Bukefalos 28 år!

Ännu en analys-tråd...

Varför nummer två? :) Till vilken typ av häst är det du har i åtanke när du 'analyserar' resultaten? Prövade det från hästsverige.se för att få en uppfattning om vad o hur man gör, hade dock lite problem att skriva i kraftfodrena då mycket var listat i % när programmet vill ha det i gram... Hur gör man för att få rätt siffror?
Jag har hittills inte hittat något grovfoder som inte behöver kompletteras med diverse. Att proteinet är något lågt gör mig inget eftersom kalciumet är lågt så jag kan ge lusern utan att behöva kludda för mycket med mineralerna.
Jag prioriterar mineraler, NDF och socker och 2:an låg bäst till vad gäller dessa. Resten är relativt lätt att komplettera. Jag hade gärna köpt eftersom järn- och manganhalterna är så låga och tycker det skulle passa alla hästar utom digivande.
 
Tack för alla funderingar.
Funderar på att välja hö 1 då jag med relativt låga medel kan få en kvot på 6 till alla (bra?), tänkte ge begränsad fri tiłlgång på halm i hagen, behöver det räknas med på något sätt? Shettisen skulle bara få 3kilo hö, men tänkte ge halm även nattetid begränsat för att hon ska få tuggbehovet. Har fått för mig att halm är ren energi, det kanske inte blir bra alls att göra så? :confused: Tre olika hagar känns inte alls lockande, de äter i väldigt olika takt...
 
Halm är typ bara ren energi ja!

För min del när jag lärde mig räkna första året så inser jag i efterhand att jag kunde ha mycket mer is i magen. Våra är lättfödda (blir väl runda på gräs direkt, feta som attan utan motion, min har väl högt hull även med mycket galopperande) men klarar av o äta BETYDLIGT över sitt energibehov på fri tillgång vintertid om de ligger på hög kvot iaf. Då kan min äta typ 75 o gå ner till bra vikt jämfört med behovet 53 som han hållt sig fin på i förra stallet med begränsad tillgång o kvot 6.
 
Halm är typ bara ren energi ja!

För min del när jag lärde mig räkna första året så inser jag i efterhand att jag kunde ha mycket mer is i magen. Våra är lättfödda (blir väl runda på gräs direkt, feta som attan utan motion, min har väl högt hull även med mycket galopperande) men klarar av o äta BETYDLIGT över sitt energibehov på fri tillgång vintertid om de ligger på hög kvot iaf. Då kan min äta typ 75 o gå ner till bra vikt jämfört med behovet 53 som han hållt sig fin på i förra stallet med begränsad tillgång o kvot 6.

Så med min lilla kunskap, o noll koll på sifferbehoven (?) du skrivit så skulle det alltså kunna vara en idé att stödfodra med halm? Det behövs inte mer protein då för att det ska bli bra, innan det är "för kallt" o de behöver extra energi? I min högst amatörmässiga teori skulle det funka med halm när kylan kryper sig på för att tillgodose med extra energi för värmen..? Shettis en behöver det säkert inte, inte kallblodet heller. Men är mån om de extra tuggen o sysselsättningen. Bara Funderar på hur det blir i praktiken..

Men en kvot på 6 till allihop är bra? En "normal häst" har en kvot på 6. Hmm...
 
Men en kvot på 6 till allihop är bra? En "normal häst" har en kvot på 6. Hmm...

Strunta i kvoten smrp/Mj när du räknar foderstat. Den är ett jämförelseprismärke ungefär. Hur svårt blir det att få ihop det - något du tittar på när du väljer grovfoder.

Ska du fodra till halm kommer du sänka kvoten i foderstaten. Välj istället att titta på hur behoven är täckta.
 
SLU har ett häfte med alla behov osv. Enkelt o kortfattat. Rekommenderas varmt!

Med ny häst utan direkt info vill jag få ihop en foderstat med kvot 6 o på normalbehoven. Detta för att sen kunna utvärdera. Dvs min skulle fått 53 MJ o 318 g smb rp. Blir han tjock drar man ner på energin men behåller 318 g protein eftersom det är kroppens funktioners grundbehov, det mindre med hur lättfödd hästen är. Blir han tunn så ökar jag båda till nivån normalfödd eller svårfödd. Håller hästen inte hull på nivån svårfödd ökar man på energin ännu mer men behåller proteinmängden. Det är typ grunden i o räkna, står som sagt bra i häftet.

I praktiken kan man ju ta ut svängarna betydligt mer om man förstår teorin bakom. Lilla arabflickans matte sa att hon alltid behövt mycket lusern o därför satte vi henne direkt på en foderstat med hög totalkvot o lät dem äta fritt med mat för o se hur det funkade.
 
Strunta i kvoten smrp/Mj när du räknar foderstat. Den är ett jämförelseprismärke ungefär. Hur svårt blir det att få ihop det - något du tittar på när du väljer grovfoder.

Ska du fodra till halm kommer du sänka kvoten i foderstaten. Välj istället att titta på hur behoven är täckta.

Det är en vän som hjälpt mig räkna på hennes egna program, med 2dl krafft muskel till de stora o 1dl krafft muskel till shettisen ska behovet vara täckt. Kvoten blir då 6 på dem alla. Kollar lite nu i gratisprogrammet, hbl får med en 10kgs giva i sig 80MJ o 400smbrp utan annat tillfört.. Shettisen med 5kg behöver komplettera med protein. Helt koko kan det väl inte bli ändå? Vet inte vad normalbehoven är men..
 
SLU har ett häfte med alla behov osv. Enkelt o kortfattat. Rekommenderas varmt!

Med ny häst utan direkt info vill jag få ihop en foderstat med kvot 6 o på normalbehoven. Detta för att sen kunna utvärdera. Dvs min skulle fått 53 MJ o 318 g smb rp. Blir han tjock drar man ner på energin men behåller 318 g protein eftersom det är kroppens funktioners grundbehov, det mindre med hur lättfödd hästen är. Blir han tunn så ökar jag båda till nivån normalfödd eller svårfödd. Håller hästen inte hull på nivån svårfödd ökar man på energin ännu mer men behåller proteinmängden. Det är typ grunden i o räkna, står som sagt bra i häftet.

I praktiken kan man ju ta ut svängarna betydligt mer om man förstår teorin bakom. Lilla arabflickans matte sa att hon alltid behövt mycket lusern o därför satte vi henne direkt på en foderstat med hög totalkvot o lät dem äta fritt med mat för o se hur det funkade.

:bow: Vart kan man få tag på detta häfte? :love:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Bee
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 270
Senast: Gabby_Ossi
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 740
Senast: Lyckan i Halland
·
S
Hästvård Har ett vbl sto som blir 24 i år och som sedan i somras har haft problem med tänderna... foderinpackningar (blöder och luktar illa när...
Svar
11
· Visningar
6 824
Senast: sussip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp