Bukefalos 28 år!

martha

Trådstartare
Har jag fått min svarta travare som jag drömt om i hela mitt liv, alltså en SVART häst.....min frasyska har ju ett franskt pass som tydligen måste in till STC för att stämplas bara för att bli gdk....när jag kollade henne på datan så stod hon som BRUN!!?? Hon är allt annat än brun den märren BILD HÄR så jag mailade in till stc och förklarade detta och mailade även in bilder på henne nu när passet ändå skall "ändras"...och dom tyckte precis som jag :bump: hon är verkligen SVART :love: :love: ....så nu har jag min svarta häst (fast jag har ju haft henne så länge nu redan....)

Under avdelning onödiga inlägg :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Äntligen

:rofl: Svart var ordet på den hästen :rofl:

Avdelningen onödiga inlägg kan vara ganska skojiga :D
 
Sv: Äntligen

En till brun häst:
2671t_front.jpg
 
Sv: Äntligen

enligt vissa så är en häst med minsta vitt på sig svartbrun.så din häst är egentligen inte svart. :angel:
 
Sv: Äntligen

diskuterade det på Islandshäst-SM med nån färgtyp :D och han berättade att många har den felaktiga uppfattningen att en svart häst inte får ha bruna strån. färgen är enligt honom brun i grunden, sen beror det på hur mycket svarta pigment hästen har. det man främst får se på är generna, hur föräldrarna ser ut och liknande. En svart häst kan alltså ha bruna strån!
 
Sv: Äntligen

Strån kanske dom får ha , men t ex DENNA är ju väldigt svart, fast han har brunt vid ljumskar o i huvudet och får därmed inte kallas för svart...det konstiga är att han står som mörkbrun !? jag skulle vilja kalla honom svartbrun...

Hans MOR står som svartbrun....och far är Barbeque som också är svartbrun
 
Sv: Äntligen

Det är rätt lustigt det där med färger...
HAr oxå en som är KOLsvart, men tecknas som svartbrun, och han har verkligen INTE ett brunt hårstrå...
Lika så har jag en fuxkille som står som ljusbrun...men han har lite svart i svansen så jag antar att det är därför.....

men svårt det där med brun...för BRUN häst i mina ögon är en BRUN häst med svart man och svans, alltså riktig brun...men båda min som teckans som "bruna" skulle jag då mer vilja kalla mörkbruna eftersom de inte är "bruna" utan mörkare än bruna...(dock ej svrtbruna),,,

Virrigt men en itnressant diskussion :)
 
Sv: Äntligen

det var alltså hästar med de färger du visar som vi diskuterade. att hästen var svart i grunden, men hade färre svarta pigment i de områdena. samma med svarta hästar med vinröda/bruna slingor i manen...
 
Sv: Äntligen

Är du säker på att det är rätt häst som du har där hemma..... :rofl:

Hon är ju sannerligen svart på kortet,det som kännetecknar en brun häst är att den har svarta ben och i övrigt är just brun.

En svartbrun häst är brun runt nosen och i övrigt svart,att den är tonad i manen har ingen betydelse,däremot kan den synas brun runt ljmskarna som någon häst här har.

Jag har tillomed,häpna,sett en vit häst som betecknades som svart,då den i huden var helt svart??!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Äntligen

Jag får gratulera :D . En bra häst har ju aldrig fel färg men faktum är att svart är snyggast :cool:.

/solros-som har tre hästar, alla är ljusbruna med stjärn och lite vitt på en bakfot. :eek:
 
Sv: Äntligen

Tackar :rofl:
Jovisst är det så...svart är snyggt
Jag hade faktiskt en gång en nordis som var importerad från Norge som stod som svart...men är jag skulle regga honom här så ändrade dom till mbr :mad: fast han blev väldig ljus på sommaren, på vintern var han kolsvart :confused: ..knepigt..för han hade heller inget brunt i ljumskar eller huvud...
denna märren är färgäkta :D samma färg året om ...
 
Sv: Äntligen

Grattis! :banana: Svarta hästar är ju faktikst lite tjusiga. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 948
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 566
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
5 549
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp