Är det ”inte ovanligt” att hästar måste avlivas under fälttävlan?

Var tvungen att leta upp tråden och jo, det var den hästen jag tänkte på. Har inte gillat Freskgård sen dess, den orkade ju knappt hoppa sista hindren men i mål skulle hon.
Tror inte jag såg sista hindret då för mitt minne är bara de sista galoppstegen och sedan hältan då den saktade av. Har letat efter klipp men hittar inte, söker antagligen konstigt
 
Blir så otroligt irriterad av sådana här trådar och argument som att "hästarna inte valt det" och så vidare. Nej, det har de inte, men har de valt att bli avlivade av kotledsinflammationer, kissing spines, senskador etc då? Vi rider ihjäl våra hästar varje dag. Så länge vi inte tävlar eller hanterar robotar kommer olyckor att ske under tävling, ridhästar och hobbyhästar kommer att bryta benen på uteturer, Johanna kommer att döma ut sin tävlingsponny på grund av förslitningar. Inget av detta har hästarna valt själva. Och jag kan säga att det händer utanför tävling också. Jag har själv kört ihjäl en häst som råkade vara travhäst. Han var långt ifrån startklar, var ute och skrittade och joggade med honom i långsamt tempo, och han föll ihop. Förra veckan trampade en häst snett på dotterns hoppträning, så illa att den fick avlivas. Det skedde under en hoppträning på LD nivå, men blev såklart inga rubriker... Olyckor inom hästsporten händer.

Det är alltid tragiskt när en häst dör, men som sagt, olyckor händer. Det finns ett reglemente, det ska följas. Code of conduct ska följas. Funktionärer och domare ska givetvis följa sina åtaganden och absolut ska vi jobba för en sport, oavsett sport, som sätter säkerheten och välfärden först. Det görs väl inom fälttävlan så vitt jag har förstått? Innan man skriker om fälttävlan och trav och kanske även distans (så länge regler följs), ska man väl också inse att vi bör jobba för en bättre etik, varför är det okej att en häst avlivas av kotledsinflammationer men att det blir ramaskri om en häst trampar snett och, tråkigt nog, får avlivas på grund av det på en tävling? Hästen som har trampat snett får man väl tro aldrig kommer bli bra igen, kotledsinflammationer kan läka ihop om man inte rider hästen och den kan ha ett fullgott liv ändå. Det ena ses som okej alltså, det andra inte. Även från hästfolks sida. Varför? Det vi kan vara säkra på är dock att ingen av hästarna har valt att bli felridna eller tävla på högsta nivå.
 
Tre gånger har jag varit med om att hopphästar/hopp-ponnys dött på tävling. En allvarligt skadad i transporten och två trillat döda ner under framridning. Så det är inte bara fälttävlan - men händer det där, då blir det rubriker... Två gånger har jag även råkat ur för det i mitt stall, min gamla ft häst fick hjärtproblem och en 29 årig inackordering som somnat in i hagen. Inge rubriker då heller ;)
 
Tror inte jag såg sista hindret då för mitt minne är bara de sista galoppstegen och sedan hältan då den saktade av. Har letat efter klipp men hittar inte, söker antagligen konstigt
Ni minns rätt, extremt trött häst sista delen på banan och när de kom i mål och fick längre tygel (innan den stannat) så orkade den inte balansera sig själv och jag tror det var då den skadade sig. Sannolikt påverkade det att rida i lag bedömningen då det är mycket svårare att ta ett eget beslut att kliva av när det slutat kännas bra om hela laget påverkas. Tyvärr.
 
Här är en video från 2014 där man ser hur de hoppar ett hinder och landar i vatten och sedan hoppar ett till hinder i vatten, flertalet hästar snubblar till när de hoppar ner i vattnet, ett par hästar går t.o.m omkull.
För mig ser det rent livsfarligt ut för hästarnas ben.
Man ser inte lika många snubblingar efter hinder och om kullridningar där hästen går omkull i tex hoppning som du ser i denna korta video.

Det är ett North American Junior and Young Rider Championships från 2014
(OBS: jag tycker inte vi ska bedöma ridningen, utan enbart bedöma hur hästarna landar efter hindren)

Jag tror som sagt att en stor orsak till att många hästar skada sig i terrängen inte bara är fasta hinder, utan underlaget i helhet på banan ger en ökad risk att snubbla/gå omkull.
 
Senast ändrad:
Här är en video från 2014 där man ser hur de hoppar ett hinder och landar i vatten och sedan hoppar ett till hinder i vatten, flertalet hästar snubblar till när de hoppar ner i vattnet, ett par hästar går t.o.m omkull.
För mig ser det rent livsfarligt ut för hästarnas ben.
Man ser inte lika många snubblingar efter hinder och om kullridningar där hästen går omkull i tex hoppning som du ser i denna korta video.

Det är ett North American Junior and Young Rider Championships från 2014
(OBS: jag tycker inte vi ska bedöma ridningen, utan enbart bedöma hur hästarna landar efter hindren)

Jag tror som sagt att en stor orsak till att många hästar skada sig i terrängen inte bara är fasta hinder, utan underlaget i helhet på banan ger en ökad risk att snubbla/gå omkull.
Men fy!
Nu såg jag bara de första 3-4 minutrarna, men det där är inte normalt! Jag har sett en del och ridit en del fälttävlan och det är inte vanligt att hästarna snubblar i landningen sådär. Vattnet är inte djupt, så det måste vara nåt konstigt med underlaget där. Sen ser hästarna rätt matta ut, slutet på banan?
 
Tre gånger har jag varit med om att hopphästar/hopp-ponnys dött på tävling. En allvarligt skadad i transporten och två trillat döda ner under framridning. Så det är inte bara fälttävlan - men händer det där, då blir det rubriker... Två gånger har jag även råkat ur för det i mitt stall, min gamla ft häst fick hjärtproblem och en 29 årig inackordering som somnat in i hagen. Inge rubriker då heller ;)

Men oj så märkligt att en 29 årig häst dör i hagen! Eller inte. Går ju inte alls att jämföra med att en häst dör pga olycka på terrängbanan!
 
Det skedde under en hoppträning på LD nivå, men blev såklart inga rubriker... Olyckor inom hästsporten händer.

Det görs väl inom fälttävlan så vitt jag har förstått? Innan man skriker om fälttävlan och trav och kanske även distans (så länge regler följs), ska man väl också inse att vi bör jobba för en bättre etik, varför är det okej att en häst avlivas av kotledsinflammationer men att det blir ramaskri om en häst trampar snett och, tråkigt nog, får avlivas på grund av det på en tävling? Hästen som har trampat snett får man väl tro aldrig kommer bli bra igen, kotledsinflammationer kan läka ihop om man inte rider hästen och den kan ha ett fullgott liv ändå. Det ena ses som okej alltså, det andra inte. Även från hästfolks sida. Varför? Det vi kan vara säkra på är dock att ingen av hästarna har valt att bli felridna eller tävla på högsta nivå.
Jo exakt, jag har lite för svårt att förstå den biten helt. Att det är så mycket värre att dö plötsligt i full fart över ett hinder än att lida långsamt till döds i mindre akuta skador över några år.

Jag vet inte så mycket om fälttävlan men har alltid känt en stor kärlek till sporten iom att den är så mångsidig, inte fokuserad på en enda liten del, och de enstaka fälttävlanshästar jag ridit någon gång har varit så helt underbara, det liksom känns att de får möjlighet att springa av sig stress. Jag skulle bli oerhört ledsen om den hästsport jag liksom alltid betraktat som den finaste och bästa, roligaste för hästen skulle försvinna.

Sedan håller jag såklart med alla fälttävlanserfarna som vet massor till skillnad från mig, i tråden om säkerhet och förbättringar och koll på att hästarna mår bra. @Cambrie @eventingmania
 
Senast ändrad:
Bra förslag som dessutom ger effekt rätt snabbt och är rätt oberoende av kvalitén på Officials.
Eller hur. Där skulle jag helt klart kunna leva med "att lite svinn får man räkna med" som t.ex Svennerstål och Andrew Hoy som dumpat av två gånger på samma tävling och de som följd av det hade missat något mästerskap.

Vissa hinderdomare kan ju inte ens förstå skillnaden mellan fall horse och fall rider om hästen knäat i landningen och ryttaren flyger vidare.
 
Tre gånger har jag varit med om att hopphästar/hopp-ponnys dött på tävling. En allvarligt skadad i transporten och två trillat döda ner under framridning. Så det är inte bara fälttävlan - men händer det där, då blir det rubriker... Två gånger har jag även råkat ur för det i mitt stall, min gamla ft häst fick hjärtproblem och en 29 årig inackordering som somnat in i hagen. Inge rubriker då heller ;)
Exakt så, i fälttävlan räcker det nästan med att det är en fälttävlansryttare som sitter på cykeln på väg till stallet och blir nermejjad av en lastbil för att det ska bli rubriker som: Fälttävlansryttare död i olycka

Resten av artikeln kommer folk inte ens bemöda sig att läsa vidare i och inse att det hade NOLL och intet att göra med fälttävlan.
 
Här är en video från 2014 där man ser hur de hoppar ett hinder och landar i vatten och sedan hoppar ett till hinder i vatten, flertalet hästar snubblar till när de hoppar ner i vattnet, ett par hästar går t.o.m omkull.
För mig ser det rent livsfarligt ut för hästarnas ben.
Man ser inte lika många snubblingar efter hinder och om kullridningar där hästen går omkull i tex hoppning som du ser i denna korta video.

Det är ett North American Junior and Young Rider Championships från 2014
(OBS: jag tycker inte vi ska bedöma ridningen, utan enbart bedöma hur hästarna landar efter hindren)

Jag tror som sagt att en stor orsak till att många hästar skada sig i terrängen inte bara är fasta hinder, utan underlaget i helhet på banan ger en ökad risk att snubbla/gå omkull.
Fast du måste ju bedöma ryttarnas ridning. Det är ju inte enbart underlagets fel att de står på näsan.

Hoppar man för hårt eller för mesigt ut i vattnet kommer jordens dragningskraft ta över och styra utgången av landningen oavsett hur underlaget ser ut under vattenytan!
 
Var det inte hennes häst som såg helt slut ut men hon fortsatte för att ta sig i mål till vilket pris som helst?

Jag vet inte, därav frågan vad som menas med att hon red ihjäl sin häst? Jag minns bara jag sett klipp där den ser halt ut men då har den redan saktat av. Minns inget innan, eller har inte sett det.

Strikt sett kan man väl alltid påstå det, hästen dör under ritten eller skadas så svårt att sen senare dör. Dvs den rids ihjäl. Men i påståendet ligger ju underförstått att det skett med vetskap/berått mod. Att ryttaren insett det och medvetet orsakat det (till skillnad från en ren olycka)
 
Jag vet inte, därav frågan vad som menas med att hon red ihjäl sin häst?

Strikt sett kan man väl alltid påstå det, hästen dör under ritten eller skadas så svårt att sen senare dör. Dvs den rids ihjäl. Men i påståendet ligger ju underförstått att det skett med vetskap/berått mod. Att ryttaren insett det och medvetet orsakat det (till skillnad från en ren olycka)

Hon red hästen hela vägen in över mållinjen och det var de som mötte upp vid mål som sa åt henne att hoppa av hästen. Den såg väldigt trött ut förutom hältan.
 
Jag vet inte, därav frågan vad som menas med att hon red ihjäl sin häst? Jag minns bara jag sett klipp där den ser halt ut men då har den redan saktat av. Minns inget innan, eller har inte sett det.

Strikt sett kan man väl alltid påstå det, hästen dör under ritten eller skadas så svårt att sen senare dör. Dvs den rids ihjäl. Men i påståendet ligger ju underförstått att det skett med vetskap/berått mod. Att ryttaren insett det och medvetet orsakat det (till skillnad från en ren olycka)
Vem gav dig rätten att lägga värderingar i hur folk uttrycker sig!?
 
Vem gav dig rätten att lägga värderingar i hur folk uttrycker sig!?
Hur finns det inte en värdering i "red ihjäl sin häst"? Det var för att slippa värdera jag frågade vad som avsågs med det.
Om man förklarar hur man menar när man får frågan slipper man att det man uttrycker värderas eller felvärderas.
 
Hur finns det inte en värdering i "red ihjäl sin häst"? Det var för att slippa värdera jag frågade vad som avsågs med det.
Om man förklarar hur man menar när man får frågan slipper man att det man uttrycker värderas eller felvärderas.
Ryttaren red, hästen är död. Ryttaren red ihjäl sin häst. Ryttaren red, ryttaren är död. Ryttaren red ihjäl sig. Vad är det som är svårt att begripa med det? Det är ett sätt att uttrycka sig och har NOLL OCH INTET med värderingar att göra.
 
Googlat och den fick en senskada I samband med terrängritten. Senskadan bedömdes inte livshotande och landslagsveterinären var inte alls oroad för hästens liv. Sen blev hästen dag/dagar senare plötsligt superhalt och nytt ultraljud visade blodproppar ovanför knäet på det senskada de benet. De gick inte lösa upp och hästen fick avlivas. Landslagsvet hade aldrig varit med om något liknande.

Så även om ryttaren ridit hästen för trött, ridit för länge när den haltat mm så skulle jag inte se att AF varken mer eller mindre orsakat hästens död än de hästar som får slås ut av kotledsinflammarioner, eller de som får tas bort av fång efter att feta släppts på bete eller får tas bort.. Ja ni fattar
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästen Bob The Builder föll på hinder nummer 15. Strax efter att terrängritten avslutats kom beskedet att hästen brutit benet och att...
Svar
0
· Visningar
718
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Har ju senaste dagarna läst om Amy Tryon och Le Samurai, som ju ledde i Kentuckys fälttävlan, och sen blev hästen kraftigt halt innan...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 687
Senast: rubytoo
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 552
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp