Bukefalos 28 år!

Ändra vikt på äldre släp

Fiorano

Trådstartare
Jag har just köpt ny bil och den får dra lite mindre än min förra. Vilket i sig inte är ett problem eftersom jag har ett litet lätt släp och ponnier. Släpet (ett gammalt Ume från -84) har en totalvikt på 1300kg och jag hade behövt ha ner den till 1200kg för att matcha bilen. Tjänstevikten är 520 kg och ponnierna väger bara 400 kg så det funkar rent praktiskt om jag inte gått vilse i viktdjungeln. (Vilket inte är alls omöjligt).

Hursom så när jag behövde ändra (väga upp) mitt förra släp som var nyare (en -06a) var det stort omöjligt eftersom det då krävdes "en stor teknisk förändring". Som jag förstod det berodde det just på att den var från 2006-hade det varit en -05a eller äldre hade det krävts "en liten teknisk förändring".

Någon som vet vad som krävs eller var jag kan hitta info?
 
Jag tror det lättaste är att ringa Bilprovningen och höra. Det är verkligen en djungel, fick vi erfara. Vi hade ett släp som skulle gå att väga upp men där det inte gick för GA inte släppte något intyg. Vi har haft ett släp vi köpte nytt och fick besked om att vikten inte gick att ändra när vi väl tagit ut det. Sedan har vi släpet vi äger idag, det vägde vi upp genom två förändring (handske och däck).
 
@Lovisaleonora Onekligen att det är en djungel...

Tänkte också kolla med dig som brukar ha koll. Visst är det "pappersvikterna" som gäller och inte den aktuella vikten? Ex; min bil får dra max 1200 kg, släpet den drar har en tjänstevikt på 520kg och en last på 400kg men har det en invägd totalvikt på 1300 kg. Lagligt att dra eller olovlig körning?
 
Om jag förstår dig rätt så är detta inte godkänt om du bara har B-kort. Har du BE så får du lov att ha en högre totalvikt på släpet än vad bilen är tillåten att dra men då är det upp till dig som förare att se till att du inte lastar över bilens tillåtna maxlast. Det gäller dock inte om du har B-kort.
 
På vanligt B (inte utökat och inte BE) är det precis som du fattat det @Fiorano och du får inte dra släpet alls ens tomt med den bilen.

Jag vägde ner min 2003:a med hjälp av däcksbyte, och det gjordes 2005.
 
Men se där, då har jag lite koll ändå:D.

Då blir till att försöka väga om släpet, får ringa bilprovningen imorgon för att se hur det ska gå till. Är kanske enklare att ta utökad B-behörighet...
 
@Fiorano Vissa bilar får du köra med ett släpp som har tex 1800 kg i totalvikt, men får endast lasta det upp till tax 1300 kg. Men det kanske du redan vet om?
 
@Fiorano Går man in på transportstyrelsen och söker på bilen så kan man se hur mycket bilen får dra = transportens tjänstevikt + last. Sen kan den totalvikten som släppet får ha vara mycket högre än vad bilen får dra. Tex. min golf får jag max köra 1200kg, men totalvikten på släppet kan vara upp till 1750kg på b-kort och 2500kg med utökad behörighert. Vet inte om du blev mycket klockare av detta? Så har i alla fall jag fatta det när jag har läst om släpp och vikter.
 
Kolla vad du har för max släpvagnsvikt och max tågvikt/max sammanlagd bruttovikt på bilen först - så du inte stöter på problem där.
 
Ja just ja, de gjorde ju om reglerna. Och då rök väl regeln om totalvikt på släp inte får överstiga bilens tjänstevikt - i så fall glöm mitt tidigare svar @Fiorano

Absolut enklast är gå in på transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Där skriver du in fordonens regnummer och din behörighet och får svar :)
 
På vanligt B (inte utökat och inte BE) är det precis som du fattat det @Fiorano och du får inte dra släpet alls ens tomt med den bilen.

Jag vägde ner min 2003:a med hjälp av däcksbyte, och det gjordes 2005.

Som sagt, de gjorde ju om reglerna när utökat B kom och tog ju bort begränsningar då - så glöm vad jag skrev ang får inte ens dra tomt
 
@Alexandra_W Sen kan bilen även få dra mindre än vad bilens tjänstevikt är-

Ja, nu finns ju släpvagnskalkylatorn. Men annars så just därför jag rek dubbelkolla max släpvagnsvikt och max tågvikt/bruttovikt. Den sista där kan ställa till det om man har otur. Min bil tex har en begränsning där på 3260 kg. Så för mig att med den här bilen skaffa utökad B-behörighet är helt meningslöst t ex.

(Nu klarar jag mig fint ändå, bilen får dra 1400 kg, och det räcker gott och väl för mig som har plutthästar :))
 
Ja just ja, de gjorde ju om reglerna. Och då rök väl regeln om totalvikt på släp inte får överstiga bilens tjänstevikt - i så fall glöm mitt tidigare svar @Fiorano

Absolut enklast är gå in på transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Där skriver du in fordonens regnummer och din behörighet och får svar :)

Ahaa, då kan du glömma mitt svar också isf. :)
 
Sökte på kalkylatorn och jag drar lagligt! Yey vad skönt! Fick tydligen dessutom lasta 1035kg enligt den. Låter väldigt mycket.
 

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 182
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 317
Senast: athena
·
Hästmänniskan Den träder i kraft 19 januari 2013. Man ändrar att på B-kort med en komplettering på körprov få köra kombination som väger upp till 4,25...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 475
Utrustning Hej. Jag skulle önska lite hjälp från er bukare. :) Till mitt släp står följande: Tjänstevikt 530kg Maxlast 770kg Totalvikt 1300kg...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp