Ännu en lastningsfråga - tips om man behöver lasta själv (long novell)

En hästkunnig människa borde vara med och utforma lagar och regler för djurtransporter.
Jag är övertygad om att hästkunniga människor varit inblandade i utformningen av de föreskrifter som finns.
Jag menar lastsäkring enligt lagens mening är ju spännband så att lasten ej kan röra på sig och att lasten ligger jämt fördelat över axlarna, inte för tungt åt ena sidan, eller för långt fram/bak. En häst i ett släp uppfyller ju inga av dom kriterierna alls, den står på ena sidan, den har massan högt upp och den är inte "fastsurrad", ens om den är uppbunden. Bommar fram kan lösas på annat sätt, tex inbyggd sadelkammare (foderkrubba). Det jag menar är att det "säkraste" är en väl förberedd häst, förståndig bilkörning och hänsynsfulla trafikanter i övrigt, oavsett uppbinding och bommar.
Det ena varken behöver eller bör utesluta det andra, som jag ser det.
Lastsäkring ifråga om djur handlar om vad som är rimliga åtgärder. Nej, vi kan inte surra hästen med spännband men vi kan använda förstängning, och det är vad vi gör med bommar och mellanvägg. Vi begränsar den rörelseenergi och den tyngdpunktsförändring som lasten/hästen kan få relativt transporten. (Vid en hård inbromsning eller krock framifrån ser jag iofs hellre att hästen/hästarna möter frambommen än skär upp sig på en sadelkammare av glasfiber eller plast.)
 
Jag är övertygad om att hästkunniga människor varit inblandade i utformningen av de föreskrifter som finns.

Det ena varken behöver eller bör utesluta det andra, som jag ser det.
Lastsäkring ifråga om djur handlar om vad som är rimliga åtgärder. Nej, vi kan inte surra hästen med spännband men vi kan använda förstängning, och det är vad vi gör med bommar och mellanvägg. Vi begränsar den rörelseenergi och den tyngdpunktsförändring som lasten/hästen kan få relativt transporten. (Vid en hård inbromsning eller krock framifrån ser jag iofs hellre att hästen/hästarna möter frambommen än skär upp sig på en sadelkammare av glasfiber eller plast.)
När transporten är i rörelse står dom flesta hästar still, nödvändigt för att hålla balansen. Så jag tror inte man egentligen behöver ha dom så inramade för den sakens skull, dessutom är det ju helt fritt att åka utan mellanvägg helt. Fastbindning handlar nog mer om att hästen inte ska kunna skada sig själv, tex försöka vända, än trafiksäker lastsäkring, eftersom det ju inte är särskilt lastsäkrat alls att ha hästen bunden, dvs hästen sitter inte fast i den bemärkelsen.

Sen behöver inte en sadelkammar vara av just glasfiber eller plast, man kan använda vilka material som helst och bommen kan sitta kvar, på insidan. Då kan hästen i alla fall inte fastna, hängandes med frambenen på ena sidan och rumpan på den andra. Möjligen klättra upp, men då slår den huvet i taket om det inte är fasligt högt i tak eller liten häst. Men tror inte det är lika inbjudande att ens försöka.
 
Sen behöver inte en sadelkammar vara av just glasfiber eller plast, man kan använda vilka material som helst och bommen kan sitta kvar, på insidan. Då kan hästen i alla fall inte fastna, hängandes med frambenen på ena sidan och rumpan på den andra. Möjligen klättra upp, men då slår den huvet i taket om det inte är fasligt högt i tak eller liten häst. Men tror inte det är lika inbjudande att ens försöka.

Det känns som du inte vet vad du pratar om. OM du haft en häst i släpet som vänt sig under färd, hade du absolut kunnat skriva under på att hästen är lastsäkrad genom att sitta fast fram. Och SJÄLVKLART ska den sitta fast så den inte kommer loss.

Bommen ska ALDRIG ersättas med sadelkammare eller liknande, eftersom hästen måste kunna ta ner huvudet och balansera sig. Det är det sätt de balanserar sig. Det är bara ren okunskap att man köper en transport som inte har tillräckligt med utrymme mellan bom och framvägg/sadelkammare.
 
Det känns som du inte vet vad du pratar om. OM du haft en häst i släpet som vänt sig under färd, hade du absolut kunnat skriva under på att hästen är lastsäkrad genom att sitta fast fram. Och SJÄLVKLART ska den sitta fast så den inte kommer loss.

Bommen ska ALDRIG ersättas med sadelkammare eller liknande, eftersom hästen måste kunna ta ner huvudet och balansera sig. Det är det sätt de balanserar sig. Det är bara ren okunskap att man köper en transport som inte har tillräckligt med utrymme mellan bom och framvägg/sadelkammare.
Lastsäkring som i att lasten ska vara surrad, alltså inte kunna röra sig och flytta tungdpunkten. Stämmer ju inte med en uppbunden häst som åker brett tex, eller utan mellanvägg. En häst som däremot åker med mellanvägg och bommar fram och bak, kan ju inte vända eller flytta runt, varför skulle den behöva vara uppbunden då? Förbättrar ju inte lastsäkringen ett skvatt. Dom flesta har ju dessutom grimmor och uppbindingsanordningar som går sönder vid kraftiga ryck/slit. Så sitter fast i den bemärkelsen det är det nog inte många hästar som gör. Det är det jag menar med att det skulle vara en hästkunnig människa som var med och utformade reglerna så att dom stämmer med verkligheten.

Att hästen skulle behöva sänka huvudet mer än en inbyggd sadelkammare/foderkrubba medger har jag aldrig hört talas om. Jag har kamera i min transport och har då aldrig sett det fenomenet nån gång. Visserligen kör jag försiktigt, men det händer att jag måste bromsa kraftigt tex. Nu har jag ingen inbyggd sadelkammare/foderkrubba i min transport, men väl ett hösegel, och aldrig har dom då visat någon tendens till att behöva få ner huvudet mer än det seglet medger i alla fall. Det sitter nog tom högre än en inbyggd sadelkammare.
 
Då har du uppenbarligen inte varit på de många föreläsningar om säker hantering av hästar i transport. Ungefär det första som tas upp är just att det är viktigt att binda lågt, eftersom hästens balanserar sig med huvud och hals. Vilket stämmer, då vi har kamera i transporten och ser just detta. Googla gärna häst balans huvud hals så får du upp mycket intressant information, inte minst om vikten av detta faktum vid ridning.

SJÄLVKLART kan ju hästen inte få ner huvudet om det är ett segel ivägen?! Inte är de väl så dumma att de står och stångar seglet. Ö h t är ju foder under transporten en gigantisk risk (transportsjuka).

Jag skulle aldrig i livet sätta fast hästen med annat än att den sitter fast till jag släpper den. Vet hästar som gått över mellanvägg under färd, det blir inga vackra skador av ett sådant äventyr (fastnade med frambenet som knäcktes rätt av som en tändsticka).

Det finns många sätt att göra fel, det är bättre att nöja sig med att andra gjort dem, hellre än göra dem själv.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Då har du uppenbarligen inte varit på de många föreläsningar om säker hantering av hästar i transport. Ungefär det första som tas upp är just att det är viktigt att binda lågt, eftersom hästens balanserar sig med huvud och hals. Vilket stämmer, då vi har kamera i transporten och ser just detta. Googla gärna häst balans huvud hals så får du upp mycket intressant information, inte minst om vikten av detta faktum vid ridning.

SJÄLVKLART kan ju hästen inte få ner huvudet om det är ett segel ivägen?! Inte är de väl så dumma att de står och stångar seglet. Ö h t är ju foder under transporten en gigantisk risk (transportsjuka).

Jag skulle aldrig i livet sätta fast hästen med annat än att den sitter fast till jag släpper den. Vet hästar som gått över mellanvägg under färd, det blir inga vackra skador av ett sådant äventyr (fastnade med frambenet som knäcktes rätt av som en tändsticka).

Det finns många sätt att göra fel, det är bättre att nöja sig med att andra gjort dem, hellre än göra dem själv.
Jo det kan du vara säker på att dom gör, min "gamla" är en hejare på att stånga höseglet så höt ryker där inne. Åker jag kortare sträckor bryr jag mig oftast inte om att sätta upp höseglet, just för att slippa allt hö runt om i vagnen, inte sänker han huvudet särskilt mycket då heller inte. Nu åker dom i en komfortabel transport, med hög komfort vad gäller väghållning, specialfjädrar både på transporten och bilen, men som sagt det händer att jag måste bromsa till ibland, tom gira lite, speciellt på dom kortare sträckorna och speciellt nu under källossningen när det plötsligt dyker upp stora hål i vägen som inte fanns där förra gången, och inte har jag sett någon tendens att sänka huvudet inte, vare sig med eller utan hösegel. Snarare att dom rycker till, spänner sig och höjer upp huvudet då.

Dom flest jag känner åker med hö och hösegel, aldrig hört talas om någon som råkat ut för denna transportsjuka. Tror det handlar främst om hästar som kommit från veterinär och/eller tandläkare, som fått lugnande, men dom ska ju inte ha hö alls på x antal timmar, oavsett transport eller ej. Eller mycket stressad häst, kanske på grund av transporten. Annars kan jag bara tänka mig vrålhungrig häst då, men det är aldrig mina och inte är dom stressade i transporten heller, inte ens första turen, som går i snigelfart, är dom särskilt stressade.

Alla dom olyckor som folk pratar om, hästar som far över bommar och mellanväggar, har jag svårt att assosiera till, har hänt mig en gång att en häst hoppat över bommen, inte min häst heller, men jag var där. Den hängde där helt lugnt tills vi öppnade fronturlastningen, då gled den bara lugnt ut. Den satt fast enligt konstens alla regler, utan hösegel eller annat i vägen och bilen stod stilla. Inte hjälpte det, grimman gick sönder så inte satt den fast heller om vi nu ska fundera på lastsäkring. Vill den ut tillräckligt mycket så kämpar den tills kommer loss. Då är det nästan farligare att sitta fast.

Väl förberedda hästar tenderar att inte skaffa sig såna problem, det är nog den säkraste lastsäkringen i sånt fall. Det är trots allt levande varelser med stark flyktinstinkt, många kilon med tyngdpunkten högt upp (jobbigt att hålla balansen), och så stänger vi in dom i en mörk "grotta" som dessutom rör på sig, svänger och gungar. Självklart ska dom inte bindas upp så att dom inte kan använda sitt huvudet för balansen, för en del hästar som åker smalt och har bommar fram och bak, kanske det är bästa att inte binda alls, mer fri än så kan man ju inte bli.

Hästen behöver känna sig väl till mods med transporten och körningen (själva åkandet) innan den börjar åka runt i trafiken. Öva sig på att hålla balansen och följa med i svängarna och inbromsningarna, succesivt. Mina unghästar kör jag runt med först hemma på gårdsplan, sakta sakta sakta i gångfart max, svänger och bromsar försiktig för at dom ska få känna på det under kontrollerade former först, sen på småvägar, sakta sakta men lite fortare, sen ut på större vägar, fortfarande relativt lugn körning. Så håller jag på någon vecka eller två, varje dag tar vi en tur som blir längre och mer verklig vad gäller fart och svängar allteftersom, gärna med sällskap av äldre häst som visar hur lugnt och ofarligt det är.

Såna hästar känner inget desperat behov av att komma ut. Skulle olyckan vara framme och dom får panik så hjälper ingen uppbindning i världen ändå.

Kanske ska man lägga fram förslag på något slags "säkerhetsbälte" för häst, en sele eller nåt, som man fäster i transportens bärande delar. Då kanske hästen blir mer lastsäkrad, om transporten håller sen vill säga.
 
Kanske ska man lägga fram förslag på något slags "säkerhetsbälte" för häst, en sele eller nåt, som man fäster i transportens bärande delar. Då kanske hästen blir mer lastsäkrad, om transporten håller sen vill säga.
Såg du vad jag skrev om förstängning? (Lastsäkring är inte synonymt med surrning.)
 
Såg du vad jag skrev om förstängning? (Lastsäkring är inte synonymt med surrning.)
Nej precis, det är ju det jag säger också. Att rama in en häst är ju inte tvunget, eller hur? Du kan ju åka utan mellanvägg och bakbommar, helt lagligt. Att hästen sitter fast i ett grimskaft då är ju inte detsamma som förstängning eller lastsäkring, hästen kan ju flytta sig hur som helst i transporten, framåt, bakåt, åt sidan, på sniskan, osv...om du inte surrar den så tight så den inte kan rör huvet alls då förstås, men rumpan det kan den flytta ändå, det är ändå rätt mycket vikt bara i den som flyttar tyngdpunkten och påverkar körengenskaperna. Och om hela hästen flyttar sig i sidled dessutom, ja då är det ganska mycket mer vikt som flyttar tyngdpunkten. Lastsäkring och förstängning handlar om att lasten inte ska röra sig alls. Det kan det aldrig bli frågan om när det gäller djurtransporter.
 
Såna hästar känner inget desperat behov av att komma ut. Skulle olyckan vara framme och dom får panik så hjälper ingen uppbindning i världen ändå.

Självklart håller bra uppbindning. Sjävlklart. Annars är det ju inte tillräckligt. Om jag vill sätta fast en häst, sätter jag fast den så den sitter fast till jag släpper den. Annars låter jag bli. Det är inget spel för gallerierna. Det är ett säkerhetsarrangemang.

En ardennergrimma och ett vettigt grimskaft (inget av det skitet som säljs i butik). Ordentlig uppbidning och hästen sitter fast. Av säkerhetsskäl ska lasten aldrig någonsin flytta sig på ett sätt som föraren av fordonet inte kan kontrollera. Givetvis.

Det räcker inte att pladdra på om hur det fungerar med de egna djuren. Antingen har man säkerhetstänkande, eller inte.
 
Självklart håller bra uppbindning. Sjävlklart. Annars är det ju inte tillräckligt. Om jag vill sätta fast en häst, sätter jag fast den så den sitter fast till jag släpper den. Annars låter jag bli. Det är inget spel för gallerierna. Det är ett säkerhetsarrangemang.

En ardennergrimma och ett vettigt grimskaft (inget av det skitet som säljs i butik). Ordentlig uppbidning och hästen sitter fast. Av säkerhetsskäl ska lasten aldrig någonsin flytta sig på ett sätt som föraren av fordonet inte kan kontrollera. Givetvis.

Det räcker inte att pladdra på om hur det fungerar med de egna djuren. Antingen har man säkerhetstänkande, eller inte.
Jag skulle aldrig binda upp en häst i ett material som inte aldrig går sönder. Jag lägger hellre ner mycket tid på att vänja dom vid att stå uppbundna, i olika miljöer och situationer, så att dom inte känner behov av att slita sig. I sådan träning kan jag binda dom extra högt tex, så att dom inte kan få någon kraft till att skada sig själva eller ha sönder material.

Däremot skulle jag aldrig använda såna där säkerhetssnören, eller vad dom kallas, som går sönder för minsta lilla tryck, om jag binder upp en häst så är det ju för att jag vill att den ska "sitta fast". Men ändå, det är en levande varelse med stark flyktinstinkt som kan ta över och då sliter dom tills dom själva går sönder om det är vad som krävs för att komma loss. Det är ett säkerhetstänk i sig. I synnerhet inne i en transport. Ju mer kraft hästen behöver för att ta sig loss, desto större kraft släpps sedan lös när den väl kommer loss. Det kan man också tänka på om man använder extra starka material, att det bör göras i miljöer där hästen inte kan göra sig illa när den vansinniga kraften släpps lös och något brister, kanske tom transporten bångnar av sådan kraft.
 
Men snälla du. Man sätter väl inte en häst uppbunden enbart i huvudet så den kan slita sönder sig? Nej, en vettig transport bågnar inte av en sådan kraft. Lika lite som en häst kan slita sönder sig rätt uppbunden i bra grejor. På rätt sätt.

Skadar sig hästen gör man fel. Och som du konstaterar: ingen träning i världen kan hejda ett flyktdjur med panik. Rätt grejor använda på rätt sätt räddar då hästens liv. Och medtrafikanters liv. Och materiella värden.
 
Men snälla du. Man sätter väl inte en häst uppbunden enbart i huvudet så den kan slita sönder sig? Nej, en vettig transport bågnar inte av en sådan kraft. Lika lite som en häst kan slita sönder sig rätt uppbunden i bra grejor. På rätt sätt.

Skadar sig hästen gör man fel. Och som du konstaterar: ingen träning i världen kan hejda ett flyktdjur med panik. Rätt grejor använda på rätt sätt räddar då hästens liv. Och medtrafikanters liv. Och materiella värden.
Vad menar du med rätt sätt då?

Inne i transporten tex, skulle du ju behöva binda den högt för att det ska bli "säkert", eller ja den får inte samma kraft då. Men det ska man ju inte enligt dig då den får dålig balans iom att den inte kan sänka huvudet, iof kan man ju ha extra långt grimskaft då, men då är ju risken att den fastnar med ett ben istället, om den får för sig att skrapa/bonka med frambenen tex. Det finns säkerhetsrisker i allt.

Inga "rätta" grejor i världen kan ersätta en väl förebered häst som faktiskt inte ens kommer att försöka ta sig loss, som står still och lugnt tuggar på en hötapp hela resan. Om olyckan skulle vara framme och mina hästar får panik, för det tror jag att även dom skulle få om vi tex hamnade i ett dike, då är jag glad om grimman/grimskaftet går sönder så dom kommer loss.
 
Du binder lågt. Hästen får ingen kraft. och utrymmet är stängt vilket gör att det inte går att komma någonstans (bakåt) och därmed slita sönder nacken.

En häst i panik kommer alltid att försöka ta sig loss. Och de hästar jag sett skada sig dödligt/allvarligt har varit de som varit "jättesäkra", för där har ägaren slarvat med säkerheten. T ex inte satt fast hästen i transporten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 979
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 107
Senast: Thera
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 795
Senast: kryckan
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp