Äldre hus skitigare?

kolblakkur

Trådstartare
Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre hus/lägenheter alltid blir mycket smutsigare. Jag tappar hakan, för jag har exakt samma uppfattning! Vår upplevelse är att äldre hus/lägenheter (i vårt fall byggda på 40- och 50-tal) lättare blir t.ex dammiga än moderna lägenheter/hus.

Är vi galna eller har någon annan samma uppfattning?
 
Jag jobbade en period med hemstäd, och jag har precis samma uppfattning. Äldre hus blir snabbare dammiga tex (men kan ha bättre inomhusluft på andra sätt, beroende på massa olika faktorer).

Sen är det givetvis så att äldre material inte längre är lika bra på att vara smutsavstötande, det får man liksom räkna med.
 
Jag har bott i en lägenhet byggd typ 50, renare och mer lättstädad lägenhet har jag aldrig haft.
Men den var hel renoverad.
 
Såklart dom är. Alla gamla hus, möjligen inte rena stenhus (men finns det ens?), är av gamla material som börjar vittra samman mer eller mindre, alla hus rör sig - trä rör sig och bildar sprickor där damm från gammal isolering tränger sig in mm. Inte konstigt alls ;)
Mitt hus som är ett timmerhus på över 100 år, där finns all möjlig isolering - från spån och lidrev till mysko 50-talsisolering, till modern isolering.
I huset, som ligger ganska nära en länsväg, får vi in vägdamm. Värst på våren innan dom blött och sopat bort allt gammalt salt sedan vinterns saltsörja och vårregnen gjort sitt. Det dammet är grått och lite fett, till skillnad mot det vardagliga dammet som är mer vitt och lätt. Det märks väldigt väl i vår luftluftpump som har extra luftrening, när man gör ren den.

Under åren som vi bott i huset och moderniserat vart efter så blir det bättre och bättre inomhus gällande damm. Att byta fönster var bland det bästa vi gjort!
 
Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre hus/lägenheter alltid blir mycket smutsigare. Jag tappar hakan, för jag har exakt samma uppfattning! Vår upplevelse är att äldre hus/lägenheter (i vårt fall byggda på 40- och 50-tal) lättare blir t.ex dammiga än moderna lägenheter/hus.

Är vi galna eller har någon annan samma uppfattning?
Jag reagerar på att rubriken står det skitiga hus och sedan i tråden är det damm :) . Jag håller inte med. När jag jobbade som städerska hade jag allt från topnotch till gamla hus och bor själv i en villa från 59. Även om man som professionell städare inte lägger energi på att bedöma husets "smutsighet" eftersom fönsterbrädan ska torkas av i alla hem oavsett om den är totalt fri från damm eller full av damm. Men visst noterade jag vilka som bodde där, hur man tog hand om sig själv och sitt hus och -ja vad man gillade i livet helt enkelt. Generellt kan jag säga oavsett ålder på hus, att de med barn hade naturligt nog mer "kladd". Hund och kattägare....där kan vi snacka damm ochså helt naturligt i och för sig, men där kunde jag uppleva att min egna känsla av att jag faktiskt varit där och städat hade svårt att infinna sig. Gamla hus, med gamla möbler, mycke möbler som gjorde det trångt (ofta äldre människor och äldre hus) massor med tavlor på väggarna och en massa prydnadssaker, toalett med bidé, tunga gardiner osv, ja klart det var mer damm och mer krävande än ett med mindre möbler, prydnadssaker och en massa tavlor och gardiner.
Jag kan bara minnas ett hus som jag upplevde som "skitigt". Jag träffade den boende vid ett fåtal gånger och troligtvis hade personen andra problem också. Hemmet var verkligen en utmaning men samtidigt såg jag fram emot att komma dit, eftersom skillnaden före och efter var enorm. Jag delade upp hemmet och var extra noga i ett rum i taget och gång. Då fick i alla fall det rummet den gången allt avtorkad grundligt. Det var förvånande hur mycket nytt kladd, fett och fläckar som var när jag kom nästa gång.
Blev sugen på att städa av allt städprat:up:
 
Blev sugen på att städa av allt städprat:up:
Synd att du inte bor i mitt hus då 😇.
Känns som lite never ending story att städa.
Ska bara få något slags ordning där saker har en naturlig plats och inte dräller överallt så kanske det köpa in lite regelbunden städning rent av 😇.

MVH
Katt-och hästägare med egen gård på landet. Hus från 1909 eller nåt sånt.
Damm, grus/lera, spån- och höboss, katthår och jag vet inte vad 😅.
 
Är vi galna eller har någon annan samma uppfattning?
Jag tror ärligt talat inte att äldre hus blir speciellt mycket smutsigare, men jag är rätt så övertygad om att det ser smutsigare ut eftersom huset är mer slitet.

Hemma hos mig i mitt hus från mitten på 1800-talet regnar det finfint sågspån genom taket. Det är enormt störande, men det kommer att åtgärdas så fort jag har tillräckligt med pengar att lägga om taket.
 


Jag bodde i en lägenhet från 50-60 talet utan ordentlig köksfläkt. Vi fick betala extra för flyttstädet eftersom köket tog så lång tid att städa. Inte konstigt med över 50 års matånga som lagt sig som en lite klibbig hinna på alla ytor

Så var det i en av mina studentlägenheter, och jag vet att husen på andra sidan gatan (byggda på 30-talet) fortfarande inte har köksfläktar. (Å andra sidan har de billigast hyror i hela centrum.) Är rätt säker på att det finns ettor utan dusch kvar i de husen också.
 
Jag håller med. Åtminstone vad det gäller dammet! Flyttade från nyproduktion som vi bott i 1,5 år till 1920-tals hus; blev totalt golvad av hur snabbt det blev dammigt och skitigt. Flyttade vidare till ett hus där jag känner att det "aldrig" blir riktigt, riktigt rent; känns som att det inte går att bli av med grundskiten, vilket får mig att vilja totalrenovera allt från topp till tå...
 
Jag håller med angående dammet. Bodde förut i 50-talslägenhet och om det var starkt solljus kunde man se att det fanns små dammpartiklar i luften. Och golven blev dammiga väldigt snabbt.

Jag tänker att det kan bero på ventilationen, att självdrag som finns i äldre hus inte är lika effektivt som dagens ventilation.
 
Jag och en vän var ute och promenad tidigare i veckan och vi kom in på ämnet städning. Hon säger då att hon upplever att äldre hus/lägenheter alltid blir mycket smutsigare. Jag tappar hakan, för jag har exakt samma uppfattning! Vår upplevelse är att äldre hus/lägenheter (i vårt fall byggda på 40- och 50-tal) lättare blir t.ex dammiga än moderna lägenheter/hus.

Är vi galna eller har någon annan samma uppfattning?
Haha, jag tycker faktiskt att det stämmer.
Har bott i två hus från 40-talet. Och ja, jag upplevde dem mycket mer svårstädade och att det kom fram smuts, damm och bös ut sprickor och skarvar här å där.
Nuvarande hus är 10 år och mycket mer lättstädat och det håller sig rent längre.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 353
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 547
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 541
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp