Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Det där gjorde ont att titta på.. :( :eek:
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Det är otroligt men det går inte att säga att man inte kan fatta hur hon inte kände att hästen var halt eftersom ingen annan än hon satt på hästen.

Det är ju oerhört svårt att sitta och säga något sådant , givetvis kan hon ju själv se när hon ser på filmen men det gör man ju inte när man sitter på och hon är ju inte ensam om att komma i mål med en häst som har dragit senorna, hon kanske endast upplevde att han var lite snubblig vem vet...

Kan inte tro att någon enda ryttare avsiktligt rider sin häst i mål med dessa skador om dom är medvetna om det.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag mår bara illa....den byter ju galopp flera ggr för att kunna stå på benen....
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Kan inte tro att någon enda ryttare avsiktligt rider sin häst i mål med dessa skador om dom är medvetna om det.

Det tror inte jag heller. Vilken otrolig häst som hoppar öht. :crazy: Adrenalin-nivån hos både häst och ryttare måste varit enorm.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Kan inte tro att någon enda ryttare avsiktligt rider sin häst i mål med dessa skador om dom är medvetna om det.

Jag varken hoppas eller tror att någon skulle göra det, men jag förstår fortfarande inte hur man INTE kan känna den hältan... Den var ju mer än "lite snubblig"...
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Fast detta var ju extremt, hon borde ju känt att den trampade igenom eftersom den nästar rammlade omkull :crazy:

Nej så halt som den var i galoppen jämfört med hur galoppen var innan borde hon ha känt.

Helt klart väldigt dumt gjort
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Hade det varit jag hade jag varit av hästen efter 2 sådana galoppsprång. :crazy:

Otroligt fruktansvärd händelse. :(
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Helt klart väldigt dumt gjort

Det finns väl ingen som säger något annat?

JAG kan själv heller inte förstå att hon inte känner det, men jag kan heller inte föreställa mig att en normal människa sitter på hästen och tänker "aj fan, nu drog han nog av senan eller bröt benet eller nåt. Men skit samma, jag fortsätter ändå, det är ju trots allt bara ett hinder kvar."

Jag tror att det är adrenalin och trötthet som har spelat in, hästar och ryttare på den här nivån är ju helt otroligt fokuserade på vad de ska göra. Har de sen varit ute i över tio minuter (typ) så pumpar det nog rätt bra i ådrorna på både häst och ryttare. Ingen häst hade väl annars hoppat ett hinder med senan avdragen.

Inte för att det har med skadad häst att göra, men när Anna skadade sig i Malmö och jag fångade Snacke direkt efter de hade gått omkull var han totalt vansinnig för att han inte fick fortsätta. Han var så inne på att få göra sitt jobb, de gamla hästarna som gått ett tag på den här nivån är ju så medvetna om vad de ska göra att de glömmer allt annat.
 
Senast ändrad:
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Hade det varit jag hade jag varit av hästen efter 2 sådana galoppsprång. :crazy

Ja, jag också antagligen.
Men inte många av oss har varit i en liknande situation, så jag tycker det är svårt att säga "hur fan kunde hon".

Det gör mest bara j*vligt ont i hjärtat att se något sånt här.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Fast Snacke var ju inte skadad.

Denna häst ville ju stanna omedelbart, men drevs vidare av ryttaren.

Och på den nivån är man väldigt rädd om sin häst och vilken annan ryttare som helst hade nog checkat av med ett par travsteg efter genomtrampet eftersom den blev så oerhört halt direkt.

Hästen stannade omedelbart i mål när hon slutade att driva den och tja hur långt kom den in i mål eg??

Från att ha galopperat så bra till att helt stanna av ett par hundra meter innan mål hör ju inte till vanligheterna direkt.

Nej denna häst hade stannat direkt om den fått det
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag försvarar inte det ryttaren har gjort, funderar mest kring orsakerna till agerandet.

Hade detta hänt i början av banan, innan häst och ryttare kommit igång och upp i flås och tempo, tror jag inte hon hade fått hästen att hoppa.

Men av de hästar jag har sett bryta benet på terrängbanan (tyvärr ett par stycken) så har flera fortsatt galoppera ett par hundra meter innan de stannat och stått på 3 ben. Och det utan ryttare på ryggen. Varför gör de då så, om det inte är på grund av adrenlinet, som antagligen gör att de inte känner smärtan på en gång? Det säger ju ryttare, och andra idrottsmän/kvinnor, som skadat sig allvarligt också, att man inte känner hur ont det gör från första början.
 
Senast ändrad:
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag måste erkänna att jag tills för några minuter sedan varit Lyckligt ovetande om denna tragedi som utspelat sig på andra sidan atlanten...:cry: Instämmer med flertalet tidigare inlägg, visst är det ofattbart att ngt sådant ska behöva hända! Det är verkligen jättehemskt att se på filmen, fruktansvärt att se en häst plågas på det viset, och självklart önskar man att ryttaren omedelbart avbrutit och suttit av! Förhoppningsvis gjorde adrenalinet och fokuseringen sitt till att dämpa smärtan, dessutom brukar väl kroppen "chocka" vid stora skador, så att inte smärtan känns fullt ut direkt. Och visst, den hoppar ju trots allt sista hindret, om än med viss övertalning? Men INGEN som sett filmen kan påstå att det inte syns hur påverkad hästen är, oavsett om det hade berott på benbrott, senskada eller sten i skon. Men vad ryttaren kände eller tänkte kan ju inte vi svara på, och även fast jag kan tycka att det låter konstigt att hästen bara kändes trött och ojämn, så kan ju inte jag säga att det inte var precis så det kändes...Dessutom får vi ju förutsätta att en så rutinerad ryttare inte riskerar sin häst bara för att gå i mål till vilket pris som helst, det är ju inte mkt värt om inte hästen har ngn chans att gå igenom besiktningen da´n efter! Så allt jag kan göra är att beklaga, och ÖNSKA OSS ALLA ATT VI ALDRIG BEHÖVER HAMNA I EN LIKNANDE SITUATION!!!
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Vad tror ni, hade hästens tragiska öde varit annorlunda om ryttaren brutit, eller tror ni att skadan blev "tillräckligt" stor då den snubblade?:crazy:
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Senan gick nog av i ögonblicket när den snubblade, tror inte det kan bli mycket värre ändå? Jag har (tack & lov) inga större kunskaper när det gäller just senskador.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Ja, jag också antagligen.
Men inte många av oss har varit i en liknande situation, så jag tycker det är svårt att säga "hur fan kunde hon".

Det gör mest bara j*vligt ont i hjärtat att se något sånt här.

Inte just den situationen, men jag har suttit på min häst i galopp när en sko släppte på alla söm utom en och vred sig så att hästen i nästa steg trampade in tåkappan rakt in i hoven. Jag kände det direkt när hästen gjorde det, ett snedsteg och sedan rejält halt i ett galoppsteg. Jag hoppade nästan av i farten vill jag lova!
Så jag hade gjort det, garanterat. Oavsett om det hade varit OS.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Men hur mycket vi än "vill" så kan vi inte sätta oss in i ryttarens sits. Jag hade en häst som fick en nervsmäll när han gick i översta bommen på ett hinder hemma på vanlig hoppträning, och blev blockhalt. Jag var nog av hästen innan han hade tagit ett galoppsprång efter hindret för jag kände att något var fel. Men det går ändå inte att jämföra med att sitta där Amy Tryon satt. Jag tycker det är skitsvårt att döma i ett sånt här fall, det är ändå ingen lätt sits för "juryn" och jag tror det ska mycket till för att det ska bli ett hårt straff.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Eftersom hästen travar vid två tillfällen, byter galopp, och riktigt vansinnes-haltar kan jag inte säga annat att än att hon märkte det. Det tog ett tag innan hon stannade hästen efter hindet också....
Och liksom verkade förvånad över att hästen var halt.

Kan man inte känna en sådan grov hälta, som dessutom sitter på hästens framben, så ska man bannemig bli MINST avstängd på livstid från sporten, eller börja med en annan sport där djur inte är med, så att hon kan ha den där "adrenalinkicken", som vissa beskriver det, ifred.

Hoppas hon får ett långt, kännbart straff. För i alla regelböcker är det rent o skärt djurplågeri. Och ingen adrenalin i världen kan missa den där hältan. Tro mig. Isådana fall måste man ha enorma rubbningar i nåt av hjärnans system.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

*knapplån*

jag pendlar mellan att känna "stackars häst med en sån idiot till ryttare" och stackars, stackars amy".

jag kan inte för allt i världen förstå hur man kan missa en sån total hälta, man ser ju dessutom tydligt att hon flertalet gånger driver upp hästen i galopp igen. fine, när den snubblade första gången - okej, hon kunde i "stridens hetta s a s" ta det som ett omslag av galoppen, men hur många meter galopperar hon inte egentligen?!

å andra sidan är jag fullt medveten om hur extremt fokuserade både hästar och ryttare som verkligen hör hemma på absolut högsta nivå är. jag har en bekant som ridit i mål med handleden av och hon var strålande nöjd och glad när hon travade av sin häst. att hennes adrenalin pumpade på och hon inte kände ngt var ju tydligt då, men hästarna är ju också i det "skicket" - vilket märktes tydligt på hennes häst då den är en stopper utan like och på träning kan stanna om manen ligger på fel sida i princip. uppenbarligen var den ju så i gasen att den inte alls märkte/brydde sig om att hennes högertygel inte var det minsta svår att gå emot.

dock otroligt tragisk händelse! hemskt hemskt hemskt :(
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Fast Snacke var ju inte skadad.

Denna häst ville ju stanna omedelbart, men drevs vidare av ryttaren.

Och på den nivån är man väldigt rädd om sin häst och vilken annan ryttare som helst hade nog checkat av med ett par travsteg efter genomtrampet eftersom den blev så oerhört halt direkt.

Hästen stannade omedelbart i mål när hon slutade att driva den och tja hur långt kom den in i mål eg??

Från att ha galopperat så bra till att helt stanna av ett par hundra meter innan mål hör ju inte till vanligheterna direkt.

Nej denna häst hade stannat direkt om den fått det

Jag har inte sett videon, men läst om det som hänt.
Jag mår illa och blir helt gråtfärdig efter att ha tittat.
Jag är med HELT övertygad om att just denna häst hade stannat direkt om han fått det.

Hästen är död, nu får ryttaren stå till svars och stå med skammen, oavsett om hon inte hade uppmärksammat hältan eller ej.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag försvarar inte det ryttaren har gjort, funderar mest kring orsakerna till agerandet.

Hade detta hänt i början av banan, innan häst och ryttare kommit igång och upp i flås och tempo, tror jag inte hon hade fått hästen att hoppa.

Men av de hästar jag har sett bryta benet på terrängbanan (tyvärr ett par stycken) så har flera fortsatt galoppera ett par hundra meter innan de stannat och stått på 3 ben. Och det utan ryttare på ryggen. Varför gör de då så, om det inte är på grund av adrenlinet, som antagligen gör att de inte känner smärtan på en gång? Det säger ju ryttare, och andra idrottsmän/kvinnor, som skadat sig allvarligt också, att man inte känner hur ont det gör från första början.

Njä jag har också sett en hel del hästar som fått frakturer men de allra flesta har fått det i samband med omkullridningar. Har bara sett en enda fraktur i farten och det var på Snogeholm för många år sedan när en point to point häst bröt sitt bakben den forstatte inte utan stannade så fort den kunde, men det är inte speciellt lätt att stanna när man är uppe i hög fart.

Min gamle fälttävlanshäst fick exakt likartad skada som Amys häst och jo han stannade omedelbar efter hindret, detta skedde i ridhus i en landning efter ett hinder. Ryttare som satt på var en ung junior som trots sin stora orutin kände omedelbart att något var fel och stannade hästen omedelbart.

Nej jag tror inte att man inte skulle känna detta, men bäst vet ju hon själv och det är väl eg upp till diciplinnämnden i FEI att avgöra
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 555
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 116
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 822
Senast: Luff
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 159
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp