Släp och bilvikt, någon som kan?

Superselma

Trådstartare
Hej. Jag skulle önska lite hjälp från er bukare. :)

Till mitt släp står följande:
Tjänstevikt 530kg
Maxlast 770kg
Totalvikt 1300kg

Min bil:
Tjänstevikt 1720kg
Totalvikt 2380kg
Max totalvikt med släp på B-körkort 1120 kg

Kan jag lasta min ponny i den då? Hon vägen ca 350 kg.

Tacksam för svar!
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Nej du får inte ens dra det släpet tomt med den bilen om du inte har E-kort.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Med B-kort får du som sagt inte ens dra släpet tomt med den bilen, men har du BE så kan det gå förutsatt att bilen får dra tillräckligt mycket.

Kolla vad som anges som "max släpvagnsvikt" på bilen!
Släpets tjänstevikt + lastens vikt får inte överskrida den vikten. Förutsatt att du har BE-kort, alltså.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Okej. Jag förstår inte riktigt hur man räknar ut allt det där.

Där det står "Max släpvagnsvikt" står det 1650kg

Jag har bara B körkort. Vad händer nu då? =(
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Okej. Jag förstår inte riktigt hur man räknar ut allt det där.

Där det står "Max släpvagnsvikt" står det 1650kg

Jag har bara B körkort. Vad händer nu då? =(

Det är inte så mycket att räkna, mest att läsa innantill... ;)

Med B-kort får du inte framföra ekipaget öht, oavsett om du lastar släpet eller ej.

Det blir olovlig körning och kan resultera i att du blir av med körkortet helt. Jämförbart med att t.ex. köra bil helt utan körkort eller att köra tung lastbil utan C-kort...
 
Senast ändrad:
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt.

Du får inte köra ekipaget på enbart B-kort. Då max 1120 kg är godkänt för släpet på B-kort.Det väger ju 1300 kg
Ponnyn är godkänd för släpet sålänge den inte väger mer än 770kg


Gira :banana:
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Okej. Jag förstår inte riktigt hur man räknar ut allt det där.

Där det står "Max släpvagnsvikt" står det 1650kg

Jag har bara B körkort. Vad händer nu då? =(

Har du BE och så kan släpet ha en totalvikt på 1650 kg innan det blir olagligt.

Enklast: Skaffa BE behörighet. Väljer du att väga ner släpet så ändras även lastvikten. Släpar med totalvikt under 1300 kg är också ganska svårsålda.
Eller så får du skaffa en annan bil som är godkänd för ekipaget.



Gira
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Inte sant.

Släpet kan ha en BRUTTOvikt på 1650kg innan det blir för mkt på BE. Totalvikten (tjänstevikt + maxlast) kan vara 3500kg eller tja valfritt, så länge man inte lastar upp till mer än 1650kg. Det är en stor del av det fiffiga med BE :D
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Har du BE och så kan släpet ha en totalvikt på 1650 kg innan det blir olagligt.



Gira

Nja, inte riktigt.

Släpet får ha en bruttovikt på max 1650 kg. Den registrerade totalvikten är oväsentlig när man har BE, bara man håller sig inom släpets och bilens respektive maxlaster.

När jag tog BE skojade läraren och sa att "nu får ni koppla på en järnvägsvagn om ni vill, bara bilen tål det"... ;)

I TS fall så går det bra att koppla ett släp med totalvikt 2300 kg om man så vill, men bilen tål inte mer än 1650 kg brutto.

Bruttovikten är ju vad släpet väger för tillfället, alltså tjänstevikten + lasten.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Har du BE och så kan släpet ha en totalvikt på 1650 kg innan det blir olagligt.

Enklast: Skaffa BE behörighet. Väljer du att väga ner släpet så ändras även lastvikten. Släpar med totalvikt under 1300 kg är också ganska svårsålda.
Eller så får du skaffa en annan bil som är godkänd för ekipaget.



Gira

Bara rättar lite grann. Har man BE så kan man ha vilken totalvikt som helst men du får däremot inte dra mer än den faktiska tyngden på 1650 kg ( men det kanske var det du menade)

Mvh

Tora
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Inte sant.

Släpet kan ha en BRUTTOvikt på 1650kg innan det blir för mkt på BE. Totalvikten (tjänstevikt + maxlast) kan vara 3500kg eller tja valfritt, så länge man inte lastar upp till mer än 1650kg. Det är en stor del av det fiffiga med BE :D

Vissa skall visst hinna före .......:D

Mvh

Tora
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt.

Du får inte köra ekipaget på enbart B-kort. Då max 1120 kg är godkänt för släpet på B-kort.Det väger ju 1300 kg
Ponnyn är godkänd för släpet sålänge den inte väger mer än 770kg


Gira :banana:

Okej. Jag är inte alls insatt i detta, men vad menar du med sista meningen? Att ponnyn får stå i släpet men att denna bilen inte får dra den? Om jag uppfattat det korrekt :grin:

Jag trodde att med maximal totalvikt med släp för B-körkort, menades med släpvagnens tjänstevikt + hästvikten. Men det stämmer alltså inte?

Vill lixom bara dubbelkolla allt sånt här :)
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Nja, inte riktigt.

Släpet får ha en bruttovikt på max 1650 kg. Den registrerade totalvikten är oväsentlig när man har BE, bara man håller sig inom släpets och bilens respektive maxlaster.

När jag tog BE skojade läraren och sa att "nu får ni koppla på en järnvägsvagn om ni vill, bara bilen tål det"... ;)

I TS fall så går det bra att koppla ett släp med totalvikt 2300 kg om man så vill, men bilen tål inte mer än 1650 kg brutto.

Bruttovikten är ju vad släpet väger för tillfället, alltså tjänstevikten + lasten.

Vi är visst många besserwissrar här idag :D. En till som smet före.......:p

Mvh

Tora
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Okej. Jag är inte alls insatt i detta, men vad menar du med sista meningen? Att ponnyn får stå i släpet men att denna bilen inte får dra den? Om jag uppfattat det korrekt :grin:
Exakt, men skaffar du BE-kort går det bra att dra med den bilen du har.

Jag trodde att med maximal totalvikt med släp för B-körkort, menades med släpvagnens tjänstevikt + hästvikten. Men det stämmer alltså inte?

Vill lixom bara dubbelkolla allt sånt här :)

Nej, totalvikten på ett fordon är en teoretisk maxvikt på det hela, alltså tjänstevikten + maximalt tillåten last.
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Bara rättar lite grann. Har man BE så kan man ha vilken totalvikt som helst men du får däremot inte dra mer än den faktiska tyngden på 1650 kg ( men det kanske var det du menade)

Mvh

Tora

Japp det var vad jag skrev och menade :laugh:

Med den bilen som avsågs i detta fallet.


Gira
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Hmm.. bruttovikt. Är det då i mitt fall 530kg+350kg=880kg. Fast det spelade ändå ingen roll för bilden tål inte mer än 1650kg eller hur var det...?

ojoj jag blir alldeles snurrig haha
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Och är det så att min transport, en Boj enaxlad, är tung eller är det bilden som är för tung i mitt fall?

Ögat kan verkligen lura en. Jag trodde att mammas volvo V70 kunde dra mitt nätta släp.

Så jag ska alltså, om jag inte tar BE, leta upp en bil där det står ett tal som är samma eller mer än 1300kg i rutan "max totalvikt med släp"
 
Sv: Släp och bilvikt, någon som kan?

Hmm.. bruttovikt. Är det då i mitt fall 530kg+350kg=880kg.

Exakt!

Fast det spelade ändå ingen roll för bilden tål inte mer än 1650kg eller hur var det...?

Bilen tål gott och väl din lastkombination ovan (880 kg), eftersom den tål ända upp till 1650 kg, men för att framföra bilen med den lasten bakom krävs BE-kort.

Det som ställer till det i ditt fall är att du med ditt B-kort får koppla ett släp med en registrerad totalvikt på max 1120kg, men släpet du nämner har en totalvikt på 1300kg.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 716
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 587
Senast: Fetaost
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 237
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp