Bukefalos 28 år!

Äntligen parning !

xaheena

Trådstartare
För snart en timme sen parade min hane sin "tjej" som bott här ett par dagar.
Ett snabbt men bra häng, skrikande tik som lugnade sig snabbt och därmed en lyckad parning.


Nu hoppas vi på fina små ridgeback valpar om ca 63 dygn !

Tia & Devil på första dejten:
26000698.jpg
[/url][/IMG]

:banana::bump::banana::bump:
 
Sv: Äntligen parning !

Vad roligt med RR-valpar!
Vad är det för kennel valparna ska födas hos?
Hur kommer det sig att parningen inte är med på SRRS valphänvisningslista?
 
Sv: Äntligen parning !

Nyfiket undrat: Om du inte vet vilka hundar och vilken kennel det gäller, hur kan du då veta att parningen inte finns med på srrs sida??

Rent logiskt tänkt, så lägger de flesta in parningar/väntade valpar efter att parning är gjord och en del väntar tills de konstaterat dräktighet innan de lägger in att de har en kull på gång.

Sedan finns det också varianten som inte alls har behov av att använda sig av rasklubbens förmedling..
 
Sv: Äntligen parning !

Eftersom jag vet vad xaheenas hund heter kunde jag lätt se att parningen inte finns med på rasklubbens valphänvisningslista.

RR är en ganska liten ras och alla seriösa uppfödare är medlemmar i rasklubben och lägger ut sina planerade valpkullar på hänvisningslistan.
Jag blev bara nyfiken på varför denna kull inte är med.

Listan är ingen förmedling utan en ren information för presumtiva valpköpare.
Om man funderar på att köpa sig en RR är rasklubbens hemsida det mest naturliga stället att börja söka information på.
 
Sv: Äntligen parning !

Kanske de redan har så många tingade så de anser att det inte behövs läggas ut där.
 
Sv: Äntligen parning !

Eftersom jag vet vad xaheenas hund heter kunde jag lätt se att parningen inte finns med på rasklubbens valphänvisningslista.

Som hanhundsägare är det väl knappast hennes sak att veta eller motivera varför inte tikägaren valt att lägga in det långt i förväg kan jag tycka..
 
Sv: Äntligen parning !

Fast vad jag kan se så finns kullen visst med där.

Men inte för att det spelar roll, det är väl ens egen ensak om man vill ha hänvisning eller ej? Det har inget med ens seriösitet att göra enligt min åsikt...
 
Sv: Äntligen parning !

Fast vad jag kan se så finns kullen visst med där.
Aah, ser man på! Det var visst jag som tittade efter fel hund, sorry :o


Men inte för att det spelar roll, det är väl ens egen ensak om man vill ha hänvisning eller ej? Det har inget med ens seriösitet att göra enligt min åsikt...
Det är ju klart att det är upp till var och en. Som presumtiv valpköpare skulle jag dock tolka det som mindre seriöst att inte vara med på listan, ett tecken på "hemmaavel", men det är jag det ;)
 
Sv: Äntligen parning !

Som hanhundsägare är det väl knappast hennes sak att veta eller motivera varför inte tikägaren valt att lägga in det långt i förväg kan jag tycka..

Hörru Gnist, du kan väl tagga ner lite va?! Jag ställde bara en nyfiken fråga, det är allt.
 
Sv: Äntligen parning !

Det är ju klart att det är upp till var och en. Som presumtiv valpköpare skulle jag dock tolka det som mindre seriöst att inte vara med på listan, ett tecken på "hemmaavel", men det är jag det ;)

Snarare är det ju tvärtom, de som är "kända" har oftast lång väntelista och behöver knappast ha valphänvisning för att få sina valpar sålda. Däremot är ju de nya osv nästan beroende av valphänvisning för att öht kunna få valparna sålda utan att annonsera på blocket eller liknande vilket de ändå brukar göra parallellt.
 
Sv: Äntligen parning !

Jag delar inte riktigt din upplevelse där men det är väl olika hur man ser på det hela.
På senare år har dock antalet uppfödare verklingen exploderat så att "nya" uppfödare behöver valphänvisningen kan jag tänka mig stämmer rätt bra.
 
Sv: Äntligen parning !

Hej, har helt missat att jag faktiskt fått svar i min tråd.

Det var lite miss i kommunikationen när det gällde valphänvisningen och därför försvann våra hundar mellan raderna.
Nu är dom där och tiken dessutom konstaterad dräktig så nu är det ju bättre att det är upplagt.

Tikägaren i detta fall har en del kundunderlag men ingen kölista iom att det är första kullen, dock var åtminstone 5 valpar "tingade" redan innan det dök upp på valphänvisningen, och därefter har 3 till hört av sig.
Förvånansvärt då jag trodde det skulle vara svårare i dessa tider, särskilt när det inte är en större kennel.

Dessutom tror jag att det kan vara bra att det syns att hundarnas linjer används även om alla valpar är tingade, det är rätt ofta folk kommer fram och frågar om min hane och då är detta en liten heads-up att hålla utkik även efter avkommorna.

Oavsett så spricker jag nästan av förväntan och måste vänta länge innan dom små påskäggen poppar ut !

:banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 865
Senast: regina11
·
P
Hundträning Min väninna,P, som önskar att jag frågar här, har en 1,5 års tik, blandras Azawakh och Akita Inu, V. V är räddad från en bakgård, har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 254
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 212
Senast: LelleLilla
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 343
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp