Ännu en lastningsfråga - tips om man behöver lasta själv (long novell)

Angående att lämna hästen i släpet,
Jag lämnar alltid min häst i släpet på tävlingsplats och innan träning t ex.
Är bara när man har stängt frontutlastnings luckan fram som hästen börjar bli irriterad om man inte åker iväg direkt. Men har man den öppen så står hon och hänger ut och glor på allt och alla med en hö tuss i munnen. Hur nöjd som helst.
Är det varmt så är luckan bak också öppen, och skötardörren om jag är där.
Vill inte ha hästen ute då hon blåser upp sig och och är allmänt gå på ig, så sadlar direkt och rider fram, sen kan man hoppa av och hästen är lugn och fin.

Hade aldrig orkat med en häst som inte kunnat stå själv, vill kunna gå till sekretariatet, gå på toa, gå banan, se tävlingen osv utan att behöva ha hästen i släptåg eller behöva stressa till transporten av rädsla att den är sönder sparkad när man kommer fram.
 
Jag går in och så har jag en hink med müsli och en Horselyx i fram.

Min ponny kör ner näsan där och sen är det bara att gå bak och stänga.

Den äldre har lärt sig att stå still när man säger så :p

Kan man skicka in är det synnerligen praktiskt.

Lasta ur när jag är själv gör jag helst framåt men bak går också, knäpp loss, vänta tills ponnyn är still, sen öppna och be att backa.

Lämna i släpet är inga problem, hon är still.

I lördags stod vi en timme på motorvägen vid en olycka och hon knaprade lugnt på sitt hönät.
 
Det kan hända mkt på 5 min. på en tävlingplats.

nej jag har nog ett annat säkerhetstänk o kanske en annan syn på hästen.
Du gör som du vill, men har man sett andras hästar som försökt o delvis lyckats ta sig ut via skötardörren så...

Ja det kan det men om jag har tränat min häst är sannolikheten större för att den ska ta det med ro. Mina hästar har ingen anledning att försöka ta sig ut genom skötardörren, den är för det första inte öppen och de är inte vana vid fronturlastning heller. De har en höpåse att sysselsätta sig med istället.

Jag har sett en hingst ta sig ur genom skötardörren på en tävling men det hindrar inte mig från att träna mina hästar så att de klarar av att stå i släpet.
 
Finns det verkligen folk som låter hästen stå med öppen skötardörr? Jag trodde det var en skröna...

De som står med dörren öppen brukar ägarna vara i närheten av. Den hingst som kom ut genom dörren hade dörren fastsatt på glänt men den lyckades ta sig ut ändå. Den är numer valack.
 
Tack för alla svar! Vi kom iväg på träningen, lastade själv, men visst har jag ett problem, eller rättare sagt flera, när det kommer till lastningen.

Det jag gjorde var att sätta upp en mathink, hängandes i luften via spännband fästa i fönsterrutorna. Hinken var då över främre bomhöjden. Bommen hade jag provisoriskt satt på fästet till själva bakluckan (lite svårt att förklara). På det sättet kan den vara fäst utan att den går in mot rampen utan utåt, och att jag då får tag på den lättare, i stället om den skulle legat lös på marken. Men med detta system blir bommen för kort, så för att ens kunna fästa den på andra väggen fick jag ta och fylla ut med en hake, som jag satte fast bommen i. Nåväl, då var bommen på provisoriskt, och medans han åt, kunde jag lättare flytta den till sin ordinarie plats. Tog ca 20 min, för visst backade han ut ett antal ggr. Jag följde aldrig med honom längst in, utan stod kvar längst ut på rampen, och duttade lite på honom med spöet som någon föreslog. När han gick framåt, slutade jag direkt. Dock, då han såg att jag sträckte mig efter bommen backade han ut.

När jag väl hade fått fast bommen, satte jag fast honom med grimskaften och sist tog jag upp luckan.

Jag kommer dock få öva mycket, flera ggr i veckan, eller rent av varje dag om detta ska gå bra. För jag har problem. Inte bara med att få in honom, utan allt. Innan jag hann köra iväg sparkade han mkt mot bakluckan. Under körningen känns det som han står still. Jag känner inget krängande eller hör något bankande.
När jag stannat bilen, samma visa - mycket bankande.

Jag ska skaffa en sprint till - har bara haft en på ena sidan bommen. Han lyckas få ner bommen på ena sidan.

Efter jag stannade bilen, öppnade jag bakluckan, och gick fram och knäppte loss honom. Medans jag ens hunnit bak, hade han lyckats ta sig ut själv, och backade ut i full sula. Han fick då motvilligt gå in i släpet igen, och sen backade vi ut. Det gick fortfarande för fort, så vi gjorde om det igen.

Mina mål nu - träna ofta.
Få dit en sprint till, trycker han då mot bommen, ta den där kvasten lite lätt i rumpan på honom.

Hade varit jättebra om jag lyckades få honom att stå lugnt & stilla så jag kan stänga bommen direkt, utan min tillfälliga lösning. Att vi ska kunna backa ut, lugnt och sansat steg för steg. Att han inte ska vara så orolig så det bankas och ha sig innan vi kommit ut.

Jag inser att jag har stora problem med lastningen
Jag tar gärna hjälp av proffs om inte detta lyckas.
 
@Mussea, jag förstår inte riktigt det här med bommen men om du använder en lång lina när du lastar i och ur tror jag att det kommer att hjälpa dig. När du lastar i kan du bromsa hästen när den vill bakåt och samma sak när du lastar ur så att den inte får så bråttom.

En rejäl longerlina kan fungera. Fäst den i grimman och lägg den runt frambommen i transporten och ut till din hand när du står på rampen (eller på sidan om om du vill). När du lastar ur sätter du fast den på samma sätt innan du går bak och öppnar rampen och bommen. När du fäller ned rampen kan du direkt ta tag i linan och bromsa eventuella försök att backa.

Du måste absolut ordna en sprint, att ta ner bommen under färd är en stor säkerhetsrisk.

Öva som jag skrivit tidigare på att öka hästens tålamod för att stå i släpet med korta stunder i taget. Ha inte bråttom att köra iväg när du lastat eller med att lasta ur när du kommit fram. När hästen är mer van vid att åka kommer den med all säkerhet att stå lugnare. Tänk även på din egen körstil.
 
Jag tror att du har samma släpmärke som jag....jag har en tvåhästars men fick med mig en långbom på köpet, ifall jag ville köra med väggen breddad bak, och då måste man ha den där långbommen som ska lyftas på o av. Jätteidiotisk konstruktion :mad: som bara funkar om man är två som lastar eller har en häst som lastar sig själv.

Dom få ggr jag använt min har jag gjort som flera har sagthär, haft lina från hästen runt frambommen o sen tagit med mig den när jag går mot rampen, för att hästen ska tro att hon sitter fast.

Använder ogärna min långbom av den anledningen (och jag tror eg. att Fröken Häst trivs med att känna väggens stöd) men skulle jag använda den ofta skulle jag absolut träna henne att gå in själv.
 
@Mussea, jag förstår inte riktigt det här med bommen men om du använder en lång lina när du lastar i och ur tror jag att det kommer att hjälpa dig. När du lastar i kan du bromsa hästen när den vill bakåt och samma sak när du lastar ur så att den inte får så bråttom.

En rejäl longerlina kan fungera. Fäst den i grimman och lägg den runt frambommen i transporten och ut till din hand när du står på rampen (eller på sidan om om du vill). När du lastar ur sätter du fast den på samma sätt innan du går bak och öppnar rampen och bommen. När du fäller ned rampen kan du direkt ta tag i linan och bromsa eventuella försök att backa.

Du måste absolut ordna en sprint, att ta ner bommen under färd är en stor säkerhetsrisk.

Öva som jag skrivit tidigare på att öka hästens tålamod för att stå i släpet med korta stunder i taget. Ha inte bråttom att köra iväg när du lastat eller med att lasta ur när du kommit fram. När hästen är mer van vid att åka kommer den med all säkerhet att stå lugnare. Tänk även på din egen körstil.

Ska man försöka bromsa en häst måste den vara hyfsat trygg och van att alltid ge efter för tryck, dvs söka sig fram om det så är att man drar framifrån.
De allra flesta idag har inte tränat sina hästar till att otvivelaktigt svara rätt för tryck.
Alltså riskerar de flesta bara att förvärra om de försöker bromsa.

TS:
Du måste se till att bommen ligger safe och hästen inte kan råka få upp den.
Förutom att du när du öppnar kan råka få en häst som slänger sig bak innan du ens öppnat lämmen klart så vill du alltid lossa fram före du öppnar lämmen bak.
Just av de skäl som du själv märkte nu.. Hästen gick ut innan du hann be den.

Så ordna sprint och sen har du lång lina ut genom skötardörren. När du öppnat lämmen går du fram och lossar uppbindningen den åker med. Du fäster linan och tar med dig den ut genom skötardörren. Du ser med den till att hästen håller huvudet riktat fram och alltså inte vänder. Men du försöker inte hålla den om den slänger sig. Det orkar du iaf inte. Har du otur är det en sån häst som reser sig om man försöker hålla emot. Då har du ännu fler problem..
När du väl öppnar bommen gör du det endast då hästen är lugn. Den får inte stå och hänga på bakbommen utan måste svara fram innan du öppnar.
Skiter det sig EFTER det och hästen slänger sig.. Låt den göra det utan att försöka bromsa. Då den stannar tar du bara in den igen och gör om.
Låter du bli att dra i den brukar de stanna snabbare än om de inte är tränade att svara korrekt för draget och man försöker dra. Då backar de bara fler steg och går upp i energi.
Till slut tröttnar de på att kasta sig. De inser att det inte behövs eller hjälper.
När man sen kan backa dem steg för steg och då också välja om man vill in eller ut hur som helst är de ok.

Öht så tycker jag att de som lever om i trailern öppnar man inte till förrän de är lugna. Börjar de igen stänger jag.
Med de som är riktigt befästa i det där kan man ta med sig en stol och fika och sitta så vid skötardörren och öppna och stänga beroende på om de är coola eller lever rövare. Man öppnar då de är bra och stänger vid bröt.

Jag tycker inte du har något att förlora på att direkt ta hjälp. Det spar en väldigt mycket energi.
Jag skriver inte det för att jag vill ha kunder. Jag har inte tid och ork på alldeles för länge. Men jag har sett nog för att veta att man inte behöva slösa energi på att noja och träna så här.
Det blir enklare för oss som ska lösa problemen ju mindre folk tränat - generellt. Det är lättare att bara lära in och inte behöva slipa bort en massa felbeteenden man hållit på och nöta in under många långa stunder av egen "träning".
Vet du inte var du ska söka: sök efter en problemlösare i dina trakter. Kanske vet någon vanlig ridtränare en vettig som har bra rykte.
 
@Cilva jag håller med @tuaphua att tipset generellt att slå en lina runt frambom om man har lastproblem man ber om hjälp om på sociala media, känns väldigt troligt att det går käpprätt ... Jag tycker annars du har helt rätt men inte i fråga om just att råda folk på sociala media tyvärr .... Men kanske jag är för negativt luttrad vad vet jag ?

Utöver det så lina ut via skötardörren är lite av ett problem det med på olika sätt .
 
Ska man försöka bromsa en häst måste den vara hyfsat trygg och van att alltid ge efter för tryck, dvs söka sig fram om det så är att man drar framifrån.
De allra flesta idag har inte tränat sina hästar till att otvivelaktigt svara rätt för tryck.
Alltså riskerar de flesta bara att förvärra om de försöker bromsa.

För mig är det en självklarhet att hästen ger efter för tryck, det är för mig en viktig grundsten. Jag tar för givet att alla tränar sina hästar så men nu när jag tänker efter så är avsaknaden av den träningen kanske en orsak till att så många har problem. Nästintill alla hästar i min bekantskapskrets är tränade att ge efter för tryck och är de inte tränade så beror det på att de är föl/unghästar eller på annat sätt outbildade.

@Cilva jag håller med @tuaphua att tipset generellt att slå en lina runt frambom om man har lastproblem man ber om hjälp om på sociala media, känns väldigt troligt att det går käpprätt ... Jag tycker annars du har helt rätt men inte i fråga om just att råda folk på sociala media tyvärr .... Men kanske jag är för negativt luttrad vad vet jag ?

Utöver det så lina ut via skötardörren är lite av ett problem det med på olika sätt .

Jag är inte helt säker på om du @mackan håller med mig eller @tuaphua men givetvis är det alltid vanskligt med råd över internet. Och kanske mitt råd med lina över bommen blir ytterligare tokigt om det är så att man inte tränat sin häst att ge efter för tryck. För mig är det dock så grundläggande att jag tar för givet att man tränat sin häst så och då är en lina runt bommen inget problem (i de flesta fall åtminstone).

Jag förutsätter alltid att de som skriver på forum är självständigt tänkande människor och att de sållar bland råden. Kanske TS i det här fallet förstår att min råd inte kommer att funka för att TS häst inte är tränad så som jag verkar förutsätta att den är. Jag vill helst inte dumförklara människor utan vill gärna tro att vi alla har en positiv attityd och vill det bästa för varandra.
 
Jag tror att du har samma släpmärke som jag....jag har en tvåhästars men fick med mig en långbom på köpet, ifall jag ville köra med väggen breddad bak, och då måste man ha den där långbommen som ska lyftas på o av. Jätteidiotisk konstruktion :mad: som bara funkar om man är två som lastar eller har en häst som lastar sig själv.

Dom få ggr jag använt min har jag gjort som flera har sagthär, haft lina från hästen runt frambommen o sen tagit med mig den när jag går mot rampen, för att hästen ska tro att hon sitter fast.

Använder ogärna min långbom av den anledningen (och jag tror eg. att Fröken Häst trivs med att känna väggens stöd) men skulle jag använda den ofta skulle jag absolut träna henne att gå in själv.
Ja just bakbommens konstruktion är väl den detaljen som jag inte är så glad för, nu blev det lite lättare med min lilla lösning, men fortfarande inte helt bra. Blir ju ett moment extra, att först sätta fast bommen provisoriskt och sen flytta den på plats, men är i alla fall lättare & går snabbare än att ta upp bommen från marken.
 
@Mussea, jag förstår inte riktigt det här med bommen men om du använder en lång lina när du lastar i och ur tror jag att det kommer att hjälpa dig. När du lastar i kan du bromsa hästen när den vill bakåt och samma sak när du lastar ur så att den inte får så bråttom.

En rejäl longerlina kan fungera. Fäst den i grimman och lägg den runt frambommen i transporten och ut till din hand när du står på rampen (eller på sidan om om du vill). När du lastar ur sätter du fast den på samma sätt innan du går bak och öppnar rampen och bommen. När du fäller ned rampen kan du direkt ta tag i linan och bromsa eventuella försök att backa.

Du måste absolut ordna en sprint, att ta ner bommen under färd är en stor säkerhetsrisk.

Öva som jag skrivit tidigare på att öka hästens tålamod för att stå i släpet med korta stunder i taget. Ha inte bråttom att köra iväg när du lastat eller med att lasta ur när du kommit fram. När hästen är mer van vid att åka kommer den med all säkerhet att stå lugnare. Tänk även på din egen körstil.
Förstår att du inte hänger med, jag är nog urdålig på att förklara :o. I kanten på släpet, där man låser själva bakluckan sen, fäste jag bommen. Då kan den hänga rakt ner mot marken, och man kan leda bommen åt olika håll. Det fattas dock ca 10 cm för att den ska nå andra kanten på släpet, så i det andra fästet fyllde jag ut med att sätta en stor hake, och sätter fast bommen där. Jag stod då inne i släpet, längst ut, när jag tog tag i bommen och satte fast den så. Sen lyfte jag ur den från konstruktionen och satte den på rätt plats. Blir ett moment extra, men då har jag i alla fall bommen tillgänglig än att den ligger på marken.

Flera har föreslagit som du sa angående linan runt frambommen. Det kan jag prova testa för att låta repet leda in. Är bara rädd att jag skulle trassla in mig/honom i den långa linan. Jag har idag ett rätt långt rep, ca 3 meter med kedja

Försöker alltid köra lugnt och försiktigt, men visst att det kommit ett gupp ibland. Vi har inte så långt till träningen, ca 10 minuters färd.

Tack för svar!
 
Förstår att du inte hänger med, jag är nog urdålig på att förklara :o. I kanten på släpet, där man låser själva bakluckan sen, fäste jag bommen. Då kan den hänga rakt ner mot marken, och man kan leda bommen åt olika håll. Det fattas dock ca 10 cm för att den ska nå andra kanten på släpet, så i det andra fästet fyllde jag ut med att sätta en stor hake, och sätter fast bommen där. Jag stod då inne i släpet, längst ut, när jag tog tag i bommen och satte fast den så. Sen lyfte jag ur den från konstruktionen och satte den på rätt plats. Blir ett moment extra, men då har jag i alla fall bommen tillgänglig än att den ligger på marken.

Flera har föreslagit som du sa angående linan runt frambommen. Det kan jag prova testa för att låta repet leda in. Är bara rädd att jag skulle trassla in mig/honom i den långa linan. Jag har idag ett rätt långt rep, ca 3 meter med kedja

Försöker alltid köra lugnt och försiktigt, men visst att det kommit ett gupp ibland. Vi har inte så långt till träningen, ca 10 minuters färd.

Tack för svar!

Om du har ett rejält relativt tungt rep så trasslar det inte. En longerlina är för det mesta för tunn och sladdrig för att fungera bra. Nu kanske jag är färgad av hur mina hästar är tränade men om hästen trampar på repet är det för det mesta ingen fara, rätta till och gör om bara.

Det där med bommen verkar jobbigt, går det att byta fästen? Eller så får du helt enkelt se det som gratis tålamodsträning för hästen när du fäster bommen :)
 
Ska man försöka bromsa en häst måste den vara hyfsat trygg och van att alltid ge efter för tryck, dvs söka sig fram om det så är att man drar framifrån.
De allra flesta idag har inte tränat sina hästar till att otvivelaktigt svara rätt för tryck.
Alltså riskerar de flesta bara att förvärra om de försöker bromsa.

TS:
Du måste se till att bommen ligger safe och hästen inte kan råka få upp den.
Förutom att du när du öppnar kan råka få en häst som slänger sig bak innan du ens öppnat lämmen klart så vill du alltid lossa fram före du öppnar lämmen bak.
Just av de skäl som du själv märkte nu.. Hästen gick ut innan du hann be den.

Så ordna sprint och sen har du lång lina ut genom skötardörren. När du öppnat lämmen går du fram och lossar uppbindningen den åker med. Du fäster linan och tar med dig den ut genom skötardörren. Du ser med den till att hästen håller huvudet riktat fram och alltså inte vänder. Men du försöker inte hålla den om den slänger sig. Det orkar du iaf inte. Har du otur är det en sån häst som reser sig om man försöker hålla emot. Då har du ännu fler problem..
När du väl öppnar bommen gör du det endast då hästen är lugn. Den får inte stå och hänga på bakbommen utan måste svara fram innan du öppnar.
Skiter det sig EFTER det och hästen slänger sig.. Låt den göra det utan att försöka bromsa. Då den stannar tar du bara in den igen och gör om.
Låter du bli att dra i den brukar de stanna snabbare än om de inte är tränade att svara korrekt för draget och man försöker dra. Då backar de bara fler steg och går upp i energi.
Till slut tröttnar de på att kasta sig. De inser att det inte behövs eller hjälper.
När man sen kan backa dem steg för steg och då också välja om man vill in eller ut hur som helst är de ok.

Öht så tycker jag att de som lever om i trailern öppnar man inte till förrän de är lugna. Börjar de igen stänger jag.
Med de som är riktigt befästa i det där kan man ta med sig en stol och fika och sitta så vid skötardörren och öppna och stänga beroende på om de är coola eller lever rövare. Man öppnar då de är bra och stänger vid bröt.

Jag tycker inte du har något att förlora på att direkt ta hjälp. Det spar en väldigt mycket energi.
Jag skriver inte det för att jag vill ha kunder. Jag har inte tid och ork på alldeles för länge. Men jag har sett nog för att veta att man inte behöva slösa energi på att noja och träna så här.
Det blir enklare för oss som ska lösa problemen ju mindre folk tränat - generellt. Det är lättare att bara lära in och inte behöva slipa bort en massa felbeteenden man hållit på och nöta in under många långa stunder av egen "träning".
Vet du inte var du ska söka: sök efter en problemlösare i dina trakter. Kanske vet någon vanlig ridtränare en vettig som har bra rykte.
Tack för svar & din utförliga förklaring!

När det gäller urlastning har jag gjort så som du beskrev; att först tagit ner luckan, därefter satt fast grimskaftet och lossat transportgrimskaften. När jag sedan går mot luckan, kastar han sig bakåt. Förhoppningsvis ska han inte kunna ta sig ut när jag har sprinten på andra sidan med, har bara haft på ena sidan och då slog han ner den andre. (var bara en sprint på ena sidan när jag köpte transporten) Då gick vi in igen och backade ut, och in igen.

Jag har fått bra tips här hur jag ska göra i detta läget - dels peta med en kvast lite lätt i rumpan om han trycker på bommen, dels ta upp luckan igen. Och vänta ut honom - jag får nog ta med fikakorgen... Men dock så är han rätt lugn så länge jag står kvar hos honom utanför skötardörren. Det är när jag går bakåt och han inte ser mig som han stökar.

Han backar dessutom ut snett - varje gång. Han backar mot höger och kliver av när det är en bit kvar av rampen. Hörde med tidigare ägare och han har tydligen alltid backat ut snett.

Jag testar lite till innan jag tar hjälp. Det finns en familj ett par mil från mig som är duktiga på det mesta som rör hantering och diverse problem. Men på något sett vill jag försöka lösa det själv :o, vet inte varför.

Jag har haft lite olika problem med denna hästen, som jag lyckats lösa till sist. Från början kunde jag inte leda honom ut från gården, han frös fast. Senare fick jag samma problem i skogen, han frös fast vid uteritter. Jag har skrivit en tråd för länge sedan om mina svårigheter att fatta vänster galopp, jag kunde inte få honom att galoppera i det varvet på en volt tex. Tidigare ägare hade inga problem, men med mig gick det inte. Det går idag trots jag var jättelessen flera ggr och var nära att ge upp. Så pass så min dåvarande tränare inte vill träna oss mer pga min negativa inställning. Har jag honom lös i ridhuset så följer han mig. Nu kan jag kan ha honom lös på uppbindningsplatsen eller ha öppet i boxen utan att han går iväg. Försöker han gå säger jag stanna, och då stannar han. (inte i transporten dock!). Nu ska jag bara lära honom "kom" med för han står kvar när jag ropar. Det är kanske pga allt detta som jag kämpat med innan som gör så jag gärna vill försöka lösa det själv, med bra tips & råd från mer erfarna på Buke.
 
Att han backar snett måste du styra upp utifrån, bästa är att ge hästen stöd på den sidan den vill gå av. Jag lägger handen på hästen, och sedan ser jag till att ta huvudet på hästen åt det hållet rumpan vill gå, så svänger rumpan automatiskt över.
 
@Mussea jag tänker mer att du kanske behöver träna basics om det är så att hästen inte tolererar att du behöver plocka upp och fästa bommen utan backar ut . Det kan ju bli jättefel om den kommer under bommen/kan bryta bomfäste pga ngn egen lösning du gjort osv ?

Vänj hästen vid att gå in när du /ngn annan står därbak i första hand om du ska börja träna . Det är en grund att de tolererar det och inte backar för att ngn går ut ur trailern därframme .
 
Tack! Du fick mig att småle här :) Då finns det kanske hopp här med. Tipset med kvasten var ju bra, får använda den i så fall lite snällt.

I vanliga fall är jag inte rädd att gå eller stå bakom honom, då detta är en väldigt snäll häst. Även när jag står på hans blinda sida är det inga problem.

Däremot är jag osäker på transporten, när han har lite bråttom ut. Då vill jag inte stå bakom och riskera bli översprungen. Men jag förstår nu att jag gjort fel när jag lossat bommen trots han trampat runt. Samtidigt får jag vara lite snabb, för har jag lossat honom, så är han rätt snabb på att vända sig. En gång blev det så, att i stället för att backa ut, så gick han ut. Nu är han ju rätt smidig, så han kommer tydligen runt, vore ju en mardröm ifall han fastnade halvvägs :crazy:

Min häst som bara var van att åka lastbil innan hon kom till mig hade lite tendens till att vilja vända sig om när hon skulle ut - problematiskt när man är själv. Jag satte fast henne i en longerlina efter att ha knäppt loss henne, som jag sen tog med mig utanför transporten och höll i så att hon inte kunde vända huvudet bakåt tills jag hade öppnat och hon kunde backa ut - då är det bara att släppa efter på linan så backar hon ut med den hängandes efter sig :)
 
Tack för svar & din utförliga förklaring!

När det gäller urlastning har jag gjort så som du beskrev; att först tagit ner luckan, därefter satt fast grimskaftet och lossat transportgrimskaften. När jag sedan går mot luckan, kastar han sig bakåt. Förhoppningsvis ska han inte kunna ta sig ut när jag har sprinten på andra sidan med, har bara haft på ena sidan och då slog han ner den andre. (var bara en sprint på ena sidan när jag köpte transporten) Då gick vi in igen och backade ut, och in igen.

Jag har fått bra tips här hur jag ska göra i detta läget - dels peta med en kvast lite lätt i rumpan om han trycker på bommen, dels ta upp luckan igen. Och vänta ut honom - jag får nog ta med fikakorgen... Men dock så är han rätt lugn så länge jag står kvar hos honom utanför skötardörren. Det är när jag går bakåt och han inte ser mig som han stökar.

Han backar dessutom ut snett - varje gång. Han backar mot höger och kliver av när det är en bit kvar av rampen. Hörde med tidigare ägare och han har tydligen alltid backat ut snett.

Jag testar lite till innan jag tar hjälp. Det finns en familj ett par mil från mig som är duktiga på det mesta som rör hantering och diverse problem. Men på något sett vill jag försöka lösa det själv :o, vet inte varför.

Jag har haft lite olika problem med denna hästen, som jag lyckats lösa till sist. Från början kunde jag inte leda honom ut från gården, han frös fast. Senare fick jag samma problem i skogen, han frös fast vid uteritter. Jag har skrivit en tråd för länge sedan om mina svårigheter att fatta vänster galopp, jag kunde inte få honom att galoppera i det varvet på en volt tex. Tidigare ägare hade inga problem, men med mig gick det inte. Det går idag trots jag var jättelessen flera ggr och var nära att ge upp. Så pass så min dåvarande tränare inte vill träna oss mer pga min negativa inställning. Har jag honom lös i ridhuset så följer han mig. Nu kan jag kan ha honom lös på uppbindningsplatsen eller ha öppet i boxen utan att han går iväg. Försöker han gå säger jag stanna, och då stannar han. (inte i transporten dock!). Nu ska jag bara lära honom "kom" med för han står kvar när jag ropar. Det är kanske pga allt detta som jag kämpat med innan som gör så jag gärna vill försöka lösa det själv, med bra tips & råd från mer erfarna på Buke.

Prata med honom när du går runt så han vet var du är och vad du gör.
 
Jag lastar alltid själv.. måste för jag är alltid själv i stallet.

Vi går in samtidigt och hon till vänster och jag till höger om väggen.. stannar upp och ger henne godis och går bak och sätter dit bakbommen.
Där får hon stå en stund och sedan åker rampen upp samma sak när vi ska av.. rampen ner och bommen får sitta kvar.. hon ska inte lära sig att kasta sig bak så fort rampen kommer ner.

Givetvis har vi tränat i många många timmar... målet är att jag ska kasta grimskaftet runt halsen och hon ska gå in själv... de ska vi träna på i sommar så målet är att senast till Hösten skall detta gå...=)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 073
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 169
Senast: Thera
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 837
Senast: kryckan
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 283
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp