Är det helt kört för MIG nu?? (jävligt långt inlägg!)

Jösses.

Alltså om menyn saknar innehållsförteckning så att allergiker inte vågar äta så är det ämne för lokaltidningen. Det är ju liksom inte sjukstugan i Knypplehult du ligger på.
Japp, många som reagerar och klagar (även ickeallergiker klagar p.g.a att den i övrigt är fruktansvärt oaptitlig, men man måste ju äta... Även om det mesta smakar salt/smakförstärkare/fett, är torrt/ljummet/överkokt :rofl:
 
Japp, många som reagerar och klagar (även ickeallergiker klagar p.g.a att den i övrigt är fruktansvärt oaptitlig, men man måste ju äta... Även om det mesta smakar salt/smakförstärkare/fett, är torrt/ljummet/överkokt :rofl:
Ja, sjukhusmat får väl alltid klagomål ... För mig skulle det vara svår miljö att äta i också, sjukhuslukt är jobbig i sig. Och sedan smaklös och illaluktande mat på det.

Men det med allergier är sanslöst. Det är ju livsfarligt om en allergiker inte vet vad som ligger på tallriken.
 
Aaaeeej! Maten kom med en lapp, att de tydligen inte fått något meddelande om vad det var för allergi, då de "skickade en rätt från ordinarie meny".
Lax, igen. Det har jag ätit tre dagar i rad nu :yuck::yuck:
Grannen fick annan fisk (hade inte haft möjlighet att beställa då han kom in i natt) och till sen fisken är det hummersås = garanterat tomat i, men jag hade tur ändå, såsen till laxen passade även till denna så vi kunde byta, men stackarn fick ju fisk ändå fastän han inte tycker om det... "så då kan vi ju lika gärna byta om du vill :)"

Jag har haft ENORM tur med rumskamrater! Och en av de jag delade rum med (då fyrsal) tror jag blir en vän för livet eller något! :love:

Sen när hon åkte fick jag byta sal och kom till VÄRLDENS gulligaste dam! :love: så vi sms:ar och påminner varandra om gymnastik o.s.v :D

På nya avdelningen kom det först en kvinna som också var så himla trevlig, hon åkte hem igår och i natt fick jag in en man (:o :rofl:) som verkligen också är toppentrevlig!
Hade inte varit så kul att vara ensam, eller fått in någon riktigt grinig en! :eek:
 
@GotAsecret Fy, vad du har råkat ut för. Hoppas att det blir bättre på den nya avdelningen.

Jag känner en som jobbar i köket på Akademiska. Jag kan kontakta henne för att försöka få veta mer om matinnehållet. Vad vill du veta?
Åh! Det vore ju toppen om hon kanske vet ifall de kan fixa riktig, TRYGG, allergikost? Eller hur det fungerar med det, Kan du fråga, tror du? :bump:

Pappa har forskat i det där och varit i kontakt med något som heter "kost Clara" som säger att det ska göras allergikost på sjukhuset, att det inte är matföretaget de har som sköter det, de verkar ju bara kunna sina 20 rätter... om jag förstått det rätt.
 
Åh! Det vore ju toppen om hon kanske vet ifall de kan fixa riktig, TRYGG, allergikost? Kan du fråga det tror du?

Pappa har forskat i det där och varit i kontakt med något som heter "kost Clara" som säger att det ska göras allergikost på sjukhuset, att det inte är matföretaget de har som sköter det, de verkar ju bara kunna sina 20 rätter... om jag förstått det rätt.
Hon svarar inte, men jag försöker senare.
 
Jag har en vän som slitit sönder en hel del i knät, korsband bland annat. Han kunde leva normalt och åka skidor efter det akuta lagt sig. Nu är han opererad och åker riktigt tuff skidåkning igen (alpint). Sjukvården verkar bra på att laga trasiga knän. Tror inte alls det är omöjligt att du ska kunna träna precis som du vill i framtiden, men förstår att det känns hopplöst nu.

Krya på dig!
 
Åh! Det vore ju toppen om hon kanske vet ifall de kan fixa riktig, TRYGG, allergikost? Eller hur det fungerar med det, Kan du fråga, tror du? :bump:

Pappa har forskat i det där och varit i kontakt med något som heter "kost Clara" som säger att det ska göras allergikost på sjukhuset, att det inte är matföretaget de har som sköter det, de verkar ju bara kunna sina 20 rätter... om jag förstått det rätt.


innehåll bör man (ska man) kunna få reda på genom ett samtal till köket.
Jobbar själv i kök och tidigare för kommun/landsting och innehåll är a och o...

Även om köket på sjukhuset är ett mottagningskök så det tillverkas någon annanstans så är det ingen ursäkt att ingen vet. Infon bör följa från tillagningsköket. Annars ska givetvis tillagningsköket veta och kunna svara.

ALLA halv/helfabrikat har helt garanterat ordentliga innehållsförteckningar och det är bara att läsa innantill. Slänger man förpackningen utan att notera finns infon ändå att få tag på genom grossisten eller databas på nätet som har info kring innehåll.

Mat som lagas från grunden/ingredienser som tillsätts ska någon ha ansvar för att veta.

Kanske är det personalen på avdelningen som inte orkar/kan/vill ta reda på innehållet åt dig (?), men vänder man sig direkt till köket bör du kunna få ordentliga svar. Och trygg mat!


I övrigt hejar jag på dig och krya på dig!!
 
För tre veckor sen blev jag påkörd (för er som sett förra tråden, föraren är fortfarande inte hittad :()
Initialt, redan på akuten, konstaterade man att axeln var "bruten" och man fixerade genast med ortros, tydligen en mycket komplicerad sådan eftersom den sattes fel varenda gång man behövde ta bort den (undersökning, byte av skjorta o.s.v.) och självklart har den orsakat en del smärta.
Men det värsta var att jag inte kunde gå ALLS, benen bar inte och var okontrollerbara, men man ville ändå - utan vidare undersökningar, att Jag skulle vara uppe så mycket som möjligt. Kraftig smärtlindring, hjälpte till viss del.

Jag lades in, men läkarna ville, trots smärtor o.s.v skicka hem mig från dag två.
Tack och lov sa personalen ifrån.
Axeln kontrollröntgades efter en vecka och man konstaterade att axelfrakturen troligtvis läker ihop av sig själv, och även jag har gott hopp om det.

Man gick även med på att göra en röntgen av höger knä (läkaren ville röntga vänster fastän jag var tydlig med att ALL smärta från knäna var i höger) och när min moster till slut frågade om röntgensvaret, som ingen pratat med mig om, sa man att det sett bra ut.

Dagen efter kom en läkare och sa att han tittat närmare och upptäckt "en lös benbit" och remiss till MR skickades, drygt 1,5 v efter olyckan.
Och då blev det ett HELT annat svar!
Korsband och ledband var trasiga, "benbiten" fanns kvar (såklart) och i helhet med det som hittades dömde han ut knät i princip helt "om fyra månader kan du kanske gå promenader igen" - någon mer träning är det således inte tal om (här försvann alltså allt för mig!
Träningen har varit mitt liv, min livlina!!) men jag räknar med att åtminstone kunna göra NÅGOT vettigt inom ett halvår.
Dansen som jag älskar så mycket går däremot helt bort :(
Man satte en knä/benortros som ska sitta dygnet runt i sex veckor. 5 kvar. Då försvann i alla fall smärtan i knät!

Men den brutala smärtan som jag hela tiden påpekat i höft/ljumske/baksida lår tog man ingen notis om.
Här hjälpte ingen smärtlindring alls.

I torsdags fick jag byta avdelning, vilken lättnad!
Jag fortsatte tala om hur brutalt ont jag hade i ovan nämnda område och att jag faktiskt ville veta VAD som var fel, med tanke på återhämtning, prognos och försäkring.
Inte minst för att smärtlindring inte tog på det.

DENNA läkare lyssnade, gissade på något muskulärt men skickade remiss till röntgen (någon sådan hade man alltså inte gjort ännu!) och sen fick jag mitt svar.
Ännu en skelettskada (!) och en ganska tråkig sådan.
Spricka i bäckenet och ett trasigt bäckenben, om jag förstod rätt.
Han sa att det kommer ta ca två månader innan den blir bra igen och slutar göra så in i helvete ont.
(den första läkaren som uttryckte sig om denna smärta sa "blåmärke på skelettet"...??)

Nu är åtminstone alla problemområden undersökta, efter tre veckor.
På måndag är det vårdplanering och att jag ska hem är inget alternativ då jag dels bor tre trappor upp utan hiss och dels bor så trångt att inga hjälpmedel får plats.
Jag klarar, under de förutsättningar som finns här på avdelningen, att sköta min grundhygien någorlunda själv. Men så var det ju axelortrosen, inte en chans att jag får till den ordentligt. Alltså behöver jag hjälp även med den.

Laga mat o.s.v går ju också fetbort och under dessa tre veckor på sjukhus har jag blivit rädd för okänd färdigmat (här har man inte ens haft en innehållsförteckning, så det enda som varit HELSÄKERT för mig var pannkakan, vilket jag åt fyra gånger på fem dagar, resten fil/mackor, innan jag fick nog och började chansa.
Anpassad allergikost var tydligen inte aktuell och personalen på den avdelningen var så otroligt less på det hela att en utbrast "Nej nu går jag och skjuter mig!" när jag bad, vänligt, om att få fil igen istället.

Hur som helst, jag vet ju att jag kommer bli bättre och bättre, axeln är jag inte så värst orolig för (trots en gammal skada som bråkat konstant i fem år...) men resten.

BLIR jag någonsin helt bra? Kommer jag kunna träna ordentligt, på någon nivå, igen (gruppträning alltså) även om det dröjer lääääänge? Är det idé att hoppas på det?

Jag vet att jag inte benämnt skadorna exakt och konkret, men detta är vad man sagt till mig. Även om journalen verkar säga annorlunda.

Sen, är det verkligen okej att det ska dröja TRE veckor att bli ordentligt undersökt och lyssnad på?
Om man lyssnat från början och gjort de undersökningar som dröjt så, hade utgångsläget KUNNAT vara annorlunda? (typ med restriktioner, övningar, vad som helst?)

Min smärtlindring består just nu av högsta dos Oxynorm, kort-och långtidsverkande +Alvedon. Men det hjälper alltså inte mot den brutala smärtan i benet, finns det något alternativ för det som jag kan be att få testa?

Och vad tror ni? Blir jag hel igen, och är det ens idé att hoppas på någon form av träning inom närmaste året?
(bortsett från promenader och "gympa" Det är ju inte riktigt vad jag behöver för att må bra, jag saknar alla passen, passkamrater och instruktörer så jag håller på att gå i småbitar :(
Det är ju det som fått mig att må så otroligt bra sen mamma gick bort, det som hålls mig uppe och i himla fin form och som gjort att jag utvecklas åt ALLA håll.

Vad tror ni?

Orkar jag?

Varför hände detta just mig, just nu, när jag mådde bättre än NÅGONSIN?

Jag förväntar mig egentligen inga svar, kom jag på nu, men det var skönt att kunna skriva av mig.
Även om inlägget troligtvis blev tämligen rörigt.

Stackars dig! Vill bara säga att det absolut inte är helkört, hade bäckenet behövt operation hade man gjort det, nu låter det som att det ligger fint och det läker av sig självt. Beträffande knät är det inte heller något man måste eller ens ska åtgärda akut, först måste axeln läka och ledbandet få en chans att återhämta sig mha ortosen, sedan kommer du igång med rehabträning och om detta inte ger bra resultat kan det vara aktuellt med operation. Den typen av skador du beskriver syns inte heller på en vanlig röntgen, därav de olika beskeden.
Själv lever jag fint med 2 opererade korsband (varav det ena sannolikt inte fyller någon funktion/ ev har gått av igen) och kan både åka skidor utför och träna hårt om jag vill!

Det finns absolut inget som säger att du inte kommer kunna dansa igen! Hade du däremot älskat fotboll eller alpin skidåkning hade det varit värre/längre väg tillbaka.
 
Om du är kvar på tisdag ska jag dels till Ackis och dela har jag bara en tid att passa = kan göra ärenden.
:love: eller om du bara vill hälsa på :)
Det här är också jobbigt, att absolut inte veta något alls om vad som ska hända med mig :(

@Magnum - tror mycket berodde på förra avdelningens oengagemang, att de inte ens försökte få fram något vettigt. Faktiskt :(

Sen kommer maten till avdelningen på färdiga brickor så det står ingenting någonstans om innehållet, vilket är samma information som personalen ger.
Tycker ju att det borde finnas innehållsförteckning på hemsidan i alla fall. Men icke.

@Shudde - tack för hoppet :)
(fick besök, svarar mer sen :) )
 
@Magnum - tror mycket berodde på förra avdelningens oengagemang, att de inte ens försökte få fram något vettigt. Faktiskt :(

Sen kommer maten till avdelningen på färdiga brickor så det står ingenting någonstans om innehållet, vilket är samma information som personalen ger.
Tycker ju att det borde finnas innehållsförteckning på hemsidan i alla fall. Men icke.
)
Fy vad tråkiga :(

Är det 'bara' tomatallergi?

Även om tomat inte finns med i allergenlistan så bör ju -någon- ha såpass koll på matens innehåll så man kan redogöra för detta.

Eftersom allergenerna i allergilistan är krav att kunna redogöra för så bör man ju ha såpass kännedom om sin mat att man vet om resterande ingredienser också. :angel:

Även om det inte står på brickan, eller vid menyn på hemsida etc så ska det finnas en fysisk person (i köket) att fråga.
 
Jag blir mörkrädd när jag läser hur du har (inte) behandlats både med brist på rätt undersökningar, att du inte verkar ha fått någon bra information om ditt tillstånd och hur maten sköts. Det ligger tydligen något i ordspråket "att man ska vara frisk för att orka vara sjuk". Håller tummarna för att du får rätt hjälp i fortsättningen!
 
  • Gilla
Reactions: kol
:love: eller om du bara vill hälsa på :)
Det här är också jobbigt, att absolut inte veta något alls om vad som ska hända med mig :(

@Magnum - tror mycket berodde på förra avdelningens oengagemang, att de inte ens försökte få fram något vettigt. Faktiskt :(

Sen kommer maten till avdelningen på färdiga brickor så det står ingenting någonstans om innehållet, vilket är samma information som personalen ger.
Tycker ju att det borde finnas innehållsförteckning på hemsidan i alla fall. Men icke.

@Shudde - tack för hoppet :)
(fick besök, svarar mer sen :) )

Jag kan både hälsa på och göra ärenden ;)

Kan ju hämta nyckeln till dig innan min tid och sen komma tillbaka?
Ska vara på reproduktionscentrum kl 14 (kissnödig ;) ).
 
Stackare :(

Och så märkligt med maten!
På "mitt" sjukhus har de också en extern leverantör som lagar maten, men det är inga problem att beställa specialkost. Man skriver bara in alla allergier när man lägger beställningen till köket och så fixar de. Borde ju din avdelning också kunna göra?
 
Åh! Det vore ju toppen om hon kanske vet ifall de kan fixa riktig, TRYGG, allergikost? Eller hur det fungerar med det, Kan du fråga, tror du? :bump:

Pappa har forskat i det där och varit i kontakt med något som heter "kost Clara" som säger att det ska göras allergikost på sjukhuset, att det inte är matföretaget de har som sköter det, de verkar ju bara kunna sina 20 rätter... om jag förstått det rätt.

Claraköket? Här är deras innehållsförteckning över maträtterna: http://www.kostsamverkan.se/images/stories/Patientmat/Meny151019/Matlådor-_innehållsförteckning.pdf
 
Men fy stackare! :(
Och fy vad oproffsigt bemötande du fått!

Befinner mig ofta på ackis under veckorna så kan lätt komma förbi och lämna något eller så om det skulle behövas. Och är du sugen på ny bekantskap, om dagarna blir långtråkiga, kan jag alltid agera sällskap också:D

Hur som, tids nog ska du se att det kommer bli bra igen!:)
 
Men fy stackare! :(
Och fy vad oproffsigt bemötande du fått!

Befinner mig ofta på ackis under veckorna så kan lätt komma förbi och lämna något eller så om det skulle behövas. Och är du sugen på ny bekantskap, om dagarna blir långtråkiga, kan jag alltid agera sällskap också:D

Hur som, tids nog ska du se att det kommer bli bra igen!:)
Åh! Tack snälla! :love:
Blir jag kvar i krokarna så säger jag till :) jag vill jättegärna träffa dig!
 
Stackare :(

Och så märkligt med maten!
På "mitt" sjukhus har de också en extern leverantör som lagar maten, men det är inga problem att beställa specialkost. Man skriver bara in alla allergier när man lägger beställningen till köket och så fixar de. Borde ju din avdelning också kunna göra?
Jag har aldrig haft problem med maten de gånger jag legat inne. Jag har en lång lista på vad jag inte tål och det har fungerat. Låter slarvigt av avdelningen att inte fixa det.
Godaste maten var på Elisabetsjukhuset i Uppsala.
 
@GotAsecret Nu har jag pratat med min kompis som jobbar i köket. Hon blev förskräckt och upprörd över hur du har behandlats gällande kosten.

Personalen på avdelningen ska beställa allergikost och skriva upp vad du är allergisk mot. Beställningen gör de via dator. Där kan de också skriva upp om du har någon "önskemat", så försöker dietkocken, som är den som tar emot allergikostbeställningarna, att laga till det.

Om personalen är osäker på hur de ska göra beställningen, så finns det en pärm med information på varje avdelning. Personalen kan också ringa till köket. Det finns innehållsbeskrivning på all mat.

Hon skulle gärna vilja veta vilken avdelning det handlar om, så att köket kan se till att de får riktad information om rutinerna. Om du känner dig bekväm med att ange avdelningen, så kan du PM:a mig.

Kompisen ber om ursäkt å kökets vägnar och hälsar att du gärna får återkomma om du har någon mer fråga.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 148
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 349
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 616
Senast: Trott
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 971
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp