Ännu en lastningsfråga - tips om man behöver lasta själv (long novell)

Mussea

Trådstartare
Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu inte vill avboka sin träning ex.

Jag vill dessutom lära mig det, just för att inte bli beroende av andra.
Tyvärr har jag lite negativt tänk, blir automatiskt att man tänker "det här kommer inte gå". Vilket det naturligtvis inte gör då.

Jag var så glad när jag köpte min enhästars transport, (min första transport) körde 40 mil t o r för att köpa den. Tyckte att enhästars hade vissa fördelar mot 2-hästars. Jag har dessutom bara B-kort och får bara köra en häst åt gången. På många sätt är den jättebra. Den ligger stadigt bakom bilen, med hästen centrerad i mitten. Den har en stor spilta för hästen - ljus & rymlig. Den är inte bredare än min 740 så jag har koll på den på vägen och vid backning.
Problemet är bakbommen. Detta är av den sorten att jag måste ta av hela bommen vid lastning, går inte att ha den kvar i ena fästet då bommen inte går rakt ner mot marken. Bommen vore egentligen inte något problem om jag bara kunde lösa det med hästen. Ett annat problem är att transporten är så bred så han kan vända sig om i den. Jag är rädd att han kan fastna.

Han går med mig in i transporten, men går jag ut, går han ut. Än så länge är jag alltså beroende att någon annan kan sätta på bakbommen, medans jag står kvar hos honom.

Jag har försökt med en del tips jag läst här på Buke - jag har lett in honom, och smitit ut genom skötardörren med longerlina. Det har fungerat en gång, och det var när vi övade innan jag flyttade till nytt stall. Blev väldigt förvånad den gången att det gick så lätt, men då hade jag en mathink på golvet, och det vågar jag inte ha mer ifall han fastnar under frambommen.
Däremot fungerade det inte den dagen då vi skulle flytta, jag var stressad och det började mörkna, ville åka innan mörkret. Han backade ut flera ggr tills jag till slut fick hjälp med bakbommen.
Efter det har det varit kört - jag får inte honom till att stanna kvar!

Har läst vissa förslag som att skicka in honom, och att lära honom stå kvar, men hur gör man?

Det jag tänkte testa i helgen är om jag kan fästa mathinken lite längre fram, (ej på golvet) så att han inte kan ha ena bakhoven på rampen för att nå hinken. Och att jag då kanske hinner.

Jag fäster fast honom med dubbla transportband - en på varje sida på grimman - och jag har även de där ringarna (kommer ej ihåg namnet nu) fästa vid varje sida som ska öppna sig vid ev kastning.

Det jag inte provat hittills är att vira linan runt frambommen, lägger man bara den runt då, eller ska det snurras ett varv också.

Uppgiven Mussea
 
Jag lastar alltid själv och tränar således hästarna att lastas av bara mig.
Hade en enhästars tidigare med fronturlastning vilket är superbra för hästarna lär sig tänka framåt istället för att börja backa reflexmässigt när man går ur.
Nu har jag tvåhästars med fronturlastning och börjar alltid med att bara gå rätt igenom åt båda hållen, hästen ska följa mig, sedan börjar jag stanna till i "spiltan", ger beröm o godis.
Använder inga linor eller hjälpmedel mer än ett vanligt dressyrspö.
När det känns lugnt och kontrollerat sätter jag fast bommen fram o går in, ger godis/beröm, öppnar bommen o går ut framåt. Etc
Observera att beroende på häst kan ju det här ta några gånger. Hellre för små steg än för stora och få börja om.
Bind aldrig fast hästen innan bakbommen är på eller riskera att den fastnar av misstag med linan runt någonting, det skapar bara panik och du får jobba med att få bort det istället.

Jag tror du dels måste jobba med dig själv, börja tänk framåt, att det går, hästen ska ju lita på dig och det du "sänder ut", de känner att du tvivlar och även när du går ut och lämnar dem så känner de att du tänker "hur ska det här gå" och blir oroliga och backar då ut.
De är ju experter på att läsa av kroppsspråk och stämningar.
Dels måste du hästen att känna sig så avspänd därinne att den stannar kvar trots att du går ut. Lär den gärna ett kommando då den ska stå stilla.
Jag går in och går ut genom framlämmen eller skötardörren och runt och lägger upp bommen, det är nog enklast på en enhästars, med en tvåhästars kan man ju gå ut i andra spiltan med.

Lycka till!
 
Jag skickar på hästen, tycker det är smidigast. Tycker det är lättast att lära dom om det redan står en häst i transporten, då vill de gärna in. Sen lära in kommandot "stå" som betyder stå still var man än är. Annars kan man ju ta en longerlina från hästen, över frambommen och ut till dig så du kan ha hjälp av linan när du står bakom hästen och på så sätt få honom att gå in själv.
Varför kan du inte lasta även om bommen går utåt? Vi går då på snett från den fria sidan så bommen blir som ett stöd att guida hästen in.
 
Jag kanske var lite otydlig, om bommen är fast i ena fästet så går bommen in mot rampen. När han backar ut, backar han dessutom snett så han går in i bommen. Det hände så en gång, tur väl så skadade inte hästen sig, men bomfästet fick sig en rejäl knäck. De jag köpte transporten av var dock snälla och skickade mig ett nytt gratis. Angående longerlinan, tar man bara ett varv runt frambommen då och liksom "drar" in hästen då?
 
Jag lastar alltid själv och tränar således hästarna att lastas av bara mig.
Hade en enhästars tidigare med fronturlastning vilket är superbra för hästarna lär sig tänka framåt istället för att börja backa reflexmässigt när man går ur.
Nu har jag tvåhästars med fronturlastning och börjar alltid med att bara gå rätt igenom åt båda hållen, hästen ska följa mig, sedan börjar jag stanna till i "spiltan", ger beröm o godis.
Använder inga linor eller hjälpmedel mer än ett vanligt dressyrspö.
När det känns lugnt och kontrollerat sätter jag fast bommen fram o går in, ger godis/beröm, öppnar bommen o går ut framåt. Etc
Observera att beroende på häst kan ju det här ta några gånger. Hellre för små steg än för stora och få börja om.
Bind aldrig fast hästen innan bakbommen är på eller riskera att den fastnar av misstag med linan runt någonting, det skapar bara panik och du får jobba med att få bort det istället.

Jag tror du dels måste jobba med dig själv, börja tänk framåt, att det går, hästen ska ju lita på dig och det du "sänder ut", de känner att du tvivlar och även när du går ut och lämnar dem så känner de att du tänker "hur ska det här gå" och blir oroliga och backar då ut.
De är ju experter på att läsa av kroppsspråk och stämningar.
Dels måste du hästen att känna sig så avspänd därinne att den stannar kvar trots att du går ut. Lär den gärna ett kommando då den ska stå stilla.
Jag går in och går ut genom framlämmen eller skötardörren och runt och lägger upp bommen, det är nog enklast på en enhästars, med en tvåhästars kan man ju gå ut i andra spiltan med.

Lycka till!
Tack för svar!

Min har tyvärr inte fronturlastning. Jag stod och valde mellan denna enhästars, och en enkelaxlad 2-hästars med fronturlastning, då fronturlastning var något jag med ville ha.

Hade jag kunnat fästa fast honom först och sen sätta på bommen, hade det inte varit några problem. Det vågar jag dock inte, trots dubbla transportband & Equi-Ping ringarna *kom ihåg vad de hette nu*. Jag vågar inte riskera att han skadas om han skulle kasta sig ur utan bakbommen. Jag måste alltså försöka få honom att stanna kvar trots att jag går ut. Det kommer bli svårt, han är inte bekväm med transporter, har alltid varit sådan.

Du har rätt att jag måste ändra mitt tänk - men även det är svårt. Försöka låtsas att det här kommer gå bra, när jag inners inne vet att det kommer gå åt pipan.

Jag kan tex ha honom lös i stallet, ex uppbindningsplatsen. Säger ja "stanna", står han så gott som alltid kvar, medans jag går iväg och lämna utrustning, lägger in mat i hans box mm. Där har jag ett helt annat tänk, ett helt annat självförtroende. Smiter han iväg då säger jag "nej", leder tillbaks och "stanna". Denna situation är något jag kan försöka bygga vidare på när det gäller transporten, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga.

Nu på lördag ska jag iväg på träning, men det visar sig att de flesta i stallet är iväg nu på sportlovet. Jag kan alltså inte räkna med hjälp nu till helgen, och jag är redan nervös för hur detta ska gå.

Detta är något jag måste lära mig att klara av själv - jag varken kan eller vill vara beroende av andra på denna biten.
 
Så här står det förresten om dessa ringarna jag menar på en säljsida:

Equi-Ping är ett nytt säkert sätt att binda upp din häst!
Användarinstruktion:
Fäst Euip-Ping i metallringen i stallväggen, boxen, spolspiltan eller transporten. Fäst därefter grimskaftet i Equi-Ping.
Om din häst eller ponny får panik, kastar eller slänger sig när den är uppbunden, så öppnas Equi-Ping och du undviker att hästen skadar sig.
Equi-ping kan användas om och om igen.
Equi-Ping har fyra "taggar" som gör att du kan reglera hur mycket kraft som behövs för att den skall öppnas. Den är konstruerad för att användas med alla fyra taggarna stängda, men om du ex har en mindre ponny eller om du vill att mindre kraft skall tillämpas för att öppna den, så föreslår vi att du endast stänger tre taggar. Säkerhetsmekanismen är lätt att öppna och stänga.
Equi-Ping fick BETA 2011 års innovationspris som årets produkt.
Equi-Ping finns i flera härliga färger - Välj den som passar dig bäst!
Så glöm de gamla balsnörerna, använd Equi-Ping och minska risken för olyckor!
 
Har läst vissa förslag som att skicka in honom, och att lära honom stå kvar, men hur gör man?
Så gör jag/vi. (Strängt taget är det inte frågan om något längre stillastående, utan när hästen lugnt står still i transportem så stänger jag bakbommen helt enkelt.)
Vi har jobbat helt traditionellt med träningen. Skötardörren öppen, ren och ljus transport, ett upphängt hönät längst in. Jag och hästen bakom transporten, kombirampen öppen (step up). Långt grimskaft eller longerlina, men handen nära grimman. Negativ förstärkning - irriterande stimuli (carrot stick, spö, grimskaftände, och lätt(!) drag i grimman) tills man ser antydan till framåtbjudning, direkt eftergift och beröm då. Inte försöka dra in hästen med grimskaftet, utan bara använda det för att styra och för att hålla ett statiskt drag. Lugnt, fokuserat, målinriktat, ingen stress. Vad kan det ha tagit att "sätta" det... kanske 3 x 30 min för varje häst. Som regel kliver de in direkt nu, bara går rakt in.
 
Jag skickar alltid in hästarna, jag vill inte vara i transporten med hästen, det är ett riskmoment som är helt onödigt.

Hästen lär sig i andra sammanhang att bli inskickad (i boxen, spolspiltan, hagen etc). Jag skickar in hästen, låter grimskaftet ligga över halsen. När hästen är inne, stänger jag bommen, tar upp rampen.

Går fram, binder fast hästen. Åker.

Lastar ur gör jag tvärtom. Lossar fram. Går bak, öppnar rampen. Avvaktar om hästen stökar. Stökig häst - då åker rampen upp igen. Till hästen står snällt. Lossar bommen, hästen ska vänta på kommando innan den backar. Backar lugnt ut och på utvägen tar jag grimskaftet. Stänger bommen, tar upp rampen. Klart.

Detta får alla hästar lära sig direkt när jag hämtar dem, allt annat är omöjligt då jag kör själv i princip alltid.
 
Så gör jag/vi. (Strängt taget är det inte frågan om något längre stillastående, utan när hästen lugnt står still i transportem så stänger jag bakbommen helt enkelt.)
Vi har jobbat helt traditionellt med träningen. Skötardörren öppen, ren och ljus transport, ett upphängt hönät längst in. Jag och hästen bakom transporten, kombirampen öppen (step up). Långt grimskaft eller longerlina, men handen nära grimman. Negativ förstärkning - irriterande stimuli (carrot stick, spö, grimskaftände, och lätt(!) drag i grimman) tills man ser antydan till framåtbjudning, direkt eftergift och beröm då. Inte försöka dra in hästen med grimskaftet, utan bara använda det för att styra och för att hålla ett statiskt drag. Lugnt, fokuserat, målinriktat, ingen stress. Vad kan det ha tagit att "sätta" det... kanske 3 x 30 min för varje häst. Som regel kliver de in direkt nu, bara går rakt in.
Tack för svar!

Skötardörren har jag alltid öppen, liksom upphängt hönät och ljus & ren transport. Förstår jag rätt om du håller alltså handen nära grimman, och duttar på hästen med andra handen med typ spö vid stilla stående och slutar när den går framåt, och stannar där den ska? Men om hästen backar ut igen fort som attan? Typ då man ska försöka få på bommen?
 
Jag skickar alltid in hästarna, jag vill inte vara i transporten med hästen, det är ett riskmoment som är helt onödigt.

Hästen lär sig i andra sammanhang att bli inskickad (i boxen, spolspiltan, hagen etc). Jag skickar in hästen, låter grimskaftet ligga över halsen. När hästen är inne, stänger jag bommen, tar upp rampen.

Går fram, binder fast hästen. Åker.

Lastar ur gör jag tvärtom. Lossar fram. Går bak, öppnar rampen. Avvaktar om hästen stökar. Stökig häst - då åker rampen upp igen. Till hästen står snällt. Lossar bommen, hästen ska vänta på kommando innan den backar. Backar lugnt ut och på utvägen tar jag grimskaftet. Stänger bommen, tar upp rampen. Klart.

Detta får alla hästar lära sig direkt när jag hämtar dem, allt annat är omöjligt då jag kör själv i princip alltid.
Tack!

Så skulle jag med vilja kunna göra - det får bli mitt mål. Känns tyvärr avlägset just nu.
Även urlastningen är ju faktiskt ett problem då han kan ha rätt bråttom ut.
Just det här med bommen ser jag som ett stort riskmoment. Försöker att inte stå bakom hästen, då det kan bli väldigt farligt, men för att ens nå och kunna lyfta bort bommen måste jag stå på rampen snett bakom honom.
 
Jag har aldrig lastat hästar jag inte vet hur de funkar. I mina första släp var man tvungen att lägga på bommen medan man stod bakom hästen, men det gör jag ju när jag håller på med annat också. T ex borstar svansen. Lastningssituationen är inte konstigare för mig än någon annan gång jag hanterar hästen. Det finns fler riskmoment i det, men de är ju bara att acceptera, eliminera så gott det går och vara vaksam på.

En häst som står och tränger mot bommen släpper jag A L D R I G ut. Någonsin. Den ska inte komma ut och bli belönad för dåligt beteende om den uppför sig så. I något fall har jag stuckit en piasavakvast i häcken på en häst som tvunget skulle sitta på bommen så fort man stannat släpet. Det var väldigt effektivt och helt ofarligt. Ungefär samma konsekvens som ett elstaket - sticker du näsan i tråden får du en stöt. Sätter du dig på bommen sticks den. Den hästen var verkligen en av de bästa jag haft att lasta och hantera i transport sedan. Men vi hade problem med precis allt den första veckan. Bl a a blåslog han när det inte passade och han kände sig trängd. Det fick han lägga av med.

I slutet sprang han själv upp på släpet när det var öppet, vilket var lite trist när man var på väg ut i hagen och kompisen skulle iväg - vips hade hästen dragit iväg till släpet och lastat sig. Nå, ingen skada skedd...
 
Förstår jag rätt om du håller alltså handen nära grimman, och duttar på hästen med andra handen med typ spö vid stilla stående och slutar när den går framåt, och stannar där den ska?
Japp. Lagom irriterande bara, och stegrade intensitet tills jag får någon respons.
Men om hästen backar ut igen fort som attan? Typ då man ska försöka få på bommen?
I början stängde vi inte ens bommen, utan lät hästarna känna att transporten rent allmänt är att trevligt ställe att vara på. Så småningom är det inte så intressant längre att backa ut. När det då går väldigt lugnt och sansat så kan man fortsätta med negativ förstärkning om man märker att hästen verkar vilja backa.
Målet är ju att hästen står stilla i transporten och man stänger bommen, inte för att man är snabbare än hästen utan för att hästen vet att den inte skall backa ut. ;)
 
Ett bra sätt att träna (även för människan) är att VARJE DAG servera en måltid i släpet. Man går inte in och äter mat, man går in i transporten och äter mat. Fokus är att måltiden äts i transporten. Det brukar ta dramatiken ur lastträningen, för både människa och djur.
 
Jag har aldrig lastat hästar jag inte vet hur de funkar. I mina första släp var man tvungen att lägga på bommen medan man stod bakom hästen, men det gör jag ju när jag håller på med annat också. T ex borstar svansen. Lastningssituationen är inte konstigare för mig än någon annan gång jag hanterar hästen. Det finns fler riskmoment i det, men de är ju bara att acceptera, eliminera så gott det går och vara vaksam på.

En häst som står och tränger mot bommen släpper jag A L D R I G ut. Någonsin. Den ska inte komma ut och bli belönad för dåligt beteende om den uppför sig så. I något fall har jag stuckit en piasavakvast i häcken på en häst som tvunget skulle sitta på bommen så fort man stannat släpet. Det var väldigt effektivt och helt ofarligt. Ungefär samma konsekvens som ett elstaket - sticker du näsan i tråden får du en stöt. Sätter du dig på bommen sticks den. Den hästen var verkligen en av de bästa jag haft att lasta och hantera i transport sedan. Men vi hade problem med precis allt den första veckan. Bl a a blåslog han när det inte passade och han kände sig trängd. Det fick han lägga av med.

I slutet sprang han själv upp på släpet när det var öppet, vilket var lite trist när man var på väg ut i hagen och kompisen skulle iväg - vips hade hästen dragit iväg till släpet och lastat sig. Nå, ingen skada skedd...
Tack! Du fick mig att småle här :) Då finns det kanske hopp här med. Tipset med kvasten var ju bra, får använda den i så fall lite snällt.

I vanliga fall är jag inte rädd att gå eller stå bakom honom, då detta är en väldigt snäll häst. Även när jag står på hans blinda sida är det inga problem.

Däremot är jag osäker på transporten, när han har lite bråttom ut. Då vill jag inte stå bakom och riskera bli översprungen. Men jag förstår nu att jag gjort fel när jag lossat bommen trots han trampat runt. Samtidigt får jag vara lite snabb, för har jag lossat honom, så är han rätt snabb på att vända sig. En gång blev det så, att i stället för att backa ut, så gick han ut. Nu är han ju rätt smidig, så han kommer tydligen runt, vore ju en mardröm ifall han fastnade halvvägs :crazy:
 
Men om hästen väljer att vända innan jag är klar, får han ju självklart vända tillbaka. Sånt beteende får ALDRIG någonsin belönas med att hästen får sin vilja igenom. Det är ju som att bekräfta "gör du så här så får du som du vill". Vet du om att det är en risk måste du ju självklart ansvara för att täcka upp för detta scenario. Själv hade jag använt ett körspö och visat att det inte är OK att tänka runt. Vänder hästen på huvudet får den en dutt på näsan så den vänder sig rätt igen.

Riskerar du att bli översprungen om du står bakom har du ett problem som inte har med transporten att göra, och det gör alla hantering farlig. Det måste du lösa INNAN du börjar med transporten.

Kan nämna att jag lasttränat många hästar och även andras hästar. Det är aldrig transporten som är problemet. I 97 % av fallen handlar det om att hästen inte lyder. 2 % att hästen inte förstår och 1 % att hästen är rädd och inte har fått tillräckligt med tid att förstå att den inte kommer utsättas för något som är farligt.

Lyder hästen går den på. Det är inte konstigare än så. Går den inte på får du fråga dig varför den inte lyder.
 
2 av hästarna står jag utanför och så traskar dom på den tredje är lite mer hum korkad och ser helt frågande ut när jag står utanför och smackar så han behöver att jag tar linan runt bommen som vägvisare var jag vill att han ska gå när jag smackar.

Snurrar aldrig runt bommen då jag inte vill att linan råkat låsa sig om bommen om han kastar sig.
 
Det är ju en fin uppmuntran, så länge inte hästen nappar åt sig godsakerna och snabbt kastar sig ut igen. Det värsta man kan göra enligt mig är att ha något på golvet, som uppmuntrar till att tänka huvudet under bommen på vägen in. En transportkrubba i rätt höjd, då funkar det fint.

Och jag fodrar gärna efter att jag stängt, så det inte blir "kasta i dig - släng dig ut". Hästen ser också då väntan som något positivt.
 
Tack för svar!

Min har tyvärr inte fronturlastning. Jag stod och valde mellan denna enhästars, och en enkelaxlad 2-hästars med fronturlastning, då fronturlastning var något jag med ville ha.

Hade jag kunnat fästa fast honom först och sen sätta på bommen, hade det inte varit några problem. Det vågar jag dock inte, trots dubbla transportband & Equi-Ping ringarna *kom ihåg vad de hette nu*. Jag vågar inte riskera att han skadas om han skulle kasta sig ur utan bakbommen. Jag måste alltså försöka få honom att stanna kvar trots att jag går ut. Det kommer bli svårt, han är inte bekväm med transporter, har alltid varit sådan.

Du har rätt att jag måste ändra mitt tänk - men även det är svårt. Försöka låtsas att det här kommer gå bra, när jag inners inne vet att det kommer gå åt pipan.

Jag kan tex ha honom lös i stallet, ex uppbindningsplatsen. Säger ja "stanna", står han så gott som alltid kvar, medans jag går iväg och lämna utrustning, lägger in mat i hans box mm. Där har jag ett helt annat tänk, ett helt annat självförtroende. Smiter han iväg då säger jag "nej", leder tillbaks och "stanna". Denna situation är något jag kan försöka bygga vidare på när det gäller transporten, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga.

Nu på lördag ska jag iväg på träning, men det visar sig att de flesta i stallet är iväg nu på sportlovet. Jag kan alltså inte räkna med hjälp nu till helgen, och jag är redan nervös för hur detta ska gå.

Detta är något jag måste lära mig att klara av själv - jag varken kan eller vill vara beroende av andra på denna biten.
Såg ut som om du missförstod mig - aldrig sätta fast hästen innan bakbommen är stängd! Hästar får lätt panik om de upplever att de sitter fast och antingen ställer de sig och riskerar att slå huvudet i taket, eller så drar de tills något går sönder, inklusive dem själva i nacken./F
 
Kan du inte ta ner frambommen och sätta mathinken på golvet längst fram? Så att du kan gå ut genom skötardörren och stänga bakbommen?

testa annars att leda in och ge mat ur krubban. Backa ut och led in = mat igen. Led halvväg in och be hästen gå längre in själv och fortsätt tills hästen går in själv helt.

Jag tycker att det är säkrast att ha fram bommen nere vid lastning, speciellt om man skickar in och ger mat på golvet. Annars är risken för att hästen ska ta huvudet under bommen stor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 979
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 107
Senast: Thera
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 795
Senast: kryckan
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp