Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Senan gick nog av i ögonblicket när den snubblade, tror inte det kan bli mycket värre ändå? Jag har (tack & lov) inga större kunskaper när det gäller just senskador.

Fast detta hävdade just veterinärerna att skadan blev värre eftersom hon fortsatte och det var väl just en av orsakerna till att detta gick vidare till diciplinnämnden
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Ok, det visste jag inte.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Det enklaste svaret är nog ändå att Amy kände av hältan, men valde att fortsätta in i mål. Lite adrenalin gör inte att man blir hjärndöd och inte känner av hältor, däremot kanske man tar sämre beslut "i stridens hetta"?

För ryttare på den nivån så tycker jag att man kan förvänta sig att de i en situation som denna ska ha tillräcklig kompetens att förstå av hästens rörelsemönster att den är halt. Oavsett orsaken eller omfattningen. Hästen hade ingen ren galopp. Det ska ryttaren kunna känna. Gissningsvis trodde hon inte att det var så illa som det var, utan satsade allt på ett bräde och fortsatte den korta bit som var kvar.

/V
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

http://video.tinypic.com/player.php?v=664abo2

Här är ett klipp från händelsen...

Vad kan jag säga.. jag är VANSINNIG!



jag känner för att gråta en skvätt..

jag tycker nog inte att det finns någon ursäkt faktiskt.. spelar ingen råll vilka vinster, ära som ligger bakom mållinjen. inte heller adrenalin kan man skylla på. det är iaf min åsikt. men vilken häst! vilket hjärta vissa hästar har.. både sorgligt och fantastiskt.
jaa.. shit, jag är i chock!
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

KL

Som en jämförelse....

Satt igår och tittade från omhoppningen i Aachen när Tony Andre Hansen red sin häst.

Det flöt på i god fart men han hade 2 rivningar har jag för mig. Direkt när han kom i mål böjde han sig fram och tittade ner mot hästens framben, först ena sidan, sedan den andra.

Efter det vände han och red iväg och kunde visa vart funktionären kunde plocka upp den sko som hästen dragit av sig.

Jag hann inte se under ritten att hästen blev orytmisk, men det gick iofs fort, tittade om och om igen, så kankse man skulle se vart hästen drog av sig skon.

Vad jag tänkte var på att ryttaren, trots en omhoppning med pengar på spel, och en ev vinst i bakhuvudet, visste nästan exakt var på Aachens jättearena vart hästen drog av sig skon.
Han måste ha känt det, bedömt att hästen var ok och sedan fortsatt ritten.

Jag kunde som sagt under pågående ritt inte se att något annorlunda skett eller att hästen började att röra sig annorlunda.


Vad jag vill komma till är att Amy MÅSTE ha känt att hästen blev akut halt, om hon nu inte kände det, så måste hon ha känt att han stod emot rejält och vill bryta av..däremot gjorde hon en ödesdiger bedömning när hon red vidare.

Tänk att hästen hoppade, och även klarade landningen!
Vilken hjälte den hästen var!
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Fast detta hävdade just veterinärerna att skadan blev värre eftersom hon fortsatte och det var väl just en av orsakerna till att detta gick vidare till diciplinnämnden

Åh, har den här tråden vaknat igen.

Rent generellt, så att senan går av är ju illa nog, men det finns ju en radda stödjande senor/ligament mer i benet, och som jag fattade det så gick DE också av tack vare att hästen fortsatte galoppera och hoppa. Och att det var det som gjorde de fick ta bort honom, alla stödjande strukturer i nederdelen av benet var kaputt.

Om man stannat direkt, kenske det gått likadant, eller så kanske de andra strukturerna runtomkring klarat sig bättre. Och kanske/kanske inte hade det ändrat utgången för hästen?

Har FEI uttalat sig än förresten?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

JAG kan själv heller inte förstå att hon inte känner det, men jag kan heller inte föreställa mig att en normal människa sitter på hästen och tänker "aj fan, nu drog han nog av senan eller bröt benet eller nåt. Men skit samma, jag fortsätter ändå, det är ju trots allt bara ett hinder kvar."

Nu vet inte jag någonting alls om just denna ryttare. Men jag tror säkerligen att det finns ryttare som tänker på det viset, mitt i hättan och bara ett enda hinder kvar till en eventuell seger. Hästen trampar snett, "kom igen, det här klarar vi"..
det finns gott om hjärtlösa ryttare tyvärr :cry:

för jag kan ABSOLUT INTE tänka mig att hon inte märkte av den hältan. det är helt omöjligt. och skyll inte på adrenalinet, man är ju fortfarande vid medvetande !?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Nu vet inte jag någonting alls om just denna ryttare. Men jag tror säkerligen att det finns ryttare som tänker på det viset, mitt i hättan och bara ett enda hinder kvar till en eventuell seger. Hästen trampar snett, "kom igen, det här klarar vi"..
det finns gott om hjärtlösa ryttare tyvärr :cry:

för jag kan ABSOLUT INTE tänka mig att hon inte märkte av den hältan. det är helt omöjligt. och skyll inte på adrenalinet, man är ju fortfarande vid medvetande !?

Om det fetstilsmarkerade ska vara aktuellt så kräver ju det i det här fallet att ryttaren då också tror/hoppas/inbillar sig/antar att det är en LINDRIG skada. För de var i ledning ja, men det hade ju inte spelat roll, för de hade ju banhoppningen kvar, och hästen hade ju inte fått starta i hoppningen om den inte var fräsch = ingen seger.

Det som gör det så otroligt oförståeligt i det här fallet, att ÄVEN om man tänker 'ta dig bara över mållinjen', så var det liksom inte klart där, utan det skulle krävt att hästen haltade sig över mållinjen, mirakulöst nog blev fit for fight igen för att klara en vetbesiktning och få starta i banhoppningen, och höll ihop den med..

Så, OM det var en chanstagning iom den ledande positionen, såpass nära mål etc, så var det en helvetes jävla chanstagning, och inte bara 'ta dig i mål'..
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Nu vet inte jag någonting alls om just denna ryttare. Men jag tror säkerligen att det finns ryttare som tänker på det viset, mitt i hättan och bara ett enda hinder kvar till en eventuell seger. Hästen trampar snett, "kom igen, det här klarar vi"..
det finns gott om hjärtlösa ryttare tyvärr :cry:

för jag kan ABSOLUT INTE tänka mig att hon inte märkte av den hältan. det är helt omöjligt. och skyll inte på adrenalinet, man är ju fortfarande vid medvetande !?

Eventuell seger :confused: Du har faktiskt en veterinärbesiktning morgonen efter och hela banhoppningsprovet att genomföra så jag tror nog inte det var just det som flög genom huvudet på ryttaren.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

helt sjukt..
hoppas hon får ett straff..
stackars stackars häst.. mod, styrka och ett hjärta av guld har denna häst .
det var ju F*N en lång bit han sprang. hörde ni de som komenterade.. de undrade vad hon sysslande med i princip.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Det var det mest skrämmande som jag har sett på en mycket låg tid. Gud vilken snäll häst, som den kämpade! :cry:

Usch, om det nu skulle vara så att hon nu skulle påverkades av adrenalinkick, och därför inte märkte hältan så borde hon ändå få ett straff. Man får ha såpass mycket kontroll av adrenalinkickar osv att man märker om hästen är blockhalt... Annars bör man inte tävla...:mad:
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

KL

Jag hade aldrig vågat hoppa ett hinder med en häst som gick så obalanserat. Om man inte tänker på hästen så kan man väl åtminståne tänka på sig själv. Med ett så trasigt framben hade den kunnat störta efter sista hindret och JAG hade då rakt inte riskerat det. Fälttävlan är ingen lekstuga.

Brukat resonera så om bilister; även om de skiter i oss ridekipage så kan de åtminståne tänka på sig själv och sin bil.

Nu känner jag naturligtvis mycket starkt för den stackars hästen som skadade sig så illa. Och även för ryttaren, fy tusan vilket dåligt samvete hon måste ha. Vare sig hon förtjänar det eller ej. Kanske är det straff nog? Jag skulle må dödens dåligt.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

*kl*

2 månaders avstängning och ca 5000 kronor i böter fick Amy Tryon enligt Hästmagazinet.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

*kl*

2 månaders avstängning och ca 5000 kronor i böter fick Amy Tryon enligt Hästmagazinet.

för lite... jag är fortfarande chockad över hur f*n man kan rida vidare...
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Det är en lång motivation till domen, men jag är så dålig på engelska att jag inte riktigt hänger med..

Sedan är det väl snart 2 månader sedan det hände, så det är väl bara för Amy att rida vidare.....
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Även jag tycker det var en himla klen dom. 5000 kr i böter är ju inte ens kännbart, och som mimus säger, avstängningen är väldigt kort den med.

Jag blev uppriktigt besviken,d e har ju ändå ansett att hon begick ett fel, men tydligen så är det 'inte så allvarligt'. Det är ju iaf vad det ger för signaler =/
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Även jag tycker det var en himla klen dom. 5000 kr i böter är ju inte ens kännbart, och som mimus säger, avstängningen är väldigt kort den med.

Jag blev uppriktigt besviken,d e har ju ändå ansett att hon begick ett fel, men tydligen så är det 'inte så allvarligt'. Det är ju iaf vad det ger för signaler =/

nä det e ju bara en häst, eller förlåt, ett TÄVLINGSREDSKAP :cool::devil:

asså det ska vara så kännbart när man gör fel att man aldrig gör om det... 5000, det är ju typ vad hästen kostade att hålla en vecka antar jag... å hästen finns ju inte längre = det har hon tjänat in för länge sen...
avstäng så det sabbar säsongen osv... tycker jag!
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Fast jag tror att hon faktiskt inte är speciellt glad över det som hänt.

Vad hon kände eller bed då kan hon själv bara svara för och det har hon även skrivit på sin hemsida att hon är otroligt ledsen över det som hände.

Sedan är jag inte helt säker på att hon endast fick runt €500 i böter undrar om det inte är en felskrivning?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Som jag ser det så ett disciplinstraff är inte enbart för att 'straffa den skyldige' utan också ge en klar signal till ANDRA hur det som hänt betraktas och bedöms.

Just Amy tror jag helt ärligt har fått det hårdaste straff som går att få. Hon förlorade sin tävlingskamrat, hon har utsatts för spott och spe för sitt beslut (men även stöd), och hon kommer antagligen VÄLDIGT länge få leva med att hela tiden sammanknippas med det som hände Le Samurai och hennes felbedömning där.

Jag tror/hoppas att A.T är den som FÖRST kommer lägga in bromsen, avbryta och kolla vid minsta orenhet framöver.

Men straffet är ju också att ge en signal till de ANDRA inom sporten, att 'det här är fullständigt oacceptabelt, och om någon annan gör såhär så kommer det här straffet dömas ut'.

Nu har vi en situation där en iskall ryttare på en häst som är lite oren, där ryttaren inte vet vad det beror på, men har MYCKET att vinna på om den kan få hästen i mål, och hoppas att det inte är så farligt så man kan fräscha på den till vetbes dagen efter kallt vet att 'OM det går åt helvete, så jag får MAX 2 mån avstängning och några tusen i böter' (om bötesbeloppet är rätt).

Jag hoppas ju det inte finns sådana ryttare men det var länge sen jag hade några illusioner. Och men har i läget jag beskrev, om man är otroligt krass, så mycket mer att VINNA på att chansa, än man har att förlora. Och meningen måste ju baske mig vara att INTE chansa?!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 555
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 116
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 822
Senast: Luff
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 159
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp