Bukefalos 28 år!

Är dammigt hö alltid lika med mögligt?

tinaiva

Trådstartare
Läste i en annan tråd om mögligt hö, och lite frågor ploppade upp i mitt huvud.
Så se frågan i rubriken. Eller kan hö helt enkelt bara vara dammigt? Eller mögligt utan att vara dammigt?
Lukta gott och ändå var dåligt?
Plöstligt blev det väldigt invecklat:p
 
Sv: Är dammigt hö alltid lika med mögligt?

Dammigt kan det vara av olika anledningar. Det kan faktiskt vara "vanligt" damm, med det menar jag små partiklar från omgivningen.

Damm kan också bero på hur man skördat. Har man använt slåtterkross så kan den trasa sönder stråna så att det sedan släpper mycket smått. Om man lyckas dra med jord och damm när man vänder och strängar kan det följa med i balarna. Vilka växter som är i balen - har man maskrosor, klöver eller vissa örter så smular det mer än "vanligt" gräs. Det här är bara några av de orsaker som gör att folk slänger sitt hö utan att det är mögligt.

Mögel ÄR ett problem, framför allt i södra delen av landet. Allt damm är dock inte mögel. Säkert har många i panik slängt hö som egentligen är utmärkt samtidigt som andra matar med halvruttet.
 
Sv: Är dammigt hö alltid lika med mögligt?

Dammigt hö är inte heller ok att fodra med. Då måste det vattnas, till följd att det försvinner mycket näringsämnen.
 
Sv: Är dammigt hö alltid lika med mögligt?

Mina storbalar som visserligen har bra analys uppplever jag som mkt dammiga men ej mögliga(fick först 5 superfina av bonden sedan 9 skit) Jag kastar "upp" dom pâ logen sâ att dammer (det mesta ) dammas ur. Om det är för dâligt sâ kastar jag bort.Kastar bara ner i stallet när hästarna är ute. Dom fâr massor och jag hoppas dom "sorterar" lite själva. Dom blöter det själva vid behov. Fast inte är det kul inte
 
Sv: Är dammigt hö alltid lika med mögligt?

Har fodrat med både hö och hösilage dom sista åren. I år ville jag ha enbart hö pga att stoet har fått överlopps energi av hösilaget( fri tillgång i hagen) bonden jag köper av tyckte det var såå jobbigt att göra små bal, jag och min sambo erbjöd oss att själva göra balarna. Men icke bondskrället gjorde storbalar och plastade in, sönder hackat som hösilage men torrt som hö. Följden blev ett väldigt dammigt hö,boss, pga att det var sönderhackat. Nu står han där med balar som jag vägrar befatta mig med, har köpt av en annan bonde, prima hö. Vägrar ge mina älsklingar dammigt hö. Gissa om bonden är sur.
 
Sv: Är dammigt hö alltid lika med mögligt?

försvinner det verkligen näringsämnen när man vattnar??
låter konstigt... men en förklaring kanske skingrar mina tvivel!
 
Sv: Är dammigt hö alltid lika med mögligt?

delvis kl.

om det ligger i blöt för länge (mer än en halvtimme) har jag fått lära mig att det "vattnar" ur näring och även främjar tillväxt på dåliga sporer(svamp och mögel). har höt fått regn när det slagits blir det oxå dammigare (och får sämmre protein värde)

är hästen host känslig så ska man efter vad jag fått lära mig inte ge dammigt hö alls, då hästen får i sig damm och sporer även om det är blött, och kan få reaktioner på det iallafall.

jag köppte ett parti hö för några år sedan som såg bra ut och luktade bra, men som efter analys visade sig innehålla skadliga sporer trots att det inte märktes.
 
Sv: Är dammigt hö alltid lika med mögligt?

Dammigt hö är inte heller ok att fodra med. Då måste det vattnas, till följd att det försvinner mycket näringsämnen.

Näringsvärdena försvinner inte för att man blöter höt, vad har du fått det ifrån??
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 609
Senast: Shixle
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 696
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp