Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

R

RedFling

Efter att ha läst en MASSA trådar här om permanetbädd med torv så finns det forfarande obesvarade frågor hos mig.

1.Ska man göra så här: Kalka. Lägga in massa torv (3-4 balar). Vattna? Stampa till allt. Låta hästen stå på det. Bara mocka ut bajset. Fylla på vid behov. (vad är vid behov?) Blir det kladdigt i det här stadiet? Ha tålamod?

2. Kan alla hästar stå på bädd? Min kissar normalmycket på mitten och bajsar vid en kant. Är det lätt hänt att de gräver upp?

3. Det står att det är dyrt med torv. Vi köper löst, betalar 100 kr kubiken. Det kan ju inte bli dyrt i längden? Om man har bädd.

Tacksam för svar. Ska försöka fixa till en bädd i helgen.:crazy:
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Jag skulle använda stalosan istället för kalk. Det funkar toppenbra med torv; tar bort lukt och bakterier osv ur kisset. :)

Resten kan jag tyvärr inte svara på, men har funderat på detsamma.
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

ang kostnaden.
det måste ju ändå bli billigare att ha bädd än om man mockar ur allt? alltså mockar man alltid ur allt kiss så hänger det ju med massa mer torv än om man lämnar det.
fast du kanske menade att det blir dyrare än annat?
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Efter att ha läst en MASSA trådar här om permanetbädd med torv så finns det forfarande obesvarade frågor hos mig.

1.Ska man göra så här: Kalka. Lägga in massa torv (3-4 balar). Vattna? Stampa till allt. Låta hästen stå på det. Bara mocka ut bajset. Fylla på vid behov. (vad är vid behov?) Blir det kladdigt i det här stadiet? Ha tålamod?

2. Kan alla hästar stå på bädd? Min kissar normalmycket på mitten och bajsar vid en kant. Är det lätt hänt att de gräver upp?

3. Det står att det är dyrt med torv. Vi köper löst, betalar 100 kr kubiken. Det kan ju inte bli dyrt i längden? Om man har bädd.

Tacksam för svar. Ska försöka fixa till en bädd i helgen.:crazy:

1. Vi vattnade aldrig i mitt stall. Där fick hästarna trampa ner det själva och dagen därpå tar man bort det plaskblöta kisset och bajset, jämnar till och så fortsätter man så. Hästen trampar till en bädd själv. Fylla på vid behov = man märker när hästen har för lite att ligga på. När det är packat så ska det vara ca 15cm --> tjockt med torv. Såhär var det iaf i vårt stall. Jag tyckte aldrig att det blev kladdigt, för vi vattnade aldrig och det plaskblöta kisset mockar man ju ut.

2. De flesta hästar kan stå på bädd. Det svåra är att få till det till en bädd. En del hästar skrapar ju upp det innan det packas, så då är det ju svårt ;) Det låter som att din kan stå på bädd. Mocka bara ut det blöta kisset i mitten och dra dit lite ny torv. Det är viktigt att du ser till att allt är jämt när du har mockat färdigt, så hästen inte står i en "backe" när torven har packats ihop ordentligt.

3. Det blir absolut inte dyrt när man har bädd. Bädden byter man bara ut 1-2 gånger per år, så det går inte åt så jättemycket torv. Om du nu inte mockar bort en massa.

Lycka till med bäddandet!:bump:
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Jag gör så här åt en häst som kan gräva lite:

Kalk, en påse.
1 bal torv, vattna så det plaskar när man går. Gå runt och packa ihop det, vatten ska inte rinna men nära på...
Vänta till dagen efter.
1 bal torv till, vattna men inte fullt så mycket. Gå runt och packa ihop...
Vänta till dagen efter.
1 bal till, inget vatten utan gå runt och packa. Detta är det torra mot hästen.

Blandade faktiskt ihop kalk och första torvbalen och det vart väldigt bra.

:D

Blir det en blöt "vulkan" där han kissat tar jag ner det och lägger över. Om hästen inte kissar över hela bädden är det lätt att det blir lite för torrt. Då skrapar jag av allt löst och vattnar och stampar en omgån till. Lägger sedan över det lösa på nytt så det blir torrt till hästen.
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Våra bäddar funkar kanon och vi gör så här:

1. Kalk eller stalosan i botten. Rikligare där jag vet att hästen kissar.

2. In med rejält med torv som trampas till. Är den väldigt torr vattnar jag lite med vattenkanna, men det brukar binda sig bra. Trampa, trampa, trampa. Sen lite löst ovanpå.

3. Använd boxen = ställ in hästen. Mockar ut bajset, jämnar till kisset, men försöker att inte "riva" upp de fastare delarna. Ev lite stalosan ovanpå om det är superblött. Ren torv ovanpå.

Allteftersom sätter sig torven, och du kan ha en fast "kaka" i botten och lite löst ovanpå. Jag tar bort kiss i det lösa, men det blir som att mocka i kattsand - klumpar! Superlätt :)
Inte bär man ut mycket heller, vilket gör att gödselstacken inte växer så fort.

100,-/ kubiken är ju för löstorv, men det låter helt ok. Hur billigt det blir beror på hur mycket ni mockar ut och hur länge bäddarna får ligga. Vi tar ut våra i samband med stallstädning varje sommar.

Tänk på att spån börjar bli bristvara, och har gått upp rejält i pris senare år. Jag tycker också att hästarna får finare hovar av att stå på torv. :)

PS Jag hade också "tusen frågor" och tyckte det var krångligt i början, nu efter några år förstår jag inte varför jag envisades med tunga växelbäddar så länge ... Det är långt enklare än man kan tänka sig, och väldigt arbetsbesparande 364 dagar per år (stallstädning undantagen)!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Tack så mycket för alla svar! Det känns lite klarare nu..:)
Känner mig dessutom ännu mera övertygad om att det kommer att bli bättre nu. Hade tidigare växelbädd av spån och det gick ju, men som sagt nu ska det bli nya tag.
Tack igen.:bow:
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Glömde säga; men googlar du ("sidor i sverige") på Stalosan så kan du tanka ner ett produktblad som pdf i översta länken, det är en väldigt bra produkt.

Köps enkelt på GG, men ta 25 kilo för det är långt billigare kilopris än 8 kilos burkarna. Tar bort enormt mycket lukt och är bra mot flugor på varmare årstider.
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

*KL*

Ska man kalka när man har torv? Pratade med en torvåterförsäljare på ELMIA häst2007 om detta med torv o denna sa att man absolut inte ska använda kalk ihop med torv för det tog bort nått vad det nu var.
Har aldrig använt torv själv så det är därför jag undrar
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

knapplån

har någon haft en packad bädd med torv och spån som löst över? Funkar det?
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Jag har precis börjat ha bädd hos mina, tänkte prova. Har varken använt kalk eller Stalosan.
Körde bara in 3 balar torv i varje box. Plockar bara bort bajset och blött kiss och trampar sen över torr torv. Peppar peppar det funkar än så länge rätt bra. Tilläggas bör att den stora killen är inte så stillsam i sin box. Har iofs bara haft hästarna inne i 3 veckor men det luktar inget alls.
Nu har jag kallstall så det kanske blir skillnad om man har ett uppvärmt, tänker på ammoniakavgång etc...
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Jag vet inte om man ska eller inte ska ha kalk när man använder torv, men jag har aldrig använt det. Det finns i alla fall ingen mening med det - det luktar ändå inget om bädden. Jag har lite spån uppepå torven eftersom pållans hovar mår bättre av spån än torv.
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Jag har haft det, och det funkade jättebra. Det är en klar fördel om torven får sätta sig innan du lägger in spånet, så att du får en "gräns" mellan lagren. Det kommer ändå att bli några cm blandat. Kan säga att spånåtgången var minimal :)

Att vi enbart har torv nu är för att det är grymt lätt att bli av med gödslet, det är nästan kö ...
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

på spån gör vi såhär:

Kalkar i bottnen mer där hästen kissar. spån över.
fyller på vid behov när man ser att det börjar tryta eller när man kommer ner i bädden (inte bra)
Bädden bildas ju av kisset som packar ihop det så så fort det lagd sig tillrätta behöver du inte göra så mkt.'
'
Hästar som skrapar mkt eller trampar sönder bäddar bör inte stå på bädd. och det är lättare att få till bädd på valackar än på ston eftersom att ston mest kissar i kanterna och valackar/hingstar i mitten
Prismässigt. skiljer sig inte det så mkt säljer kutterspån och torv i balar och dom kosar ungefär lika mkt.. skillnanden är att torv är miljövänligare säger dom.
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Nej, torvbrytning klassas INTE som miljövänligt! Däremot är torven långt enklare att bli av med när det är del av gödselhög, för det är suveränt för rabatter etc.
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Däremot är torven långt enklare att bli av med när det är del av gödselhög, för det är suveränt för rabatter etc.

Ja, jag vet en som säljer sin torvgödsel till en champinjonodlare :cool: I våras var det en bonde här i trakten som ringde mej och undrade om han möjligen kunde få ta hand om vår gödselhög. Att jämföra med hur mina vänner, som har halm eller spån, får betala för att bli av med sina gödselhögar.

Immer
 
Sv: Ännu en tråd om torv (snabba frågor)

Nu har jag gjort ett försök till bädd..
Kalkade och körde in massa torv. Vet ej hur många liter, men kanske 8 skottkärror nånting. Sen trampade jag till det så mycket jag kunde. Vattnade inte.

Sen kom jag imorse och mockade ut bajset. Jag trodde att det skulle vara sörjigare och blötare. Det såg ut som dagen innan ungefär. Har jag haft på för mycket torv?

Måste hela bädden bli blöt för att det ska bli som en kaka?

För övrigt vill jag bara tycka att det var svårt att se vad som var vad. Det var en del klumpar i min torv. Men jag antar att man ser det bättre sen..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blev less på att mitt stora halvblod alltid hade tredje värdskriget inne i sin box så fort han blev det minsta upprörd och att jag...
Svar
14
· Visningar
2 063
Senast: Lena J
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 834
Senast: Madick
·
Träning Mitt ungsto kan nog lätt kvalificera sig till "världens skitgris" boxen ser ut som f-n varje dag och det innebär att hon har ljuviga...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 233
Senast: Morsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp