Bukefalos 28 år!

Ännu en analys-tråd...

annie_

Trådstartare
Sorry för det! Men är helt grön på detta med analyser o har nu fått fyra stycken för att kunna välja det hö som passar oss bäst. Det gäller hö.

Häst 1 sto, SWB -08 på max 450kg. Ligger nog mer mot det svårfödda hållet skulle jag tro. Lite, lite över normalfödd, den häst med känsligast mage o som kixar på för mycket kraftfoder. Alltid varit för tunn, särskilt om överlinjen..

Häst 2 val, kbl -96 på ca 550kg i hull. Föll ur något fruktansvärt i vintras/våras, från att ha varit tjock alla tider på året har han nu gått till att kräva lite mer på ålderns höst. Kanske är normalfödd nu med tanke på detta? Alltid rullat fram på beten, ser BRA ut nu hullmässigt.. Aldrig inträffat förut! :p

Häst 3 sto, sht -08, "standard".. Max 200kg?. Vet inte vad jag ska säga, hyffsat lättfödd men som ändå har mättnadskänsla o som gått på fri tillgång tidigare.

Hobbyhästar allihop i motion, kommer troligtvis stå uppstallade i vinter med så mycket utevistelse det bara går. Försöker ransonera socker till dem allihop i förebyggande, o ge minimalt med kraft till swb i den mån det går. Så, vilket hö är det bästa för oss med blandad flock? Hur ska jag titta o vilket program är det bästa? :) :bow:

Analys 1:
Screenshot_2015-07-24-17-25-48.png

Analys 2:
Screenshot_2015-07-24-17-24-56.png

Analys 3:
Screenshot_2015-07-24-17-22-00.png

Analys 4:
Screenshot_2015-07-24-17-18-19.png
 
Låga kvoter på energi/protein på allihop tyvärr, men hö nummer 1 har ändå en kvot på fem vilket är relativt bra, även ganska låg sockerhalt:up:
Är dock inte precis bäst på detta men vad jag kan utläsa så:D
 
Sorry för det! Men är helt grön på detta med analyser o har nu fått fyra stycken för att kunna välja det hö som passar oss bäst. Det gäller hö.

Häst 1 sto, SWB -08 på max 450kg. Ligger nog mer mot det svårfödda hållet skulle jag tro. Lite, lite över normalfödd, den häst med känsligast mage o som kixar på för mycket kraftfoder. Alltid varit för tunn, särskilt om överlinjen..

Häst 2 val, kbl -96 på ca 550kg i hull. Föll ur något fruktansvärt i vintras/våras, från att ha varit tjock alla tider på året har han nu gått till att kräva lite mer på ålderns höst. Kanske är normalfödd nu med tanke på detta? Alltid rullat fram på beten, ser BRA ut nu hullmässigt.. Aldrig inträffat förut! :p

Häst 3 sto, sht -08, "standard".. Max 200kg?. Vet inte vad jag ska säga, hyffsat lättfödd men som ändå har mättnadskänsla o som gått på fri tillgång tidigare.

Hobbyhästar allihop i motion, kommer troligtvis stå uppstallade i vinter med så mycket utevistelse det bara går. Försöker ransonera socker till dem allihop i förebyggande, o ge minimalt med kraft till swb i den mån det går. Så, vilket hö är det bästa för oss med blandad flock? Hur ska jag titta o vilket program är det bästa? :) :bow:

Analys 1:
Screenshot_2015-07-24-17-25-48.png

Analys 2:
Screenshot_2015-07-24-17-24-56.png

Analys 3:
Screenshot_2015-07-24-17-22-00.png

Analys 4:
Screenshot_2015-07-24-17-18-19.png

Härligt att läsa så utförliga analyser!

Alla ligger lågt på järn vilket är mycket bra.

1:an. Lite högt energi. NDF lite väl högt. Socker ok. Ca/P-kvoten något låg men då kan du ge lusern för att samtidigt få upp protein. Ca/Mg-kvoten för hög, krävs Mg-tillskott.

2:an. Lite högt energi. NDF är rätt lagom på gränsen till högt. Socker är bra. Ca/P-kvoten är något låg men gör att du kan ge lusern för att få upp protein. Ca/Mg-kvoten är acceptabel fast i högsta laget.

3:an. Högst i energi. NDF hyfsat. Socker acceptabelt. Ca/P-kvoten och Ca/Mg-kvoten samma som ovan.

4:an. Lite högt energi. Väldigt lågt protein. För högt NDF. Socker acceptabelt. Ca, P och Mg samma som ovan.

Jag hade valt nr 2. Hästsverige.se har ett gratis beräkningsprogram men det räknar inte på spårämnena. PChorse är bättre.
 
Jag fattar inte hur man kan producera häst foder med så lite protein i år efter år efter år. Blir så less! Gah. Som att en kock skulle koka sönder pastan, salta köttfärsen för mycket o servera sönderfrusen sallad. JAG BLIR TOKIG

Mvh allmänt gnällig i grovfoderinköpstider o tänkte beställa från andra sidan Sverige för tokhögt kgpris i år
 
Härligt att läsa så utförliga analyser!

Alla ligger lågt på järn vilket är mycket bra.

1:an. Lite högt energi. NDF lite väl högt. Socker ok. Ca/P-kvoten något låg men då kan du ge lusern för att samtidigt få upp protein. Ca/Mg-kvoten för hög, krävs Mg-tillskott.

2:an. Lite högt energi. NDF är rätt lagom på gränsen till högt. Socker är bra. Ca/P-kvoten är något låg men gör att du kan ge lusern för att få upp protein. Ca/Mg-kvoten är acceptabel fast i högsta laget.

3:an. Högst i energi. NDF hyfsat. Socker acceptabelt. Ca/P-kvoten och Ca/Mg-kvoten samma som ovan.

4:an. Lite högt energi. Väldigt lågt protein. För högt NDF. Socker acceptabelt. Ca, P och Mg samma som ovan.

Jag hade valt nr 2. Hästsverige.se har ett gratis beräkningsprogram men det räknar inte på spårämnena. PChorse är bättre.

Varför nummer två? :) Till vilken typ av häst är det du har i åtanke när du 'analyserar' resultaten? Prövade det från hästsverige.se för att få en uppfattning om vad o hur man gör, hade dock lite problem att skriva i kraftfodrena då mycket var listat i % när programmet vill ha det i gram... Hur gör man för att få rätt siffror?
 
Jag fattar inte hur man kan producera häst foder med så lite protein i år efter år efter år. Blir så less! Gah. Som att en kock skulle koka sönder pastan, salta köttfärsen för mycket o servera sönderfrusen sallad. JAG BLIR TOKIG

Mvh allmänt gnällig i grovfoderinköpstider o tänkte beställa från andra sidan Sverige för tokhögt kgpris i år

Har insett att med (viss) kunskap kommer hålen i plånkan... Denna hö-värld öppnar sig nu för en annan.. :angel:
 
Jag räknar till tävlingshästar, avelsston, hobbyhästar och trav- och galopphästar. Sällan till ponnys, mer än de gånger vi haft egna.
 
När jag kollar hösilage så kollar jag:
1. TS-halten. Har en superkänslig hosthäst o ska i år testa under 60 %.
När jag läste på om hösilage första vintern vi skulle örja använda det så läste jag att antingen ska man ha hö på minst TS 84 % eller så ska plastat vara nånting med 60 o under (minns inte exakt siffra) för att rätt processer skulle komma igång o inte bara mögla/ruttna lätt. Ändå finns det MASSOR på 70-nånting %. :confused:
2. Vi har lättfödda. Då vill man ha hög kvot smb rp/MJ eftersom man vill komma upp i proteinbehovet (alla hästar behöver få sitt proteinbehov tillgodosett) utan att ge så mycket energi (då blir de feta). En normalhäst ska ligga på ca 6. En häst som är svårfödd vill man tvärtom gärna ha lägre kvot (men viktigast är mycket MJ/kg). Vår ena kräver dessutom ganska hög kvot (alltid fått äta ngt kg lusern från typ nyår annars) för att inte falla ur både muskulärt o energimässigt på vårkanten o min är också fin på hög kvot. Jag vill helst gärna ha en kvot över 8!
När man kollar annonser (jag kollar massor, allt på blocket med analys i Skåne o många större leverantörer i hela Sverige) så noterar man att det är inte alls ovanligt med typ kvoter neråt 2 (!!). Och oftast då med låga värden generellt. Vem FAN kan fodra med det? Ibland är till o med sådana foder dyrare, o säljs som foder till fånghästar :arghh:
3. Resten fixar sig. Kollar Ca/P o Ca/Mg så de inte är supertokiga, noterar socker om det finns men inte mer.

4. Betalar massor, får hem skiten och oroar mig för varenda nyöppnad bal resten av vintern. Är den ok?? I år testar jag ny taktik o betalar ännu mer, köper från ännu längre bortifrån o med lägre TS o ser om det blir bra :p Man kan ju liksom inte testa lite här o lite där, min häst är känslig nog för foderbyten o vi har inte många månader vi fodrar fullt grovfoder.
 
Det där är problemet för mig också med extremt känslig bäst, hade gärna testat hösilage om hon inte för några år sedan reagerade mycket negativt på det.. Min gissning är att det är för surt på en redan försurad häst! :( Vill inte chansa o ge henne det något mer. Verkar dock lättare (?) att få hyffsade värden kontra torrt hö...
 
Jag tänker såhär:
15 kg hösilage med bra värden * 4 kr/kg = 60 kr/dag ("Hästen äter ute varje dag, tur jag äter matlåda")

13 kg hösilage med sämre värden * 3 kr/kg + 2 kg lusen * 8 kr/kg = 55 kr/dag

Jag vill i första hand hitta någon med en hygienisk kvalite jag är nöjd med (inte blivit det ännu). Med tanke p åhur svårt det verkar vara så kan jag stå ut med sämre värden om jag hittar en sådan leverantör. Men tills dess så köper jag heller bra värden o slipper kladda med tillskott som hästen ev tröttnar på osv (min häst älskar dock lusern :love:).
 
Det där är problemet för mig också med extremt känslig bäst, hade gärna testat hösilage om hon inte för några år sedan reagerade mycket negativt på det.. Min gissning är att det är för surt på en redan försurad häst! :( Vill inte chansa o ge henne det något mer. Verkar dock lättare (?) att få hyffsade värden kontra torrt hö...


Det där är ju ingen som riktigt vet varför vissa reagerar. För jag anta att du hade koll på att hon åt lika mycket TS? De har ju gjort försök som visat att magmiljön o tamrmiljön inte öht påverkades av vad man stoppade i hästen. Skiljer sig pH mycket? Jag är inte rätt person o svara på sånt här :p

Men det finns ju bra hö också. Min granne o min förra inackordering var helt suveräna på o hitta bra hö. Jag hittar bara skithö :p
 
:love: Vilken kvot! Hur gör du, tar hem hela partiet med en gång? Vad kostar frakten? :o

Det är nästa grej jag blir GALEN på. Förra året stod ja o stallkompis o lossade några ton småbalar för hand. Hala o jävliga i regn. Rundbalar på 30-35 kg. Leverantören ville bara tippa släpet på marken O_o Då sa vi aldrig mer. Nu är det PÅ PALL som gäller o de ska kunna lossa på anvisad plats. Vad fasen betalar man annars för?? Eller det vet jag ju såklart men det kan ju bara vara hästfolk som går med på (eller ja, jag vet, som inte vill betala för mer) att lossa under sådana former. Dessutom en produkt (som jag också läste mig till o sen blev väldigt förvånad över hur det faktiskt gick till IRL) som helst inte ska röras alls från plastning till användning.

Vill alltid köpa hem allt. Betalar gärna i förskott men är ändå inte lugn förrän all vintermat står på gården. Vill veta vad jag ska g hela säsongen o mardrömmen hade ju varit att det helt plötsligt är slut/partiet är slut, det har jag inte nerver till. Beställer därför också alltid så jag tror det blir över (vi ger halm sommartid).

Frakten i Skåne brukar gå på ca 1500 kr ett lass. Är rädd för vad frakten blir nu, inte fått offert på det. Ska samfrakta med andra söderkunder var tanken. Ingen brådska för oss, vi är nog de som börjar ge sist här :p Typ oktober/november nåt förra året efter ett tag med lusern.

Hoppas vår mängd inkl moms o frakt klarar sig under 20 kkr, dvs drygt 4 kr/kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 826
Senast: Bee
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 277
Senast: Gabby_Ossi
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 769
Senast: Lyckan i Halland
·
S
Hästvård Har ett vbl sto som blir 24 i år och som sedan i somras har haft problem med tänderna... foderinpackningar (blöder och luktar illa när...
Svar
11
· Visningar
6 831
Senast: sussip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp