Hjälp? fodervärd (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Marie_Ozzy

Hejsan.

För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är aggressivt och det var problem med honom så man fick ha hjälm på sig när man tog in och ut ur hagen för att han ställde sig och slog med framben och även om han fick chansen sparkade han med bakbenen, detta är en av orsakerna till varför jag sa upp avtalet, andra var att i avtalet stod att ägaren skulle stå för stallhyra om hästen inte flyttades så jag tyckte det lät bra för att komma lite billigare undan..
Ägaren sa till mig att hon hade gjort ett snitt per månad på ca 2000kr som skulle vara för allt som gällde hästan, foder hö spån försäkring hovis.
När jag köpte första hynken med mineraler så fick jag reda på att jag inte bara köpte till "min" häst utan till alla hästar i stallet, köpte en säck soja och de va samma sak där.
När ja fråga om detta så blev det irriterat läge och dom förklarade att jag skulle köpa 2 av 5 säckar för att jämna ut de hela, jag hade ett avtal på 3 månader till att börja med, jag skulle betala foder till alla hästar 2 månader i sträck, detta är något jag tyckte va konstigt så började kolla runt och detta system är de INGEN som hört talas om tidigare.?

Ägaren började redan tidigt prata med mig om att hon hade ekonomiska problem och de var därför som hon behövde en fodervärd, detta kan ja förstå.
men hon pratade väldigt ofta om att skicka honom på slakt om ja inte tog honom och när jag första gången talade om för henne att jag inte kunde ha honom kvar sa hon att hon skulle skicka honom på slakt, jag fick väldigt dåligt samvete och fortsatte fast jag själv fick flytta på räkningar m,m (det hade redan efter 20 dagar kostat mig 2000kr) när hon ringde mig ang höleverans så fick jag veta att det skulle kosta mig 1700kr till den månaden och även samma summa näst kommande månad för hö, detta frågasatte jag och fick svaret att det var till alla hästar i stallet, men att de va samma system där att jag betalade 2 av 5leveranser? och att när de va fler hästar i stallet kom hö leveranserna tätare så det blev dyrare då.
när jag den 14 januari beslöt att verkligen säga upp detta med hästen för att min ekonomi kraschade totalt så fortsatte hon att diskutera med mig om både slakt och att hon skulle dra in advokat m,m...
Hon hjälpte mig med mockning för att jag inte hade mer pengar än att jag tog mig till jobbet.. när jag den 25 skulle komma ut till stallet fick jag(trist nog) fel på min bil så den inte startade, jag bad henne ta honom en dag till för att det hade kört ihop sig totalt men då blev hon arg, jag skulle minsann fixa de själv för att hon hade tagit honom tidigare, hon skulle bort och allt va det var (människan bor 10m från både stall och hage)

När jag åter igen sa att det absolut inte gick (fick inte tag i någon bil att låna)
Så tyckte hon att jag va en djurplågare, i kontraktet stod det att hon kunde säga upp avtalet med omedelbar verkan om hästen for illa, jag påpekade detta för henne men fick tillbaka ett spydigt svar att det var upp till henne och det tänkte hon minsann inte göra.
(jag hoppas hon tog hand om stallet ändå)

Det blev diskution via sms och en massa krångel och jag bad henne flertalet gånger att vi kunde lägga ner allt för de va väldigt mycket i kontraktet som va jätte luddigt, tex fick ja ingen utförlig foderstat med i kontraktet, stod inget om vad det skulle kosta m,m

Vi kom till slut överrens om att jag skulle betala henne 2639kr nästkommande måndag, jag sa till henne att jag skulle försöka fixa det så fort ja kunde, hon hotade med kronofogden och annat..
jag lyckades inte skrapa fram pengarna till henne och fick ett brev från kronofogden där hon krävde mig nu på 4222kr??? kan hon verkligen göra så?
det sista smset jag fick av henne löd såhär:"Nu har vi en summa, finns den inte på mitt konto på måndag går ärendet vidare till kronofogden samma dag. Då bli summan den jag räknat på. Gör som du vill, men stör mig inte mer. Tack & hej! Mvh"

Det känns verkligen som jag blivit lurad, skulle vara jätte glad om jag kunde få svar på hur jag ska gå till väga, jag betalar henne gärna det som vi kom överrens om men tänker inte betala förens vi fått kronofogden informerad om hur allt ligger till.

Är jätte tacksam för svar,

Mvh Marie
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Vad står det i kontraktet att du ska betala för? Och har du skriftligt sagt upp avtalet?

Visst ska du bestrida till Kronofogden, då måste hon driva det till tingsrätten. Men frågan är hur det ser ut - vad har ni avtalat och kan du bevisa hur mycket du betalt hittills?
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Jag har kvitton kvar på det jag har betalat och alla sms kvar som vi skickat mellan varandra, det står i avtalet att jag ska stå för foder, hö, spån. det står inte va mycket det kostar och ingen foderstat utskickad som bilaga, hon har själv skrivit kontraktet på egen hand.
jag skulle även stå för försäkring, sen skulle jag betala första skoningen så skulle hon ta en vid ett senare skede.
Jag har inte fått något skriftligt eftersom hon vägrat detta men har på sms att det är uppsagt till den 14 februari.
De jag funderar på är ju om hon kan säga en summa som ja ska betala sen hota med att om jag inte betalar den så kommer hon (bevisligen) skicka iväg en större summa till fogden?
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

om man tittar på vad jag har betalat och även det hon skickat till kronofogden så tycker hon alltså att jag ska betala 6222 för 60 dagar... de kan väl inte stämma? ja har ju ingen stallhyra att betala, den skulle hon själv stå för.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

3111 kr/månad för häst inkl. skor och foder känns inte helt orimligt. Vår häst ÅT för 2500 kr/månad (utan tillskott), sedan var det strö och försäkring, skor etc som tillkom. Landade på strax under 4000 kr/månad (ingen stallhyra).
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Det hon skickar till fogden måste hon ju ha stöd för på något sätt. Avtal, kontrakt, räkningar som inte du har betalat osv.

Står det i avtalet att du ska stå för foder till alla hästar i stallet eller bara till "din" häst? Även om det inte finns någon foderstat eller foderpriser så går det ju att dels visa upp dina kvitton på inköpt foder, och dels enkelt se efter vad priserna ligger på. Även att göra jämförelser mellan "din" häst och "normalhästen" i samma storlek och arbete.

Eftersom du har kommit överens med henne om att betala de 2639 kronorna så är det nog de du måste betala. Jag vet dock inte om hon kan kräva dig på ränta etc för utebliven betalning utan att det står med i kontraktet, förhoppningsvis vet någon annan det.

Kan det vara så att hon räknar in kronofogdens avgifter i de högre summorna? (De pengarna ska ju inte till henne, utan till dem om det går så långt.) Om det nu går vidare, så bestrid direkt!
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Men jösses, hur mycket åt den hästen?

Jag tycker att 3000+/månad låter för mycket.

Skoning ca 1000 kr (och det gör man ju bara varannan månad, så då har vi 5000 kr kvar för foder och strö).

Säg att det kostar ca 30 kr kärran och att du strör 3 kärror i veckan. Då blir det 800 spänn. 4200 kvar.

Hö kostar ca 2-3 kr kg. Säg att hästen äter 10 kg om dagen. Då blir det 600 kg, alltså 1200-1800 kr. Vi säger 1500 så håller vi oss mitt i = 2700 kvar.

Försäkring för max 500 spänn i månaden (kan ju inte vara högt livvärde på hästen) = 1700 kr kvar.

Soja och mineral är billiga tillskott, det blir bara nån hundring i månaden.

Alltså bör det inte bli mer är ca 4500 för 2 månader, alternativt 2250/månad.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Jag tycker du räknar väldigt lågt. En bal spån kostar rätt mycket, beroende på var man bor. 1-2 balar/vecka kan inte anses onormalt.

Grovfoder kan skifta väldigt, men räkna på silage på 15 kg/dag, inte heller onormalt mycket. Vi hade ett livvärde på 6000 kr och betalde 700 kr/månad i försäkring.

Jag kan mycket väl se att det går att motivera kostnaden/månad, även om den ligger i övre spannet.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Jag kan kontra med hur det hade sett ut för oss:
Spån 150 kr/bal, 2 balar/vecka = 8 * 150 kr 1200 kr
Skor (1 skoning var 8:e vecka) 1200 kr
Försäkring, månad 700 * 2 1400 kr
Hösilage 15 kg/dag á 3,20 kr/kg 2880 kr

Så långt (exkl. kraftfoder etc) 6680 kr för två månader

Nu hade vi inte spån mer än ett halvår eftersom kostnaden blev så hög, men det är alltså inte orealistiskt högt. Bara kostsamt.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Och jag kontrar med att jag har följande kostnader.

Hösilage - 7 balar x 525 kr - 3675 kr
Krafft - 120 kg x 4 kr - 480 kr
Spånpellets - 16 säckar - 640 kr
Halm - 16 balar x 10 kr - 160 kr
Verkningar + skoning - ca 2400 kr var 8 vecka= 1200 kr i månaden

Summa ca 6155 kr/månad för 8-9 hästar det är 770 kr/häst och månad.

Glömde räkna med mineralerna, en säck i månaden, kostar 320 kr = så ca kostnad per häst och månad är alltså runt 800 kr/månad.
Lägger jag till försäkrningarna så hamnar varje enskild häst på ca 1000 kr och strax därunder/månad.


Med detta ville jag bara visa att det beror ju helt och hållet hur man har sin häst uppstallad och vart i landet, att säga att en häst kostar si eller så mkt är omöjligt, det finns alltid normala variationer.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Precis, vilket gör att jag hade tänkt både en och tio gånger om jag varit i ts skor. Det kan vara väldigt svårt att påvisa att de kostnader som debiterats är orimliga.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Är du säker på att hon kontaktat kronofogden, det tvivlar jag på. Tror noghon klippt å klistrat å kopierat en Kfm räkning till dig, tror ej att den finns egentligen. Ring kronofogden å kolla om du har något krav där å ring din kommun å fråga efter någon konsumentrådgivare. Sluta prata med ägaren å ta reda på riktig fakta! Det finns även jurister som har gratis telefonrådgivning. I din hemförsäkring finns troligen även ekonomisk hjälp vid behov av jurist. Hon driver baramed dig så länge du inte tar reda på fakta. Du måste ta reda på vad du har för föpliktelser enligt kontraktet.Lycka till.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Men alltså oavsett vilka kostnader hästägaren vill debitera FV för nu, så har väl TS betalat flera tusen kronor under de senaste två månaderna för foder etc till fem hästar?
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

om man tittar på vad jag har betalat och även det hon skickat till kronofogden så tycker hon alltså att jag ska betala 6222 för 60 dagar... de kan väl inte stämma? ja har ju ingen stallhyra att betala, den skulle hon själv stå för.

Men alltså oavsett vilka kostnader hästägaren vill debitera FV för nu, så har väl TS betalat flera tusen kronor under de senaste två månaderna för foder etc till fem hästar?

Förstår inte vad du menar? TS skriver ju själv att det som betalts uppgår till 6222 kr för 60 dagar.

Skulle det dessutom ingå KFM-avgifter i det beloppet är ju ursprungsbeloppet mindre, och därmed ytterligare sannolikt.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

KL

Tycker jag känner igen scenariot från en tidigare tråd här på Buke, samma upplägg på fodervärdskonstruktionen, vill minnas att den TS blev avrådd från att ingå ett dylikt förfarande, men denne gick nog vidare eftersom allt var guld o gröna skogar. O inget skulle ju kunna gå fel, de var ju så överens så.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

När ja fråga om detta så blev det irriterat läge och dom förklarade att jag skulle köpa 2 av 5 säckar för att jämna ut de hela, jag hade ett avtal på 3 månader till att börja med, jag skulle betala foder till alla hästar 2 månader i sträck, detta är något jag tyckte va konstigt så började kolla runt och detta system är de INGEN som hört talas om tidigare.?



Hur har det enligt de andra gått till tidigare med foderköpen? Tycker det låter väldigt konstigt att du ska betala foder till andra hästar och dessutom 2/5e delar när du bara har en häst.

Vad står det i kontraktet ang foderkostnaderna?
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Det enda vettiga är väl att kontakta kronofogden, berätta läget, ge dem all info de vill ha, så hjälper de dig säkert med detta.

Som standard kan man ju säga att en fodervärd brukar stå för SIN hästs kostnader, en del har tur och får ha kvar hästen hos ägaren och då kanske de inte behöver betala stallhyra. Men om det inte står något i kontraktet om att du ska stå för hela stallets strö och foder, så tror jag knappast du kommer att bli tvungen att göra det.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Nej, men å andra sidan så är ju summan som TS betalt inte orimlig för EN häst. Vilket säkert hästägaren också kan påvisa.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Innan ni vet var hästen finns är det ingen idé att räkna på vad som är rimligt att betala. Hästkostnaderna skiljer sig starkt beroende på efterfrågan och tillgång. Tex så betalade jag för stall och fri tillgång till grovfoder, ridbana på gården och Inga in/uttag eller fodringar övht 1200:- för en box utanför Luleå.
Du hittar ytterst få boxar för det priset i Malmö.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Oj oj oj vilken trist situation.
Jag kan bara råda dig att försöka lite mera strukturerat bena ut situationen.
Kostnader i överenskommelsen
Kostnader i verkligheten
Samt alla sms och komunikation mellan er.
Var uppmärksam att ägaren kommer att ha en argument emot dig. Du har gett din sida av denna historia. För att vara förberedd måst du "hoppa ur din egen kostym" och sätta på dig hennes och se hur hon kommer att argumentar för att hävda sin rätt.

Detta kommer du ha nytta av oavsett vilken instutution (kronofogden), instans du möter.

Jag lämnar lite öppet vi endast har fått en sida av denna historia...

Lycka till och hoppas det löser sig för dig. JAG tycker verkligen inte man ska betala mer än för sin egen häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 633
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 000
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: Hoarfrost
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp