Bukefalos 28 år!

Sv: Älgmöte

Björn? Mötte jag en sån hade jag troligen varit ute ur skogen snabbare än hästen :eek: Ibland är jag glad över att bo i storstan :p

Hästarna är väldigt tydliga med om björnen är i närheten eller nyligen har passerat. Bara att lyssna på hästarna där och ta det lugnt, prata med stadig stämma. Björnen drar om den hör det, som regel. Är det blåsigt = svårt att uppfatta ljud...tar man en annan väg.
 
Sv: Älgmöte

Läste i en jakt tidning om en som jagade från häst ryggen dock bara med hagel kula vågade han inte.

Var nog 10 år sedan jag läste det.
 
Sv: Älgmöte

Vid mitt förra stall fanns massor av vildsvin (stallägaren och hennes granne matade dem och klagade sedan på att de bökade upp gräsmattan). En gång mötte jag ett i skogen när jag hade både häst och hund med mig. Ingen av dem brydde sig, och svinet stack. En annan gång när det var mörkt och jag tömkörde på ridbanan, kom ett svin rusande tvärs över banan. DÅ blev ponnyn jätterädd, och jag förstår honom.

KL

Jag växte upp i Norrland och hade björnfobi. Det gjorde att jag knappt vågade rida på de fantastiska skogsvägarna, utan mest höll mig inne i byn. Känns lite surt nu, men jag var verkligen dörädd och tänkte väl att min shettis och jag inte skulle ha så mycket att sätta emot om vi nu råkade möta björn. O_o

Det jag gjorde efter älgmötet igår, var att sjunga, högt och falskt. Min häst är van vid det, men förhoppningsvis inte älgen (som var försvunnen när vi red tillbaka samma väg efter en stund). Undrar hur många bärplockare och motionärer som fick njuta av en taktfast (travtakt) version av "Han satte foten i en potta". (Inga som vågade visa sig, i alla fall.)
 
Sv: Älgmöte

Hästen tittar med stora ögon (jag försökte göra henne uppmärksam på hur älgen rörde sina bakben, men det verkar inte ha gått hem).

:D:D:D

Haha! Min ponny kunde lärt sig något av "vår" älgs totala stillastående (vi jobbar på det där med avslappnade halter).
 
Sv: Älgmöte

Är älgen väldigt långt bort så gör det inget om hästen ser den men om den rör sig eller dyker upp plötsligt är det "håll i dig" som gäller. Har dock bara hänt mig en gång med en härlig skentur barbacka :p

Oftast när jag ser en älg så vänder jag direkt så att hästen inte hinner se den :D Är det en runda som man inte behöver vända kan jag tänka mig gå förbi den om den är långt bort men våra rundor är vänd-rundor allihop så vill inte riskera att inte komma hem :D
 
Sv: Älgmöte

Ingenting hände då vi mötte en älg. Jag vet inte, men kanske hon trodde att det var en annan sort häst hahaha:p
 
Sv: Älgmöte

Jasså? Jag hade fått för mig att man inte fick jaga älg på något som rör sig och måste vara still på ett och samma ställe. :confused:
Nåväl, spelar egentligen ingen roll kommer inte jaga älg på det sättet, blir det jaga älg blir det eftersök i så fall. :/
 
Sv: Älgmöte

Du får inte jaga från motordrivet fordon, där är det rak lagtext. De som jagar från häst ser till att den står still för annars blir det inte ett bra skottläge och riskerar att skada viltet. Vill man jaga från häst i rörelse är beridet bågskytte nåt att rekommendera i så fall med icke levande byten eller mounted shooting där man skjuter ballonger med pistol under galopp ;)
 
Sv: Älgmöte

Min häst är inte rädd för älgar, hon har antagligen sett fler av dem än av andra hästar periodvis i sitt liv :angel: Hon tittar och tycker att det är spännande men hon är inte rädd, inte ens trots att vi blivit jagade av en ilsken tjur. Hon är nog inte rädd för Fan själv :crazy:

Däremot försöker jag hålla avstånd till dem då de kan känna sig trängda och gå till attack, jag kollar alltid extra noga om det är ko med kalv. Isåfall tar jag en annan väg eller väntar till jag har ett säkert avstånd att passera på.
 
Sv: Älgmöte

Min häst tycker om älgar och har alltid försökt följa efter dem när vi mött dem. Minns när en fjolårskalg brakade ut på rakbanan precis framför oss och sprang längs med den, och jag fick ligga raklång i sulkyn för att få stopp på hästen. Eller när en ko med kalvar började trava mot oss och hästen inte fattade ett skvatt när jag tvingade henne att vända om och springa hem i 120...

Jag bryr mig inte såvida hästen inte är rädd eller älgen blir hotfull, älskar att se vilda djur och tycker bara det är mysigt.
 
Sv: Älgmöte

Det är en falsk trygghet, älgar har inga betänkligheter med att hoppa över eller bryta sig igenom staket.
Jo jag vet det, men den falska tryggheten är det jag behöver för att inte vara rädd för älgar. Träffat på alldeles för många närgångna älgar för att inte vara nervös för dom.
 
Sv: Älgmöte

knapplån

Nu var det länge sen jag mötte älg i skogen och grisarna har jag hittills bara sett spåren efter. "någon av dem" prasslade ordentligt i buskarna typ 10-15 m från vägen där jag red förbi förra sommaren, jag vet inte vilken av dem.
Men jag vet att diverse vilda djur har för vana att uppehålla sig intill (och kanske även i?) våra hagar, så jag tror inte att hästarna är särskilt rädda för dem. Däremot är de, som de flyktdjur de är, rädda för överraskningar - om något djur hoppar fram från ingenstans...
 
Sv: Älgmöte

Vilken tur att det inte synts till något större än varg och lo då! (Ja lon är det kanske ingen som sett, men spåren hade vi utanför hagen i vintras och enligt lst förekommer det i området).
 
Sv: Älgmöte

Tur jag läste färdigt, för det första som dök upp i skallen när jag läste beridet bågskytte var ju att man inte får jaga med pil och båge i Sverige, men sen såg jag vad du menade. Gäller att inte ha för bråttom att svara helt enkelt. :P
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 541
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
745
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
23 303
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp