Släp och bilvikt, någon som kan?

Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Men då till en följdfråga - vilka kilo kommer de "ta" av på min transport. Det är väl så då att totalvikten för släp+bil måste bli mindre än 3500kg. Minskar de maxlast eller tjänstevikt på släpet??

Man minskar isf maxlasten.

Tjänstevikten är ju vad släpet i sig väger tomt och körklart, och såvida det inte är invägt med en massa extra prylar monterade (verktygslåda fullastad med verktyg, 4 reservhjul, 2 stora brandsläckare etc. ;)) så är det svårt att minska på den vikten.

Frågan är om det är värt att ha ett hästsläp med så låg totalvikt som 1120 kg? Nu hade du ju iofs så låg tjänstevikt på ditt släp från början, så du kan ändå lasta ett mindre varmblod eller en ponny, men det är värt att tänka på innan man börjar ändra vikten.

Du kan bli tvungen att "försämra" släpet för att motivera den lägre totalvikten, t.ex. genom att skaffa nya däck, ändra bromsarna och liknande.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Okej. Tack så mycket för ditt svar! Jag ska verkligen tänka till och fundera vilken väg jag ska gå. Nu har jag mer kött på benen och förstår hela släp och bil grejen. Tack alla =)
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Det där har jag faktiskt aldrig funderat närmare på, men hänger inte ditt exempel ihop med de bilar som har en lägre "maximal släpvagnsvikt" än "max totalvikt på släp med B-kort"? Då blir ju maximal bruttotågvikt automatiskt lägre, sas.

Eller kan det finnas andra slags kombinationer som har sänkt maximal tågvikt?

Jag har bara lusläst vår egen bils vikter i det avseendet, och där är bilens totalvikt + max släpvagnsvikt = maximal tågvikt. Inte så mycket att krångla med, alltså... ;)

Nej, inte bara på de. Min bil t ex drar 1490 kg på B. B-kortsvikten är ju en svensk pappersvikt. Maximal släpvagnsvikt är 1500 kg, den är satt av tillverkaren. Sen har tillverkaren satt en max tågvikt/bax bruttovikt med. I min bils fall spelar det ingen roll i realiteten, men jag har sett fula exempel där max tågvikt är satt till 2800 kg och liknande, vilket gör att bilen knappt får dra.

Vet faktiskt inte varför tillverkaren sätter sådana ibland, sett det på flera franska bilar, men även på några icke-franska. Jag har en citroen. Inte alla cittror har det där heller.

Kan återkomma imorgon (måste kasta mig i bilen och åka till jobbet nu) med exakt hur det står och ser ut för min bil.

TILL TS: De sänker lastvikten vid nedvägning av bil, MEN, då man 'måste' ha en vettig lastvikt, så det som i realiteten händer är att du 'bli av' med en passagerare, dvs får ta en passagerare mindre i bilen.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Hej! Okej. Så man kan väga ner bilen också alltså? Det visste jag inte. Jag trodde det var enkelt att väga ner släp. Eftersom jag fortfarande kan ha min ponny i transporten behöver jag ingen maxlast på 770 kg. Trodde det endast var pappersarbete som drog av så det istället står 590kg maxlast. Då behöver jag ju inte byta en massa utrustning, däck mm. Eller?
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Hej. Jag skulle önska lite hjälp från er bukare. :)

Till mitt släp står följande:
Tjänstevikt 530kg
Maxlast 770kg
Totalvikt 1300kg

Min bil:
Tjänstevikt 1720kg
Totalvikt 2380kg
Max totalvikt med släp på B-körkort 1120 kg

Kan jag lasta min ponny i den då? Hon vägen ca 350 kg.

Tacksam för svar!

Maila din fråga till svensk bilprovning så får du svar på hur du kan göra.
Det gjorde jag när jag hade mitt gamla släp och skulle köpa min förra Passat!

Jag fick ett utförligt svar som jag skrev ut och la i handskfacket i fall jag skulle stöta på problem.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Med ett BE så slipper du hålla på och trixa. Det är värt varenda krona... (Japp, jag tjatar. Jag förstår faktiskt inte varför man som hästmänniska inte tar BE för det är inte särskilt svårt).
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Hej! Okej. Så man kan väga ner bilen också alltså? Det visste jag inte. Jag trodde det var enkelt att väga ner släp. Eftersom jag fortfarande kan ha min ponny i transporten behöver jag ingen maxlast på 770 kg. Trodde det endast var pappersarbete som drog av så det istället står 590kg maxlast. Då behöver jag ju inte byta en massa utrustning, däck mm. Eller?

Väga UPP bilen ska det såklart vara, eller ner släpet. Man ska inte skriva när man är tokstressad.

Men nej, det är inte bara pappersarbete. Utan du måste försämra släpet på något vid, genom t ex att byta kulhandske eller däck. Sen får du göra en ny begränsad registreringsbesiktning, och så får du ett nytt regbevis med den nya vikten. Den dras av på maxlasten ja.

OBS att det INTE går att väga ner alla släp. Nyare släpt är det inte möjligt. Hur gammalt är ditt släp?

Alt är att väga upp bilen.OBS att det är en bra ide att väga den först och se. Det som står på regbeviset ang vikt är en snittvikt. De väger var X.e bil. Så din bil kan väga både mer eller mindre än vad som står i regbeviset! Min vägde mindre.

För att väga upp bilen måste du få bilen att väga mer helt enkelt. Om den redan väger det du vill är det lätt, annars så du får väga den med full tank, du får ha reservhjul i, reservdunk (10 liters), en LITEN verktygslåda med det nödvändigaste, en kartbok etc. Bilprovningen gav mig jättesmarta tips när jag skulle väga upp min. Förare räknas med schablonvikt 70 kg.

Min saknade 80 kg med full tank, reservhjul och hela kitet. Så jag beställde en plåt som vägde 80 kg, som jag (verkstaden) bultade fast i golvet i bakluckan. Det finns krav för hur den ska bultas, det måste vara minst X genomgående bult.

Sen gör man en begränsad regbesiktning och så vägs bilen. Och får ett regbevis med ny tjänstevikt. Och då som sagt så för att få en vettig lastvikt kvar, dras det ofta av en passagerare.

Båda sätten kostar, minns inte nu men kring tusenlappen har jag för mig + vägningen som kostade ett par hundra. (Jag har alltså, fast inte samtidigt, både vägt upp bil och ner släp)

Det är om det går enklast väga ner släpet mha däckbyte. Tänk på att du INTE får byta tillbaka däck såfort du besiktigat. Många gör det men fastnar du i en kontroll och det upptäcks så blir du ålagd att regbesiktiga om igen.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Väga UPP bilen ska det såklart vara, eller ner släpet.

Men bara för att förtydliga:
I just TS fall så hjälper det ju knappast att väga upp bilen, hennes problem är ju att den är för tung!

Den aktuella bilen måste vägas ner, både vad gäller tjänste- och totalvikt. Vilket låter snudd på omöjligt, det är 420 kg som måste bort från tjänstevikten isf... ;)

För TS är det bara att skaffa ett lättare släp, en mindre bil eller ett nytt körkort.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Mjae inte 420kg. Väga ner släpet till 1120 räcker ju, det är 180 kg ;)
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Mjae inte 420kg. Väga ner släpet till 1120 räcker ju, det är 180 kg ;)

Jag menade om TS nu skulle ge sig på att ändra bilens vikt, så som Alexandra gjort. Det funkade ju för henne, men för TS är det knappast ett alternativ. :laugh:

För TS del är det mer vettigt att ge sig på släpets vikt, skaffa en helt annan bil eller nytt körkort.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Men bara för att förtydliga:
I just TS fall så hjälper det ju knappast att väga upp bilen, hennes problem är ju att den är för tung!

Den aktuella bilen måste vägas ner, både vad gäller tjänste- och totalvikt. Vilket låter snudd på omöjligt, det är 420 kg som måste bort från tjänstevikten isf... ;)

För TS är det bara att skaffa ett lättare släp, en mindre bil eller ett nytt körkort.

Ja, absolut. Men jag skrev ju att man blir av med en passagerare när bilens vägs ner, när jag eg menade om bilen vägs UPP. Det jag korrigerade, var alldeles för stressad igår.

Så mitt svar idag var förtydligande ang det.

Väga ner en bil är ju tyvärr en helt annan sak, och inte alls lika möjligt och enkelt.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

jag har sett fula exempel där max tågvikt är satt till 2800 kg och liknande, vilket gör att bilen knappt får dra.

Jag hittade faktiskt ett praktexempel på vad du menar:

Opel Frontera, samma typ av bil (utseendemässigt åtminstone... :grin:) som vår Rav4, MEN...

Tjänstevikt 1970 kg
Max släpvagnsvikt 2800 kg (Låter ju kanon!)
Max tågvikt 3250 kg :eek:

I praktiken kan den ju alltså inte ens dra 1200 kg, om man ska ha något liten packning och kanske en passagerare med...

Vår bil kan åtminstone lastas och dra maximalt som pappren anger, inga fulbegränsningar där, inte. (OK, den kanske stånkar lite, men det SKA iaf gå...:angel:)
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Jag hittade faktiskt ett praktexempel på vad du menar:

Opel Frontera, samma typ av bil (utseendemässigt åtminstone... :grin:) som vår Rav4, MEN...

Tjänstevikt 1970 kg
Max släpvagnsvikt 2800 kg (Låter ju kanon!)
Max tågvikt 3250 kg :eek:

I praktiken kan den ju alltså inte ens dra 1200 kg, om man ska ha något liten packning och kanske en passagerare med...

Vår bil kan åtminstone lastas och dra maximalt som pappren anger, inga fulbegränsningar där, inte. (OK, den kanske stånkar lite, men det SKA iaf gå...:angel:)

Precis, finns fula fula exempel.Och dessutom så vet folk inte vad det betyder heller. Såhär ser det btw ut om man tittar på min bil i bilregistret:

Totalvikt, kg: 2010
Tjänstevikt, kg: 1550
Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 740
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1490
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3450
Max lastvikt, kg: 460

Så där spelar max tågvikten ingen större roll, man om jag lastar bilen MAX så kan jag inte dra ett släp som väger 1490 kg, utan får 'bara' dra 1440 kg.

Fast jag lastar i princip aldrig max (och får bara ha en passagerare), och vikten räcker gott och väl till ändå. Dessutom har den sån liten skillnad mellan B- och E-kort att det inte påverkar så heller.

Men det där är ett snällt exempel. Ska leta upp ett riktigt elakt sen om jag kommer ihåg det, sånt där när de är nere under 3000 kg.. Vet jag svarade någon stackare iett forum om det för några år sen. Hade köpt ny bil, var jätteglad. Den hade en VIDRIGT lågt bruttoviktsbegränsning. Jag tror stackaren gräs på riktigt framför skärmen när hon insåg vad hon köpt jämfört med vad hon trodde hon köpt =/ Jag TROR det var en Opel det med faktiskt men ska inte svära på det, det var INTE en fransos iaf minns jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 716
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 587
Senast: Fetaost
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 237
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp