Äldre häst som fallit ur i vår

frittan

Trådstartare
jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än "normalt" när man räknat foderstater.

Nu när gräset börjat växa har han tappat mycket i vikt, både överlinjen och hull. Han har haft fri tillgång på hösilage inne och ute men ute så petar han mest i gräset. Nu har de bytt till Sommarhage då de ändå inte åt av hösilaget, varken han eller hagkompisarna. Så nu äter han gräs för fullt på dagarna men istället är han för "mätt" o äter knappt något hösilage alls på natten.

Vad är bäst för att få upp i hull? Lucernhack?
Han får idag 2 kg krafft muskel till kvällen, gurkmeja o lite betfor. Och så hösilage som han ibland äter av o ibland inte

Han har aldrig fallit ur så här sent på våren tidigare.

Han rids och tävlas och ääääälskar det, får mycket skrittrundor i veckorna.

Hjälp!! Vill inte ställa av honom, för då hade han blivit deprimerad och "gammal".
 
jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än "normalt" när man räknat foderstater.

Nu när gräset börjat växa har han tappat mycket i vikt, både överlinjen och hull. Han har haft fri tillgång på hösilage inne och ute men ute så petar han mest i gräset. Nu har de bytt till Sommarhage då de ändå inte åt av hösilaget, varken han eller hagkompisarna. Så nu äter han gräs för fullt på dagarna men istället är han för "mätt" o äter knappt något hösilage alls på natten.

Vad är bäst för att få upp i hull? Lucernhack?
Han får idag 2 kg krafft muskel till kvällen, gurkmeja o lite betfor. Och så hösilage som han ibland äter av o ibland inte

Han har aldrig fallit ur så här sent på våren tidigare.

Han rids och tävlas och ääääälskar det, får mycket skrittrundor i veckorna.

Hjälp!! Vill inte ställa av honom, för då hade han blivit deprimerad och "gammal".


Min gamle får lucernpellets, våtlagda. Tycker hacket blir så himla bökigt, då han ändå får fri tillgång på hö och är lite smågrinig med det så ska jag trycka i honom ännu med strå så blir det en massa över i boxen bara. Men pelletsgröten tycker han är jättegod, smaskar i sig direkt, den är jättebra att gömma mineraler i också. ;)
 
jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än "normalt" när man räknat foderstater.

Nu när gräset börjat växa har han tappat mycket i vikt, både överlinjen och hull. Han har haft fri tillgång på hösilage inne och ute men ute så petar han mest i gräset. Nu har de bytt till Sommarhage då de ändå inte åt av hösilaget, varken han eller hagkompisarna. Så nu äter han gräs för fullt på dagarna men istället är han för "mätt" o äter knappt något hösilage alls på natten.

Vad är bäst för att få upp i hull? Lucernhack?
Han får idag 2 kg krafft muskel till kvällen, gurkmeja o lite betfor. Och så hösilage som han ibland äter av o ibland inte

Han har aldrig fallit ur så här sent på våren tidigare.

Han rids och tävlas och ääääälskar det, får mycket skrittrundor i veckorna.

Hjälp!! Vill inte ställa av honom, för då hade han blivit deprimerad och "gammal".

Det är lite mycket att ge 2kg krafft muskel vid en och samma utfodring tycker jag. Har inte så mkt belägg för det egentligen annat än att det är ett koncentrat och kommer ge 740 gram smältbart råprotein på ett mål, vilket är extremt mycket. Det jag lärt mig om väldigt höga proteinkoncentrationer i magen är att det finns eventuellt risk för en sjukdom som heter Baron-gruff. Sen finns det lite kopplingar till tarmproblem och diarré som kan göra energiupptaget sämre. Sen upplever jag att väldigt hög proteinkvot gör att hästarna håller sig smalare, även de lättfödda.

Tvivlar på att du måste ge så mycket proteinkoncentrat nu när den äter gräs. Jag skulle byta ut en stor del av krafft muskel mot något hästen tycker är gott med lite lägre proteininnehåll och försöka få upp energitätheten istället med att ev blanda i lite olja.
 
Det är lite mycket att ge 2kg krafft muskel vid en och samma utfodring tycker jag. Har inte så mkt belägg för det egentligen annat än att det är ett koncentrat och kommer ge 740 gram smältbart råprotein på ett mål, vilket är väldigt mycket. Det man kan se med väldigt höga proteinkoncentrationer i magen är att det finns eventuellt risk för en sjukdom som heter Baron-gruff. Sen upplever jag att väldigt hög proteinkvot gör att hästarna håller sig smalare.

Tvivlar på att du måste ge så mycket proteinkoncentrat nu när den äter gräs. Jag skulle byta ut en stor del av krafft muskel mot något hästen tycker är gott med lite lägre proteininnehåll och försöka få upp energitätheten istället med att blanda i lite olja

Oj!! Miss av mig, 1 kg får han. 2 är ju lite mycket! Även 1 kg känns mycket... Han gillar ju müsli så ska jag blanda i müsli och olja då? Vilken olja är bäst? Har aldrig behövt tillsätta mer energi. Vet inte hur mycket näring det finns i gräset än häruppe i Gävle
 
Först kolla tänderna, helst av en veterinär som har odontologutbildning. Din beskrivning låter som en häst som börjar få problem med tänderna, vilket ju är helt normalt på en häst i den åldern.
Ge inte lusernhack till gamla hästar eller andra hästar med tandproblem. De korta hårda stråna i hacket kan fastna och orsaka inflammation i munnen. Så om hästen behöver lusern är det bara i form av pellets.
 
Oj!! Miss av mig, 1 kg får han. 2 är ju lite mycket! Även 1 kg känns mycket... Han gillar ju müsli så ska jag blanda i müsli och olja då? Vilken olja är bäst? Har aldrig behövt tillsätta mer energi. Vet inte hur mycket näring det finns i gräset än häruppe i Gävle

Jaha då var det lite rimligare. Finns många hyffsat likvärdiga färdigfoder, skulle ta något han gillar. (Eller blöta tex havre, betfor och lucern om han har natten på sig att äta allt). Om han äter krafft muskel kan du säkert ge hälften det och hälften något annat med hyffsat energiinnehåll. I ditt fall gäller det ju att få i hästen det där lilla extra trots att han är mätt så smakligheten är ju viktig. Det optimala är att ge uppdelat på 2 mål om möjligt. En dl vanlig matolja i varje portion bör funka. Rör gärna om, och ta bort oljan om han inte gillar det.

Lucern är mitt favoritfoder men i just ditt fall kan det ev vara svårt att få hästen att orka tillräcklig mängd av endast det.
 
Min 24 åring får lusernpellets (3 liter), müsli protein (1 liter) och groov 150 (5-6dl).
Får även olja.
Jag hade lagt till lusern till din häst eftersom det är ett grovfoder och det är de som hästen äter dåligt av. Och olja.
 
Min gamling fick mask och föll ur fullständigt i hull och hela överlinjen försvann så han verkligen såg ut som en gammal 24 åring som han är(normalt sett är det ingen som tror att han är en dag över 10 år för att han är så fräsch för sin ålder) så då rådfrågade jag här på bukefalos och fick råd som verkligen har gett resultat, så han får(allt är uppdelat på 3ggr om dagen)
10kg hö
1kg lusernpellets(torrt uppvägt)
1/2kg betfor(torrt uppvägt)
1/2kg krafft muskel
B-vitaminer och mineraler
Nu äntligen så börjar jag se resultat! :bow:
 
Allmän reflektion:

Många verkar lägga till protein men ingen energi - varför gör man så?
Är det verkligen så att grovfodret generellt sett är så proteinfattigt?
 
Min är likadan nu, men han har bara pyttelite gräs i hagen. Så istället för att äta hö står han och gnager på millimeterhöga strån. Sen är han nöjd. Hö är äckligt och gräs är gott.
Vi betar nu 45min-1h per dag, fri tillgång på hö i nät inne samt lusernmix 3 grr/dag.
Hoppas att detta håller några veckor tills det är dags för betessläpp. Då kommer han nog se ut som en boll igen... :D
 
Min gamle får lucernpellets, våtlagda. Tycker hacket blir så himla bökigt, då han ändå får fri tillgång på hö och är lite smågrinig med det så ska jag trycka i honom ännu med strå så blir det en massa över i boxen bara. Men pelletsgröten tycker han är jättegod, smaskar i sig direkt, den är jättebra att gömma mineraler i också. ;)

Min tycker ju lucernpelletsgröten är jätteäcklig haha. Tyvärr.... Så det är hack som
Först kolla tänderna, helst av en veterinär som har odontologutbildning. Din beskrivning låter som en häst som börjar få problem med tänderna, vilket ju är helt normalt på en häst i den åldern.
Ge inte lusernhack till gamla hästar eller andra hästar med tandproblem. De korta hårda stråna i hacket kan fastna och orsaka inflammation i munnen. Så om hästen behöver lusern är det bara i form av pellets.

Igår var han på tävling och då åt han massor av hösilage och åt även upp allt på natten. Så när han inte kan välja gräs så äter han med bra aptit!

Men ni tror ändå på tänderna? Just pga att han tappat vikt men äter med god aptit?
 
Min 24 åring får lusernpellets (3 liter), müsli protein (1 liter) och groov 150 (5-6dl).
Får även olja.
Jag hade lagt till lusern till din häst eftersom det är ett grovfoder och det är de som hästen äter dåligt av. Och olja.
Han gillar ju tyvärr inte lucernpellets... Vad ger du för olja?
 
Allmän reflektion:

Många verkar lägga till protein men ingen energi - varför gör man så?
Är det verkligen så att grovfodret generellt sett är så proteinfattigt?

Mitt hösilage ligger lite lågt i protein och överlag så behöver min häst mer protein än vad som rekommenderas när man räknar foderstat
 
Jaha då var det lite rimligare. Finns många hyffsat likvärdiga färdigfoder, skulle ta något han gillar. (Eller blöta tex havre, betfor och lucern om han har natten på sig att äta allt). Om han äter krafft muskel kan du säkert ge hälften det och hälften något annat med hyffsat energiinnehåll. I ditt fall gäller det ju att få i hästen det där lilla extra trots att han är mätt så smakligheten är ju viktig. Det optimala är att ge uppdelat på 2 mål om möjligt. En dl vanlig matolja i varje portion bör funka. Rör gärna om, och ta bort oljan om han inte gillar det.

Lucern är mitt favoritfoder men i just ditt fall kan det ev vara svårt att få hästen att orka tillräcklig mängd av endast det.

Kanske jag ska minska på kraft muskel då och byta mot müsli som jag ändå har. Han brukar tyvärr bli väldigt taggad av havre ! Kan dela upp så han får när jag ridit också, det får han idag men nu får han bara müsli då
 
jag har en äldre Kwpn-valack, han blir 24 nästa helg. Han har alltid varit ganska lättfödd men samtidigt behövt ha mer protein än "normalt" när man räknat foderstater.

Nu när gräset börjat växa har han tappat mycket i vikt, både överlinjen och hull. Han har haft fri tillgång på hösilage inne och ute men ute så petar han mest i gräset. Nu har de bytt till Sommarhage då de ändå inte åt av hösilaget, varken han eller hagkompisarna. Så nu äter han gräs för fullt på dagarna men istället är han för "mätt" o äter knappt något hösilage alls på natten.

Vad är bäst för att få upp i hull? Lucernhack?
Han får idag 2 kg krafft muskel till kvällen, gurkmeja o lite betfor. Och så hösilage som han ibland äter av o ibland inte

Han har aldrig fallit ur så här sent på våren tidigare.

Han rids och tävlas och ääääälskar det, får mycket skrittrundor i veckorna.

Hjälp!! Vill inte ställa av honom, för då hade han blivit deprimerad och "gammal".

Ta ut en tandutbildad veterinär, ta bort kraftmuskel (gräset ligger enormt högt i protein nu) och fortsätt ge fritt ensilage. Mer hade jag inte gjort just nu. Möjligtvis kan du höja betforn om du behöver för att få i honom gurkmejan. Betfor räknas som grovfoder så det kan du ge fritt utav för att höja energin lite. Kanske äter han betfor bättre än ensilage? Isåfall så ös på med några kilon.
Jag skulle gissa på en kombination av alldeles för högt proteinintag och att han bara äter gräs nu och att han inte får i sig tillräckligt med energi av det och då tappar de ju snabbt men att kolla tänderna ordentligt är alltid viktigt och särskilt på en lite äldre häst. Har du gjort träckprov? Om inte så gör det. Det tar energi att omvandla proteinet till energi vilket gör att den energi han behöver för att hålla hull går åt till att bränna allt extra protein. Dessutom är det inte bra att tillföra så mycket extra protein från kraftfoder. Det är heller inte säkert att han behöver så mycket extra protein nu som han har behövt tidigare, även hästars metabolism ändrar sig när de blir äldre.
 
Ta ut en tandutbildad veterinär, ta bort kraftmuskel (gräset ligger enormt högt i protein nu) och fortsätt ge fritt ensilage. Mer hade jag inte gjort just nu. Möjligtvis kan du höja betforn om du behöver för att få i honom gurkmejan. Betfor räknas som grovfoder så det kan du ge fritt utav för att höja energin lite. Kanske äter han betfor bättre än ensilage? Isåfall så ös på med några kilon.
Jag skulle gissa på en kombination av alldeles för högt proteinintag och att han bara äter gräs nu och att han inte får i sig tillräckligt med energi av det och då tappar de ju snabbt men att kolla tänderna ordentligt är alltid viktigt och särskilt på en lite äldre häst. Har du gjort träckprov? Om inte så gör det. Det tar energi att omvandla proteinet till energi vilket gör att den energi han behöver för att hålla hull går åt till att bränna allt extra protein. Dessutom är det inte bra att tillföra så mycket extra protein från kraftfoder. Det är heller inte säkert att han behöver så mycket extra protein nu som han har behövt tidigare, även hästars metabolism ändrar sig när de blir äldre.
Hade börjat skriva ett inlägg med nästan exakt samma innehåll, men du hann först! Jag nöjer mig med att hålla med till fullo.
 
Min tycker ju lucernpelletsgröten är jätteäcklig haha. Tyvärr.... Så det är hack som


Igår var han på tävling och då åt han massor av hösilage och åt även upp allt på natten. Så när han inte kan välja gräs så äter han med bra aptit!

Men ni tror ändå på tänderna? Just pga att han tappat vikt men äter med god aptit?


Jag svarade utifrån mig själv...ser jag nu när jag läser andra smarta inlägg.

Men min är rätt nyss tandkollad (kollas varje år), han går i grusad hage med snålt med gräs, och vi har analyserat hösilage, så jag vet ju vad problemet är för just honom.

Men såklart kan din falla ur av andra orsaker än proteinbrist... Är höet analyserat?
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 648
Foder & Strö Någon som är duktig på vad som gäller för lucernhack/stråvärde/sysselsättning/tarmfunktion? Vi har en äldre häst som i perioder är...
Svar
6
· Visningar
2 756
Senast: HannaW
·
C
Foder & Strö Jag har en häst som lätt tappar överlinjen. När jag fick hem honom i höstas var han mycket tunn över rygg och höftknölar (de stack ut...
Svar
12
· Visningar
3 334
Senast: Caslin
·
Foder & Strö Min första uppfödning fyller 22 år i år, och har sitt sista föl vid sidan (sent född i augusti) och hon är hur pigg som helst, kanske...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 542
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp