Är det bra att kapa hovens tådel?

O

oidipus

Jag har ett dilemma. Min hovslagare (utbildad) kapar alltid av en bit av tån (för bättre överrullning), min tränare (som är mycket kunning inom en hel del när det gäller hästar) påstrår att detta inte är bra för hoven (har glömt bort vilka, men det fanns flera argument).
Jag lyssnar på båda och tycker det båda säger låter vettigt, men vad säger ni övriga om detta?

Ska jag övertala min hovslagare att sluta kapa tån? :confused:
 
Jag villa ha hovarna korta i tån. För bättra överrullning så onödigt slitage på benet hålls borta.

Skulle vara intressant att höra varför tån skulle vara lång?
 
Jag tycker du skall lita på din hovslagare, om han är utbildad. Din tränare är säkert duktig, men har väl knappast ngn utbildning inom hovslageri.

Det är viktigt att korta tån på hästar som har problem med överrullningen! Annars skapar det jättemkt spänning och smärta i bogmuskulaturen och det ger i slutändan problem med senor och ligament, därför att de töjs ut.

Jag fick nästan min häst förstörd pga en hovslagare, som sa sig va utbildad men inte var det, hon lät tån växa och värkade jättemkt i trakten. Fick besked på veterinärkliniken: skaffa en duktigare hovslagare eller var beredd att döma ut hästen. Min nuvaranda hovslagare fick kapa tån rejält i början, för att få hoven normal igen. Så om han säger det, så är det säkert rätt! Alldeles för många som låter sina hästar ha hovar som amerikanska saddlebreds.... :crazy:
 
Beror väl på vilken sorts ridning du har. Mina hästar är korta i tån för de galopperar mkt i distansritten, även i trav rullar de över snabbare. Vill du ha "högre" tramp så kan jag jag tänka mig en längre tå, dock inga extremer.

Kort tå rekomenderas vid kotledsinflammationer, fång, spatt mm. Ser inga direkta nackdelar.

Kolla hovvinkeln på din häst, lodlinje från mitt på kotan ner över hoven, precis bakom ballarna, dvs inte för långt fram.

Vill du läsa mer så köp Lars Erik Magnussons Hovvård och hovbeslag - urbra!
 
> Vill du ha "högre" tramp så kan jag jag tänka mig en >längre tå, dock inga extremer.

Det är ju så dom gör med am. saddlebred och tennessee walker'n i usa. Visst är rörelserna spektakulära, men bra är det definitivt inte! :crazy:

(vet att du inte sa extremer, men ändå... Hellre en dressyrhäst med kort tå och inte så flashiga rörelser än en men kotledsinflammation...)
 
En bok att läsa i låter ju jättebra, tycker det känns bäst når man kan sätta sig in lite mer själv.

Min tränare har faktiskt lite utbildning inom "hovvård" också, men jag hade ändå inte grubblat så om det inte vore för att min kompis häst (som också skos av utbildad hovslagare) inte är kapad i tån. Jag vet att min tränare tycker att min häst flyter ut lite mycket åt sidorna.

Ytterligare an anledning till frågan är att jag köpt ytterligare en häst. Hon är en så länge unghäst (bara verkad), men eftersom hon har mer ädelt blod i sig har hon väldigt små hovar (typ ponnyhovar till 168 cm) och det känns som om man kapar dom blir de ju ännu mindre??? :crazy:

Aja, får väl plugga hovslagar/hovvårds litteratur under julledigheten
 
Nej, dom blir inte mindre... Men, det som är jätteviktigt på en sån häst är att man inte sätter på för små skor! Lägg ut skon så den ger stöd för hoven, då kanske hon växer lite till. :)
 
Ny fråga....

Det tyder på att hovens tåaxel är felvinklad vilket ger fel belastning.

Hovväggen bör vara lika rak och jämn på båda sidorna, båda ballarna är lika stora och i samma höjd. , hovhalvorna lika stora och samma form.

Generellt vill jag nog säga att det är vanligt att hästarna har en något brantare vägg på insidan.

I ditt fall är det där hästen flyter ut så har den minst belastning.

Fullblod har små hårda hovar, det är bra.
 
Min häst blev skodd med för lång tå (eller rättare sagt, inte avkortad tå) och blev efter en inte alltför lång tid halt, och det tog många månader innan vi kom fram till orsaken. Ny hovslagare och både ryggvärk och hälta försvann!!
 
Jag menar inte att tån ska vara lång, bara att den får fortsätta i rak vinkel ner till marken. Nu har ju hästen hovar som "inte fortsätter ända fram".
 
Ja, det var det som var med min häst. Tån var alltså inte lång "egentligen" utan bara hindrade överrullningen. En häst som går barfota sliter själv ut tån så den är lite rundad. En normal hästhov är alltså inte rak hela vägen ner till marken.
 
Det finns många olika läror om huruvida det är bra att kapa tådelenm eller inte. Även hos de utbildade hovslagarna har man olika syn på detta.
Och som jag alltid säjer, det finns inte ETT sätt som är "Det enda rätta" när det gäller hovslageri. Man kan göra på MÅNGA sätt och alla kan vara liak rätt (inom rimliga gränser naturligtvis). Det är också väldigt individuellt från häst till häst vad som är rätt att göra. Visa hästar BEHÖVER en lång tå medan andra blir halta av samma skoning. Och vice versa.

Detta är alltså INGET som har med tåaxlarna att göra, utan kapad tådel eller inte är är egentligen DET ENDA som skiljer en häst med "långa" tår mot "korta" tår.
Tyvärr så misstolkas detta med långa tår alldeles för ofta och man ser hästar som går med bakåtbruten tåaxel i stället - och DET är skadligt.
 
Inte direkt till dig nu Ameo...

Att ta av hästens tådel behövs inte på häst som skos riktigt. Att ta av tån för mycket på en dressyrhäst ger för snabb överrullning vilket inte gynnar dess rörelser. Men att ta för mycket, så bärranden i princip försvinner kan i längden orsaka hovbenssänkning (-rotation). En duktig hovslagare lägger inte på skor som är helt raka fram, utan ser till att vinkla upp den lite, för att underlätta överrullningen UTAN att behöva klippa av tån.

Jag anser att det är okunnighet och till viss del bekvämlighet att inte vinkla skons tådel. Det är svårt för de hovslagare som kallskor. Men för en som varmskor är det inget problem.

Om man ser på hovslageriets historia så är varmskoningen den vanligaste, äldsta och mest effektiva. Det var bara Sverige under kavalleriernas tid som övergick till kallskoning som huvudmetod.

Lycka till med skorna alla!

Mvh
 
Som sagt, det finns MÅNGA åsikter om vad som är mest rätt. :)

Du har din uppfattning, jag har min, andra har andra...

Så länge hästarna mår bra kan MÅNGA sätt vara lika mycket rätt!

(och nejdå, jag tog inte illa upp utan vill bara belysa just det jag skrev ovan... :))
 
Ta en titt på vildhästfötter, alltid korta, slitna tår.
Är inte det bevis för att korta tår är naturligt?
Ta en titt på saddlebreed od. Inte mycket likhet med en häst va?
 
Det är bra med överrullningen som blir med den kapade tån. Jag skulle mer lita på min UTBILDADE hovslagare än en tränare.
Men...

Lena
 
Jag kan bara instämma med de nedan. Det finns flera olika sätt att sko hästar. Jag tycker dock att det viktigaste är att din hovslagare har en anledning till vad han gör. Innan du berättar för honom att han ska sluta kapa tån, fråga varför han gör det, berätta att din tränare tycker att han låtit väggarna flyta ut och fråga varför. Är han utbildad kan han förklara vad han vill åstadkomma med hovvården och i så fall är det ju upp till dig om du vill lita på honom eller om du vill att någon annan ska ta över. Jag skulle ha svårt att tänka mig att ha en hovslagare som jag inte litade på eller som inte kan förklara vad han vill.
 
Jag håller definitivt med.
Min häst får kapad tå av min utbildade hovslagare och jag har aldrig något problem med vare sig hans fötter, ben eller bogar. Min kompis häst har äntligen efter ett helt år fått bukt med sin hästs problem som berodde på känsliga hovar i kombination med en hovslagare som inte visste vad han gjorde. Hon gick över till min hovslagare som har gjort ett kanonjobb. Två andra hästar i stallet har den andra hovslagaren eftersom han är billigare och båda dessa har problem med återkommande kotledsinflammationer och har långa tår. Tillfällighet??
Jag tycker det låter som du har en bra hovslagare, men varför inte ta med din tränares argument nästa gång din häst ska skos och fråga hovis.


Lycka till!
 
Det kan bero på var den vita linjen sitter.
Ifall du nu menar det jag försöker beskriva, tenderar hoven till fång (som hovis kallar det), dvs att man ser att hovens vita rand sitter långt in, hovväggen är mycket tjock, så brukar min hovslagare kapa en liten bit av tån för att få skon att ligga rätt i förhållande till vinkeln.
*
Har ni märkt att hovväggens tjocklek kan variera? Undrar just som det beror på årstider, utfodring eller utveckling av hästen och hoven?
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 274
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 136
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp