Tips, råd och hingstvalshjälp till en avelsnybörjare!

Lipan

Trådstartare
Jag har börjat fundera lite smått på att eventuellt ta ett föl på mitt sto och känner att jag behöver några råd/synpunkter.

Min häst är ett sv halvblod född -98, har ej haft något föl tidigare. 172 cm i manken och grov i typen. Hennes blup finns här. Hon är från stofamilj F4, stam: e. Rambo, u. Magnolia, ue. Matador II.
Jag vet inte vad jag ska sätta för status på hennes utbildning, men hon är trampad, tränad passage, byten ner till vartannat osv, men inte tävlad särskilt mycket. Hoppad upp till en meter och hoppar hellre än bra. Hon är en underbar individ, hur cool som helst att ta med sig till nya platser, tränar, tävlingar, you name it. Hon är alltid positiv och inte särskilt stoig eller tjurig, men visst har hon testat mig ibland. Hennes gångarter är fina men inte fantastiska.

Vad jag vill ha ut av att ta ett föl efter henne är en ny dressyrhäst till mig själv. Men den ska naturligtvis även vara säljbar om så skulle bli fallet.
Eftersom att hon själv är stor och tung så vill jag ha något lättare, men gärna en häst som landar kring 165-170. Typen behöver lättas upp och så gärna lite mer elasticitet i gångarterna. Jag gillar inte hästar som är jättenerviga och exploderar för minsta lilla.

Så mina funderingar är: Är detta en häst som det är värt att avla på? Vad kan det i så fall tänkas passa med för hingst? Ge mig alla era idéer! :idea:

Några bilder som jag kan fiska fram så här på jobbdatorn (bortse från mig i sadeln och att hon inte går i en jättebra form!):

32501756.jpg


32501742.jpg
 
Sv: Tips, råd och hingstvalshjälp till en avelsnybörjare!

Connaisseur passar bra med din sto. han är 165 cm.
connaisseur_head.jpg
:)
 
Sv: Tips, råd och hingstvalshjälp till en avelsnybörjare!

Vad tror du om Insterburg till din häst?
Jag har betäckt mitt sto med honom för att jag vill ha en ädel avkomma med elastiska gångarter. Han verkar väldigt trevlig själv och hans far Hohenstein är väl känd för att ge trevliga hästar efter vad jag förstått. Men vad han ger i storlek är jag inte så säker på. Han är ju 165 själv.
Att Insterburg själv sen har gått Grand prix gör ju inte saken sämre ;)

Annars kanske Zuidenwind kan vara något? Men hans avkommor är ju ännu ganska unga så man vet ju inte riktigt vad han ger ännu. Men de fölungar jag sett har varit väldigt ädla och eleganta.

JJ Rayban tycker jag också ser väldigt snygg ut och kan lätta upp. Dessutom verkar han ha ett härligt temperament :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips, råd och hingstvalshjälp till en avelsnybörjare!

Mitt sto är också stor och robust, jag valde Zuidenwind till henne för att lätta upp och i år födde hon en ädel hingstunge! :) Dock har avkomman nerv och är reaktionsnabb, egenskaper du inte ville ha?

Mina förslag är iaf

Zuidenwind
JJ rayban
Ampere

Bellagio
(verkar dock ge stora föl men väldigt ädla)
 
Sv: Tips, råd och hingstvalshjälp till en avelsnybörjare!

Mitt sto är också stor och robust, jag valde Zuidenwind till henne för att lätta upp och i år födde hon en ädel hingstunge! :) Dock har avkomman nerv och är reaktionsnabb, egenskaper du inte ville ha?

Mina förslag är iaf

Zuidenwind
JJ rayban
Ampere

Bellagio
(verkar dock ge stora föl men väldigt ädla)

Bellagio nedärver väl lite temprament?

JJ Rayban tycker jag är ett strålande förslag, ska visst ha ett fin-fint temprament och så har du fullblodsinslag bakom Londonderry. Firenze har jag sett två fina avkommor från, båda ädla långbenta och supertrevliga från ett något rejälare sto. En årets skörd och en förra årets skörd. Jag gillar själv Lambourgini som också ger ädla avkommor med arbetsvilja och supertemprament. Tänker faktiskt betäcka mitt Lambourginisto med just Rambo till våren :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 441
Senast: Görel
·
Träning Hej! mitt första inlägg här :) Jag är en tjej på 21 år som ridit litegrann till o från större delen av mitt liv, dock aldrig på...
Svar
17
· Visningar
1 845
Senast: Elina8
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 572
Senast: scizofren
·
Övr. Hund Ett av mina första inlägg här på hunddelen av älskade Buke :) Har i dagarna blivit erbjuden av min sambos arbetskamrat att ta över...
Svar
13
· Visningar
4 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp