Är bärhysterin över?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Hör egentligen till U men tänkte att jag får bättre svar här:)

Är bärhysterin över så man kan köpa/äta/använda frysta bär igen? Tänker främst på jordgubbar till en paj.
 
Sv: Är bärhysterin över?

Har det varit en bärhysteri? Jag använder och har sedan länge använt frysta bär av olika slag till både pajer, smoothies och glass regelbundet. Har jag missat något?
 
Sv: Är bärhysterin över?

Häromdagen sa Livsmedelsverket att smittan nu är säkerställt spårad till jordgubbar och att man fortfarande bör koka dem (om man inte är vaccinerad mot hep A).

Andra bär är det ingen fara med.
 
Sv: Är bärhysterin över?

Nej, det har inte varit någon bärhysteri. Däremot utbrott av hepatit A i Danmark och Sverige där smittan spårades till frysta jordgubbar, varför man rekommenderades koka bären i 2 minuter (tror jag det var). Jag såg inte någon bli hysterisk över det.
 
Sv: Är bärhysterin över?

Nej, det har inte varit någon bärhysteri. Däremot utbrott av hepatit A i Danmark och Sverige där smittan spårades till frysta jordgubbar, varför man rekommenderades koka bären i 2 minuter (tror jag det var). Jag såg inte någon bli hysterisk över det.
Då har jag alltså missat något. :)
 
Sv: Är bärhysterin över?

Att de ska kokas är för att det tar bort otrevligheterna. Det är tillräcklig upphettning man vill åt. Att köra bären i en paj bör alltså vara likvärdigt med kokning.
:)
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 146
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 461
Senast: Avalbane
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 443
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp