Är det ”inte ovanligt” att hästar måste avlivas under fälttävlan?

Jag tror eg inte fler hästar plötsligt faller ihop på tävling eller i övrigt. Däremot så om de har te ex en försvagning i hjärtat eller liknande kan maxprestation säkert påverka så de dör då fast de annars inte skulle det

Min fullt friska, 10-åriga welshponny dog i början av året. Han föll ihop i sin box och dog knall och fall. Från pigg och normal och stod och åt frukost till bara rasa ihop och dö. Enligt vet sannolikt ett stort kärl som brast och bara tur det inte hände så han ramlade över någon. dock ingen obduktion så om det var kärlruptur eller plötsligt hjärtstopp kommer man aldrig få veta. Men han föll rakt ner och utan oro innan, utan kamp eller sprattel när han ramlat. Han bara dog.

En väns häst, hobbyhäst, ramlade ihop och dog under en uteritt.

De fallen är nog omöjliga skydda sig emot, och får stor uppmärksamhet om de händer på tävling men noll om det händer utanför tävling (om det inte är en väldigt känd häst då)
Precis, och sedan skulle det ju kunna hända hästar oftare än människor i allmänhet (känner till unga människor som bara fallit ihop och dött av medfödda hjärtfel också men tror inte det är så väldigt vanligt.) dvs man kan ju råkat avla på olika saker (i galoppen har jag för mig att vissa hästar har markant större hjärta och därmed löper bättre, då kan ju kanske en annan häst fått ett fel när man avlar mot det) eller att djur bara har olika typer av fysik. De är ju som sagt riktigt stora jämfört med oss.

När det gäller galopp och trav skulle man ju kunna gissa att om hästen kunde dött i stallet om en vecka så lär antagligen ett snabbjobb flytta fram det till nu direkt. Så det vore ju inte omöjligt att det skulle kunna hända oftare på tävling utan att det är tävlingens fel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen Bob The Builder föll på hinder nummer 15. Strax efter att terrängritten avslutats kom beskedet att hästen brutit benet och att...
Svar
0
· Visningar
718
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Har ju senaste dagarna läst om Amy Tryon och Le Samurai, som ju ledde i Kentuckys fälttävlan, och sen blev hästen kraftigt halt innan...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 682
Senast: rubytoo
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 552
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp