Bukefalos 28 år!

Är det helt kört(låna pengar)

A

anemona

Nu är det så att jag funderar på en till häst.Har ju tyvärr dragit på mig ett par betalningsanmärkningar vilket gör det svårt att låna pengar.Inga stora belopp,men i alla fall...
Jag har fast anställning och skulle kunna avbetala med ca 600-700 i mån.Men nu är det väl så att man inte får låna när man har betalningsanmärkningar?
Finns det folk som kan tänka sig att sälja på avbetalning?
Någon som gjort så och har erfarenheter?
Det jag tänkt mig är väl en billigare häst för ca 20 000.
 
Inte för att jag inte får låna pengar...men jag har köpt en ponny på avbetalning från ett välkänt stuteri.
1000+ moms per månad med ett bra kontrakt för det vore ju hemskt för säljaren om jag slutade att betala!!!
Men nu är hon våran till 100%...!!!
 
Spar ihop till de pengarna istället. Tar inte så lång tid om man lägger undan månadskostnaden för hästen!
 
Okej,men hur funkar det,om stuteriet har ett samarbete med ett finansbolag får man väl inte låna då man har betalningsanmärkningar? Men det går väl att upprätta ett eget kontrakt så att de vet att de får sina pengar?
Vill ju gärna ha möjligheten att skaffa häst fast dessa :devil: betalningsanmärkningar har "märkt" mig.Dessutom finns de ju kvar i tre år och så länge vill jag ju inte vänta :cry:
 
Mitt råd är att se över din ekonomi innan du skaffar
fler hästar som kan orsaka betalninganmälningar.

Man bör ha en buffert!

Så börja spara!
 
Har du råd att betala både stallhyra, skoning & avbetalningen på hästen varje månad & ev. Veterinär?

Det springer lätt iväg i pengar..
 
En till häst, skriver du. Du har alltså minst en redan. Och betalningsanmärkningar. Jag skulle spara ihop dessa ca 20.000, även om det tog något år, och absolut inte låna på banken! Hästen kostar ju mer i "drift" än avbetalningarna till banken. SPARA!!!
 
Varför vill du ha en häst till? Du har en häst = ganska höga månadskostnader, varför skaffa fler?

Om du klarar av att betala ett lån (avbetalning) samt hästens alla övriga kostnader, så tycker jag att du skall ta dig i kragen och lägga undan 2000 kronor i månaden. Du har dina 20000 kronor på mindre än ett år då, samt får en uppfattning om hur det känns med högre månadsutgifter.

Kanske du tom inte tycker att det är värt det när du ser vad du får försaka?

/i all välmening :)

PS. Jag tycker som du, att de är smått notoriska med att inte bevilja lån om man har anmärkningar för skitsaker. Det tror jag påverkar ekonomin och samhällsklyftorna då bara klanderfritt leverne genererar bättre ekonomi för banker och låneinstitut, samtidigt som de som skulle kunna låna men som gjort bort sig någon gång inte kan bidra till ekonomin.
Men det är en annan fråga.... sorry.
 
Ingen vettig människa lånar ut pengar, eller ingår någon form av ekonomiska avtal med en person utan att ta kreditupplysning på densamma, så du ska nog inte räkna med att kunna låna pengar någonstans eller köpa på avbetalning. Dessutom bör du nog fundera över om du verkligen ska dra på dig ytterligare skulder och utgifter, när du uppenbarligen inte klarar att sköta de ekonomiska åtaganden du redan har. Börja spara!
 
när du uppenbarligen inte klarar att sköta de ekonomiska åtaganden du redan har. Börja spara!

Att säga till en person att denne "uppenbarligen inte klarar att sköta ekonomin" på grund av en betalningsanmärkning av en skitsak, dvs TV-lisens eller en parkeringsbot - det tycker jag är att vara allt för generell.

Många människor gör bort sig någon gång och missar en inbetalning, samt dess påminnelse (och numera får man bara en) vilket innebär att de inte kan hyra lägenhet, skaffa telefon eller låna ens en liten summa pengar på flera år. Jag tycker inte det är rimligt. Har man jobb, en välordnad ekonomi och kanske papper på att man betalt sin hyra i tid under flera år så tycker jag visst att en bakn eller ett kreditinstitut kan ta en risk med att ge lån. De TJÄNAR ju pengar på det! :crazy: Jag förstår inte logiken i att förlora en kund för att denne inte betalat en räkning på 500 kr en gång i tid. Om man däremot har obetalda skulder hos kronofogdemyndigheten, det är en annan sak - anser jag.

Men kanske är jag bara amerikaniserad i största allmänhet och tycker att kapitalism handlar om gambling från båda parter.

20000 är dessutom en struntsumma för en bank. Betalar inte låntagaren så lider hon mest själv och skulle inte banken få in pengarna så är det väl inte hela världen. Livet är fyllt av risker, även för företagare. Vad gäller bankerna så gör de sådana vanisnniga vinster ändå!

Jag reagerar väldigt negativt på att människor som har gjort små förseelser skall dömas hårdare än de människor som kanske både skattefuskar, har bulvanbolag eller försätter företag efter företag i konkurs alltid klarar sig - på ett eller annat sätt.

Nu blev mitt svar lite generellt. Jag menar inte att trådskaparen visst har råd att ha extra häst, för jag vet inget om hennes ekonomi. Personligen hade jag sparat ett år först eftersom jag ogillar att betala dyra pengar för små lån, men vi är alla olika. Det jag diskuterar är principen.
 
För det första hade trådskaparen mer än en betalningsanmärkning, och vad vederbörande anser vara "inte så stora belopp" vet varken du eller jag.


Jag föreslår vidare att du tar kontakt med trådskaparen och personligen lånar henne 20 000.

Upplysningsvis har banken inga egna pengar att låna ut, utan de 20 000 som du anser vara en struntsumma är andra bankkunders sparande. Om banken inte var försiktig med sin utlåning skulle den så småningom inte kunna leva vidare, utan gå omkull och spararna skulle förlora sina insatta pengar. ( Nu är det ju inte så i praktiken i Sverige, eftersom staten garanterar sparmedel upp till 250 000 kr kronor och staten dessutom skulle rycka in och rädda en bank på fallrepet för att inte riskera att hela betalningssystemet kollapsar, men det är en annan historia).
Jag är personligen tacksam för att min bank är försiktig med vem den lånar ut pengar till.

För övrigt undrar jag hur en person som inte kan spara ihop 20 000 kr till att köpa en häst kontant ska kunna finansiera de löpande utgifterna för den köpta hästen sedan.
 
"Många människor gör bort sig någon gång och missar en inbetalning, samt dess påminnelse (och numera får man bara en)"

Fast det där stämmer inte riktigt

*Först kommer räkningen

*Sedan kommer eventuell påminnelse ( behöver inte vara så )

*Sedan skickas det vidare till ett indrivningsföretag(Inkasso) obs : att du fortfarande inte blir med i några register och kan forfarande låna pengar.

Om du efter inkasso kravet INTE betalar, ja då har du satt dig själv på pottkanten och då är det svårt att få lån.


Så det är minst 2 oftast 3 "påminnelser" varav 1 är från ett inkassoföretag,
tar man sig inte i kragen då och betalar vad man är skyldig
så tycker inte jag att man kan sköta sin ekonomi rätt!
 
Eller så hamnar man i kläm pga myndigheters "misstag". En kompis till mig fick ingen påminnelse alls utan ärendet gick till inkasso direkt och hon prickades utan något krav från inkasso kom. Allt ordnades upp och min kompis fick ursäkter för dessa misstag MEN den här PRICKEN kan dom inte ta bort ur systemet utan den följer henne nu i ynka 36 månader.
 
Dessutom har jag själv hamnat hos inkasso för något som jag inte hade beställt. Fick ett kravbrev från inkasso
(OBS-ingen räkning-ingen påminnelse). Som tur var fick jag ingen prick.
 
En kompis till mig fick ingen påminnelse alls utan ärendet gick till inkasso direkt .

Men det är helt i sin ordning.

Som företagare behöver man INTE skicka ut en påminnelse efter räkningen.
De flesta gör det endå, men det är alltså ingen lag som säger att kunden skall ha en påminnelse
innan ärendet sänds vidare till inkasso.

Men sedan förstår jag inte dig riktigt, du skriver att räkningen gick till inkasso direkt!
Sedan skriver du att hon inte fick någon räkning från Inkasso utan att hon prickades direkt .??

( OBS: du prickas inte för att du får krav från inkasso,
du prickas när du inte betalat inkassokravet och ärendet skickas till kronofogdemyndigheterna)
 
Om du betala direkt, när brevet från kronofogden kommer får du ingen betalningsanmärkning eller snarare du blir av med den direkt. Det är inte lätt att få en betalningsanmärkning. Läs mer på kronofodgemyndighetens hemsida speciellt denna sida.

/Soapbubble
 
Jo jag vet precis hur det fungerar med kronofogden och allt annat .

Jag kanske var otydlig?

Och vad menar du med att det inte är lätt?
 
Lite otydlig var du nog. :) Jag uppfattade det som att du trodde att man fick en betalningsanmärking om man inte efter inkassokravet betalar. Fast man kan låta bli att betala inkasso och ändå slippa en betalningsanmärkning. Betalninganmäkningen kommer när man inte betalar till kronofogden.

Jag tycker det att det är ganska svårt att få en betalningsanmärkning. Man måste slarva ganska rejält innan man hamnar där. Den anmärkningen var inte riktad till dig utan var ett inlägg i debatten.

/Soapbubble
 
efter inkasso skickas kravet till kronofogden och svarar man inte på TVÅ brev ifrån dem så blir det ett utslag och det är först DÅ man får en betalningsanmärkning.
 
en häst kostar ca 4000/mån med träning och allt annat inräknat. Stallplatsen räknar jag då till 2500/mån inkl foder.

Börja spara och du kan köpa hästen kontant framåt hösten! (5 mån lön, maj-sep)! :)

Det är lite värre när man som jag vill ha en häst som kostar uppåt 60 -70 000, men jag sparar flitigt allt jag kan! ;)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 075
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 650
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
969
Senast: ufot
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp