Bukefalos 28 år!

Är det helt kört? - Fått nej från CSN

Jag hade en läkare som skrev ett liknande intyg. Min handledare på institutionen och studievägledaren för programmet skrev intyg på att studierna numera går utmärkt och att jag verkligen borde få dispens för att göra klart det sista på mastern. CSN godtog inte det. Att FK gör en bedömning har ju ingenting med CSNs praxis att göra?

Nej, det har jag inte skrivit? :confused:
 
Jag klarar antagligen inte av att studera utan samtalshjälp, men för den sakens skull vill jag utbilda mig vidare.

Om du har psykologkontakt (eller liknande) nu och det är pga psykisk ohälsa du inte kunnat slutföra tidigare studier så bör din nuvarande kontakt kunna skriva intyg på varför du inte slutförde dem.
 
@Hoppelhase Jag har ingen (psykolog) kontakt än, men är på gång att söka sas. Skriver dom verkligen intyg till någon som är där första gången typ? Jag har träffat läkare tidigare och vi pratade om de problem jag hade då, men inte vad som hände för 6-7 år sedan som gjorde att jag mådde dåligt vid den tiden. Men nu har jag flyttat så jag försöker återta kontakten med vc.
 
@Hoppelhase Jag har ingen (psykolog) kontakt än, men är på gång att söka sas. Skriver dom verkligen intyg till någon som är där första gången typ? Jag har träffat läkare tidigare och vi pratade om de problem jag hade då, men inte vad som hände för 6-7 år sedan som gjorde att jag mådde dåligt vid den tiden. Men nu har jag flyttat så jag försöker återta kontakten med vc.

Som Silver Girl redan skrivit, är det svårt att intyga något som hänt tidigare och som man inte har "bevis" för.

Tänk dig hur du själv skulle tolka följande:
"jag har för första gången idag träffat X och jag intygar att X för sex år sedan hade problem enligt Y. Jag stödjer mitt intyg på X utsago"
Hur seriöst skulle du tycka att det är?
Jämfört med
"jag har för första gången idag träffat X och jag har tagit del av X journal sedan rå 2000. Ur journalen framkommer djup depression sedan 1998. Man ser att X haft täta kontakter med samtalsterapeut och har medicinerat med y sedan 2005.
Härmed intygas att X pga sin mångåriga psykiska ohälsa, för vilken X behandlats med samtalsterapi och läkemedel, inte kunnat fullgöra studier år 2005-2008".

Vilket intyg skulle du som handläggare tro mest på?
 
@kryddelydd Jag har ju redan skrivit att jag tror det skulle bli svårt?
Ja, det har du. Men i det inlägg jag svarade på, frågade du "skriver de verkligen inga intyg..." och jag försökte mig på att förklara varför det inte brukar gå bra.
Om det finns journaluppgifter som stödjer dina uppgifter kan det skrivas intyg. Om du inte har något som stödjer dina uppgifter, torde det vara få seriösa läkare som skriver intyg.
 
Ja, det har du. Men i det inlägg jag svarade på, frågade du "skriver de verkligen inga intyg..." och jag försökte mig på att förklara varför det inte brukar gå bra.
Om det finns journaluppgifter som stödjer dina uppgifter kan det skrivas intyg. Om du inte har något som stödjer dina uppgifter, torde det vara få seriösa läkare som skriver intyg.

Nej det gör hon väl inte? Hon frågar "skriver de verkligen intyg...", ifrågasätter alltså.
 
Jag vet att jag frågar, det betyder inte att jag tror på det dock.

Är det förresten bara intyg från vårdkontakter som gäller? CSN har inte skrivit att det måste vara läkarintyg, bara att det ska kunna intygas. Kan skolan ge något sådant?
 
Jag vet att jag frågar, det betyder inte att jag tror på det dock.

Är det förresten bara intyg från vårdkontakter som gäller? CSN har inte skrivit att det måste vara läkarintyg, bara att det ska kunna intygas. Kan skolan ge något sådant?

Min erfarenhet från CSN (vilket för all del är rätt många år sedan) är att de faktiskt är väldigt hjälpsamma och inte minst väldigt vana vid sådana här problem. Jag tycker du ska prata med dem om hur du bäst kan lösa situationen, de vet ju vilka papper de eventuellt kan vara intresserade av och de kan också säga vad de tror är den smidigaste vägen för dig att komma vidare. De är (eller var i alla fall) inte onda troll som helst vill hålla på pengarna, och de har mycket stor erfarenhet av problemsituationer. Prova att prata med dem. :)
 
Hm, jag avbröt studier 1997 delvis pga av avsaknad av för många poäng. När jag sedan 2003 sökte studiemedel för en ny utbildning, inom helt annat område, fick jag beviljat studiemedel utan konstigheter. Har de blivit hårdare eller är det för lika utbildningar och de därmed inte tror det kommer att gå bra nu?
(Inser när jag skriver årtalen att jag börjar bli gammal som gatan :o )
 
@Kirre Det har väl förekommit en hel del fusk, av vad jag läst på internet. Det finns tydligen massor som har dragit en historia om att en person dött, och fått beviljat då. Numera behövs det mer än så helt enkelt.

@Monstermom Jag får väl göra det när jag orkar ringa.
 
@Hoppelhase Jag har ingen (psykolog) kontakt än, men är på gång att söka sas. Skriver dom verkligen intyg till någon som är där första gången typ? Jag har träffat läkare tidigare och vi pratade om de problem jag hade då, men inte vad som hände för 6-7 år sedan som gjorde att jag mådde dåligt vid den tiden. Men nu har jag flyttat så jag försöker återta kontakten med vc.

Inte första gången du är där förmodligen, och du måste naturligtvis berätta för psykologen om just de problemen som hindrade dig från studierna, annars blir det såklart svårt. :)

Som Silver Girl redan skrivit, är det svårt att intyga något som hänt tidigare och som man inte har "bevis" för.

Tänk dig hur du själv skulle tolka följande:
"jag har för första gången idag träffat X och jag intygar att X för sex år sedan hade problem enligt Y. Jag stödjer mitt intyg på X utsago"
Hur seriöst skulle du tycka att det är?
Jämfört med
"jag har för första gången idag träffat X och jag har tagit del av X journal sedan rå 2000. Ur journalen framkommer djup depression sedan 1998. Man ser att X haft täta kontakter med samtalsterapeut och har medicinerat med y sedan 2005.
Härmed intygas att X pga sin mångåriga psykiska ohälsa, för vilken X behandlats med samtalsterapi och läkemedel, inte kunnat fullgöra studier år 2005-2008".

Vilket intyg skulle du som handläggare tro mest på?

En psykolog gör en bedömning av patientens aktuella och tidigare psykiska hälsa framförallt baserat på vad han eller hon berättar, psykisk ohälsa är i de flesta fall inget man kan "bevisa" oavsett. Men självklart, efter en session skriver man knappast ett intyg, jag uppfattade det som att TS hade en regelbunden psykologkontakt redan.

Jag vet inte hur hårda CSN är men jag har skrivit liknande intyg till universitet/lärare som därefter gett studenten/min patient möjlighet att göra om en tenta, gå om en kurs eller vad det nu handlar om. Om TS ändå söker psykologhjälp så tycker jag i alla fall att det är en god idé att ta upp frågan.
 
Inte första gången du är där förmodligen, och du måste naturligtvis berätta för psykologen om just de problemen som hindrade dig från studierna, annars blir det såklart svårt. :)

Ja, absolut. Nu söker jag delvis för att kunna bearbeta det som hände vid förra utbildningstiden, så det ska jag naturligtvis berätta.

Däremot har jag ingen psykologkontakt redan, men jag kan alltid fråga dom när jag ändå är där.
 
Jag hoppade av en utbildning 2005 för att jag inte klarade av att genomföra studierna då, delvis psykiskt mående och även att utbildningen inte alls passade mig. När jag 2009 sökte en annan utbildning fick jag först avslag från CSN, ringde då dem och blev tipsad om att skriva ett personligt brev där jag beskrev att jag först valt en utbildning som visade sig inte passa mig alls och att jag därför avslutat den, men att jag nu hade hittat en utbildning som kändes rätt osv. Jag fick beviljat direkt då och hade CSN min fulla studietid.
 
@Mitrolle Det är ungefär det jag testat att göra. Jag skickade ett brev och beskrev varför det gick dåligt under den tiden och varför jag hade bättre förutsättningar nu. Men jag måste ha läkarintyg eller dylikt, det går inte annars.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 877
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 512
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 825
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 172
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp