Är det bra att kapa hovens tådel?

Jag har väl rätt stort förtroende för min hovslagare. Men man vet ju samtidigt att folk gärna gör det lite smidigt för sig och det borde ju vara lättare att slå på en sko om hoven är lite platt framtill för kappans skull.

Det är ju bra att höra lite andras erfarenheter. Hästarna i mitt stall skos av två olika hovslagare där den ena kapar tån och den andra inte, detta gör ju en lite extra förvirrad.
 
Min hovis kapar också tån. Och varmskor såklart, en hovslagare som kallskor känns inte som något alternativ
 
Varför inte kallskoning?

Vad jag vet är det inte så många av dem som varmskor som tar sig tid att göra det ordentligt utan lägger på skon när den är varm direkt på hoven. Man anpassar ju skon efter hoven även vid kallskoning...
 
Som jag skrev lite tidigare i denna tråd, så verkar det som om vissa hovslagare kapar ifall det är tjockhovvägg, så att skon får en bra placering.
Kapa/raspa för tåkappan gör alla jag känner.
Kapa tvärtå gör bara dom som vill få en snabbare överrullning.

Så det finns olika sätt att kapa...
 
Jag antar att du menar att göra en "tvärtå".
Man ska givetvis alltid försöka att ändra hovens form så lite som möjligt.En korrekt hov med riktiga vinklar ska inte behöva ändras om hästen inte har några problem!
En hovslagare ska ALDRIG ändra (typ tvärtåa) en häst som han/hon inte noga studerat i alla gångarter. Hur kan man korrigera en häst som man inte sett röra sig?
Jag tror tyvärr det har gått lite "mode" i detta sätt att sko.
Om din hovslagare inte sett din häst röra sig och ni inte har diskuterat åtgärder som bör vidtas för att förbättra något tycker jag det är en självklarhet att den som skor inte gör några förändringar. Stå på dig!! I detta fall tror jag din tränare har den rätta åsikten eftersom densamme sett din häst i rörelse.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 273
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 136
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp