Bukefalos 28 år!

Äggdonation

Sv: Äggdonation

Det kan absolut gå i arv, och det är ett problem. Det finns det studieresultat på.

Jo så är det med hästar också.

Men det är sällan själva äggkvaliteten som är problemet. Och jag tror att om det enda man riskerar är en teoretiskt lätt sänkt fertilitet hos det eventuella barnet väger det mycket lättare än att riskera hälsan för en frisk äggdonator.

Dessutom skulle troligen de flesta äggen komma från ICSI-försök och då är det ju en MANLIG infertilitetsfaktor som inte äggen lider av.
 
Sv: Äggdonation

Nej, men 2/3 av kvinnorna som söker IVF kan vara olämpliga att "avla vidare" på. 1/3 beror på kvinnan och 1/3 på kvinnan och/eller mannen.

Igensatta äggledareefter en infektion t.ex. ger ju inte sämre ägg.
Man får ju titta på orsaken i de enskilda fallen.
 
Sv: Äggdonation

Jag har precis blivit tillfrågad om jag skulle kunna tänka mig donera ägg.

Oj, vilken stor fråga! Min man och jag har pratat en del om det (bara för att det är kul att diskutera - inte för att det skulle vara aktuellt) och både han och jag har så stora krav på de blivande föräldrarna att det knappt skulle vara genomförbart.

Att ge bort ägg eller sperma innebär ju att man medverkar till att skapa nytt liv. Vi vill gärna skapa nya människor, men vi vill att deras liv ska bli av hög kvalitet. Man hör och läser så mycket om stressade barn och föräldrar som inte kan knyta an...:(

Vi skulle t ex inte vilja att våra spermier/ägg blev barn hos föräldrar som kör med fem-minuters-metoden, eller som använder ironi när de pratar med små barn - och hur lätt är det att kontrollera i förväg?
 
Sv: Äggdonation

Igensatta äggledareefter en infektion t.ex. ger ju inte sämre ägg.
Man får ju titta på orsaken i de enskilda fallen.

Det är inte säkert att det är så lätt att hitta förklaringar till infertiliteten. Det kan vara endometrios, pco-s, ålder, äggens kvalitet i sig själva, hårdheten i skalet, etc etc. Dessutom får man ett rättviseproblem om man sätter donation som motkrav för att få gratis hjälp. Ska vissa tvingas och andra slippa, för att de troligtvis har en ärftlig nedsatthet i fertilitet?
 
Sv: Äggdonation

Men det är sällan själva äggkvaliteten som är problemet.

Fast jag talade med en fertilitetsnestor i våras om detta (Gottlieb, Mama-miakliniken) och han hävdade att det enligt hans erfarenhet nästan alltid var just äggens kvalitet som avgjorde möjligheterna att få barn.
 
Sv: Äggdonation

Jag reflekterar över sådant som du skrivit på Buke. Ert barn verkar vara riktigt hett efterlängtat och jag har upplevt det som att du tyckt att det varit riktigt jobbigt att du inte blev gravid direkt. Sen har du väntat otåligt på magen, besök hos BM osv.

Därför undrar jag om du är klar med ditt eget barnfödande? Hur blir det om du sen inte kan få ett till barn? Så som jag upplever det genom det du skriver så får jag uppfattningen om att du skulle bli riktigt riktigt besviken om det blev så. Skulle du orka hantera det och samtidigt se någon som föder fram ett barn som kommer från ditt ägg?

Jag tror att man ska vara klar med sina egna barn innan och sen verkligen känna att man kan göra någon annan lyckligt. Kanske när ens egna barn är lite äldre och man vet att man är "klar".

Jag kanske ha uppfattat dig helt fel och mitt inlägg kanske känns jättekonstigt...
 
Sv: Äggdonation

Närå, du har nog uppfattat mig rätt och det du tar upp är viktigt. På Vårdguiden står det ju också att den bästa donatorn är en kvinna som har fått barn och helst även nöjd med det antal barn hon har fått. Exakt varför vet jag inte för jag har inte kunnat läsa mig till att det skulle kunna påverka fertiliteten någonstans? Fast man vet ju aldrig, vi kanske hade en lyckoträff när jag blev gravid och sen kanske man helt enkelt inte lyckas igen, även om mina ägg skulle vara av bra kvalitet. Det kanske är så helt enkelt?

Jag tycker det blir svårare och svårare, men jag blir mer och mer skeptisk till att tacka ja. Det känns lite jobbigt. Tacka nej bara för att jag inte vill ha det "lite jobbigt" under en period. Men då kommer ju jag att ha två hundar och en 1-åring också, är ju inte det ultimata förhållandet för att må pissdåligt.
 
Sv: Äggdonation

Kanske för att det kan bli psykiskt jobbigt om något händer så att man inte kan få fler barn? Kanske av någon annan anledning också... Jag vet inte.

Jag kan se mig donera ägg om jag är äldre och känner mig helt klar och kan "skänka bort ett barn".

Nej knepigt det där.

Jag tänker inte att det är "lite jobbigt". Det är ett enormt stort beslut. Ett nytt litet liv, inte bara en behandling.
 
Sv: Äggdonation

Det AR ovanligt att en IVF behandling paverkar fertiliteten negativt, men risken finns aven om den ar relativt sett mkt liten. Och savitt jag vet ar det inte sjalva drogerna man tar som utgor risken utan det ar aggplocket, som ju ar ett fysiskt ingrepp, och sa "biverkningarna" t.ex. overstimulering.

Daremot ar det faktiskt ratt vanligt att kvinnor har latt att tillverka Nr 1 men har svart att fa till barn Nr 2. Vem vet varfor det ar sa? Det behover inte ens vara kvinnans "fel", utan mannens spermakvalitet kan ha forandrats mellan barn 1 & 2. Och ibland ar det oforklarlig sekundar barnloshet, dvs det finns inga fysiska orsaker, det bara tar sig inte anda.

Jag tycker absolut att man ska vara klar med sitt eget barnaskaffande innan man donerar agg till nagon annan - och det ar ju upp till dig hur manga barn du vill ha, ett, tva, tre eller fler :laugh:

Men grejen ar ju att din kompis ska forst ga igenom 3 x IVF och var det nagot annat dessutom? innan din eventuella donering blev aktuell. OCh vid det laget ar du kanske klar med ditt barnaskaffande, vem vet? Mitt rad vore att INTE tacka ja nu, utan vanta och se hur du kanner om nagra ar.
 
Sv: Äggdonation

Men kanske något anna påverkar. Man kanske får en kraftig infektion eller bara "allmän" barnlöshet. Man kanske kommer att skylla på äggdonationen då...
 
Ja, jag har en familjemedlem i Polen som fick IVF-behandling på en klinik i Warszawa. Standarderna är anpassade till de europeiska, det finns säkert någon som tolkar till svenska och som följer med dig under hela behandlingen.
 
Haha.. en gammal tråd men jag tyckte det var intressant att den kom upp då jag har flera i min omgivning som fått barn genom äggdonation..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan ett par år tillbaka försökt få barn på egen hand genom donation. Det går skit. Trots att jag inte är så gammal ( är under...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
7 826
Senast: Nebraska
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 535
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 634
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Jag behöver lite input, lång historia kort: träffade min man sent i livet, är 45 nu. Vi har försökt med två ivf-försök med mina ägg, i...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 307
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp