Hjälp? fodervärd (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

det är inte ett komplett kontrakt eftersom detta inte var med, sen var det vad sadeln var värd och dyl.

Det är ju det kontrakt du läst igenom, godkänt och skrivit på.
Men det har ju ingenting med ansvarsfördelningen att göra. Det handlar ju enbart om vilken utrustning hästen har och det vet du ju. Liksom foderstaten (och den kan ju justeras beroende på arbete, nästa års höskörd osv)
Sadelns värde har väl ingen med saken/ditt ansvarstagande att göra? Du var ju fodervärd. Du skulle inte köpa sadeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Jag tänker inte tuta i dig någonting. Jag tycker bara du ska ta ditt ansvar gent emot det kontrakt du läst och skrivit på. Sen tycker jag du ska stå för att du gjort fel istället för att kasta skit på hästägaren som verkligen försökt ställa upp på alla sätt. Du borde vara tacksam för att hon hjälpte dig. (det satte ju minst sagt henne på pottkanten, men hon gjorde det ändå)

Till alla
Jag vet att jag skrivit mycket nu i den här tråden och är säkert lite tjatig. Har upprepat mig flera gånger. Men det är mitt stall det handlar om. Jag vill inte att det ska spridas lögner om stallet och hur det fungerar här. När jag läser rena lögner blir jag arg. Jag hoppas jag fått med allt och svarat på allt som jag anser är viktigt. Jag tror människor om gott men tycker det är tragiskt och sorgligt när det brister i ansvar och ett djur får stå emellan.
Jag vill ha ordning och reda i mitt stall och det ser jag till att ha. Jag kommer nog kika in i tråden senare och se om diskussionen fortsätter. Hästägaren har mailat kontraktet till mig och hon tycker det är ok att lägga ut det om någon är intresserad. (bara för att förtydliga vad som står i avtalet).
Ber om ursäkt om jag varit tjatig;)

tycker jag låter som en bra idé att lägga ut det.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Absolut, håller mer!

Jag betaler 3000 kr/månad för en fönsterbox med fri tillgång till ridhus (2 st 20x60m), grovfoder, havre, mineral, alla fodringar och alla in- och utsläpp.

Min kompis i skåne betalar 6500 för samma service, och hennes stall är bra mycket slitnare än mitt.


Helt ot


Oj man kanske skulle hyra ut stallplatser :D

Jag bor ju 200m från stor anläggning med tre utebanor och två ridhus plus ridterräng. Vet att de flesta häromkring tar ca 900 och uppåt för kallhyra.

Kanske skulle sälja av ett gäng hästar och hyra ut boxar istället ;)
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Det är ju det kontrakt du läst igenom, godkänt och skrivit på.
Men det har ju ingenting med ansvarsfördelningen att göra. Det handlar ju enbart om vilken utrustning hästen har och det vet du ju. Liksom foderstaten (och den kan ju justeras beroende på arbete, nästa års höskörd osv)
Sadelns värde har väl ingen med saken/ditt ansvarstagande att göra? Du var ju fodervärd. Du skulle inte köpa sadeln.

nej men eftersom det står med i kontraktet att hon skulle värdera sadeln m,m och att det skulle stå foder på honom så ska det väl finnas med?
Står det att det ska finnas med så ska det, sen kan ja lägga ut en bild på att hon faktiskt kräver mig på 4222kr för det är det som hon söker hos KRF så.
Och vart hon fick den summan från de fattar ja inte.
Men de är ingen idé att vi pratar de blir inge bra.
Du får gärna lägga upp kontraktet om du tror att det hjälper, hade ja haft det liggandes i datorn hade jag oxå lagt upp det, men du kan ta och stryka över namn och personnumer på mig och ägaren... eller ja jag skiter i om du gör det med ägaren det är upp till henne men mitt person nr och tele nr skall inte läggas ut på internet.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

KL
Lägg gärna upp avtalet, det kan vara bra för andra (ur både hästägares och fodervärdars synvinkel) att få reda på hur det kan bli "meningsskiljaktigheter" när man skriver ett avtal.

Jag ska inte ta någons "parti" här, men jag funderar över en sak. Om ägaren sagt? skrivit i avtal? att det ska kosta max 2000 kr/månad, varför gör man inte upp på ett sådant sätt att fodervärden betalar 2000 kr/månad till ägaren som i sin tur köper in eftersom man aldrig kan veta hur länge en person "är kvar" som fodervärd. Om fodervärden betalat utgifter för flera månader framöver i inköp (nu vet inte jag hur just detta fallet ser ut exakt) och sedan inte har hästen kvar under hela den perioden som inköpen är avsedda för då får ju ägaren en minskad kostnad för resterande period tack vare att fodervärden la en stor summa i början av den. Ber om ursäkt om det här blev rörigt och jag menar det mer som ett förslag på hur man skulle kunna ha gjort från början. Men naturligtvis vet jag också att det kostar mer att ha häst på vintern och att utgifterna då är större.

Att man skriver egna avtal är inte alls konstigt, men man ska då veta att blir det tvist som går till rätten så kan man ha en nackdel som avtalsskribent (detta har aldrig hänt mig, men är något som jag hört från andra och vet inte sanningshalten i).

Sen är jag lite nyfiken på varför en häst i stallet äter dubbelt så mycket som de andra, såvida de andra inte är småponnys?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

KL
Lägg gärna upp avtalet, det kan vara bra för andra (ur både hästägares och fodervärdars synvinkel) att få reda på hur det kan bli "meningsskiljaktigheter" när man skriver ett avtal.

Jag ska inte ta någons "parti" här, men jag funderar över en sak. Om ägaren sagt? skrivit i avtal? att det ska kosta max 2000 kr/månad, varför gör man inte upp på ett sådant sätt att fodervärden betalar 2000 kr/månad till ägaren som i sin tur köper in eftersom man aldrig kan veta hur länge en person "är kvar" som fodervärd.
Ägaren har inte sagt att det kostar en maxsumma. Hon har sagt att senaste året har hästen kostat 2000kr i månaden (utan stallhyra) i snitt. Snitt över hela året alltså.
Att man skriver egna avtal är inte alls konstigt, men man ska då veta att blir det tvist som går till rätten så kan man ha en nackdel som avtalsskribent (detta har aldrig hänt mig, men är något som jag hört från andra och vet inte sanningshalten i).
Avtalet är inte hemsnickrat utan hämtat från internet.

Sen är jag lite nyfiken på varför en häst i stallet äter dubbelt så mycket som de andra, såvida de andra inte är småponnys?
Denna häst äter inte dubbelt så mycket som de andra. Vart fick du det ifrån? Han äter 11 kg hö om dagen. De andra äter 10, 9 resp 4 kg hö om dagen. Två stora hästar och en B-ponny.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

sen kan ja lägga ut en bild på att hon faktiskt kräver mig på 4222kr för det är det som hon söker hos KRF så.
Och vart hon fick den summan från de fattar ja inte.
Ditt mail till ägaren som jag lagt in kanske förklarar saken?
Men de är ingen idé att vi pratar de blir inge bra.
Nej vi behöver inte prata. Jag vill bara att alla andra som läser och skriver här ska ha fakta. Jag vill inte att det sprids osanningar om vårt stall och hur det fungerar här.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Ok då förstår jag lite bättre.

Jag fick bara den uppfattningen då jag fattade det som att det totalt stod 4 hästar i stallet och att fv skulle betala 2/5 till en häst dvs 2+1+1+1 = 5, men jag har kanske fattat totalt fel.

F ö är det där ett avtal som jag aldrig skulle ha skrivit på...men ts har ju gjort det och då är det godkänt av henne.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Ägaren har inte sagt att det kostar en maxsumma. Hon har sagt att senaste året har hästen kostat 2000kr i månaden (utan stallhyra) i snitt. Snitt över hela året alltså.
Avtalet är inte hemsnickrat utan hämtat från internet.

Denna häst äter inte dubbelt så mycket som de andra. Vart fick du det ifrån? Han äter 11 kg hö om dagen. De andra äter 10, 9 resp 4 kg hö om dagen. Två stora hästar och en B-ponny.

att det avtalet skulle vara hämtat från internet är ännu en lögn, annars satt ägaren och ljög mig rakt upp i ansiktet.. hon sa till mig att hon hade skrivit ner lite som hon ville ha med och som var vettigt, vi båda kom fram till att ett färdigt avtal kanske inte hade med de bilagor vi ville så hon skulle skriva ner lite sen skulle vi träffas dagen efter och läsa igenom det båda två.

Tyvärr skulle jag ha bett andra läst det först och frått svart på vitt att ja inte skulle skrivit på det.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

*kl*

Verkar vara väldigt mycket tjafs och pajkastning i just detta fall. Många oklarheter från båda håll. Kontraktet är inget jag skulle skriva på, men nu har TS gjort det. Har även läst Biggans tråd om samma fall där en helt annan synvinkel kommer fram. Är ju svårt för en utomstående att veta vad som egentligen är sagt av vem. Ett tips är ju att sätta er ner tillsammans och försöka reda ut det här ansikte mot ansikte istället för i olika trådar på ett forum..

Hoppas bara det löser sig på bästa sätt för hästens skull
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Men kära nån, du har väl ändå läst igenom avtalet innan du skrev under? Då är det ingenting att göra, du har godkänt det som står i avtalet. Som vi alla kan se står det ingenting om maxkostnader. Jag har själv skrivit egna fodervärdsavtal, baserade på de som finns att köpa men utökade med sånt som jag tycker är viktigt och saknas i de man köper (bland annat vad som händer om hästen behöver ställas på klinik, om hästen skadas så pass att den kanske behöver avlivas, om hingst finns på gården osv, att hästen ska ridas och tränas med dess ålder/utbildningsgrad/eventuella skador i åtanke osv) Det är inget fel på "hemmagjorda" avtal - tycker man nåt är fel eller saknas så säger man till innan man skriver under helt enkelt.

Vad gäller vem som sagt vad och när och till vem ger jag inte mycket för tyvärr, det är därför jag nu mer alltid ser till att ha skriftliga avtal, även om det gäller till synes småsaker. Då vet man klart och tydligt vad som är avtalat om det skulle bli en fnurra på tråden.

Hästägaren kan ju visst ha hittat avtalet på nätet, och ändrat eller lagt till det hon ville ha med. Så gör jag som sagt. Att säga att hon på grund av det ljugit dig rakt upp i ansiktet är en aning magstarkt måste jag säga.

Att hon sagt att det i snitt kostar 2000 kr per månad gör att jag undrar lite varför du är så chockad över 4222 kr för två månader? De eventuella övriga pengarna skulle jag gissa är kronofogdens räntor och avgifter. Prata med kronofogden och rådfråga en jurist är mitt tips - både till fodervärd och hästägare.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Jag tänker inte tuta i dig någonting. Jag tycker bara du ska ta ditt ansvar gent emot det kontrakt du läst och skrivit på. Sen tycker jag du ska stå för att du gjort fel istället för att kasta skit på hästägaren som verkligen försökt ställa upp på alla sätt. Du borde vara tacksam för att hon hjälpte dig. (det satte ju minst sagt henne på pottkanten, men hon gjorde det ändå)

Till alla
Jag vet att jag skrivit mycket nu i den här tråden och är säkert lite tjatig. Har upprepat mig flera gånger. Men det är mitt stall det handlar om. Jag vill inte att det ska spridas lögner om stallet och hur det fungerar här. När jag läser rena lögner blir jag arg. Jag hoppas jag fått med allt och svarat på allt som jag anser är viktigt. Jag tror människor om gott men tycker det är tragiskt och sorgligt när det brister i ansvar och ett djur får stå emellan.
Jag vill ha ordning och reda i mitt stall och det ser jag till att ha. Jag kommer nog kika in i tråden senare och se om diskussionen fortsätter. Hästägaren har mailat kontraktet till mig och hon tycker det är ok att lägga ut det om någon är intresserad. (bara för att förtydliga vad som står i avtalet).
Ber om ursäkt om jag varit tjatig;)

Jag förstår dig verkligen!! Och tycker absolut inte att du tjatar heller... det finns en anledning till att jag säger bestämt nej varje gång jag får frågan om att hyra stallplats/plats i lösdrifterna... :crazy:
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Detta är det mail jag skickade med den uträkningen på som är faktiska kostnaden för hästen.

hö: 2,40*11*60=1584
mineral: 249/8=31,125/10=3,1125/10=0,31125*6=1,8675*60=112,05
Soja: 199/25/10=0,796*3=2,388*60=143
hovslagare: 1495
havre: 0,5*15=11,25 0,25*45=11,25 11,25*2=22,5 103/25=4,12 4,12*22,5=92,7
spån: 10?*97=970 (om det nu går åt 3 stycken på två veckor)
betfor: 199/25=7,96 0,3*60=18*7,96=143

summa för hela fodertiden: 1584+249+199+1495+92,7+970+143= 4732,7 -199-249-1495=2789-150=2639,7

Summa kvar att betala: 2639kr
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

4222kr är det hon kräver mig på nu och då har jag ändå redan betalat foder och hovslagare. och jag jag anser att hon ljugit om hon nu säger till mig att avtalet inte är från internet utan att det är något hon själv skrivit på.

Självklart kommer jag stå för den faktiskta kostnaden för hästen men inge jätte summor som de faktiskt kommer från kronofogden.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Men snälla du, RING och prata med ägaren och hör vilka kostnader hon räknat på. Ingen här vet ju vad hon grundar den summan på
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

har tyvärr redan pratat med henne flera gånger. men jag lägger ner här för det var inte någon diskution om vem som har rätt eller fel jag ville åstakomma, jag ville ha tips och hjälp av någon som vet vart man vänder sig.
men de skulle bli någon diskution om de hela och det är inte det jag är ute efter.
Så tackar för mig och löser det på egen hand.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 000
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: Hoarfrost
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp