Är det folk som betalar så mycket för så lite?

Janey

Trådstartare
Efter att ha kollat lite annonser har jag märkt att pomeranianvalpar ligger mycket högt i pris och antar att detta är mycket populär hund. Men det som förvånar mig mest är vad man betalar för. Tittar på två annonser nu ena kostar 17.000 per valp och då finns ingen stamtavla, bilderna var dessutom inte nödvändigtvis på nuvarande valpar!?!, den andra annonsen var det 15.000 per valp, oreggade men för att citera "lika fina för det". Finns det alltså folk som lägger så mycket pengar för vad som egentligen anses vara en blandras och hur tusan mycket kostar en pomerianian valp som har stamtavla och är reggad. (nu ska vi köpa en helt annan ras, men jag blev ändå rätt förvånad!)
 
Sv: Är det folk som betalar så mycket för så lite?

Slog pomeranian på Blocket och fick upp en hund som var nedsatt från 25 till 20.....
Så där hjälpte inte FIN stamtavla med kända linjer.
Fast jag skulle nog hellre köpa den ändå än billigare (läs mindre dyra)valpar utan stamtavla/oreggade.
Rent spontant så anser jag att hundar utan stamtavla generellt borde ligga under 10 i alla fall.

Hittade detta i en annons - men varför reggar men dem inte då?
Valparna är helt renrasiga men utan stamtavla.
Stamtavla på både mamman och pappan finns att se när ni kommer. Båda föräldrarna kommer båda från bra uppfödare.
 
Sv: Är det folk som betalar så mycket för så lite?

De kanske inte har kennelnamn men tar fler än 2 kullar/år, dvs får inte regga dem. Nån av föräldrarna kanske har avelsspärr, tiken kanske är för ung, etc.
Eller så är uppfödaren totalt stendum o tror att kostnaderna för att regga är större än prisskillnaden man kan ta för reggad vs oreggad valp.. vilket brukar vara helfel.

Luktar skunk lång väg.
 
Sv: Är det folk som betalar så mycket för så lite?

Jag lägger till något som många drar till med också, och det är att de inte vill regga eftersom de inte tycker att folk ska betala ett dyrt pris för en renrasig hund.... =/
 
Sv: Är det folk som betalar så mycket för så lite?

Men är det då alltså folk som betalar så mycket för en "blandras" (ja, den är ju faktiskt det i allmän åskådning även om föräldrarna just råkar vara renrasiga) ... Dessutom kan dom inte på något sätt bevisa att dessa är renrasiga utan en reggning, så mycket kan det inte kosta att regga en hund att det handlar om flera tusen i prisskillnad!?! Just pomeranian verkar vara ett hett byte, där folk är villiga att betala hur mycket som helst, bara det ser ut som en...!?! Eller?
 
Sv: Är det folk som betalar så mycket för så lite?

Tyvärr gör nog folk det... Dom sparar hellre några tusenlappar i inköpspris, frågan är ju vad dom får "i hunden" på dom sparade tusenlapparna. Jag har svårt att tänka mig att blandraspomarnas föräldrar testas.

Så länge det finns efterfrågan, så finns det uppfödare av denna sort.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har börjat skanna nätet lite mest på skoj då vi ev funderar på valp till sommaren (eller nästa år, vem vet). Jag har konstaterat att de...
2
Svar
26
· Visningar
2 518
Senast: lillamy73
·
Katthälsa Vill inleda med att säga att jag bara kikar runt för att se lite vad en huskatt kostar. Ifall vi skaffar katt beror på minste sonen...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
25 895
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 170
Senast: KaffeKask
·
Hundavel & Ras (OBS! Med renras menar jag i denna tråd SKK's definition - dvs hundar reggade i en FCI-ansluten kennelklubb!) Att Herr och Fru...
2
Svar
33
· Visningar
4 018
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp