Släp och bilvikt, någon som kan?

Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Okej! Tack så jättemycket.

Kan man väga ner transporten på bilprovningen kanske? Är det så enkelt att bara åka dit och säga det eller? haha
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Nej det är inte så enkelt.

Skaffa BE, det är smartare. Då får du dessutom lära dig igen vad som gäller med viktklasser etc.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Och är det så att min transport, en Boj enaxlad, är tung eller är det bilden som är för tung i mitt fall?

Jag skulle nog vilja påstå att det är bilen som är tung i ditt fall.

För att få köra tungt släp (=släp med totalvikt på mer än 750 kg) med bara B-kort krävs det att 2 regler är uppfyllda:
1. Släpets totalvikt får inte överskrida bilens tjänstevikt.
2. Ekipagets sammanlagda totalvikt får inte överskrida 3500 kg.

Ditt ekipage faller alltså på regel nummer 2, att bilens totalvikt är ganska hög -2380 kg- och då blir det inte mer än 1120 kg kvar upp till 3500 kg.

Ögat kan verkligen lura en. Jag trodde att mammas volvo V70 kunde dra mitt nätta släp.
Det gör den också (lätt som en plätt!;)) men det kräver att föraren har BE-kort iom att hela ekipaget blir så tungt.

Så jag ska alltså, om jag inte tar BE, leta upp en bil där det står ett tal som är samma eller mer än 1300kg i rutan "max totalvikt med släp"

Nästan! "Max totalvikt på släp med B-kort" måste vara minst 1300 kg, ja. ;)

"Max släpvagnsvikt" måste tillåta minst den bruttovikt du tänkt köra med, alltså i detta fall 880 kg. Men det brukar inte vara något problem, men kolla den rutan också för säkerhets skull, det är inte säkert att de båda vikterna sammanfaller.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Hej. Jag skulle önska lite hjälp från er bukare. :)

Till mitt släp står följande:
Tjänstevikt 530kg
Maxlast 770kg
Totalvikt 1300kg

Min bil:
Tjänstevikt 1720kg
Totalvikt 2380kg
Max totalvikt med släp på B-körkort 1120 kg
Kan jag lasta min ponny i den då? Hon vägen ca 350 kg.

Tacksam för svar!

Max totalvikt med släp på B-körkort 1120 kg
Totalvikt 1300kg

Har man B kort är det dessa siffror som är intressanta.
Bilens siffror måste vara samma eller lägre då får man dra släpet
men plussar man i hopp dem får inte siffran bli högre än 3500.
Sen om det funkar kollar man

Maxlast 770kg

Altså är 770 eller lägre okej att stoppa in i detta släpet.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Bilens siffror måste vara samma eller lägre då får man dra släpet

Nu vet jag inte om jag missuppfattar dig, men bilens motsvarande siffror ska ju inte nödvändigtvis vara samma...

Det är ju bilens tjänstevikt som ska matchas mot släpets totalvikt, t.ex.


men plussar man i hopp dem får inte siffran bli högre än 3500.

Plussar ihop vaddå, menar du? :confused:
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Bara för att krångla till det så har en del bilar - ffa franska men även en del andra märken - en max tågvikt/max bruttovikt som är LÄGRE än 3500 ton. Då spelar det ingen roll vad alla andra siffrorna säger inkl vad man har för bokstäver på körkortet, utan då är det den siffran som gäller.

Så, det är en liten djungel..
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Bara för att krångla till det så har en del bilar - ffa franska men även en del andra märken - en max tågvikt/max bruttovikt som är LÄGRE än 3500 ton. Då spelar det ingen roll vad alla andra siffrorna säger inkl vad man har för bokstäver på körkortet, utan då är det den siffran som gäller.

Så, det är en liten djungel..

Det där har jag faktiskt aldrig funderat närmare på, men hänger inte ditt exempel ihop med de bilar som har en lägre "maximal släpvagnsvikt" än "max totalvikt på släp med B-kort"? Då blir ju maximal bruttotågvikt automatiskt lägre, sas.

Eller kan det finnas andra slags kombinationer som har sänkt maximal tågvikt?

Jag har bara lusläst vår egen bils vikter i det avseendet, och där är bilens totalvikt + max släpvagnsvikt = maximal tågvikt. Inte så mycket att krångla med, alltså... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

3500kg är väl en "svensk" regel.

Att tillverkaren sätter max släpvagnsvikt till t ex 1200kg har ju ingenting med 3500kg att göra. Bara att bilen inte kan/orkar dra mer än så.

Sen så sätter Transportstyrelsen en B-kortsvikt som är en ren pappersvikt, där det tagit hänsyn till bilens tjänstevikt och så max 3500kg totalt (som väl är maxvikt för personbil?). Och eftersom Transportstyrelsens B-kortgräns är "teoretisk" kan den överstiga tillverkarens gräns.

Och då hamnar man på ett läge där man faktiskt får räkna bruttovikt även med B. Fast släpets totalvikt fortfarande inte får vara mer än "pappersvikten" från Transportstyrelsen.

(Nu är jag rätt säker på att jag skrev om undantaget redan på första sidan :D )
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Allt verkar så bra inne i huvet när man tänker det ;)
Ser ju själv hur snurrigt det blev.

Om det i bilens pappet står att den inte får dra mer än 1120kg med B kort
Så är det inte lagligt att dra en högre vikt med den bilen.

Den behöver ett släp med totalvikt 1120 eller lägre. Va nog så jag menade.

Och så plussningen då menade att släpets totalvikt + den vikten man får dra med B kort inte får överstiga 3500.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Jamen det är ju det jag menar, tror jag... :D

I de fall som tågvikten ("maximal sammanlagd bruttovikt för bil och släp", tror jag det står i den rutan) är satt till en lägre vikt än 3500 kg, då är det väl genom en lägre maximal släpvagnsvikt än vad som anges i rutan "max totalvikt på släp vid B-kort"?

För att inte överbelasta bilen så kan man antingen läsa i rutan "max släpvagnsvikt" eller i rutan "maximal sammanlagd bruttovikt för bil och släp", men i det senare fallet så måste man räkna lite själv för att lasta rätt. Eller har jag fel?
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Men vänta nu, det är ju helt fel.

BILEN får dra mer än 1120 kg. Det är FÖRAREN som med b-kort är begränsningen.

Hur du fick ihop additionen begriper jag fortfarande inte...
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Skulle behöva ett sånt regbevis framför mig och jämföra.

Men om det är just släpvagnsvikten som är begränsad så kan du ju inte hänga på mer på bilen för att du har mindre last I bilen. Vilket ju annars teoretiskt borde gå om det "bara" är tågvikten som är begränsad.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Om det i bilens pappet står att den inte får dra mer än 1120kg med B kort
Så är det inte lagligt att dra en högre vikt med den bilen.

Jo, om den som kör just den bilen som är i exemplet har BE på sitt körkort så får den dra mer.

Och så plussningen då menade att släpets totalvikt + den vikten man får dra med B kort inte får överstiga 3500.

Förlåt men vad?
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Jag tror du är lite ute och cyklar, faktiskt... ;)
Eller åtminstone förenklar lite för mycket.



Om det i bilens pappet står att den inte får dra mer än 1120kg med B kort
Så är det inte lagligt att dra en högre vikt med den bilen.
Nja, har du BE-kort kan du få dra mer, det framgår i rutan "max släpvagnsvikt" hur mycket bilen faktiskt tål.

De 1120 kg:na som anges är en registrerad totalvikt på släpet, det kan hända att bilen inte får belastas med så mycket brutto, därför måste man alltid dubbelkolla i rutan "max släpvagnsvikt" även om man bara har B-kort.

Det är kanske vanligare när det gäller bilar som får dra släp med högre totalvikt på B-kort, men det är inte fel att känna till det. Det förekommer bilar som med B-kort får dra släp med registrerad totalvikt 1600 kg, men som bara får belastas med t.ex. 1200 kg brutto. Då gäller det att ha koll på det så att man inte lastar släpet för mycket!

Den behöver ett släp med totalvikt 1120 eller lägre. Va nog så jag menade.
Ja, precis.

Och så plussningen då menade att släpets totalvikt + den vikten man får dra med B kort inte får överstiga 3500.
Förstår faktiskt inte alls hur du menar här? :confused:
Släpets totalvikt är ju i TS fall 1300 kg, och max totalvikt med B-kort för bilen är 1120 kg. De två vikterna jämförs bara för att ta reda på huruvida TS får koppla släpet till bilen med bara B-kort eller inte...

Det korrekta är iaf att släpets totalvikt + bilens totalvikt som inte får överskrida 3500 kg.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Skulle behöva ett sånt regbevis framför mig och jämföra.

Men om det är just släpvagnsvikten som är begränsad så kan du ju inte hänga på mer på bilen för att du har mindre last I bilen. Vilket ju annars teoretiskt borde gå om det "bara" är tågvikten som är begränsad.

Jadu, nu blev det krångligt... :o

Men å andra sidan kan du ju inte heller överskrida bilens maxlast bara för att du inte har en släpvagn på för tillfället. Och utan släpvagn lär man ju aldrig komma i närheten av den maximala tågvikten.

Någon som har ett exempel att räkna på? :angel:
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Men tågvikt borde ju förutsätta mer än bara bilen :D

Hakar du på ett lätt släp så ryms det ju mer i bilen i kg räknat. Med ett tyngre släp kanske det även blir mer kultryck = tas från bilens maxlast. Osv.

Det är en djungel.

Så det är bäst att ha marginal när man är ute :D
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Jag punktar upp det som fallerar för oss och/eller måste ändras på så jag vet om jag är på rätt spår. Men jag börjar förstå hur det fungerar nu! =) Något av nedanstående behöver justeras, inte sant?

* Jag måste ta BE körkort då totalvikten för bil+släp ligger på över 3500kg.
* Jag måste hitta en annan bil vars Maximala totalvikt med släp för B-kort är 1300 eller mer.
* Jag måste väga ner släpet.

Men då till en följdfråga - vilka kilo kommer de "ta" av på min transport. Det är väl så då att totalvikten för släp+bil måste bli mindre än 3500kg. Minskar de maxlast eller tjänstevikt på släpet??

Gud vad jag lärt mig mycket idag!

Jag tillägger:
Vad menas med Totalviktsfördelning 100 1200 kg ?
 
Senast ändrad:
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Ja något av de måste du göra.
I första hand föreslår jag BE-kort.
Under tiden lånar du en annan bil som får dra 1300kg på Bkort eller mer.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Jag hade gärna velat ta BE och kommer säkerligen göra detta men just nu när man studerar finns varken tid eller extra pengar i dagsläget tyvärr..
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Är du van att köra släp?

Då tar det varken särskilt mkt tid eller pengar...!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 716
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 586
Senast: Fetaost
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 237
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp