Bukefalos 28 år!

annan1

Trådstartare
Hur reagerar era hästar om ni möter älg när ni är ute och rider? Jag mötte älg för första gången idag och förberedde mig på en luftfärd eftersom min häst tidigare reagerat starkt på det jag utgick från var älglukt i ett visst skogsparti. Men han bara sneglade på älgen och fortsatte framåt.

Vad gör ni som ryttare om ni möter älg?
 
Sv: Älgmöte

Jag är rädd för älgar om det inte finns något emellan oss, med andra ord så tittar även min häst på älgar och kan jaga upp sig lite pga det. Däremot om vi ser en älg på relativt nära håll då det är något emellan oss som ett staket eller liknande så struntar han helt i dom.

Det enda man kan göra är väl att försöka vara lugn och rida på som om det inte är något konstigt sålänge inte älgen står mitt på vägen.
 
Sv: Älgmöte

Inga reaktioner om den inte dyker upp plötsligt. På nätterna brukar det ströva omkring många olika djur i hagen så de vänjer sig. Det kan vara värre med tamdjur (typ kor, får och höns) om man inte vänjer dem vid det.
 
Sv: Älgmöte

Jag har också undrat lite över hur folk gör. En av hästarna jag rider är fullständigt livrädd för älgar. Han spänner till och stressar upp sig direkt långt innan jag ens har sett skymten av någon älg, eller om djuret är långt bort på andra sidan ett fält, bara lukten räcker för honom. Vet inte vad han skulle göra om vi någon gång råkade komma riktigt nära.
Sen undrar jag lite över älgarna, är det någon här som varit med om att älgen börjar följa efter eller liknande?
Här om veckan när vi var ute såg vi en älg som travade i bakvarv inne på galoppbanan. Tänkte på vilken livsfarligt situation som kunnat uppstå om någon kom från andra hållet i ett snabbjobb eller liknande. :nailbiting:
 
Sv: Älgmöte

Jag möte en älgko med kalv i vintras när jag var ute och red och in häst brydde sig inte var mest nyfiken på vad det var för nått, då kalven kanske var 20-30m ifrån oss innan älgkon började kalla på kalven,
Men jag som ryttare var livrädd och vill bara där ifrån men det är bara fortsätta som vanligt, att låta hästen gå på som vanligt, för älgen är nog mer rädd för dig än vad du är för den :)
 
Sv: Älgmöte

Mina bryr sig inte normalt förutom en gång när jag red Cilla på underbar nysnö (galopp på åkern) och en älg kommer ut travandes ur skogen och fullblod som det finns i henne visade hon sitt Löphuvud och satte efter.

Vi har mat åt viltet på vintern inte långt ifrån hästarnas hage.
 
Sv: Älgmöte

Jag har sett en älgfamilj en gång när jag var ute och körde ponnyn. Ponnyn ville fram och hälsa, jag fick verkligen kämpa för att hålla in honom..
 
Sv: Älgmöte

Mina hästar bara stannar och glor lite på älgen, sedan börjar de gå igen. Inget dramatiskt alls. :)
 
Sv: Älgmöte

Jag har haft en nyligen frånstöt fjolåring som sällskap på uteritt, följde med tills vi möte fot folk och när fjolåringen stack skrek märren efter hen.
 
Sv: Älgmöte

Angarn? Där är det gott om älgar. Är ofta innne på banan. Har sett ko med kalv komma ut från mitten i samband med träning.
Har inte hört talas om att det hänt något, men någon gång vill jag minnas att mitten söktes igenom inför någon träningstävling.
Har inte hört talas om något problem annars med älgarna. Möts regelbundet under ridturerna och säkert i hagarna.
 
Sv: Älgmöte

Vi mötte älg på nära håll förra våren. Vi skrittade fram inför terrängträning och så kommer det ut en älg ur skogen och visar en snygg ökad trav längs vägen och bort över kalhygget. Hästen tittar med stora ögon (jag försökte göra henne uppmärksam på hur älgen rörde sina bakben, men det verkar inte ha gått hem).

Således rätt obrydd över själva mötet. Men varje gång vi ska hoppa hinder i den hörnan av terrängbanan som ligger närmast det stället blir hon jättespänd och står emot. :meh:
 
Sv: Älgmöte

En häst jag red frös till "is" när vi mötte 6 älgar !!! Han rubbades inte hur jag än försökte och till slut började jag sjunga och då valde älgarna att vända om och gå. En annan trodde absolut att hans sista stund var kommen......:o ... övriga hästar har inte brytt sig nämnvärt... De jag har nu reagerar på björn med oro. Övrigt vilt markerar dom bara ;)
 
Sv: Älgmöte

Ja ute på Angarn :)
Har inte heller hört att det hänt något än så länge men känner att risken ändå finns. Har förstått att man matar rådjuren i skogsdungen innanför banan vilket jag tycker är helt sinnessjukt. Man kan ju kanske inte undvika rådjur och älg inne på banan helt ändå men att verkligen locka dit dem känns ju lite galet. Vet en som fick ett rådjur som klarade sig undan med en hårsmån framför hästens framben under ett jobb. Kom hoppande över banan mitt framför hästarna. Kunde ha slutat riktigt illa.
Dock verkar det som att älgarna och rådjuren håller sig undan lite när det är som mest aktivt runt banan och oftare hänger där på tidiga morgnar och eftermiddagar.
 
Sv: Älgmöte

Björn? Mötte jag en sån hade jag troligen varit ute ur skogen snabbare än hästen :eek: Ibland är jag glad över att bo i storstan :p
 
Sv: Älgmöte

Mina hästar bryr sig inte om älgar så sant de inte hoppar fram precis bredvid dem. Har massa älg här och de bryter sig in i mina hagar så hästarna är vana att ha dem på nära håll.

Men när ett lodjur smög omkring i skogen bredvid vägen blev min häst väldigt rädd.
 
Sv: Älgmöte

Det är en falsk trygghet, älgar har inga betänkligheter med att hoppa över eller bryta sig igenom staket.
 
Sv: Älgmöte

Inga hästar jag ridit har någonsin exploderat av åsynen av älgar. Vi har ganska gott om dem här så de är väl vana. Men visst kan de frusta lite och inte vilja gå där jag vill att de ska gå.
Men jag brukar inte agera annorlunda än om vi mött en dödligt läskig soptunna.
Står de inte stilla mitt i vägen där vi ska rida brukar jag inte ändra ridväg. Och står de mitt i vägen väntar jag tills de flyttat sej.
Björn har vi här men inget jag någonsin mött. Färsk avföring har vi stött på och då byter jag faktiskt riktning och rider hemåt snabbast möjliga väg där jag tror bamsen inte är. Jag är inte rädd såpass att jag undviker skogen. Jag plockar svamp djupt ute i skogen ensam. Men kan jag undvika ett möta med bamsen så gör jag det.
Min häst och jag bodde utanför tingsryd en tid och mötte ett gäng vildsvin. Dom tycker då jag och min pålla är värst av alla djur i skogen. Hon gick mer på bakbenen än på alla fyra hovarna resten av den ridturen..
 
Sv: Älgmöte

Sett i skogen några gånger längre bort utan att hästarna brytt sig nämnvärt. Men häromdagen när jag hade med mig mamma (som inte suttit på en häst på 10 år innan dess) ut så träffade vi älg på riktigt nära håll, bara ett par meter in i gles skog lite snett framför oss åt det hållet vi skulle...

Kändes sådär lagom kul när jag satt på lite nipprigare häst än vanligtvis som jag inte känner sådär jättebra och dessutom skulle tänka på mamma. :nailbiting: Hästen reagerade och hade definitivt vänt och stuckit om vi varit själva men "min" gentleman styrde upp situationen, tittade lite nyfiket på älgen och gick sedan snällt vidare framåt när mamma lite osäkert drev på :love:
 
Sv: Älgmöte

Om jag möter en älg så bryr jag mig faktiskt inte, och får hoppas att hästen jag rider på i fråga inte har varit med om något otäckt med älgar förut. Jag tycker älgar är häftiga och hade man fått hade jag nog jagat älg med häst, men det är nog bra att man inte får det.
Ja, jag är inte som alla andra och det är jag glad över. :P
 
Sv: Älgmöte

Står inget in jaktlagen eller i jaktförordningen att du inte får jaga älg med häst. Däremot ska hänsyn tas till hästen och att skjuta uppsuttet är att riskera hästens väl även om den är s.k. skottfast.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
745
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
23 296
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 527
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp