Är det helt kört för MIG nu?? (jävligt långt inlägg!)

@GotAsecret Nu har jag pratat med min kompis som jobbar i köket. Hon blev förskräckt och upprörd över hur du har behandlats gällande kosten.

Personalen på avdelningen ska beställa allergikost och skriva upp vad du är allergisk mot. Beställningen gör de via dator. Där kan de också skriva upp om du har någon "önskemat", så försöker dietkocken, som är den som tar emot allergikostbeställningarna, att laga till det.

Om personalen är osäker på hur de ska göra beställningen, så finns det en pärm med information på varje avdelning. Personalen kan också ringa till köket. Det finns innehållsbeskrivning på all mat.

Hon skulle gärna vilja veta vilken avdelning det handlar om, så att köket kan se till att de får riktad information om rutinerna. Om du känner dig bekväm med att ange avdelningen, så kan du PM:a mig.

Kompisen ber om ursäkt å kökets vägnar och hälsar att du gärna får återkomma om du har någon mer fråga.

Det låter som det är precis som det ska vara! :up:

Och att det är avdelningen som trasslat till det för TS :cautious:
 
@GotAsecret Nu har jag pratat med min kompis som jobbar i köket. Hon blev förskräckt och upprörd över hur du har behandlats gällande kosten.

Personalen på avdelningen ska beställa allergikost och skriva upp vad du är allergisk mot. Beställningen gör de via dator. Där kan de också skriva upp om du har någon "önskemat", så försöker dietkocken, som är den som tar emot allergikostbeställningarna, att laga till det.

Om personalen är osäker på hur de ska göra beställningen, så finns det en pärm med information på varje avdelning. Personalen kan också ringa till köket. Det finns innehållsbeskrivning på all mat.

Hon skulle gärna vilja veta vilken avdelning det handlar om, så att köket kan se till att de får riktad information om rutinerna. Om du känner dig bekväm med att ange avdelningen, så kan du PM:a mig.

Kompisen ber om ursäkt å kökets vägnar och hälsar att du gärna får återkomma om du har någon mer fråga.
I love Buke :love:
Det är alltid någon som känner någon ! :up:
 
Är inte Clara som håller i maten här tyvärr, men som jag förstått det så är det därifrån man "kan" få allergikost :)

Till middag blev det två löskokta ägg + ett knäckebröd med ost :love:

Tydligen hade det blivit något fel i datorn så det framkom inte vad jag inte tål (shit happens, såg att det stod *error* på lappen också) så kollade hon bland maten som fanns kvar på vagnarna men varken där eller i deras kyl (!!) fanns något som funkade, jag bad om fil istället, då sa hon "Du vill inte ha ägg eller något? Kokt, stekt? Jag blev så förvånad att jag kände typ exakt så här: :confused::o:love:.
"jaa, du måste ju få något att äta :)" då två perfekt kokta ägg och en knäckemacka, bara sådär, så himla gulligt! :love:

Sen frågade jag om jag kunde ta en dusch "absolut, jag plockar fram saker, vad behöver du? vill du att jag bäddar rent åt dig också? :)" :o
(på förra avdelningen kunde det dröja både timmar och dagar innan jag kunde få någon som helst hjälp och renbäddad fick jag aldrig)
Dusch klarar jag dessutom själv, vilket är jätteskönt!

Så nu sitter jag nyduschad, rena kläder i en renbäddad säng och äter kvällsfika.

Alla är så fina här verkligen! :love:

Kände ingen smärta alls i knät utan ortrosen heller så just nu mår jag faktiskt väldigt bra :love:
 
Aaaeeej! Maten kom med en lapp, att de tydligen inte fått något meddelande om vad det var för allergi, då de "skickade en rätt från ordinarie meny".
Lax, igen. Det har jag ätit tre dagar i rad nu :yuck::yuck:
Grannen fick annan fisk (hade inte haft möjlighet att beställa då han kom in i natt) och till sen fisken är det hummersås = garanterat tomat i, men jag hade tur ändå, såsen till laxen passade även till denna så vi kunde byta, men stackarn fick ju fisk ändå fastän han inte tycker om det... "så då kan vi ju lika gärna byta om du vill :)"

Jag har haft ENORM tur med rumskamrater! Och en av de jag delade rum med (då fyrsal) tror jag blir en vän för livet eller något! :love:

Sen när hon åkte fick jag byta sal och kom till VÄRLDENS gulligaste dam! :love: så vi sms:ar och påminner varandra om gymnastik o.s.v :D

På nya avdelningen kom det först en kvinna som också var så himla trevlig, hon åkte hem igår och i natt fick jag in en man (:o :rofl:) som verkligen också är toppentrevlig!
Hade inte varit så kul att vara ensam, eller fått in någon riktigt grinig en! :eek:

Vet du vad jag tänker när du skriver om dina rumskamrater? Det är inte någon tillfällighet att dom är trevliga - och det är dom som haft tur som får dela med dig! Jag tror att trots ditt elände så är du en energikick och ett glädjepiller för dom andra! Så tror jag.

För övrigt så är jag säker på att du kommer at tkomma tillbaka även om det tar tid. Du kommer att hitta vägen!
 
@GotAsecret Nu har jag pratat med min kompis som jobbar i köket. Hon blev förskräckt och upprörd över hur du har behandlats gällande kosten.

Personalen på avdelningen ska beställa allergikost och skriva upp vad du är allergisk mot. Beställningen gör de via dator. Där kan de också skriva upp om du har någon "önskemat", så försöker dietkocken, som är den som tar emot allergikostbeställningarna, att laga till det.

Om personalen är osäker på hur de ska göra beställningen, så finns det en pärm med information på varje avdelning. Personalen kan också ringa till köket. Det finns innehållsbeskrivning på all mat.

Hon skulle gärna vilja veta vilken avdelning det handlar om, så att köket kan se till att de får riktad information om rutinerna. Om du känner dig bekväm med att ange avdelningen, så kan du PM:a mig.

Kompisen ber om ursäkt å kökets vägnar och hälsar att du gärna får återkomma om du har någon mer fråga.
Men Åååååh!! Så fint! Tack så otroligt mycket! :love:
Det jag hört här är att de kan säga till om allergi , så "får man se vad det blir" inte ett ljud om att man kan önska sig något..

Enligt förra avdelningen så kan man inte alls ringa och fråga, jag frågade t.o.m om de kunde ringa och dubbelkolla en sak, men icke.

Det är 70E som beter sig så här illa, igår fick jag även höra från min gamla rumskamrat hur de beter sig mot henne, en äldre dam, och det är inte ett dugg bättre...snarare värre :(

(70D däremot :love::love:)
 
Vet du vad jag tänker när du skriver om dina rumskamrater? Det är inte någon tillfällighet att dom är trevliga - och det är dom som haft tur som får dela med dig! Jag tror att trots ditt elände så är du en energikick och ett glädjepiller för dom andra! Så tror jag.

För övrigt så är jag säker på att du kommer at tkomma tillbaka även om det tar tid. Du kommer att hitta vägen!

Precis så!:bow:
 
Vet du vad jag tänker när du skriver om dina rumskamrater? Det är inte någon tillfällighet att dom är trevliga - och det är dom som haft tur som får dela med dig! Jag tror att trots ditt elände så är du en energikick och ett glädjepiller för dom andra! Så tror jag.

För övrigt så är jag säker på att du kommer at tkomma tillbaka även om det tar tid. Du kommer att hitta vägen!
Jag undrar nästan om det inte är precis så, kanske t.o.m meningen med hela eländet? Att jag skulle få träffa dessa underbara människor? :) :bow:
 
Jag fick en knäskada liknande din för flera år sedan. Jag tror det tog ett halvårs rehab innan jag fixade ett combatpass hyggligt igen (och det är ju ändå inte det snällaste mot knäna). Första tiden var tråkig och gjorde ont, men när den seriösa rehaben börjar får man ligga i ordentligt. Jag körde tre tunga styrkepass i veckan, på sjukgymnastens order.

Numera tränar jag en högrisksport, och risken att mitt knä ryker i nästa match är inte större än för någon av de andra tjejerna. Dock spenderar jag fortfarande väldigt mycket träningstid med benstyrka och knäkontroll, hade jag varit stillasittande hade knät inte varit lika funktionellt.
 
Även jag har skadat knät med avslitet korsband och ledband samt en fraktur i skenbenet. Efter 6 veckor i ortos pga frakturen kunde jag börja rehabträna. Gick hos en grymt bra sjukgymnast i Stockholm ( hon kan få mig att vilja flytta dit igen, så bra var hon :love: ).

Hur som, knät blev inte bättre så jag fick ett nytt korsband. Det strulade efter operationen så fick göra en till och så mer rehab.

5 år senare har jag inga begränsningar alls! Undviker slalom men det är mina hjärnspöken och inget annat som ställer till det :)

Så kört behöver det inte vara! Hitta en grym sjukgymnast och sätt upp ett mål att du ska kunna dansa igen!
 
Det är klart att du kommer tillbaka :) Folk har återhämtat sig från värre saker. (Även om detta självklart är illa nog! Hoppas du förstår hur jag menar för jag menar absolut inget illa :))

En sak jag funderar på är smärtlindringen. Varken oxycontin (långverkande) eller oxynorm (kortverkande) har någon övre gräns såsom alvedon och liknande har. Jag funderar på varför de säger att du inte kan få mer om du fortfarande har ont? Det är jätteviktigt att smärtlindra ordentligt för att gå med svår smärta är något som verkligen kan ge problem i längden. Sen kan det vara så att du behöver trappa upp under en tid för att hitta din optimala dos men det borde de ha sagt isåfall, inte att du har högsta möjliga dos nu. Kanske skulle du be att få träffa en smärtläkare?
 
Jag blir så glad av era svar! Behöver allt pepp och hopp jag kan få :love:

@TinyWiny - de proppar i mig all smärtlindring jag behöver nu "du säger till direkt när du får ont, du ska inte ha ont, vi vill ju hjälpa dig så gott vi kan :)" nu med muskelsvslappnande tror jag det kommer bli ännu bättre :)

Och nu kom sköterska in med den där eländiga menyn, MEN så sa hon att hon det finns sån "önskemat" och att hon skulle kolla upp hur det var med det så skulle hon återkomma för beställning :banana:
 
Jag blir så glad av era svar! Behöver allt pepp och hopp jag kan få :love:

@TinyWiny - de proppar i mig all smärtlindring jag behöver nu "du säger till direkt när du får ont, du ska inte ha ont, vi vill ju hjälpa dig så gott vi kan :)" nu med muskelsvslappnande tror jag det kommer bli ännu bättre :)

Och nu kom sköterska in med den där eländiga menyn, MEN så sa hon att hon det finns sån "önskemat" och att hon skulle kolla upp hur det var med det så skulle hon återkomma för beställning :banana:

Bra att du får vad du behöver :up: Muskelavslappnande kan göra jättemycket! Om inte annat för att man spänner sig när man har ont och det i sig skapar ännu mer smärta.
 
Efter att de lagt ned köket på Ackis så har maten gått käpprätt åt skogen! Jag låg inne efter operation för ett par år sedan efter en större mag- och tarmrelaterad operation = kosten är A och O. Vi fick samma alternativ som resterande sjukhus vilket gjorde att jag i princip åt kokt potatis och knäckebröd tiden jag låg inne.. Förstår verkligen inte varför de inte har kunnat skärpt sig ännu! Och med skärpt sig menar jag att de ska ha blivit ett riktigt kök igen. Min mor jobbade på special-kost "avdelningen" när de var storkök så jag har fått se hur de som jobbade där verkligen älskade sitt jobb och att laga mat. Har inte så stor koll på de som är kvar efter att de bara blivit mottagningskök, men jag skulle inte förvåna mig att "skaparglädjen" försvunnit, något som knappt kan existera hos de stackare som lagar maten i Västerås..
 
Jag hade ett fräsigt knästöd när jag spräckte knäskålen (när gipset togs bort). Det hade skenor vid sidorna så vridning gick liksom inte. Detta var ju i slutet av 90-talet så då borde ju vara än bättre nu.
 
@Masqueradee - det är verkligen skandal! Precis så tänker jag också att näring och energi är ju verkligen det absolut viktigaste för att man ska kunna läka och må bra.
Att de ens trodde de skulle spara pengar på att lägga ner köket, jag vill hävda det motsatta.
Nu betalar de ju enorma summor för mat som typ ingen vill ha eller mår bra av.
Fler skulle säkert bli piggare snabbare om maten gav den energi och näring man behöver för att bli frisk.

Men om jag förstått rätt har de insett det nu och ska öppna köket igen, om inte i år så nästa år..
 
Du är enormt stark vännen!! Tänk så mycket som hänt de senaste 2 åren med dig. För några år sen hade du aldrig fixat dessa motgångar och titta idag!! Du är suverän!! Tänker på dig varje dag men glömmer att höra av mig.. Skäms lite ... men du är så stark och tuff så efter sommaren tränar du igen!! Det tror jag stenhårt på.:love::love::love::love::love::love::love:
 
Hakar på kören och säger: Det här grejar du! Det kan ta tid, blod, svett och tårar men jag är säker på att du inte kommer ge dig förrän du kan träna igen. Tills dess får du hänge dig lika intensivt åt sjukgymnastiken.
Och du får även ha dagar då du tillåter dig att vila ;)

Hoppas maten ordnar sig nu och att du får smärtlindring som hjälper och framförallt att du får fortsätta bli omhändertagen av trevlig personal.
 
Sjukhus ska kunna ta hänsyn till alla allergier och andra typer av sjukdomar som t ex diabetes. De ska även ta hänsyn till vegetarisk och vegansk kost. När jag var inlagd här för ett par år sen så var det någon som hade glutenallergi, nån diabetiker, nån som endast fick äta mjuk mat osv. För alla utan problem fanns det alltid 2 rätter att välja på, för de med olika "problem" fanns alltid en av rätterna anpassad på olika sätt.
 
Jag har haft en del skador men alla låter lindrigare än det du råkat ut för. Min sambo däremot slog sin knäskål i spillror samt slog av ledbandet helt när han gjorde en bakåtvolt ut för en (bad)klippa (jag vill inte tänka på vad som hänt om han slagit i huvudet istf knät). Han flögs med helikopter till sjukhus och opererades akut, bl.a. skruvade de fast ledbandet i det lilla som var kvar av hans knäskål samt rensade bort "splitter". Han gick på kryckor i flera månader och rehaben (typ att lära sig gå igen!) var lång och mödosam, men två år senare sprang vi ett fjällmarathon tillsammans :). Han gör inte volter från klippor längre, men kan göra dem från marken igen. Han har ont ibland i knät, men kan göra allt han vill. Jag tror att du kommer att bli bra, särskilt med den träningsbakgrund och -vilja du verkar ha. Krya på dig!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 148
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 348
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 616
Senast: Trott
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 971
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp