Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Alexandra_W

Trådstartare
Har ju senaste dagarna läst om Amy Tryon och Le Samurai, som ju ledde i Kentuckys fälttävlan, och sen blev hästen kraftigt halt innan sista hindret i terrängen, de/han hoppade ändå sista hindret och gick i mål, kraftigt halt. Tydligen mycket allvarlig senskada, och han fick tas bort sen.

Så långt inget konstigt, bara tragiskt, men det är höga farter etc och olyckor sker. Men det har ju varit debatt om att ryttaren inte avbröt ritten utan fullföljde och är ju anmält till FEI med som ska utreda om ryttaren gjorde fel.

Nu slog jag nyss av en slump på Eurosport, lagom till att få se just nämnda ekipage, och även sen när den blev halt. Och nu måste jag fråga.. För hästen är/var VÄLDIGT halt och galopperade väldigt kajko (stort hjärta på den hästen förresten, som ändå villigt hoppade sista hindret). Men det jag inte förstår är hur ryttaren inte märkte den hältan (för jag vill gärna tro att det var därför och inget annat).

För mig är det helt obegripligt hur man INTE kan märka en såpass kraftig hälta, men blev nyfiken på om det kan finnas en 'rimlig' anledning? typ att det är så mkt adrenalin etc så man inte märker det, eller någon annan förklaring?

Jag är alltså inte ute efter någon form av diskussion som går ut på hur himla hemsk A T är/var som ryttare eller liknande, utan är nyfiken på vad som kan göra att man 'mitt i stridens hetta' så att säga kan missa det?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Ja, det är ju svårt att svara på när man inte själv satt på hästryggen...men jag har ju väldigt svårt att tro att hon inte kände att NÅGOT var konstigt, känns ju som om hon i princip tänkte att det "bara är ett hinder kvar och sen i mål" när hon red vidare...

Men som sagt, svårt att säga nåt innan alla fakta kommit fram.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jo, det är ju mycket möjligt att det är så, och efter att ha sett sändningen så har jag ju svårt att se hur hon INTE skulle märkt det, hästen ville bryta av. (mest reaerade jag på att efter mållinjen, när hon omedelbart satt av, så tittade hon inte ens på hästen, bara på funktionärerna eller vad det var som kom springande, jag hade vänt uppmärksamheten på det där frambenet direkt)

MEN, jag har knappt ridit fälltävlan, jag har ingen aning om hur det är att rida på den nivån etc, och jag vill ju inte tro att dte var mer berått mod. Och den frågan är eg ingen ide att diskutera, FEI lär ju komma med ett utslag. Men jag är väldigt nyfiken på vad som gör att man t ex kan missa en sån hälta, eller 'felbedöma' en sån hälta. Eller om det t ex hade varit 'farligare' även för hästen att dra i nödbromsen och försöka få hejd på ekipaget så fort som möjligt.

Kan ju tänka mig att hästarna är mer än trötta på slutet, de kan ju rycka av sig en sko osv, och kanske inte alltid är så enkelt att där och då på den tid som är till förfogande känna om det är en 'tillfällig rörelsestörning' eller liknande?

Äh, jag vet helt enkelt inte, och undrar helt enkelt hur stora marginaler att fatta beslut man har i ett såndant läge, om/vad det kan innebära för nackdelar som jag inte ser att låta hästen bryta av/stanna hästen etc?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag har ägt ett fullblod som (innan jag köpte honom) trampade snett i ett 2400 m långt lopp och fick en fraktur samt i stort sett total nedbrytning av både ytliga och djupa böjsenan. Han sprang vidare men hade tappat fart självklart men kom bara NÄST SIST:eek:

Jag fick det förklarat med att adrenalinet gör att de inte känner direkt utan efteråt. Det kan hända människor också.

Visst låter det konstigt. :confused: Men ännu mer konstigt kanske att den hästen överlevde och blev en mycket stark och hållbar ridhäst som levde ytterligare i 20 år, pigg och fräsch, och med 4 starka ben som klarade många påfrestningar genom åren.:bow:
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Fast nu är det vad som kan påverka RYTTAREN jag undrar.. Att hästar kan springa på brutna ben på rent adrenalin vet jag. Men hästen var KRAFTIGT halt, och försökte bryta av till trav, eller den bröt faktiskt av till trav men ryttaren 'kickade igång' den igen mot hindret.

Så det var inte så att hästen gick på rent adrenalin, då fattar jag att man kan missa det, om hästen inte visar det. Men den här hästen visade det, tydligt, både i kraftig hälta (det var i princip trebensgalopp ett tag) och i att vilja bryta av. Så ryttaren kände ju absolut att NÅGOT var knas.

Men jag kan ju tänka mig att en trött häst som snubblar till, eller tappar galoppen och slår om också känns knas, utan att det är läge att omedelbart dra i nödbromsen.

Men, för mig som novis och åskådare är det liksom klart som korvspad att den hästen är extremt halt och något har gått och helvete. Men det behöver inte alls vara lika klart som korvspad i det läget liksom, eller är det det?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Hon skriver så här på sin web sida

"I wish to express that I am totally devastated about the injury he sustained yesterday but cannot comment pending a review by the FEI."

så vi får nog vänta på vad utredningen ger..
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jo, och det är inte egentligen HENNE jag vill diskutera, för jag är helt övertygad att OM hon insett hur allvarligt det var, hade hon dragit i handbromsen. Dvs hon måste (imho) ha felbedömt situationen.

Och det får mig att undra - och vi kan strunta i Amy Tyron och bara ta en fiktiv ryttare, en lika fiktig ordentligt halt häst som vill bryta av men svarar på drivning och hoppar när den ombeds göra det, hur det 'är däruppe' i det läget, och vad - som är betydligt mindre allvarligt - som man kan förväxla det med.

T ex, om en, för enkelhetens skull sulöm, häst skickar en sko precis då, hur känns det då? hur reagerar man 'normalt' då? Hur nära hindret kan man försöka avbryta, sådana saker.

För som sagt, att sitta och titta på det på TV och tycka 'men herregud' är EN sak, att sitta däruppe där och då är en helt annan sak. Och jag har aldrig varit däruppe där och då. Däremot har jag ju suttit på hästar som plötsligt blivit kraftigt halt (av en sten fastilad i skon dock), och det första steget mest reagerat 'vad nu då?', det andra steget dragit i handbromsen. Men då snackar vi glada hobbyhästar, i helt andra farter än det där.

På samma sätt har jag pushat valacken vidare när han slagit om om korsat i galoppen (vilket får iaf honom att kännas extremt skum, knackig och fan i mig av på mitten). Och jag har ingen aning om hur lång tid det skulle ta MIG, under en glad galopp i skogen, att bryta av om min häst blev lika halt. Inte så lång tid som det tog i det här fallet, men då är vi där igen, det är en jädra skillnad att busgaloppera i stallet, och att rida fälttävlan på den nivån.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag kom in i sändningen för sent så jag missade Amy, men från vad du skriver så låter det ganska hemskt. Att "kicka igång" en häst på tre ben :confused: hur kan man missa något sådant? Men Amy kanske var väldigt trött och uppfattade inte situationen riktigt?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Hn måste helt klart ha känt att något var knas, och hon kikade ner på aktuellt ben med. Hästen gick ner i trav (kraftigt halt), och hon 'kickade igång' den i galopp igen (lika halt i galoppen, men han galopperade), han hoppade sista hindret (var kanske 10 språng dit från när man först fick se honom i bild och han var halt, men fick dock inte se när han blev det, så kan ju varit några till), sen efter hindret gick det väldigt sakta, men han höll galoppen, och då 'duttade' honom honom med spöet, han galopperade (om än sakta och knas) i mål, direkt efter mållinjen bröt hon av, och hoppade av.

Så, som sagt kan inte ha missats att NÅGOT var knas, samtidigt så måste det ju vara en felbedömning, dvs inte insetts hur illa det var. (För hon skulle ju inte tjänat ett smack på att pusha honom vidare om hon insett, skulle ju inte kunnat fortsätta iaf, hur mycket i ledningen hon än var).

Och det fick mig att undra vad för 'ofarligt' som kan hända, som kan ge sådan kraftig hälta (eller kännas likadant som sån kraftig hälta), som man/hon kan förväxla det med?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag tror som du att Amy felbedömde situationen.

Jag kan ju bara tala för mig själv men om hästen jag sitter på blir plötsligt halt (det har hänt precis som du skrev att den fått en sten inkilad) då slår jag på hejdaren så fort jag hinner!

Sen blir man kanske "fartblind" i fälttävlan på den nivån i de hastighterna? Jag har själv ingen erfarenhet från fälttävlan på någon högre nivå men när jag rider terräng-provet är jag otroligt uppmärksam på hästen! Men då talar vi betydligt beskedligare hastigheter.. skulle något kännas konstigt skulle jag bryta av direkt!
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Och det fick mig att undra vad för 'ofarligt' som kan hända, som kan ge sådan kraftig hälta (eller kännas likadant som sån kraftig hälta), som man/hon kan förväxla det med?

Det enda jag kan komma på är det du redan nämnt, att hästen får en sten som trycker. Det kan ge en "stengalla" men får väl ändå räknas som "ofarligt" (om man inte som min häst pillar upp en liten rombisk sten ändå upp till hovbenet :eek: )
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Adrenalin hos ryttaren då kanske?

Nu skrev du så mycket så jag vet inte om jag fattar vad du frågar egentligen, ens:confused:

Men som sagt, adrenalin hos ryttaren pga tävling och sista hindret, vad vet jag hur jag skulle reagera, men vad undrar du och varför? För som sagt normalt stannar man väl direkt men den tävlingen är väl inte direkt "normal" hemmaridning. Vet inte. Skulle nog stannat, men har aldrig varit där på en sån tävling så....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Frågan i korthet är: Vad för 'ofarliga' saker kan ske som ger kraftig hälta? Hur lång tid/många språng/vad man nu räknar i 'ger' man det innan man drar i nödbromsen? hur nära (språng) innan hindret kan man avbryta anridningen och dra i nödbromsen (utan att det blir en potentiellt farlig situation)?

Det jag vill förstå och är nyfiken på är alltså vad man (i det här fallet felaktigt då men sak samma) kan anta är/missta en kraftig hälta för, och hur 'sent' innan ett hinder man kan välja att avbryta?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Frågan i korthet är: Vad för 'ofarliga' saker kan ske som ger kraftig hälta? Hur lång tid/många språng/vad man nu räknar i 'ger' man det innan man drar i nödbromsen? hur nära (språng) innan hindret kan man avbryta anridningen och dra i nödbromsen (utan att det blir en potentiellt farlig situation)?

Det jag vill förstå och är nyfiken på är alltså vad man (i det här fallet felaktigt då men sak samma) kan anta är/missta en kraftig hälta för, och hur 'sent' innan ett hinder man kan välja att avbryta?

En trött häst kan kännas väldigt knackig.

En nervsmäll ger kraftig hälta men är ju helt ofarlig.

Jag har sett flera hästar galoppera med brutna ben där ryttarna "bara" uppfattat att den gick i korsgalopp.


Avbryta en anridning anser jag att man kan gör hur sent som helst om det inte är i en kombination

Hon gorde helt klart en kraftig missbed och hon är väldigt ledsen över det.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Olgaklara - ah, tack för du svarade, du har ju lite mer koll så att säga =)

Men säg hästen då känns knackig, då kan det ju teoretiskt bero på allt från tappad sko/nervsmäll till ett brutet ben, hur lång tid brukar man 'ge det' innan man bryter av? Eller bryter man av direkt, för hellre 'stannat i onödan' än 'riskera något'? Jag kan ju bbåde se varför man stannar omedelbart bums vid minsta tecken på fel, men också att man kanske ger det 2 - 3 språng för att se om det 'släpper'?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag håller med dig. Jag hade inte provat att rida vidare. Om jag känner ngt konstigt så saktar jag omedelbart ner för att trava ett par steg eller sänker tempot för att låta hästen vila om den skulle kännas trött.

Men å andra sidan så har jag inte råkat ut för en så allvarlig skada (ta i trä) så det är ganska svårt att säga hur det hade kännts.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Nu kan ju Amy inte tala om det som hänt pga FEI´s regler, men jag har hört från folk som var där att hon trodde att han tappade en sko precis innan hindret, och därför beslutade sig för att hoppa det.

Det här är en väldigt sorglig händelse för ryttare, hästägare och åskådare, och jag hoppas att Amy mår ok.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag har inte sett det tidigare utan bara läst och hört och min uppfattning då var att ryttaren inte uppfattade att hästen haltade och att hon hoppade ett hinder till o galopperade i mål och då upptäckte det hela.

Så var det ju i grova drag, MEN hon galopperar LÅNGT innan sista hindret ju och hur f-n kan hon missa hur halt hästen är??? Jag menar den blir ju inte plötsligt helt slut och galopperar ojämnt av den orsaken...

Visst alla kan göra fel, men jag kan inte förstå hur hon INTE kunde känna hur illa hästen tog sig fram och vilket otroligt hjärta hästen måste ha när den utan tvekan hoppar sista hindter trots at den måste ha otroligt ont!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 555
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 110
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 822
Senast: Luff
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 158
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp