Hjälp? fodervärd (långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Kan hålla med _Zvea_ faktiskt. Hur mycket åt den hästen?

Nu vet jag inte vad hästen används till men vad tyder på dess betende och ras så kan det ju vara en tävlingshäst.

Jag själv äger 2 varmblod. Varav den ena är svårare att hålla i hull än den andra.
Dem har sammanlagt ätit 18 kg hö om dagen.
En höbal på ca 200-250 kg går åt på 1 vecka och 2 dagar ca. Betalar 250 kr balen.
Köper spån, förut sådana spånbalar för 95 kr. Men köper nu i sopsäckar från sågen på 50 kr och får nästan lika mycket.
Dem får inget krafftfoder för tillfället för att dem inte rids så ofta. Annars köper jag krafftgrund och den ena får lusern. Går åt 1 säck av varje om månanden
Men jag har räknat ut vid ett tidigare tillfälle att för mig kostar det MAX 1000 kr/häst i månaden för mig. Alltså ca MAX 2000 kr sammanlagt för 2 hästar. Och jag betalar ingen stallhyra.
Mina hästar är hobbyhästar och rids någon gång i veckan, verkas var 3-4 månad beroende på hur fötterna ser ut. (olika varje gång)

Så nog tycker jag att 3000+ är mycket för en häst.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Innan ni vet var hästen finns är det ingen idé att räkna på vad som är rimligt att betala. Hästkostnaderna skiljer sig starkt beroende på efterfrågan och tillgång. Tex så betalade jag för stall och fri tillgång till grovfoder, ridbana på gården och Inga in/uttag eller fodringar övht 1200:- för en box utanför Luleå.
Du hittar ytterst få boxar för det priset i Malmö.

Jag betalade 500 kr/box i Dalarna, då ingick en viss mängd hö och allt spån, samt in och utsläpp vissa dagar (vi var fyra hästägare som delade på det).

Så ja, helt klart beror det på... även en del foder verkar vara billigare här uppe i norrland där jag bor nu. Vi betalar 200 kr/bal för hösilage ca 400 kg/bal. Spån köper vi på sågen för 5 kr/säck. Halm 250 kr/storbal.

Nu har jag egen gård, men hästarnas uppehälle kostar ca 900 kr/häst i månaden. Då har jag räknat in spån, grov- och kraftfoder, mineraler, hovvård och försäkringar. Allså inte veterinärkostnader, utrustning etc. Jag har två dräktiga ston och en hingst. I mina ögon är det alltså totalt orimligt med över 6000 kr på två månader för en enda häst - men det är här uppe och hos mig, det kan så klart vara en normalkostnad på andra ställen.

Hur som helst är det ju inte själva siffran det handlar om egentligen, utan vad som är avtalat och vad som faktiskt ska betalas till hästens ägare. Jag tyckte det var ett bra råd att prata med KFM direkt och höra hur du ska gå till väga.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

alltså de är jag som köpt foder och hon räknar med de kostnader som hon skickat till krf. FAst ja sedan betalat det en gång, jag har varit i kontakt med krf så vet att hon skickat dit, när ja räknat på ALLA kostnader för hästen på dessa 60 dagar så får ja fram siffrorna 2639kr och inte ett öre mer. MEn ja som ni säger de skiljer sig ju, jag har räknat på exakt vad och hur mycket han äter av allt. Så ja förstår inte hur hon från att säga att ja ska betala 3331 skickar till krf att de helt plötsligt är 4222kr hon kräver mig på, men ja ska överklaga de och visa min uträkning på de hela. JA betalar henne gärna men de ska va rätt summa och ingen utpressning...
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Vill tillägga att ja inte är ute efter att hänga ut någon, ja vill ha tips och råd på vad ja ska göra och vem/vilka som man ska prata med, detta va första och sista gången ja skrev på ett fodervärds avtal som någon skrivit ihop själv..:P
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Jag kan kontra med hur det hade sett ut för oss:
Spån 150 kr/bal, 2 balar/vecka = 8 * 150 kr 1200 kr
Skor (1 skoning var 8:e vecka) 1200 kr
Försäkring, månad 700 * 2 1400 kr
Hösilage 15 kg/dag á 3,20 kr/kg 2880 kr

Så långt (exkl. kraftfoder etc) 6680 kr för två månader

Nu hade vi inte spån mer än ett halvår eftersom kostnaden blev så hög, men det är alltså inte orealistiskt högt. Bara kostsamt.

Jag måste bara fråga. Vad är det för sorts spån som kostar 150 ,-/balen?

Sen tycker jag att hösilaget är väldigt dyrt. Men jag kan tänka mig att man får vad man betalar för.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Det är vad spån just nu kostar hos den leverantören vi använt.

Hösilaget ligger nog inte sådär jättedyrt, mellanbal på 170 kg inkl. analys och leverans och garanti vid dåliga balar. Det dyraste vi använt ligger en bra bit över 5 kr/kg, småbal som hämtas av köparen.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Hur ser ert kontrakt ut exakt? Står det i kontraktet att du ska betala för de andra hästarna?
Hur många hästar finns det i stallet, exakt hur länge har du haft hästen på foder?
Hur många gånger har du betalat foder?
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Hur ser ert kontrakt ut exakt? Står det i kontraktet att du ska betala för de andra hästarna?
Hur många hästar finns det i stallet, exakt hur länge har du haft hästen på foder?
Hur många gånger har du betalat foder?

Det står inte i kontraktet att ja ska stå för annat än "min" häst och dess skötsel.
det är 4 hästar i stallet och bara tre boxar :P och jag har haft honom exakt 60 dagar från det att jag skrev på tills dess att de löpte ut den 14 februari i år.

hästen äter 11kg hö om dagen och analys hö som kostat 2,40kr/kg 0,25kg havre 3dl betfor 0,60g mineral och lika så soja
Spån kostar här 96kr/bal och han använde ca 1,5 bal i veckan.
Mineral pris:249
soja 199
Havre 30 kr för en blå tunna.. vet inte hur mycket de va i dom.
betfor 199

Det är ju bara att ni räknar på det, det går INTE på 4222kr för 60 dagar.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

bör tilläggas att han inte är en tävlings häst och han hade stått i ett halv år när ja började, jag betalade första skoningen på honom för 1495kr men det skrev hon i kontraktet att jag skulle göra så ska hon sko honom när han fås tillbaka ist. fatta inte de där riktigt, men de lät jätte bra när hon förklarade det hela för mig :P
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Du har alltså godkänt den summan du redan betalt, hovslagarkostnaden och därtill 2639 kr. Så långt är allt väl.

Hur mycket av det du fått från KFM är avgifter och alltså pengar som inte har med hästen att göra? Vad blir sedan kvar som går till ägaren?
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

kostnaden som hon kräver mig på är på 4222kr och sen utpå de tillkommer ju admin kostnad från KFM så hon kräver mig på mycket mer :P
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Hejsan.

För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är aggressivt och det var problem med honom så man fick ha hjälm på sig när man tog in och ut ur hagen för att han ställde sig och slog med framben och även om han fick chansen sparkade han med bakbenen, detta är en av orsakerna till varför jag sa upp avtalet,
Det här har jag full insyn i som du vet. Denna häst står i mitt stall sedan 1,5 år tillbaka. Jag tar ut och in hästen med ett grimskaft runt halsen. Inga problem. Ingen har någonsin haft hjälm på sig när hästen ska ledas. Det finns ingen som helst anledning till det. Som sagt. Ett grimskaft runt halsen funkar bra.

andra var att i avtalet stod att ägaren skulle stå för stallhyra om hästen inte flyttades så jag tyckte det lät bra för att komma lite billigare undan..
Vilket stämmer. Ägaren har betalat stallhyran hela tiden och gör så fortfarande.
Ägaren sa till mig att hon hade gjort ett snitt per månad på ca 2000kr som skulle vara för allt som gällde hästan, foder hö spån försäkring hovis.
Detta snitt stämmer också. Det är som jag talat om tidigare för dig, uträknat på ett helt år. Vinterskoningar är dyrare än sommar skoningar. På sommaren behövs inget strö eftersom hästarna går ute då. Under betesperioden äter de heller inget foder vilket minskar kostnaden ännu mer. Vissa månader är kostnaden högre och vissa månader lägre. Summan är ett snitt på ett helt år.
När jag köpte första hynken med mineraler så fick jag reda på att jag inte bara köpte till "min" häst utan till alla hästar i stallet, köpte en säck soja och de va samma sak där.
När ja fråga om detta så blev det irriterat läge och dom förklarade att jag skulle köpa 2 av 5 säckar för att jämna ut de hela, jag hade ett avtal på 3 månader till att börja med, jag skulle betala foder till alla hästar 2 månader i sträck, detta är något jag tyckte va konstigt så började kolla runt och detta system är de INGEN som hört talas om tidigare.?
Du skulle inte köpa foder eller mineraler till någon annans häst. Enbart till din egeg. Det foder som alla hästar i stallet äter, som i vårt fall, mineraler, soja och betfor har vi enkelt gjort så att vi köper den del som vår häst äter. Eftersom denna häst vi pratar om äter 2/5 delar av den totala mängden soja blir det enklast att ägaren/fodervärden till den hästen köper 2 av 5 säckar. Jag själv köper också 2 av 5 säckar och den tredje hästägaren köper 1 av 5 eftersom hennes häst äter en femtedel av den totala mängden soja. Det innebär i praktiken att när du köpt soja en gång så dröjer det flera månader innan du köper igen eftersom vi andra köper då. Är du med?

Ägaren började redan tidigt prata med mig om att hon hade ekonomiska problem och de var därför som hon behövde en fodervärd, detta kan ja förstå.
men hon pratade väldigt ofta om att skicka honom på slakt om ja inte tog honom och när jag första gången talade om för henne att jag inte kunde ha honom kvar sa hon att hon skulle skicka honom på slakt,
Ägarens ekonomi är ju anledningen till att hon lånade ut honom på foder. Att hästen skulle gå till slakt är inget jag som stallägare hört alls.
jag fick väldigt dåligt samvete och fortsatte fast jag själv fick flytta på räkningar m,m (det hade redan efter 20 dagar kostat mig 2000kr) när hon ringde mig ang höleverans så fick jag veta att det skulle kosta mig 1700kr till den månaden och även samma summa näst kommande månad för hö, detta frågasatte jag och fick svaret att det var till alla hästar i stallet, men att de va samma system där att jag betalade 2 av 5leveranser? och att när de va fler hästar i stallet kom hö leveranserna tätare så det blev dyrare då.
Här är det många rena felaktigheter. Ägaren lånade pengar i sin tur för att kunna betala det du inte betalade.
När det gäller höleveranserna har du helt fel. Vi gör inte så som du skriver. När det kommer hö betalar varje hästägare hö för vad dennes häst/hästar äter vid varje höleverans. Alla hästar har uträknade foderstater och det är därför enkelt att räkna ut vad varje hästägare ska betala. Höleveranserna kommer inte en gång i månaden heller. Priset på hö är detsamma. Hur ofta det kommer beror så klart på hur mycket hö som går åt (beroende på antalet hästar i stallet) men hökostnaden påverkas ju inte av det. Samma kgpris hela tiden och varje hästägare betalar bara för sin del alltså.

när jag den 14 januari beslöt att verkligen säga upp detta med hästen för att min ekonomi kraschade totalt så fortsatte hon att diskutera med mig om både slakt och att hon skulle dra in advokat m,m...
Du har ju inte varit ute hos hästen sedan december så att ägaren pratade om kontraktsbrott är ju inte så konstigt. Kontraktet du skrivit på är väldigt tydligt och detaljerat.
Hon hjälpte mig med mockning för att jag inte hade mer pengar än att jag tog mig till jobbet.. när jag den 25 skulle komma ut till stallet fick jag(trist nog) fel på min bil så den inte startade, jag bad henne ta honom en dag till för att det hade kört ihop sig totalt men då blev hon arg, jag skulle minsann fixa de själv för att hon hade tagit honom tidigare, hon skulle bort och allt va det var (människan bor 10m från både stall och hage)
Ägaren hade föreläsningar hela dagen. Hon skulle inte bort. Men när hon tagit hand om en häst som du hade ansvar för i en månad och inte fått tillbaka sina pengar som hon lånat ihop till dig, då är det inte konstigt att hon blir arg. Tvärtom fullt förståeligt.

När jag åter igen sa att det absolut inte gick (fick inte tag i någon bil att låna)
Så tyckte hon att jag va en djurplågare, i kontraktet stod det att hon kunde säga upp avtalet med omedelbar verkan om hästen for illa, jag påpekade detta för henne men fick tillbaka ett spydigt svar att det var upp till henne och det tänkte hon minsann inte göra.
Jag har läst hela er sms-konversation. Du har varit väldigt otrevlig och spydig mot ägaren, som i sin tur svarat dig på ett sympatiskt sätt. Hela historien är väldigt otrevlig och jag kan inte förstå varför man tar på sig ett ansvar och sen bara struntar i det. Det är levande varelser det handlar om. Då borde man ta sitt ansvar. Jag har full förståelse för att saker och ting kan hända så att man trots allt inte kan genomföra det utlovade, men då är det bättre att säga som det är. Vara ärlig. Inte låna pengar som inte lämnas tillbaka som utlovat och absolut inte komma med falska anklagelser och skjuta över skulden på ägaren i ett desperat försök att undkomma sitt ansvar och erkänna att man gjort fel. Alla gör fel ibland. Alla kan råka ut för saker som ställer till det, men man måste erkänna. Ärlighet varar längst. Att ge sig på någon annan istället blir bara patetiskt.

Det blev diskution via sms och en massa krångel och jag bad henne flertalet gånger att vi kunde lägga ner allt för de va väldigt mycket i kontraktet som va jätte luddigt, tex fick ja ingen utförlig foderstat med i kontraktet, stod inget om vad det skulle kosta m,m
Kontraktet har jag läst. Det är som sagt väldigt detaljerat och tydligt. Finns inga oklarheter. Genomsnittskostnaden har du ju också blivit informerad om. Det går ju inte att skriva in i ett kontrakt att det kostar en exakt summa att ha häst. Foderpriser, hovslagarpriser och liknande kan ändras. Utrustning kan gå sönder, hästen kan skada sig osv. Man kan aldrig veta den exakta summan, men ett genomsnitt på vad hästen kostat ägaren senaste året fick du och det är ju en bra fingervisning.

enne 2639kr nästkommande måndag, jag sa till henne att jag skulle försöka fixa det så fVi kom till slut överrens om att jag skulle betala hort ja kunde, hon hotade med kronofogden och annat..
Att lägga obetalda skulder hos kronofogden är inget konstigt. Så gör nog de flesta. Ni hade ju kommit överens om många saker när det gäller pengarna, men det hände aldrig något. Till slut tröttnar man.
jag lyckades inte skrapa fram pengarna till henne och fick ett brev från kronofogden där hon krävde mig nu på 4222kr??? kan hon verkligen göra så?
Det är nog kronofogden som lagt på ränta på pengarna om summan inte stämmer.
det sista smset jag fick av henne löd såhär:"Nu har vi en summa, finns den inte på mitt konto på måndag går ärendet vidare till kronofogden samma dag. Då bli summan den jag räknat på. Gör som du vill, men stör mig inte mer. Tack & hej! Mvh"
Vad bra. Rakt och tydligt.
Det känns verkligen som jag blivit lurad, skulle vara jätte glad om jag kunde få svar på hur jag ska gå till väga, jag betalar henne gärna det som vi kom överrens om men tänker inte betala förens vi fått kronofogden informerad om hur allt ligger till.
Kronofogden har ju alla papper. Ägaren känner sig såklart lurad av dig. Skulden ligger ju hos KF och betalar du den skulden så är ju saken ur värden. Läropengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Vad står det i kontraktet att du ska betala för? Och har du skriftligt sagt upp avtalet?

Visst ska du bestrida till Kronofogden, då måste hon driva det till tingsrätten. Men frågan är hur det ser ut - vad har ni avtalat och kan du bevisa hur mycket du betalt hittills?

Det står i kontraktet att fodervärden ska stå för allt utom stallhyran, vilken ägaren står för så länge hästen står kvar.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

om man tittar på vad jag har betalat och även det hon skickat till kronofogden så tycker hon alltså att jag ska betala 6222 för 60 dagar... de kan väl inte stämma? ja har ju ingen stallhyra att betala, den skulle hon själv stå för.

Det är ränta som kf lagt på som gör att summan inte stämmer. Sen stämmer ju heller inte foderkostnaden eftersom du betalat tex soja för flera månader. Inte bara för 60 dagar.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Men jösses, hur mycket åt den hästen?

Jag tycker att 3000+/månad låter för mycket.
Hästen äter inte för 3000 kr i månaden. Han äter 11 kg hö, 0,3 kg betfor, 0,25 kg soja, 1 kg havre och 50 g mineraler. Sen drar han 1 spånbal i veckan så länge hästarna står inne om natten (vilket är under vinterhalvåret)
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Är du säker på att hon kontaktat kronofogden, det tvivlar jag på. Tror noghon klippt å klistrat å kopierat en Kfm räkning till dig, tror ej att den finns egentligen. Ring kronofogden å kolla om du har något krav där å ring din kommun å fråga efter någon konsumentrådgivare. Sluta prata med ägaren å ta reda på riktig fakta! Det finns även jurister som har gratis telefonrådgivning. I din hemförsäkring finns troligen även ekonomisk hjälp vid behov av jurist. Hon driver baramed dig så länge du inte tar reda på fakta. Du måste ta reda på vad du har för föpliktelser enligt kontraktet.Lycka till.

Skulden är inskickad till Kronofogden. Det vet jag. Ägaren vill bara att allt ska gå rätt till och ha sina pengar. Hon är förstås besviken över att ha blivit lurad, men vill bara ha tillbaka det hon har rätt till.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Men alltså oavsett vilka kostnader hästägaren vill debitera FV för nu, så har väl TS betalat flera tusen kronor under de senaste två månaderna för foder etc till fem hästar?

TS/fodervärden har aldrig betalat foder till någon annan häst är sin egen. För övrigt har vi inte ens fem hästar i stallet. Vi hästägare betalar bara foder till våra egna hästar. Jag vet hur det går till i mitt eget stall. Jag blir arg när det skrivs sådana lögner. I mitt stall är det ordning. Så vill jag ha det.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

KL

Tycker jag känner igen scenariot från en tidigare tråd här på Buke, samma upplägg på fodervärdskonstruktionen, vill minnas att den TS blev avrådd från att ingå ett dylikt förfarande, men denne gick nog vidare eftersom allt var guld o gröna skogar. O inget skulle ju kunna gå fel, de var ju så överens så.

Det finns en annan tråd på Buke, men det kan inte vara tråden du pratar om.
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Biggan, jag var i kontakt med KRF och dom talade om för mig att detta är summan hon kräver mig på, och ja förstår inte riktigt, du som stall ägare borde väl bli informerad om att hon funderade på att slakta honom?
fortfarande så är de som så att har man kommit överrens om en summa så är det den som gäller, den hon skulle skicka till krf, men ist höjer med ex antal 100.. de funkar inte så. kalla de läropengar men från min synvinkel, hur lär ja henne något?
det står i kontraktet att de ska vara både bilaga på utrustning och foder men de finns ingen fast de står att det ska göra det?
 
Sv: Hjälp? fodervärd (långt)

Hur har det enligt de andra gått till tidigare med foderköpen? Tycker det låter väldigt konstigt att du ska betala foder till andra hästar och dessutom 2/5e delar när du bara har en häst.

Vad står det i kontraktet ang foderkostnaderna?

Det står i kontraktet att hon ska stå för foderhästens kostnader. Hon ska absolut inte betala foder för någon annans foder. Något sådant har aldrig varit aktuellt. Av sojan så äter denna häst 2/5 -delar av hela sojaåtgångenen i hela stallet. Alltså betalar hon för 2/5-delar. (=bara den hästens konsumtion)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 000
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 630
Senast: Hoarfrost
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp