Trolla

Trådstartare
Vi har satt igång bebisverkstan här :love:

Men min ÄL verkar "konstig" denna gången, jag har alltid en menscykel på 30 dagar. Så jag borde haft min ÄL igår och jag har alltid tidigare haft väldigt tydliga ÄL flytningar(äggvite liknande i MÄNGDER....) men inte denna gången.... dock har jag nu i 2 dagar haft en mycket liten brön/röd flyning det är de enda...

Nu undrar jag om det är så att ÄL "kommer av sig" om befruktning sker? dvs om sexet vi hade dagaran innan ÄL "gett resultat", fortsätter ändå ÄL som de brukar eller?

Jag har inte testat med ÄL stickor än efter som det enbart är andra "försöket" nu :)

Föörvirrade frågor från en förvirrad Trolla :D
 
Sv: Äl

Ibland kommer det lite blod när ägget fäster i livmoderväggen, ett par dagar efter befruktningen. Kanske det tog sig? :) Angående om ÄL visar sig på samma sätt eller inte med spermier i farten vet jag inte... Det borde ju kännas likadant, om du brukar känna ilning/stickning men kanske att flytningen inte kommer..? Ingen aning.
 
Sv: Äl

Det kan ta en vecka-tio dagar innan ägget fäster så det tror jag tyvärr inte att det var!
Däremot kan ÄL-flytningar föra med sig blod från sköra slemhinnor eller om det ev. kan finnas blodrester kvar från förra mestruationen!

ÄL-flytningarna upphör inte även om konceptionen lyckades!
F.ö så är just det där med flytningarna så individuellt. Vissa får sådana flytningar en vecka innan själva ägglossningen!
Så ni slutar väl inte med "verkstaden" nu!:D

Däremot håller jag givetvis alla tummar för att du inte får din mens nästa gång!:)
 
Sv: Äl

Tjyvar mig in med en annan ÄL fundering.
Hur fungerar det om man fick barn för ca 10 månader sen,
helammade tills det började bli dags för smakportioner och sånt.
Nu ammas han bara ibland, mysstunder ungefär.
Har inte fått tillbaka mensen ännu, är det så att man inte har någon ägglossning då eller kan man ha det ändå utan mens?
Tycker mig ha hört att mankan bli gravid ändå.

/Tomten med noll koll :o
 
Sv: Äl

Om inte annat kan du ju bli gravid just innan din mens skulle ha kommit, så det är ändå omöjligt att säga att du inte kan bli gravid bara för att din mens inte har kommit igång.
 
Sv: Äl

Ok så den som lever får se, fast det hade ju varit pratiskt om mensen ville komma så man hade lite mer koll :angel:
 
Sv: Äl

Tror jag läst att man har bara ÄL 10 av 12 gånger innan man får mens.

skogstomten Du måste ju ha ÄL för att få mens, och blir 1a ägget befruktat, ingen mens!

Min mamma har 3½ år mellan mig och syrran, inga p-medel under tiden.
 
Sv: Äl

Man har mens 12 ggr om året men bara ägglossning 10 gånger. Sen på det så har man ju 24 timmar på sig, och då gäller det att ägg och spermier är "funktionsdugliga" och passar ihop.
 
Sv: Äl

Man har mens 12 ggr om året men bara ägglossning 10 gånger. Sen på det så har man ju 24 timmar på sig, och då gäller det att ägg och spermier är "funktionsdugliga" och passar ihop.

Visste faktiskt inte att man bara har äl 10 av 12 månader. Kan ju förklara varför jag inte lyckades få utslag på ÄL stickorna. Prövade sådanan en månad men de blev ju inget utslag. La ner de efter de. :smirk:
Kanske ska pröva dom igen då.... Vi har oxå bestämt oss för att ge oss in i baby verkstan :angel:
 
Sv: Äl

Men det där är ingen given regel!

Vissa kvinnor har ägglossning 12 gånger per år och andra kanske 4 gånger!;)
Det är alltså inte så att kroppen har sett till så att varje kvinna -oavsett vad hon befinner sig i sin fertila ålder- hoppar över ägglossningen två gånger per år!;)
 
Sv: Äl

Ja men du skrev ju samtidigt att man måste ha ägglossning för att få mens! Det var därför jag blev förvirrad...

Jag har funderat lite på det där om man kan få mens när man inte har ägglossning. Vissa säger att man inte kan det och andra säger att man kan det. Vad stämmer egentligen? När man äter p-piller har man ju "mens" (bortfallsblödning) utan att ha ägglossning.

//Julia
 
Sv: Äl

Nä för om du läser igen ser du att jag först svarade på Trolla's inlägg att man alla månader inte får ägglossning, och sen på skogstomtens inlägg att hon har ju ägglossning innan mensen kommer, och blir hon då gravid på sin 1a ägglossning så kommer aldrig mensen igång.

Ser och förstår du nu?
 
Sv: Äl

Tror jag mkt väl på, innan ÄL bäddar ju livmodern till sig för ett ägg att fästa, och kommer det inget ägg eller ägget inte är befruktat måste ju "täcket" ut.
 
Sv: Äl

Men nog borde det vara skillnad på en mensblödning när man har haft ägglossning och en mensblödning när man inte har haft det?
 
Sv: Äl

Ingen aning, jag har inte märkt nått i alla fall, förutom att mensen innan jag blev gravid var skitskum, inte ens bm på inskrivningen trodde de var en mens.
 
Sv: Äl

Nu ska jag försöka reda ut det lite!;)

"Från och med menstruationens första dag (dag 1 av kvinnans cykel), börjar kroppen producera och avge allt större mängd follikelstimulerande hormon (Follicle-Stimulating Hormone - FSH). Detta hormon, som produceras av hypofysen eller tallkottskörteln i hjärnan, ser till att folliklarna växer och producerar kvinnligt könshormon, östrogen. Det ägg som utvecklas i follikeln börjar samtidigt att mogna. Dag 14 av en genomsnittlig cykel avger hypofysen ett annat hormon som kallas luteiniserande hormon (Luteinizing Hormone - LH) - detta kallas LH-toppen. LH stimulerar äggets slutgiltiga mognad och inleder ägglossningsprocessen det vill säga när follikeln och äggstocken avger ett moget ägg. Medan ägget rör sig genom äggledaren producerar den follikel som avgett ägget ett annat hormon som kallas progesteron. Progesteron hjälper livmodern att förbereda sig på embryot som snart kommer genom äggledaren.

Den första hälften av cykeln (då folliklarna mognar) kallas follikelfasen. Efter ägglossningen talar man om lutealfasen.

Om det finns spermier i äggledaren kan ägget befruktas. Embryot transporteras genom äggledaren till livmodern där det implanteras och förhoppningsvis växer till ett barn. Även om ägget inte befruktas rör det sig mot livmodern, men det kan inte implantera och dör. Ungefär två veckor efter ägglossningen sänder den icke gravida livmodern en signal till äggstocken att den ska minska produktionen av progesteron. När detta sker stöts livmoderhinnan ut och menstruationen börjar. En ny cykel inleds med ett nytt ägg som mognar för nästa månad"


Men ibland frigörs inte ett ägg trots allt.
Men då progesteronet redan har förberett livmodershinnan att bli tjock sker ändå en mensliknande blödning.
Dock brukar dessa mestrationer ha färre blödningsdagar.

Har man en fungerande menstrationscykel så har man sannolikt även en fungerande ägglossning.

Har man däremot en oregelbunden/störd menstrationscykel så är det ofta en indikation på att ens ägglossning inte sker korrekt.
Det kan det ju finnas flera olika anledningar till.
Sjukdom, stress, ålder osv.

M a o så har man antagligen haft ägglossning om man har de vanliga tecknen på det samt att mensen kommer "punktligt"
 
Sv: Äl

Har man en fungerande menstrationscykel så har man sannolikt även en fungerande ägglossning.

Har man däremot en oregelbunden/störd menstrationscykel så är det ofta en indikation på att ens ägglossning inte sker korrekt.
Det kan det ju finnas flera olika anledningar till.
Sjukdom, stress, ålder osv.

M a o så har man antagligen haft ägglossning om man har de vanliga tecknen på det samt att mensen kommer "punktligt"

Givande svar, ja hela långa alltså :D
Men hrm det där sista suck, Vidar lär få vänta på ett syskon strulig mens kan jag ju skriva under på :crazy:
Var väl därför det tog 3 månader innan jag insåg att jag var gravid nu första gången :angel:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: Mabuse
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 246
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 628
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 783
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp