bara förklara anledningen till summan. Det centrala är ju att ett kontrakt är skrivet och inte följs ett dugg. Det är tragiskt och mitt i det står en häst. :cry:
Tar man på sig något som man inte kan leva upp till är det bättre att vara ärlig, säga som det är och försöka hitta en lösning. Inte kasta skit omkring sig. Det leder ingenstans. Kommunikation löser det mesta här i världen och ärlighet leder framåt. Då kan alla parter få vara nöjda.

jag var ärlig och sa som det var att ja inte kunde ha hand om honom så hon erbjöd att hjälpa mig om det var bara pengar de handlade om, nu vet ja att ja skulle svarat annorlunda. men som sagt detta leder ingenstans.

hade ja vetat att de skulle bli nästan 6500kr på två månader hade ja aldrig åtagit mig det. men när ja fick förklarat att det va max 2000 i månaden så kändes det ok.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 636
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 001
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: Hoarfrost
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp