Är 43000kr dyrt för ett 17årigt sto?

Beckan

Trådstartare
Hej jag behöver eran hjälp. Jag har hittat ett jättefint islands sto på 17 år och hur gullig och snäll som helst så jag vill verkligen ha henne :D
Men de vill ha 43tusen för henne och då tänkte jag höra om de är ett för högt pris eller bra för ett 17 årigt sto?
 
Sv: Är 43000kr dyrt för ett 17årigt sto?

Beror helt på. Sitter gångarterna? Tävlad? Utbildningsnivå? Frisk? Eksemfri?
 
Sv: Är 43000kr dyrt för ett 17årigt sto?

Berätta lite mer om hästen, 40.000 är ganska mycket pengar för en 17-årig häst men inget extremt, det räcker med att hästen är igång, fräsch och har en del tävlingsresultat.
 
Sv: Är 43000kr dyrt för ett 17årigt sto?

För ett sto måste väl dessutom avelsvärde räknas med. Ett 17-årigt sto som haft föl förr kan ju få några föl till. Med bra stam, tävlingsmeriter och kanske även meriterade avkommor går nog priset upp ganska mycket?
 
Sv: Är 43000kr dyrt för ett 17årigt sto?

KL

ett 17 årigt sto skulle jag aldrig ge 43000 för, inte en islandshäst i alla fall spelar ingen roll om den har en stamtavla som en gud, Den är gammal och har den aldrig haft föl innan är det iaf inget å ta föl på.
Man rekar ju inte att ta första föl på ston efter 15 år iof bäckenbenet blir stelare.



Ett hbl som tävlat svår dressyr skulle jag kunna tänka mig att betala lite mer för.
Men 17 år om man har tur kan man få 5 riktigt bra ridår resten blir mest motionsridning för hästen är för gammal för att gå krävande ridning.


Jag köpte mitt hbl sto som var tävlad upp till LA i hopp och dressyr men var utbildad upp till msv i bägge, Haft för fin stamtavla och snäll och bra psyke.
Henne köpte jag för 12000 hade aldrig gett 43000 för henne.

Om du kollar vad du får för 43000 ute på typ hästnet så inser du att du kan få en ritkig snygg tävlingsislandshäst för de pengarna
 
Sv: Är 43000kr dyrt för ett 17årigt sto?

Nej man får inte en riktigt snygg ( jag antar du menar bra) tävlingshäst för 43.000 du får en lovande unghäst, är den riktigt lovande är den inte ens inriden.

En islandshäst på 17 år har du inte tur om du får fem bra ridår, snarare her du lite otur om en fräsch på 17 år inte håller 5 år till, kanske mer, 22 år är ingen hög ålder för en islandshäst.
 
Sv: Är 43000kr dyrt för ett 17årigt sto?

Nej man får inte en riktigt snygg ( jag antar du menar bra) tävlingshäst för 43.000 du får en lovande unghäst, är den riktigt lovande är den inte ens inriden.

En islandshäst på 17 år har du inte tur om du får fem bra ridår, snarare her du lite otur om en fräsch på 17 år inte håller 5 år till, kanske mer, 22 år är ingen hög ålder för en islandshäst.

Ja man kan få 11 år eller mer, 22 är bara barnet brukar en mycket känd islänning säga som faktiskt ofta tävlar pass med stor framgång. På vaddå? Jo ganska gamla hästar, 20-22 år är tävlade med fantastiska resultat.:D
 
Sv: Är 43000kr dyrt för ett 17årigt sto?

Hej,
Ett sto som är 17 år och kostar 43.000 kr ska enligt mig ha väldigt bra meriter/egenskaper.

*Väldigt välriden, dvs mycket bra gångarter. Med bra menar jag lättridna, en ren tölt och bra grundgångarter.
*Tävlad i öppen klass med ok poäng, dvs hästen ska fungera på tävlingsbanan, vara en bra läromästare.
*Lätt att hantera, helt okomplicerad
*Lätt att lasta och åker lugnt i transporten, en förutsättning för att kunna åka på tävlingar och träningar.
* Hästen ska i dagsläget vara i mycket god ridkondition (tävlingskondition), för att veta att den är hel och fortfarande håller för träning

Avelsvärdet på ett medelsto anser jag inte är något som påverkar priset. Idag finns inga pengar att tjäna på att ta ett föl. Värdera hästen som att det är en valack.

Gullig och snäll är inte egenskaper som jag tycker motiverar en prislapp på 43.000, snarare mot 20.000
 
Senast ändrad:
Sv: Är 43000kr dyrt för ett 17årigt sto?

I de banorna har jag också tänkt när jag gluttat i tråden :)
 
Sv: Är 43000kr dyrt för ett 17årigt sto?

43.000kr kan både vara billigt & det kan vara dyrt; allt beroende på vad det är för häst. Stam? fått föl tidigare och hur ser dem ut/bedömda & med vilken poäng? är stot tävlat och med vilka resultat? är stot bedömt och med vilken poäng?

Skriv gärna ut lite mer info om stot :) är svårt att hjälpa dig annars. gärna nån bild el. film så blir det ännu tydligare för oss som försöker ge tips :)
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
611
Senast: Åsa A
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 042
Senast: linlar1
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 160
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 655
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp