Är 1.3 hektar ok?

Jessica75

Trådstartare
Vi ska köpa gård. Har hittat en som är bra för hela familjen - MEN marken är bara 1 hektar bete. Känns alldeles för lite för 3 - 4 ponnysar. Nuvarande har 3 hästar där...
Hur ska vi tänka? Har jag rätt när känslan säger att det kommer bli för lite... Stödfrodra? Några häromkring gör så.
Surt när gården är så bra i övrigt..
 
Vi ska köpa gård. Har hittat en som är bra för hela familjen - MEN marken är bara 1 hektar bete. Känns alldeles för lite för 3 - 4 ponnysar. Nuvarande har 3 hästar där...
Hur ska vi tänka? Har jag rätt när känslan säger att det kommer bli för lite... Stödfrodra? Några häromkring gör så.
Surt när gården är så bra i övrigt..
Jag hade avstått, det är för lite mark, tyvärr.
 
Vi ska köpa gård. Har hittat en som är bra för hela familjen - MEN marken är bara 1 hektar bete. Känns alldeles för lite för 3 - 4 ponnysar. Nuvarande har 3 hästar där...
Hur ska vi tänka? Har jag rätt när känslan säger att det kommer bli för lite... Stödfrodra? Några häromkring gör så.
Surt när gården är så bra i övrigt..
Kan du arrendera något närliggande?
Det går ju att ha hästar på lite mark men du får räkna med att fodra året om ifall du behöver rotera hagarna.
 
Vi ska köpa gård. Har hittat en som är bra för hela familjen - MEN marken är bara 1 hektar bete. Känns alldeles för lite för 3 - 4 ponnysar. Nuvarande har 3 hästar där...
Hur ska vi tänka? Har jag rätt när känslan säger att det kommer bli för lite... Stödfrodra? Några häromkring gör så.
Surt när gården är så bra i övrigt..
Jag hade velat ha mer mark, såklart beroende på vad det är för ponnyer.
Nu har jag nog ca 2ha av mitt bete inhägnat och skulle ha mat åt minst två-tre ponnyer till utöver min fjording och islänning. Så även i förra årets torka.
Däremot hade jag ju behövt utöka vinterhagen då. Nu har jag ju 1 ha till ej stolpat än, så skulle fortfarande klara det antalet ponnyer.
Man bör också låta någon hage vila en säsong då och så, och alla ponnyer behöver ju inte vara lika lättfödda som mina.

Omöjligt att få det att räcka är det ju inte, men du får nog räkna med att stödfodra del av sommaren.
Jag hade inte köpt med bara 1,3 ha. Du blir väldigt begränsad i möjligheterna att göra det okej för hästarna. Hur gör du till exempel en mycket lerig höst/vår/vinter om du inte kan byta hage utan att förstöra ditt sommarbete?

Alternativet är väl att kolla upp om arrende, alternativt om någon granne har en bit mark ni kan köpa loss till bete.
 
Jag hade velat ha mer mark, såklart beroende på vad det är för ponnyer.
Nu har jag nog ca 2ha av mitt bete inhägnat och skulle ha mat åt minst två-tre ponnyer till utöver min fjording och islänning. Så även i förra årets torka.
Däremot hade jag ju behövt utöka vinterhagen då. Nu har jag ju 1 ha till ej stolpat än, så skulle fortfarande klara det antalet ponnyer.
Man bör också låta någon hage vila en säsong då och så, och alla ponnyer behöver ju inte vara lika lättfödda som mina.

Omöjligt att få det att räcka är det ju inte, men du får nog räkna med att stödfodra del av sommaren.
Jag hade inte köpt med bara 1,3 ha. Du blir väldigt begränsad i möjligheterna att göra det okej för hästarna. Hur gör du till exempel en mycket lerig höst/vår/vinter om du inte kan byta hage utan att förstöra ditt sommarbete?

Alternativet är väl att kolla upp om arrende, alternativt om någon granne har en bit mark ni kan köpa loss till bete.
Måste det finnas bete? Själv tycker jag inte det blir svårt att ge hästarna ett bra liv, inga problem att ge hästarna möjlighet att använda sina gångarter utan att behöva svänga hela tiden, eftersom hästarna går i samma hage så kan dom putsas varandra och liknade, lägg dräneringsrör om hagen lätt blir blöt och även grus på dom mest utsatta ställena, halm, grenar och hö så klart på lite olika ställen i hagen för tuggbehov och vandradet och läggs det till en ligghall så får hästarna det bättre än många andra hästar.

Jag är starkt emot små hagar men tycker inte 10 000 m2 (8 långa dressyrbanor) är liten hage (även om det inte är en stor så inget jag hade rekommenderat att ha föl och unghästar i) och även om jag vill ha bete så finns det bra sätt att ha häst även utan att hästarna lever på gräs och mineraler några månader år.
 
För 2 hästar som inte behöver bete och står på box kan det fungera. För hästar som ska gå på bete hela sommaren och är ute hela dagarna året om eller på lösdrift så kommer det att behövas stödfodras och kommer bli väldigt nerbetat.

Ser man till skåne mått på hagar så är 20×40 standard för en häst året runt.
Tror faktiskt inte att jag ens känner ngn med en hektar per häst även om de har mark till det.

Men ni kan ju också höra med grannar om möjlighet till att arrendera en bit för extra sommarhagar.
 
Mycket beror på klassen på marken, hur man tänker hålla hästarna, vilken typ/ras det är på dom och inte minst hur det ser ut runt om.
Är det prima jordbruksmark blir det betydligt mer och bättre vall än om det är den sämsta.
Lösdrift året runt eller box året runt ställer olika krav på marken precis som om man vill ha bete hela sommaren.
Lättfödda hästar kan ju må bra av att det inte är så mycket bete, hästar med stora behov kommer att behöva stödfodras året runt.
Vad behöver finnas på marken och vad finns i närheten när det gäller ridning och träning?
Min erfarenhet av när någon flyttar ifrån en gård med lite mark är just bristen på rid- och träningsmöjligheter. Ridning "sliter" mer på marken.
 
Jag har inte jättemycket mark till hästarna, lånar endel om sommaren dock.

Däremot är det sas bra mark. Det är nog den viktigaste frågan.

I övrigt har jag inget emot att stödfodra, mina hästar mår bara bra av det. Har dock gräs året runt så de äter mestadels gräs april till september som minst ändå.
Med lagom stödfodring.
 
Vi har haft 4 hästar(varav 2 shettisar) på ca 1,5 ha lösdrift, men då åker vi på bete över sommaren på annat ställe(hittat ett kalas 10 min hemifrån där alla våra går ihop för sig). Det har funkat bra!
I höst väljer vi dock att stalla upp våra 2 stora och ev ta hem dem någon månad på sommaren istället. Men det är bara för att vi önskar ridbana/ridhus och har ingen yta för det hemmavid eller pengar att bygga. ;) Så hittade vi en gård 5 min hemifrån med bådadera och massa bra uteridvägar.
 
Är det 1 hektar bete? Utöver byggander etc?
V hade ett tag en av våra hästar hos bekanta som hade knappt 1 hektar totalt. Ett par-tre hästar gick i en skogshage som upptog det som inte var byggnader, ridbana eller (iten) gårdsplan. Den marken var totalt upptrampad och gav inget bete, hämtade sig inte ens över sommaren när hästarna betade på arrenderad mark.
 
Jag har 1,3 ha och 4 hästar (två minisar) och det funkar. Har bra mark som inte blir söndertrampad. Delar av på våren så jag har en skvätt bete men ger hö året runt eller kör i väg dem på bete.
 
Det går utrymmesmässigt för hästarnas rörelsebehovs skull men räkna med att du får dränera och grusa vissa ytor. Räkna också med att du kommer behöva fodra året runt och se det gräs som blir som bonus. Hur mycket gräs det blir och hur mycket du kommer behöva dränera och grusa beror helt och hållet på marken. Jag bor på lerjord. Det positiva är att gräset växer bra och det negativa är att det är omöjligt att hålla undan leran på annat sätt än att dränera och grusa upp. På sandrik mark kan det vara precis tvärtom. Du behöver inte dränera men det blir inget bete att tala om heller.
 
Åh tack alla!!!
Det finns grushage också till vintern, där kan man ha anslutning i en hage med om man vill.
Betet / marken är väldigt bra. Ligger dränage på ett ställe som håller det bra.
Det finns även en paddock upptill. Så kommer inte rida i hagarna.
Jag känner med att jag kan stödfodra.
Dessutom känner vi nog att när dotttern ev flyttar om några år vill vi inte ha så mycket mark då vi inte är intresserade själva av hästar osv
 
Måste det finnas bete? Själv tycker jag inte det blir svårt att ge hästarna ett bra liv, inga problem att ge hästarna möjlighet att använda sina gångarter utan att behöva svänga hela tiden, eftersom hästarna går i samma hage så kan dom putsas varandra och liknade, lägg dräneringsrör om hagen lätt blir blöt och även grus på dom mest utsatta ställena, halm, grenar och hö så klart på lite olika ställen i hagen för tuggbehov och vandradet och läggs det till en ligghall så får hästarna det bättre än många andra hästar.

Jag är starkt emot små hagar men tycker inte 10 000 m2 (8 långa dressyrbanor) är liten hage (även om det inte är en stor så inget jag hade rekommenderat att ha föl och unghästar i) och även om jag vill ha bete så finns det bra sätt att ha häst även utan att hästarna lever på gräs och mineraler några månader år.

Jag svarade utefter min erfarenhet och att jag inte velat ha så lite.
TS frågade om betet kunde räcka. De flesta som svarat har nog svarat utifrån att hon då menar att hon vill att de äter gräs på sommaren.

Jag sade inte att en hage måste vara en hektar?
Men det vanligaste är ju en vinterhagen och upp till två sommarhagar på den ytan.
Och med så lite bete vill man kanske inte offra en sommarhagen för att det blev en lervinter och markerna råkar visa sig vara ganska blöta?

Självklart går det att dränera och grusa, det är ju ett bra förslag du ger ts.
 
Åh tack alla!!!
Det finns grushage också till vintern, där kan man ha anslutning i en hage med om man vill.
Betet / marken är väldigt bra. Ligger dränage på ett ställe som håller det bra.
Det finns även en paddock upptill. Så kommer inte rida i hagarna.
Jag känner med att jag kan stödfodra.
Dessutom känner vi nog att när dotttern ev flyttar om några år vill vi inte ha så mycket mark då vi inte är intresserade själva av hästar osv
Jag tänkte just fråga det 😊. Om du hade ridbana och så redan, för annars hade det ju blivit jobbigt om du ville ha det i framtiden med yta att ha det på.
Om dessutom grushage redan finns så hamnar ju saken i ett betydligt bättre läge.

Lycka till!
Hoppas att du dyker upp i snackistråden för eget stall/gård sedan 😁
 
Åh tack alla!!!
Det finns grushage också till vintern, där kan man ha anslutning i en hage med om man vill.
Betet / marken är väldigt bra. Ligger dränage på ett ställe som håller det bra.
Det finns även en paddock upptill. Så kommer inte rida i hagarna.
Jag känner med att jag kan stödfodra.
Dessutom känner vi nog att när dotttern ev flyttar om några år vill vi inte ha så mycket mark då vi inte är intresserade själva av hästar osv
Med den informationen hade jag inte tvekat.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 321
Senast: sthu
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 035
Senast: Dorinda
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp