Ännu en lastningsfråga - tips om man behöver lasta själv (long novell)

Då är ju risken överhängande att hästen tycker skötardörren är en alternativ avstigning. Nej, lasta under de omständigheterna som normalt föreligger. Börja inte mecka med en massa grejor som sedan ska ändras.

Att börja backa halvvägs är ju att lära hästen att det är vad du vill. Jag vill inte alls hålla på att dansa. Jag vill att hästen går in, ställer sig och står still. Lyder mig, helt enkelt.

Träna inte in något ni inte vill hästen ska göra, det är bara en gigantisk omväg.
 
Då är ju risken överhängande att hästen tycker skötardörren är en alternativ avstigning. Nej, lasta under de omständigheterna som normalt föreligger. Börja inte mecka med en massa grejor som sedan ska ändras.

Att börja backa halvvägs är ju att lära hästen att det är vad du vill. Jag vill inte alls hålla på att dansa. Jag vill att hästen går in, ställer sig och står still. Lyder mig, helt enkelt.

Träna inte in något ni inte vill hästen ska göra, det är bara en gigantisk omväg.
Fast jag stannar halvväg in och låter hästen gå de sista 2 stegen. Jag stannar inte hästen halvväg. Vill hästen inte fortsätta ensam så får man ju gå med. Menar inte att man ska dansa fram och tillbaka, utan vid lastning dagligen låta hästen gå sista biten själv tills den går hela vägen in.

Och jag tänker mig att man går ut genom skötardörren och stänger till den lite för att minska risken att hästen ser den som utgång ;).
Självklart så får man anpassa efter häst och situation.
Min häst har motsatt problem, vill inte gå in om man går före.
 
Vill jag kunna sända in hästen, så tränar jag på det. Inte på något annat. Och det har hittills aldrig varit ett problem, att träna in lastningen.
 
Aldrig uppmuntra /inbjuda hästen att ha huvudet under frambommen :(

TS tror inte du har så stora problem det mesta är ju dig själv och att du missat lite ang grunder i lastningen för backar hästen ut för att bakbommen kommer på sent osv så brister det i grunden ang det .
 
Fast jag stannar halvväg in och låter hästen gå de sista 2 stegen. Jag stannar inte hästen halvväg. Vill hästen inte fortsätta ensam så får man ju gå med. Menar inte att man ska dansa fram och tillbaka, utan vid lastning dagligen låta hästen gå sista biten själv tills den går hela vägen in.

Och jag tänker mig att man går ut genom skötardörren och stänger till den lite för att minska risken att hästen ser den som utgång ;).
Självklart så får man anpassa efter häst och situation.
Min häst har motsatt problem, vill inte gå in om man går före.

Fast jag ser inte det som att "din häst har motsatt problem". För hade ett proffs ägt den hästen hade den förmodligen inte haft det problemet.
Alltså har DU och din häst det problemet, kanske framför allt du.

Att låta skötardörren vara öppen ens på glänt med bommarna nere tycker jag låter som att be om trubbel.
Jag hade aldrig i livet rekommenderat folk att göra det.
Det kan bli väldiga problem om en häst lär sig gå fram så pass att den går ut genom skötardörren.

Jag är faktiskt just av det skälet emot att folk förespråkar fronturlastning för att lära hästar lastas med orden "de lär sig gå fram så bra".
De lär sig också gå ur trailern fram. Dvs förbi bommarna..
Har man en häst som är cool i lastning och som inte är lagd åt att hoppa saker och man kör lugnt är det inga prob med fronturlastning.
Tyvärr är det väldigt många som inte har hästar som är trygga i trailern. Och fler än man tror och framför allt de själva tror kör för fort, för ryckigt etc..
Så att rekommendera dem lära hästar gå så pass långt fram i trailern att de kan gå ur den innan de är helcoola är för mig, och många andra som jobbar med sånt här, vansinne.
Innan fronturlastningarna kom till gemene man hade man inte lika många bomhoppare.
Man hade heller inte samma lastningsproblem innan man slutade med spilta(sen må man tycka vad man vill om att ha hästar så). Då kunde hästar stå uppbundna, vara i trånga utrymmen etc..

Ursäkta om jag rantar lite. Men det blir så mycket onödigt trubbel för folk när vem som helst ger råd i sånt här och folk tar råd hur som helst.
Lastjobb är bland de absolut tråkigaste problemlösningarna att göra. Bland annat för att de är så likadana och skapade av människor och ofta så jäkla onödigt skapade sas.
 
Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu inte vill avboka sin träning ex.

Jag vill dessutom lära mig det, just för att inte bli beroende av andra.
Tyvärr har jag lite negativt tänk, blir automatiskt att man tänker "det här kommer inte gå". Vilket det naturligtvis inte gör då.

Jag var så glad när jag köpte min enhästars transport, (min första transport) körde 40 mil t o r för att köpa den. Tyckte att enhästars hade vissa fördelar mot 2-hästars. Jag har dessutom bara B-kort och får bara köra en häst åt gången. På många sätt är den jättebra. Den ligger stadigt bakom bilen, med hästen centrerad i mitten. Den har en stor spilta för hästen - ljus & rymlig. Den är inte bredare än min 740 så jag har koll på den på vägen och vid backning.
Problemet är bakbommen. Detta är av den sorten att jag måste ta av hela bommen vid lastning, går inte att ha den kvar i ena fästet då bommen inte går rakt ner mot marken. Bommen vore egentligen inte något problem om jag bara kunde lösa det med hästen. Ett annat problem är att transporten är så bred så han kan vända sig om i den. Jag är rädd att han kan fastna.

Han går med mig in i transporten, men går jag ut, går han ut. Än så länge är jag alltså beroende att någon annan kan sätta på bakbommen, medans jag står kvar hos honom.

Jag har försökt med en del tips jag läst här på Buke - jag har lett in honom, och smitit ut genom skötardörren med longerlina. Det har fungerat en gång, och det var när vi övade innan jag flyttade till nytt stall. Blev väldigt förvånad den gången att det gick så lätt, men då hade jag en mathink på golvet, och det vågar jag inte ha mer ifall han fastnar under frambommen.
Däremot fungerade det inte den dagen då vi skulle flytta, jag var stressad och det började mörkna, ville åka innan mörkret. Han backade ut flera ggr tills jag till slut fick hjälp med bakbommen.
Efter det har det varit kört - jag får inte honom till att stanna kvar!

Har läst vissa förslag som att skicka in honom, och att lära honom stå kvar, men hur gör man?

Det jag tänkte testa i helgen är om jag kan fästa mathinken lite längre fram, (ej på golvet) så att han inte kan ha ena bakhoven på rampen för att nå hinken. Och att jag då kanske hinner.

Jag fäster fast honom med dubbla transportband - en på varje sida på grimman - och jag har även de där ringarna (kommer ej ihåg namnet nu) fästa vid varje sida som ska öppna sig vid ev kastning.

Det jag inte provat hittills är att vira linan runt frambommen, lägger man bara den runt då, eller ska det snurras ett varv också.

Uppgiven Mussea

Jag vill ju att hästen ska vilja stå kvar i trailern även utan bom och utan diverse prylar, mat, kompisar. Då slipper man det där lotteriet det blir om man bygger sitt system på att ev få in den om alla de sakerna ovan klaffar.
Är någon inte snabb nog med bommen och systemet bygger på det kan du få stå där i timmar..

Alltså tränar jag dem i att bli trygga i trailern oavsett om jag är fram, bredvid, bakom etc. Och oavsett om det låter och jag slamrar med bommar eller annat.
Innan hästen själv bara står kvar där stänger jag inte.
Precis som jag inte öppnar om den lever rövare. Men det brukar de sällan göra om man väntar med att stänga tills de är redo.

Jag vill alltså kunna åka ensam, oberoende av vad jag har för prylar till hands och om jag så har brutit halva kroppens ben och då måste fippla som en imbecill med bommen etc..

Jag orkar inte åka om det ska vara beroende på en massa yttre faktorer om jag ska kunna lasta normalt eller hålla på i timmar.

Det finns lastningssystem. Det finns folk som arbetar med att lära ut såna system och på plats kan avgöra var/vad som skiter sig för ekipaget i fråga och ge dem verktyg att lösa det hela.
För mig hade det varit väl investerade pengar om jag inte visste att hästen gick att bara leda eller skicka in och jag ensam kunde åka.
Jag förstår liksom inte varför man vill ta lektioner i ridning eller körning etc men tycker att det är att föredra att fippla själv på hemmaplanen utan att nå direkta resultat med såna här problem, som kan bli farliga om det vill sig illa.
Det kan ju vara så enkelt att det går på en lektion och man loosar några hundralappar på sin höjd.
Men både häst och man själv tjänar ju tid och ångest.
 
Fast jag ser inte det som att "din häst har motsatt problem". För hade ett proffs ägt den hästen hade den förmodligen inte haft det problemet.
Alltså har DU och din häst det problemet, kanske framför allt du.

Att låta skötardörren vara öppen ens på glänt med bommarna nere tycker jag låter som att be om trubbel.
Jag hade aldrig i livet rekommenderat folk att göra det.
Det kan bli väldiga problem om en häst lär sig gå fram så pass att den går ut genom skötardörren.

Jag är faktiskt just av det skälet emot att folk förespråkar fronturlastning för att lära hästar lastas med orden "de lär sig gå fram så bra".
De lär sig också gå ur trailern fram. Dvs förbi bommarna..
Har man en häst som är cool i lastning och som inte är lagd åt att hoppa saker och man kör lugnt är det inga prob med fronturlastning.
Tyvärr är det väldigt många som inte har hästar som är trygga i trailern. Och fler än man tror och framför allt de själva tror kör för fort, för ryckigt etc..
Så att rekommendera dem lära hästar gå så pass långt fram i trailern att de kan gå ur den innan de är helcoola är för mig, och många andra som jobbar med sånt här, vansinne.
Innan fronturlastningarna kom till gemene man hade man inte lika många bomhoppare.
Man hade heller inte samma lastningsproblem innan man slutade med spilta(sen må man tycka vad man vill om att ha hästar så). Då kunde hästar stå uppbundna, vara i trånga utrymmen etc..

Ursäkta om jag rantar lite. Men det blir så mycket onödigt trubbel för folk när vem som helst ger råd i sånt här och folk tar råd hur som helst.
Lastjobb är bland de absolut tråkigaste problemlösningarna att göra. Bland annat för att de är så likadana och skapade av människor och ofta så jäkla onödigt skapade sas.
Bomhoppare och svårlastade hästar har man haft i alla tider.

Om det finns fler nu så beror det snarare på att gemene man inte har lika mycket hästvana när de skall lasta som man hade förr. Inte fronturlastning och avsaknad av spiltor.
 
Iom att det nu är bråttom så skulle jag Hänga upp hink med ordinarie måltiden, fästa en lina o ha med bakom rumpan, gå ut i fram o gå runt o fästa bommen. Det låter jobbigt att du måste ta bort bakbommen helt.

Jag skulle nog försöka ta med ngn denna gång o sen träna på att skicka in.
Bind lågt i främre väggen så har hästen rörelsefrihet, men ska inte kunna backa så den kan få huvudet under bommen.
När du backar ut den så kan du styra med hjälp av huvudet. Ska rumpan åt vä. Sätt huvudet åt hö. Då blir det rakt
 
Jag tänker att hästen måste både kunna gå in och backa ut igen, så när jag "övar" då tar jag det stegvis. En hov på rampen, backa tillbaks, två hovar på rampen, backa tillbaks.. osv...sen lika från rampen och in i transporten. Gör man så här från början så är min erfarenhet att hästen bli mer och mer benägen att vilja gå in, man får nästa "hindra" dom lite så att dom inte förhastar sig och går hela vägen på en gång. Så öva på "villigheten" genom att gå upp och backa tillbaks, gå upp och backa tillbaks, snart upptäcker du att hästen vill fortsäta längre in, då är den mogen att ta nästa steg och komma lite längre in/upp.

Träna över längre tid. Flera veckor och sätt upp delmål, låt inte hästen gå in hela vägen alls första veckan. Öva korta stunder (max 10-20 min per gång), varje dag eller tom flera gånger per dag. För inlärning och befästning är det viktigt med upprepning och kontinuitet. Tar man en paus för många dagar, för tidigt, får man börja om. Det är iof ingen katastrof, bara man är medveten om att det kanske inte blivit befäst det man övat på dittills.

Avsluta aldrig ett träninstillfälle när hästen är stressad, se alltid till att avsluta när den är avslappnad och känns lugn. Det får lov att ta så långt tid det tar tills hästen känns lugn helt enkelt och man kanske får lov att gå tillbaks till att bara stå och titta in i transporten, kanske tom neranför rampen så långt som 10 m bort, för att hitta lugnet, det är där man ska avsluta då. Se det aldrig som ett nederlag eller bakslag att du får backa tillbaks i processen, ofta resulterar det i större framsteg nästa gång. Avslutar man så så går det defentivit mycket bättre nästa dag. Se det långsiktigt, framsteg och bakslag kommer och går, men i det stora hela går det framåt och det är det som är det viktiga. Hästen har ingen aning om vad ditt mål är, han nöjer sig med det lilla, bara det känns bra.

Jag har haft hästar som varit så osäkra med transporten så att bara se transporten med rampen nere, skapar spänning, då är det där man får börja. Steg 1, stå och titta på transprten och slappna av. Kanske på sin höjd gå fram och nosa på rampen, sen backa tillbaks till "comfozone", som kanske är 10-20 meter bort.

Problemet med bommen fram och hästar som tenderar att "titta" under, lägg en matta/filt/hästtäcke över bommen, så försvinner det problemet. Vill du mata inne i transporten, skaffa en foderkrubba som man "hänger" över bommen, eller sätt fast något på väggen framtill. Det är bara fantasin och uppfinnarförmågan som sätter gränser :). Mat inne i transporten använder jag också ibland.

Angående bommen bak, stäng aldrig bommen om hästen inte är mogen att stanna kvar själv. När jag kommit så långt att hästen själv står kvar i transporten, då börjar jag "greja" med bommen, först bara rör jag på den och har den att låta, vill hästen gå ut då så får den det och så går vi bara in direkt igen och börjar om, när hästen står kvar fast jag grejar och det låter/rasslar/gnisslar/bonkar om bommen (och mellanväggen) så börjar jag låta hästen "känna av" bommen mot rumpan utan att fästa den, har man en för lång bom, ta något annat kortare "rör" som låter och bonkar, det handlar mest om att vänja hästen vid känslan av bommen (något) mot rumpan, jag bruka testa om känslan av bommen (något) räcker för att hästen ska stanna kvar/gå fram igen om den backar, men håller aldrig emot, vill den verkligen gå ut igen så får den det, men vi går direkt tillbaks in igen och börja om. När jag genom att hålla bommen mot rumpan kan få hästen att stanna kvar, gå tillbaks framåt om den börjat backa, då först sätter jag fast bommen på riktigt.

Som alltid, det gäller att lägga en bra grund, den tid man lägger på det har man tusenfalt igen senare.
 
Jag åker 99% av gångerna helt själv. Därför måste lastningen fungera med den premissen. Det har det gjort i många år så när jag för lite mer än ett år sedan köpte en häst som sedan fölben var van vid att det alltid var två människor med vid lastning blev det lite jobbigt. Framförallt kom jag inte riktigt ihåg hur jag lärt de andra att kliva på släpet utan mig först :confused: De två-tre första gångerna hade jag någon med och sedan blev det för jobbigt att rodda med det så jag tog tag i saken istället.

Mitt långa rep är min bästa vän i den här situationen. Jag lägger det runt frambommen så att jag lätt kan visa hästen åt vilket håll den ska gå samt bromsa om det är så att den börjar tänka bakåt. En häst som inte är väldigt van vid att bli skickad genom grindar och sådant är det också bra att ha repet till, då går det att styra den när den går framåt på ett enkelt sätt. Samtidigt kan man snabbt belöna den när den tänker framåt genom att ge efter med repet. När den gått in kan man också enkelt bromsa den om det behövs för att kunna stänga. Man kan göra på samma vis när man ska lasta ur för att ha en extra säkerhet (kan vara bra på bortaplan) när man öppnar. Gör man så här är hästen aldrig lös.

Den mest rutinerade av mina hästar lastar jag i och ur på det sätt som faller sig enklast. Den skickar jag in med grimskaftet över halsen, stänger bommen, går fram, sätter fast den och stänger rampen. Då behöver jag inte öppna skötardörren alls (bra på vintern när den ändå fryser). Ska två hästar lastas skickar jag in dem en i taget, stänger bommarna och rampen och går sedan och sätter fast dem fram. När jag ska lasta ur brukar jag öppna rampen och bommen och sedan gå fram och ta lös hästen (med den vana när skötardörren krånglar eller om jag är lat). Annars tar jag lös hästen först, lägger grimskaftet över halsen och går sedan och öppnar bak. Smackar och/eller drar den i svansen när jag tycker att den ska komma ut. Den ovana lastar jag med det långa repet, stänger bommen, slänger repet över ryggen på hästen, stänger rampen och går sedan fram för att sätta fast hästen och ta bort det långa repet. När den ska ut knäpper jag först lös den, sätter fast grimskaftet och lägger det över halsen, går ut och öppnar rampen, tänker en stund på vädret, öppnar bommen och drar den i svansen som tecken på att det är dags att komma ut.

Det är a och o att aldrig ha bråttom vid lastning. Jag ser ibland människor som blir jättenervösa av lastning och då är det inte så konstigt om hästen också blir det. Mitt bästa tips är att åka mycket så att det blir vardag. Periodvis åker jag tre-fyra gånger i veckan, ibland med en och samma häst, så det är inte längre någon stor sak för mig (som det kunde vara förr).
 
En bra grej som är viktigt att träna på när man jämt åker själv är att hästen ska kunna stå fint i släpet när man parkerat. Det ser jag en hel del som inte kan utan det är jättebråttom att lasta ur när man kommit fram eller att köra iväg direkt när man lastat. Min nya kunde inte detta i början när jag köpt den så jag tränade så smått på det här hemma när jag skulle iväg för att träna någon annanstans än hemma. Jag lastade och gick sedan på toa (eller annat valfritt ärende) innan jag åkte. Samma när jag kom fram dit jag skulle, jag gick först in och kollade läget i stallet (eller pratade en liten stund med eventuella andra människor på plats). Jag kör inte iväg och lastar inte heller ur förrän hästen står still som regel. Undantag är om situationen kräver det (en parkeringsvakt på en tävling säger åt mig att åka eller liknande).

Det är väldigt opraktiskt med hästar som inte kan stå ordentligt i släpet när man parkerat. Jag tycker att det är trevligt att stanna och äta eller gå på toa under en längre resa :) Jag vet inte om det är ovanligt för jag har flera gånger fått kommentarer liknande -och här sitter du och fikar när hästen står i släpet! Eller -har du bara släpet och ingen häst med dig? Detta när jag ridit klart och lastat min häst för att sedan fika eller bara stå och prata en stund. Hästen får sitt fika i släpet så den går det ingen nöd på :D
 
Jag lämnar Aldrig hästen i släpet på tävlingsplatsen obevakad. Jag tar oxå ut den direkt. Sen kan den lastas mellan klasserna sen den tittat o rastats av.

Om grann hästarna i släpen brevid börjar gå bärsärkagång vill jag ha en mkt van häst
 
Jag lämnar Aldrig hästen i släpet på tävlingsplatsen obevakad. Jag tar oxå ut den direkt. Sen kan den lastas mellan klasserna sen den tittat o rastats av.

Om grann hästarna i släpen brevid börjar gå bärsärkagång vill jag ha en mkt van häst

Då har du alltså alltid en medhjälpare med dig? Eller brukar sekretariatet vara på parkeringen på de tävlingar du åker till? Själv föredrar jag att lära hästen att stå fint i släpet oavsett vad som händer runt omkring. Jag har bra fönster i mitt släp så hästarna ser vad som händer utanför vilket jag tror ökar chansen för att de ska lära sig din konsten snabbt.
 
Sommartid har jag hellre en lånad sjukhage alt gör en.
Jag kan be ngn se till eller hålla i.
Jag bryter dessutom mot tävlingsreglerna o tar ut innan jag går till sekretariatet iom att jag vet att min häst har schyssta papper samt är frisk.

Jag hade en gång min märr i släpet på asfaltparkerinh i6 h. I hetta. Hon drack o åt inte o jag tog ut henne 2-3 ggr o duschade av henne. Efter det gör jag inte om det- lämnar så länge i släp.
 
Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu inte vill avboka sin träning ex.

Jag vill dessutom lära mig det, just för att inte bli beroende av andra.
Tyvärr har jag lite negativt tänk, blir automatiskt att man tänker "det här kommer inte gå". Vilket det naturligtvis inte gör då.

Jag var så glad när jag köpte min enhästars transport, (min första transport) körde 40 mil t o r för att köpa den. Tyckte att enhästars hade vissa fördelar mot 2-hästars. Jag har dessutom bara B-kort och får bara köra en häst åt gången. På många sätt är den jättebra. Den ligger stadigt bakom bilen, med hästen centrerad i mitten. Den har en stor spilta för hästen - ljus & rymlig. Den är inte bredare än min 740 så jag har koll på den på vägen och vid backning.
Problemet är bakbommen. Detta är av den sorten att jag måste ta av hela bommen vid lastning, går inte att ha den kvar i ena fästet då bommen inte går rakt ner mot marken. Bommen vore egentligen inte något problem om jag bara kunde lösa det med hästen. Ett annat problem är att transporten är så bred så han kan vända sig om i den. Jag är rädd att han kan fastna.

Han går med mig in i transporten, men går jag ut, går han ut. Än så länge är jag alltså beroende att någon annan kan sätta på bakbommen, medans jag står kvar hos honom.

Jag har försökt med en del tips jag läst här på Buke - jag har lett in honom, och smitit ut genom skötardörren med longerlina. Det har fungerat en gång, och det var när vi övade innan jag flyttade till nytt stall. Blev väldigt förvånad den gången att det gick så lätt, men då hade jag en mathink på golvet, och det vågar jag inte ha mer ifall han fastnar under frambommen.
Däremot fungerade det inte den dagen då vi skulle flytta, jag var stressad och det började mörkna, ville åka innan mörkret. Han backade ut flera ggr tills jag till slut fick hjälp med bakbommen.
Efter det har det varit kört - jag får inte honom till att stanna kvar!

Har läst vissa förslag som att skicka in honom, och att lära honom stå kvar, men hur gör man?


Det jag tänkte testa i helgen är om jag kan fästa mathinken lite längre fram, (ej på golvet) så att han inte kan ha ena bakhoven på rampen för att nå hinken. Och att jag då kanske hinner.

Jag fäster fast honom med dubbla transportband - en på varje sida på grimman - och jag har även de där ringarna (kommer ej ihåg namnet nu) fästa vid varje sida som ska öppna sig vid ev kastning.

Det jag inte provat hittills är att vira linan runt frambommen, lägger man bara den runt då, eller ska det snurras ett varv också.

Uppgiven Mussea

Jag har inte läst alla svar så antagligen har någon redan gett detta tips. Men jag tänker att du säger att hästen går när du går, i princip. Kan du inte träna honom att stå kvar på kommando på andra ställen? T ex i paddocken, ridhuset, gårdplanen? Vi fick lära vår unghäst olika röstkommando för stanna, stanna kvar, går framåt, gå framåt utan mig eller bakåt. Hon gjorde ju som föl gör med sin mamma, nämligen "hänger i baken" hela tiden och så fort man själv gick runt henne följde hon efter, lydig och väluppfostrad som hon var av sin mamma.:D Det där med att gå framåt utan mig var svårt. Tänker då att skicka in dem först i transporten och själv stå kvar utanför för att kunna stänga. Men också att gå bakåt på kommande när man lastar ut. Han ska stå där tills du säger till att han ska backa.
Det är en sak jag tycker är fantastisk med att min häst blivit lärd av förra ägaren eftersom jag också nästan alltid är ensam att lasta. Man går med henne in, ut genom "människordörren" och sedan står hon där, även utan bom, till man säger "back". Man kan sopa skit och annat utan att hon rör sig. :love:
 
Jag hade bara tränat o tränat tills hästen är helt lugn med att gå in sant lugnt står och väntar på kommando att komma ut.

Man får börja skicka på hästen så långt den accepterar, berömma(pausa), backa. Skicka på igen, be om ett steg mer, berömma(pausa) och backa. Så håller man på så tills hästen helt obrydd går hela vägen in. Det kanske inte funkar första dagen men ger man det tid och tålamod så kommer det.

Nu bara jag filosoferar lite, har själv ingen enhästars... Men om transporten är tillräckligt bred för hästen att vända sig om, varför kan man då inte helt enkelt vända hästen själv och lasta ut framåtgående bakåt? Man öppnar luckan, knäpper loss hästen, lägger grimskaftet över nacken och går bak till bommen, tar emot hästen och öppnar bommen? Så gör man ju om man har ett stort flerahästarssläp? De vänds ju i transporten och leds ut bakåt.

Jag åker oftast själv, har lärt mina hästar gå på själva och det hemska urlastningsmomentet slipper jag då jag köpte med fronturlastning. Jag köpte med det kravet för att jag visste jag ville klara mig själv utan att vara orolig. Jag är väldigt glad för det!
 
Sommartid har jag hellre en lånad sjukhage alt gör en.
Jag kan be ngn se till eller hålla i.
Jag bryter dessutom mot tävlingsreglerna o tar ut innan jag går till sekretariatet iom att jag vet att min häst har schyssta papper samt är frisk.

Jag hade en gång min märr i släpet på asfaltparkerinh i6 h. I hetta. Hon drack o åt inte o jag tog ut henne 2-3 ggr o duschade av henne. Efter det gör jag inte om det- lämnar så länge i släp.

Ser du till att ha klart med hage redan innan du åker till tävlingen? Det låter vådligt att göra en en egen hage eller har du elaggregat med dig? Måste var stora parkeringar på de tävlingar du åker på för att det ska få plats.

Jag har inte heller för vana att lämna mina hästar i 6 timmar på en stekhet parkering. Däremot kan det hända att de får åka lika lång tid men då fungerar ventilationen i släpet lite annorlunda så det brukar inte vara något problem.

En häst blir aldrig rutinerad om den inte får träna. Att stå i släpet den korta stund när man går till sekretariatet är alldeles utmärkt att börja med. Eller att själv ta pisspaus innan man åker hemifrån/direkt när man kommer hem (innan man lastar ur).
 
Det kan hända mkt på 5 min. på en tävlingplats.

nej jag har nog ett annat säkerhetstänk o kanske en annan syn på hästen.
Du gör som du vill, men har man sett andras hästar som försökt o delvis lyckats ta sig ut via skötardörren så...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 058
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 166
Senast: Thera
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 836
Senast: kryckan
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 283
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp